Kom og følg mig
23.-29. november. Eter 12-15: »Ved tro bliver alt opfyldt«


»23.-29. november. Eter 12-15: ›Ved tro bliver alt opfyldt‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»23.-29. november. Eter 12-15«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Eter går ind i en grotte

Eter gemmer sig i klippehulen, af Gary Ernest Smith

23.-29. november

Eter 12-15

»Ved tro bliver alt opfyldt«

Tænk på de børn, du underviser, mens du læser Eter 12-15. Forslagene til aktiviteter i dette oplæg kan inspirere dig til andre forslag, der vil hjælpe dig til at imødekomme behovene hos børnene i din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hjælp børnene til at tænke på historier i skriften om mennesker, der udviste stor tro. Der findes nogle eksempler i Eter 12:11-22.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Eter 12:6-22

Tro er at tro på det, vi ikke kan se.

Moroni kom med flere eksempler på mennesker, der udrettede store ting på grund af deres tro. Overvej, hvordan du kan anvende disse eksempler til at undervise børnene om, hvad tro er.

Mulige aktiviteter

  • Læs »Tro er det, som man håber på og ikke ser« fra Eter 12:6 for børnene, og bed dem om at gentage denne sætning sammen med dig. Fortæl dem om ting, du tror på, selv om du ikke kan se dem, og hjælp dem til at tænke på flere eksempler. Sangen »Tro« (Børnenes sangbog, s. 50-51) eller en anden sang om tro kan være en hjælp.

  • Vis billeder, der skildrer eksempler på tro i Eter 12:13-15, 20-21 (se Evangelisk kunst, nr. 78, 85 samt denne uge aktivitetsside). Lad børnene fortælle dig, hvad de ser på billederne, og hvad de ved om historierne. Tal med dem om, hvordan disse personer viste tro, og hvad der skete takket være deres tro.

  • Leg en gætteleg med børnene. Giv dem fingerpeg om de trofaste mennesker beskrevet i Eter 12:13-15, 19-20, indtil de kan gætte, hvem de er. Lad dernæst børnene lege legen igen, ved at de skiftes til at give fingerpeg om de samme mennesker (eller andre trofaste mennesker), mens resten af klassen gætter. Fortæl, hvad du beundrer ved disse menneskers tro.

Eter 12:23-27

Jesus Kristus kan hjælpe mig til at være stærk.

Børn står somme tider over for situationer, hvor de føler sig svage, ligesom Moroni gjorde. Hjælp dem til at lære det, Moroni lærte: at Frelseren kan »gøre det svage stærkt« (Eter 12:27).

Mulige aktiviteter

  • Beskriv en opgave for børnene, der kræver stor fysisk styrke at udføre. Bed dem om at fortælle om eksempler på ting, de ikke er stærke nok til at gøre nu. Hvordan kan vi blive stærke nok til at udføre disse opgaver? Forklar, at vi også har åndeligt arbejde at udføre, men sommetider føler vi os åndeligt svage. Sådan følte Moroni det i forbindelse med det, han skrev på pladerne. Læs Eter 12:27 for dem. Hvad lovede Herren dem, der føler sig svage?

  • Fortæl om en oplevelse, hvor Frelseren hjalp dig eller en, du kender, med at gøre noget, der var svært. Bær vidnesbyrd for børnene om, at hvis de søger Jesu hjælp, kan han hjælpe dem til at blive stærkere, selv når de føler sig svage.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Eter 12:5-6

Tro er at tro på det, vi ikke kan se.

De børn, du underviser, er ved at lægge et fundament for deres vidnesbyrd. Moronis råd om tro, der står i Eter 12:6, kan hjælpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at profeten Eter prøvede at lære jereditterne om »store og forunderlige ting«, men de troede ikke på det, han sagde. Lad børnene læse Eter 12:5 for at finde ud af, hvorfor de ikke troede. Hvilke ting ønsker vor himmelske Fader, vi skal tro på, selv om vi ikke kan se dem? Læs Eter 12:6 sammen. Hvad forklarede Moroni de mennesker, der ikke ville tro på åndelige sandheder, fordi de ikke kunne se dem?

  • Vis et af børnene et billede uden at lade de andre se det, og bed barnet om at beskrive billedet for resten af klassen. Lad nogle af de andre børn skiftes til at gøre det samme med forskellige billeder, som tiden tillader. Bed dem derefter om at læse Eter 12:6 og finde denne sætning: »Tro er det, som man håber på og ikke ser«. Hvordan viser vi tro på Jesus Kristus, når vi ikke kan se ham?

  • Få børnene til at læse denne sætning i Eter 12:6: »I modtager intet vidnesbyrd, førend jeres tro er blevet prøvet«. Hjælp dem til at forstå, at når vi adlyder en befaling, kan vi vide, at den er sand. Bed dem om at tænke på et evangelisk princip, som Gud ønsker, vi skal have et vidnesbyrd om, fx at betale tiende, holde sabbatsdagen hellig eller efterleve visdomsordet. Skriv dernæst på tavlen: For at få et vidnesbyrd om, må jeg . Fortæl, hvordan du har udøvet tro for at få et vidnesbyrd om disse og mange andre sandheder i evangeliet.

Eter 12:4, 32

Håb er ligesom et anker for min sjæl.

Hjælp de børn, du underviser, til at forstå, at vi kan »håbe på en bedre verden« takket være vores tro på Kristus (Eter 12:4).

Mulige aktiviteter

  • Del definitionen på håb i »Håb«, (Guide til skrifterne, scriptures.ChurchofJesusChrist.org) med børnene. Hvad bør vi ifølge denne definition og Eter 12:4, 32 håbe på? (se også Moro 7:40-42). Hjælp dem til at tænke på andre ord for håb og ord, der betyder det modsatte af håb. Del nogle evangeliske sandheder med dem, der giver os håb, og opfordr dem til at gøre det samme.

  • Vis et billede af en båd og et anker (eller tegn det på tavlen). Hvorfor har både brug for et anker? Hvad ville der ske for en båd, der ikke havde et anker? Læs Eter 12:4 sammen, og spørg børnene, hvordan håb er ligesom et anker. Bed dem om at tegne deres eget billede af en båd og et anker, så de kan lære deres familie om håb.

Eter 12:23-29

Jesus Kristus kan hjælpe mig til at være stærk.

Efterhånden som børn bliver ældre, bliver de mere bevidste om deres svagheder. Anvend disse vers til at lære dem, hvordan Frelseren kan »gøre det svage stærkt« (Eter 12:27).

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse Eter 12:23-25 for at finde ud af, hvorfor Moroni var bekymret. Spørg, om de nogensinde har følt noget lignende. Bed dem derefter om at læse vers 26-27 for at finde ud af, hvordan Herren opmuntrede Moroni. Hvad er vi nødt til at gøre, så Herren kan hjælpe os til at blive stærke, når vi føler os svage? Fortæl om en oplevelse, hvor Frelseren hjalp dig til at blive stærk nok til at gøre noget, der var svært.

  • Lad børnene tegne noget svagt og noget stærkt. Opfordr dem derpå til at skrive nogle ord og vendinger fra Eter 12:23-29, der lærer dem, hvordan Frelseren kan hjælpe os til at vende vores svagheder til styrke. Opmuntr dem til at tænke over en svaghed, de måtte have, og derefter søge Frelserens hjælp til at blive stærk.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at nedskrive en sandhed ned, de gerne vil have et vidnesbyrd om. Hjælp dem til sætte et mål om at udøve tro, så de kan få et vidnesbyrd om den sandhed.

Gør undervisningen bedre

Søg at forstå de børn, du underviser. »Søg efter måder at forstå baggrunde, interesser, talenter og behov hos de [børn], I underviser. Stil spørgsmål, lyt omhyggeligt og bemærk, hvad deltagerne siger og gør i forskellige situationer … [Bed] deres forældre om indblik. Bed frem for alt om forståelse, som kun Ånden kan give« (Undervisning på Frelserens måde, s. 7).