Kom og følg mig
30. november-6. december. Moroni 1-6: »For at holde dem på den rette vej«


»30. november-6. december. Moroni 1-6: ›For at holde dem på den rette vej‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»30. november-6. december. Moroni 1-6«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Alma døber folk i Mormons vande

Minerva Teichert (1888-1976), Alma døber i Mormons vande, 1949-1951, olie på masonit, 35⅞ x 48 tommer. Kunstmuseet på Brigham Young University, 1969

30. november-6. december

Moroni 1-6

»For at holde dem på den rette vej«

Studér bønsomt Moroni 1-6, før du begynder at planlægge aktiviteter for børnene, og se efter principper og vers, som du føler, de har brug for at forstå.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Opfordr børnene til at fortælle, hvad de har lært om Moroni. Du kan anvende »Kapitel 53: Moroni og hans lærdomme« (Historier fra Mormons Bog, s. 154-155) for at hjælpe dem til at kunne huske.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Moroni 4-5

Jeg tager nadveren for at vise, at jeg altid vil huske Jesus Kristus.

Nadveren kan være en hellig, åndelig oplevelse, selv for små børn. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at bruge tiden under nadveren til at tænke på Jesus?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af mennesker, der deltager i nadveren (se Evangelisk kunst, nr. 108). Bed børnene om at fortælle dig, hvad der sker under nadveren. Hvad bør vi gøre under nadveren?

  • Inviter to medlemmer af menigheden ind i klassen for at læse Moroni 4:3 og 5:2 for børnene og fortælle, hvorfor de tager nadveren hver uge. Bed dem om at foreslå ting, børnene kan gøre for at hjælpe dem til at tænke på Jesus under nadveren og altid huske ham.

  • Syng en sang, der hjælper dem til at tænke på Jesus, fx »Kære Gud, hør på mig« (Børnenes sangbog, s. 11). Lad børnene øve sig på at sidde ærbødigt, ligesom de ville under nadveren.

Moroni 6:1-3

Jeg kan forberede mig til at blive døbt.

Moronis beskrivelse af mennesker, der blev døbt på hans tid, kan hjælpe børnene til at forberede sig på at modtage denne vigtige ordinance i dag.

Mulige aktiviteter

  • Læs sætninger fra Moroni 6:1-3, der forklarer, hvem der kan blive døbt. Forklar udtryk, børnene eventuelt ikke forstår. Fx er en betydning af »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd« at føle sorg over vores synder (Moro 6:2). Fortæl om, hvordan du forberedte dig til at blive døbt, eller bed en, der for nylig er blevet døbt, om at forklare, hvordan han eller hun forberedte sig. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan de kan forberede sig til en dag at blive døbt.

  • Vis billeder af mennesker, der bliver døbt (se Evangelisk kunst, nr. 103, 104), og lad børnene tale om, hvad de ser på billederne. Hjælp dem til at lægge mærke til detaljer, fx vandet og det hvide tøj. Spørg dem, hvorfor vi bliver døbt, og forklar, hvorfor du valgte at blive døbt.

Moroni 6:4-6, 9

Jeg bliver velsignet, når jeg går i kirke.

Forstår de børn, du underviser, hvorfor vi går i kirke hver uge? Moroni 6 kommer med nogle vigtige årsager.

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvorfor de kan lide at gå i kirke, og hjælp dem med at nævne nogle af de ting, vi laver i kirken. Læs nogle af disse ting i Moroni 6:4-6, 9, og opfordr dem til at agere nogle af disse ting eller tegne billeder af sig selv, hvor de gør nogle af dem (fx at bede, forkynde, synge og tage nadveren).

  • Hjælp dem til at synge en sang om at gå i kirke. Fortæl børnene, hvorfor du elsker at gå i kirke, og hvordan det har velsignet dig.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Moroni 2-6

Helligånden er en hellig gave.

Helligånden nævnes adskillige gange i Moroni 2-6. Hvordan kan du anvende disse kapitler til at hjælpe børnene med at forstå, hvordan Helligånden kan hjælpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at finde alle de vers i Moroni 2-6, der nævner Helligånden eller Ånden. Læs alle disse vers sammen, og bed dem om at skrive de ting på tavlen, de lærer om Helligånden. Hvordan kan Helligånden hjælpe os?

  • Fortæl dem om engang, hvor du mærkede Helligåndens indflydelse, enten i kirken eller et andet sted. Forklar, hvordan du vidste, det var Helligånden, og hvordan han hjalp dig. Lad børnene fortælle om en hvilken som helst oplevelse, de har haft med Helligånden, og opmuntr dem til at stræbe efter hans indflydelse.

    Billede
    en ung kvinde får en velsignelse

    Helligåndsgaven fås ved håndspålæggelse.

Moroni 4-5

Jeg tager nadveren for at vise, at jeg altid vil huske Jesus Kristus.

Når børnene forstår helligheden ved nadveren, er de mere tilbøjelige til at behandle den med ærbødighed og føle sig tæt på Gud under denne ordinance.

Mulige aktiviteter

  • Skriv vendinger fra Moroni 4:3 og 5:2 på hver sin seddel, og bed børnene om at lægge vendingerne i den rigtige rækkefølge. Hvorfor er nadveren ifølge disse vers vigtige?

  • Lad dem forestille sig, at en ven kommer til et nadvermøde for første gang. Hvordan vil de forklare deres ven, hvad nadveren er, og hvorfor vi tager den? Motivér dem til at bruge Moroni 4:3 og 5:2 i deres forklaring.

  • Bed børnene om at fortælle noget, deres familie gør under nadveren for at være ærbødig og tænke på Jesus Kristus. Hvilke andre forslag har de? Opfordr dem til at vælge et af disse forslag og sætte sig et mål om at tilbringe mere tid med at tænke på Frelseren under nadveren.

Moroni 6:4-6, 9

Vi går i kirke for at tage nadveren og støtte hinanden.

Moronis ord kan hjælpe de børn, du underviser, til at se et større formål med at komme i kirke hver uge.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hvorfor går vi i kirke? på tavlen, og lad børnene skrive mulige svar. Lad dem finde flere svar i Moroni 6:4-6, 9 og tilføje dem til deres liste på tavlen. Bed dem om at fortælle, hvordan de er blevet velsignet ved at gå i kirke. Lad dem lave et rollespil, hvor de forklarer en ven fra et andet trossamfund, hvorfor de er taknemmelige for at tilhøre Kirken.

  • Vis billeder af eller eksempler på nærende fødevarer. Hvorfor er det vigtigt at give næring til vores krop? Læs Moroni 6:4 sammen, og spørg børnene, hvad de tror udtrykket »næring ved Guds gode ord« betyder. Hvordan nærer Guds gode ord os?

  • Bed et af børnene om at læse følgende citat af ældste Jeffrey R. Holland, og tal om, hvad det lærer os om, hvordan vi kan nære hinanden: »De fleste kommer ikke i kirke for blot at få nogle nye facts om evangeliet eller for at se gamle venner, selv om alt dette er vigtigt. De kommer for at søge åndelige oplevelser. De ønsker fred. De ønsker at få deres tro befæstet og deres håb fornyet. De ønsker kort sagt at ›få næring ved Guds gode ord‹ og blive styrket ved hjælp af himlens kræfter« (»En lærer, der er kommet fra Gud«, Stjernen, juli 1998, s. 27). Hvordan kan vi være med til åndeligt at nære hinanden i kirken?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Tilskynd børnene til at tale med deres familie om årsager til, at de kan lide at gå i kirke hver uge.

Gør undervisningen bedre

Støt forældrene. Søg bønsomt efter, hvordan du kan støtte forældrene til de børn, du underviser. Hvordan kan du støtte deres bestræbelser på at undervise deres børn om evangeliet? Du kan fx tale med forældrene om deres børns behov og interesser, eller fortælle dem, hvad deres børn lærer i klassen (se Undervisning på Frelserens måde, s. 25).