Kom og følg mig
19.-25. oktober. 3 Nefi 27-4 Nefi: »Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk«


»19.-25. oktober. 3 Nefi 27-4 Nefi: ›Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»19.-25. oktober: 3 Nefi 27-4 Nefi«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Jesus beder sammen med nefitterne

Kristi bøn, af Derek Hegsted

19.-25. oktober

3 Nefi 27-4 Nefi

»Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk«

Overvej oplevelser, tanker, skriftsteder og historier, der vil hjælpe børnene til at forstå begreberne i disse kapitler, når du læser 3 Nefi 27-4 Nefi.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hjælp børnene til at huske, hvad de har lært i løbet af de sidste par uger om, hvad Jesus lærte folket i landet Overflod. Forklar, at Mormons Bog fortæller os, hvordan folket blev velsignet, da de adlød det, Jesus lærte dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

3 Nefi 27:1-22

Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke.

Hvordan kan Frelserens ord til sine disciple hjælpe børnene til at forstå betydningen af at tilhøre Jesu Kristi Kirke?

Mulige aktiviteter

  • Bed hvert barn om at sige sit navn. Hvorfor er vores navn vigtigt? Fortæl dem, at Jesu disciple ønskede at vide, hvad de skulle kalde Kristi kirke. Læs Frelserens svar for dem i 3 Nefi 27:7. Hvem sagde Jesus, hans kirke skulle kaldes efter?

  • Lav et skilt, hvor der står: »Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige« til alle børnene, som de kan have på derhjemme. Lad børnene farvelægge deres skilt. Syng »Jesu Kristi Kirke« (Børnenes sangbog, s. 48) som klasse. Fortæl, hvorfor du er taknemmelig for at tilhøre Kirken, og spørg børnene, hvorfor de er taknemmelige for Kirken.

  • Hjælp dem til at lægge puslespillet fra denne uges aktivitetsside. Forklar, at Jesus ønsker, at hans kirke bygges på hans evangelium, og brug aktivitetssiden til at tale med børnene om, hvad det vil sige.

4 Nefi 1:2-3, 15-17

Det bringer mig glæde at efterleve evangeliet.

Glæden hos det folk, der er beskrevet i 4 Nefi, kan hjælpe børnene til at lære om den glæde, der kommer af at efterleve evangeliet.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene tale om, hvad der gør dem glade. Fortæl børnene om folkets glæde i 4 Nefi ved at læse nøgleudtrykkene i vers 2-3 og 15-17. Du kan også benytte »Kapitel 48: Fred i Amerika« (Historier fra Mormons Bog, s. 136-137). Fremhæv, at folket var lykkeligt, fordi de var omvendt til Herren, de efterlevede befalingerne, og de elskede hinanden.

  • Vis billeder af glade mennesker. Forklar, at folket i 4 Nefi havde næsten 200 år med lykke, fordi de alle gjorde deres bedste for at efterleve evangeliet. Hjælp børnene til at tænke på nogle befalinger, de kan adlyde. Du kan fx læse 4 Nefi 1:15 for dem for at forklare, at folket ikke mere kæmpede mod hinanden. Bed børnene om at agere, at de adlyder den befaling, de tænkte på. Syng en sang sammen om den glæde, der kommer af at efterleve evangeliet, fx »Vi vil synge af glæde« (Børnenes sangbog, s. 108).

  • Læs vendinger fra 4 Nefi 1:24-29, 34-35 og 43, der beskriver det, der skete, da nogle af nefitterne holdt op med at holde befalingerne. Når du gør det, beder du børnene om at se triste ud, når de hører noget, der lyder bedrøveligt. Bær vidnesbyrd om, at det fører til lykke at holde befalingerne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

3 Nefi 27:3-8

Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke.

Overvej, hvordan du vil hjælpe de børn, du underviser, til at indse de store velsignelser, der kommer af at være medlem af Jesu Kristi Kirke.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at læse 3 Nefi 27:3 og se efter det spørgsmål, Jesu disciple stillede ham. Opfordr dem derefter til at finde svaret i 3 Nefi 27:5-8. Hvorfor er Kirkens navn ifølge disse vers vigtigt?

  • Hjælp dem til at tænke på nogle forskellige grupper, de tilhører, fx en familie eller en primaryklasse. Bed dem om at fortælle dig, hvad de kan lide ved at høre til hver gruppe. Bed børnene om at hjælpe dig med at skrive hvert ord i Kirkens navn på hver sin seddel. Bland dernæst sedlerne, og lad børnene sætte ordene i den rigtige rækkefølge. Hvilke velsignelser har vi fået, fordi vi er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige?

3 Nefi 27:13-22

Jesu Kristi kirke er bygget på hans evangelium.

Frelseren sammenfattede sit evangelium i 3 Nefi 27. Hvordan kan hans ord hjælpe børnene til at forstå, hvad evangeliet er?

Mulige aktiviteter

  • Forklar børnene, at ordet evangelium betyder »glædeligt budskab« (se Guide til skrifterne, »Evangelierne«). Hjælp dem til at lede i 3 Nefi 27:13-15 efter noget, der lyder som et glædeligt budskab for dem. Hvorfor er vi taknemmelige for at kende Jesu Kristi evangelium?

  • Skriv evangeliske principper som tro, omvendelse, dåb, Helligånden og hold ud til enden på tavlen. Bed dem om at granske 3 Nefi 27:19-21 og finde disse eller lignende ord i Jesu beskrivelse af sit evangelium.

  • Lad dem forestille sig, at de har en ven, der spørger dem, hvad de tror på som medlem af Kirken. Hjælp dem med at finde sandheder i 3 Nefi 27:13-21, som de kan fortælle for at sammenfatte, hvad vi tror på.

  • Bed børnene om at vælge en af evangeliets sandheder, som Frelseren underviste om i 3 Nefi 27:13-21, og som de gerne vil lære mere om. Hjælp dem til at bruge fodnoterne og Guide til skrifterne for at finde et skriftsted eller to, der omtaler den sandhed. Lad dem dele deres skriftsteder og det, de lærte, med hinanden. Hvorfor er vi taknemmelige for at kende Jesu Kristi evangelium?

4 Nefi

Det bringer mig glæde at efterleve evangeliet.

Eftersom folket i 4 Nefi blev omvendt til Jesus Kristus og hans evangelium, blev de i stand til at oprette et samfund med fred og harmoni. Hvad kan børnene lære af dem?

Mulige aktiviteter

  • Forbered sedler med vendinger fra 4 Nefi 1:2-3, 5 og 15-17, der beskriver de velsignelser, folket modtog (fx »at der ikke var nogen strid i landet«). Læg sedlerne i en beholder, og lad alle børnene vælge en og læse den. Opmuntr dem til at finde deres vending i disse vers i 4 Nefi. Hvad lærer vi af disse vendinger? Hvilke ligheder ser vi mellem disse vers og definitionen på Zion i Moses 7:18?

  • Hjælp dem til at øve sig i det, der står i 4 Nefi 1:15-16, ved at præsentere dem for situationer, hvor folk er vrede på hinanden. Bed dem om at lave rollespil over, hvordan situationen kunne være, hvis de prøvede at leve med, at der »ikke var nogen strid«. Hvorfor er det lettere at undgå stridigheder, når vi har »Guds kærlighed« i vores hjerte?

  • Læs følgende vers sammen med børnene, og bed dem om at finde årsager til, at nefitterne og lamanitterne ikke længere havde fred og lykke: 4 Nefi 1:20, 24-29, 34-35 og 43. Hvordan kan vi undgå disse farer? Hjælp børnene til at opdage, hvordan vi kan undgå at blive stolte ved at gennemgå Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 240-242.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at beslutte én ting, de vil gøre for at bringe mere fred og glæde ind i deres hjem, og dele den med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Støt børnenes forældre. »Forældrene er deres børns vigtigste lærere i evangeliet. De har både det største ansvar og den største mulighed for at påvirke deres børn (se 5 Mos 6:6-7). Når [du] underviser børn i Kirken, så søg bønsomt efter, hvordan [du] kan støtte deres forældre i deres vigtige rolle« (Undervisning på Frelserens måde, s.25).