Tule ja seuraa minua
16.–22. marraskuuta. Eter 6–11: ”Jotta paha voitaisiin poistaa”


”16.–22. marraskuuta. Eter 6–11: ’Jotta paha voitaisiin poistaa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”16.–22. marraskuuta. Eter 6–11”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
jerediläisten laivoja merellä

Minä nostan teidät meren syvyyksistä, Jonathan Arthur Clarke

16.–22. marraskuuta

Eter 6–11

”Jotta paha voitaisiin poistaa”

Tämän oppimisehdotuksen ideat eivät ole ehdottomia ohjeita. Niiden tarkoituksena on sytyttää luovuutesi kipinä ja tuoda innoitusta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Käytä kuvia aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon ja edellisen viikon oppimisehdotuksista auttaaksesi lapsia kertaamaan, mitä he ovat oppineet siitä, kuinka jerediläiset ylittivät meren. Anna heidän vuorotellen kertoa, mitä he tietävät.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Eter 6:2–12

Taivaallinen Isä voi lohduttaa minua, kun minua pelottaa.

Jerediläiset olivat varmasti peloissaan, kun he ”ajautuivat meren aalloilla tuulen mukana” (Et. 6:5). Mutta Herra piti heidät turvassa ja auttoi heitä. Kuinka sinä voit auttaa lapsia kääntymään Herran puoleen, kun heitä pelottaa?

Mahdollisia toimintoja

  • Käytä jakeiden Et. 6:2–12 sanoja ja ilmauksia kuvaillessasi lapsille jerediläisten matkaa meren yli. Kehota lapsia astumaan leikisti laivaan, joka alkaa sitten heittelehtiä aalloissa, jotka vyöryvät sen yli. Miltä tuntuisi olla oikeassa laivassa kovassa aallokossa? Mitä me voimme tehdä, kun meitä pelottaa? Lukekaa yhdessä jakeet 7 ja 9 nähdäksenne, mitä jerediläiset tekivät, kun heitä pelotti.

  • Kerro tilanteesta, jolloin sinä pelkäsit ja taivaallinen Isä lohdutti sinua. Kerro lapsille jostakin laulusta, joka auttaa sinua kiittämään ja ylistämään Herraa (ks. Et. 6:9) Hänen antamastaan avusta. Anna lasten kertoa lempilauluistaan Alkeisyhdistyksessä, ja laulakaa joitakin niistä yhdessä.

  • Käytä apuna tämän viikon toimintasivua auttaaksesi lapsia tekemään paperilaivoja. Selitä, että laivat auttoivat jerediläisiä pysymään turvassa silloinkin, kun he olivat vesien ympäröiminä (ks. Et. 6:7, 10). Mitä taivaallinen Isä on antanut meille pitääkseen meidät turvassa matkallamme takaisin Hänen luokseen?

Eter 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Minä voin olla kiitollinen.

Saavuttuaan turvallisesti luvattuun maahan jerediläiset olivat niin kiitollisia, että he ”vuodattivat ilon kyyneleitä” (Et. 6:12). Kuinka voit edistää kiitollisuuden henkeä lapsissa, joita opetat?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jakeista Et. 6:9 ja 12 ilmauksia, jotka opettavat heille, kuinka jerediläiset osoittivat kiitollisuutensa Herralle, joka oli auttanut heitä pääsemään luvattuun maahan. Pyydä lapsia nimeämään asioita, joista he ovat kiitollisia. Laulakaa jerediläisten tavoin yhdessä jokin kiitollisuutta ilmaiseva laulu, kuten ”Sua kiitän mä Isäni” (Lasten laulukirja, s. 9).

  • Lue lapsille jae Et. 10:2 osoittaaksesi, että monia vuosia myöhemminkin jerediläiset muistivat, kuinka Herra oli auttanut heidän esivanhempiaan ylittämään valtameren. Auta lapsia miettimään, millä tavoin Herra on siunannut heitä. Anna lasten sitten piirtää kuvia, jotka muistuttavat heitä näistä siunauksista (tai auta heitä valitsemaan joitakin tuomistasi kuvista, jotka ovat peräisin esimerkiksi jostakin kirkon lehdestä).

Eter 7:24–27

Minua siunataan, kun seuraan profeettaa.

Eterin kirja osoittaa selvästi, että kun jerediläiset seurasivat profeettoja, heitä siunattiin, ja kun he hylkäsivät profeetat, heidän elämänsä oli vaikeampaa. Mieti tapoja, joilla voit auttaa lapsia huomaamaan, että sama pätee meihinkin.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa elävästä profeetasta ja kysy lapsilta, mitä he tietävät hänestä. Mitä profeetta tekee? Selitä, että jerediläisilläkin oli profeettoja ja aina kun he seurasivat profeettaa, heitä siunattiin ja he olivat onnellisia (ks. Et. 7:24–27). Kuinka me voimme seurata profeettaa?

  • Laulakaa yhdessä jokin profeetoista kertova laulu, kuten ”Profeettaa seuraa” (Lasten laulukirja, s. 58–59; ks. myös Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 4–27, 67–87). Keskustele lasten kanssa asioista, joita profeetat ovat opettaneet meitä tekemään (esimerkiksi pyhien kirjoitusten lukeminen päivittäin, lepopäivän pyhittäminen tai muiden palveleminen). Kehota heitä sitten esittämään näytellen, kuinka he noudattavat tuota neuvoa, kun sanot ”Seuraa profeettaa!”.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Eter 6:2–12

Voin luottaa siihen, että taivaallinen Isä johdattaa minut iankaikkiseen elämään.

Kertomusta jerediläisten merimatkasta voidaan verrata omaan matkaamme läpi kuolevaisuuden. Kumpikin matka on toisinaan vaarallinen ja vaatii uskoa siihen, että Herra opastaa ja suojelee meitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä jakeet Et. 6:2–12 pitäen säännöllisesti taukoja, jotta lapset voivat piirtää kuvia lukemastaan. Millä tavoin jerediläisten matka muistuttaa omaa elämäämme? Auta lapsia näyttämään ja nimeämään piirustuksistaan eri osia, jotka saattaisivat edustaa omaa elämäämme. Esimerkiksi jerediläiset voisivat edustaa meitä. Laivat voisivat edustaa kotiamme, kirkkoa tai evankeliumia. Mitähän tuuli, vesi, loistavat kivet ja luvattu maa voisivat kuvata?

  • Auta lapsia löytämään jakeista Et. 6:2–12 sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka jerediläiset turvautuivat Jumalaan. Kerro esimerkkejä siitä, kuinka Jumalaan turvaaminen on auttanut sinua kestämään vaikeita aikoja elämässäsi. Kannusta lapsia kertomaan samankaltaisista kokemuksista, joita heillä on saattanut olla.

    Kuva
    jerediläiset matkaamassa eläinten kanssa

    Jerediläisten matka halki Aasian, Minerva K. Teichert

Eter 6:30; 7:27; 10:2

Kun muistan, mitä Herra on tehnyt hyväkseni, tunnen rauhaa.

Yksi asia, joka erotti vanhurskaat jerediläisten kuninkaat jumalattomista, oli se, että vanhurskaat kuninkaat muistivat ”ne suuret asiat, joita Herra oli tehnyt” heidän hyväkseen (Et. 7:27). Kuinka voit auttaa lapsia muistamaan, mitä Herra on tehnyt heidän hyväkseen?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan jakeet Et. 6:30; 7:27 ja 10:2 itsekseen tai pienissä ryhmissä ja etsimään näitä jakeita yhdistäviä asioita. Kerro tunteistasi sitä kohtaan, mitä Herra on tehnyt hyväksesi, ja kannusta lapsia tekemään samoin.

  • Kerro lapsille, millä tavoin yrität muistaa, kuinka Herra on siunannut sinua ja perhettäsi. Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat muistuttaa itseään siitä, mitä Herra on tehnyt heidän hyväkseen. Anna heille kullekin paperia ja kehota heitä pohtimaan ja kirjoittamaan paperille jotakin sellaista, mitä Hän on tehnyt heidän hyväkseen viime aikoina. Ehdota, että he ottavat tavaksi kirjoittaa säännöllisesti muistiin siunauksia, joita he huomaavat saavansa Herralta (ks. ”Oi muistakaa, muistakaa” [video, ChurchofJesusChrist.org]).

Eter 9:28–35; 11:5–8

Herra on armollinen, kun teen parannuksen.

Vaikka jerediläiset hylkäsivät usein profeetat ja heistä tuli jumalattomia, Herra antoi heille anteeksi aina kun he nöyrtyivät ja tekivät parannuksen.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä jakeet Et. 9:28–35. Auta lapsia miettimään, kuinka he tiivistäisivät näiden jakeiden tapahtumat kolmeen tai neljään lyhyeen virkkeeseen. Lue sitten jakeet Et. 11:5–8 ja auta lapsia löytämään yhtäläisyyksiä näiden kahden kertomuksen välillä. Mitä me opimme näistä kertomuksista?

  • Pyydä lapsia ajattelemaan muita Mormonin kirjan ihmisiä, jotka nöyrtyivät ja saivat anteeksi. Käytä aineistoissa Evankeliumiaiheinen kuvakirja ja Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi olevia kuvia auttaaksesi heitä muistamaan. Lausu todistuksesi siitä, että Herra antaa meille anteeksi, kun teemme vilpittömän parannuksen.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan perheelleen jostakin sellaisesta asiasta, jonka taivaallinen Isä on tehnyt heidän hyväkseen ja josta he ovat kiitollisia.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia olemaan luovia. ”Kun opetat lapsia, anna heille mahdollisuuksia rakentaa, piirtää, värittää, kirjoittaa ja luoda. Nämä ovat enemmän kuin vain hauskoja tehtäviä – ne ovat välttämättömiä oppimiselle.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)