Kom og følg mig
14.-20. januar. Lukas 2; Matthæus 2: Vi er kommet for at tilbede ham


»14.-20. januar. Lukas 2; Matthæus 2: Vi er kommet for at tilbede ham«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»14.-20. januar. Lukas 2; Matthæus 2«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Wise Men traveling on camels

Lad os tilbede ham, af Dana Mario Wood

14.-20. januar

Lukas 2; Matthæus 2

Vi er kommet for at tilbede ham

Begynd med at læse Matthæus 2 og Lukas 2. Denne uges oplæg fra Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan være en hjælp til at forstå disse kapitler, og dette oplæg kan give dig forslag til undervisningen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle dig, hvad de husker om Kristi fødsel. Hvad er deres yndlingsdel af historien?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Lukas 2:1-14

Jesus blev født.

Jesus forlod sit hjem hos sin himmelske Fader for at blive født på jorden, så han kunne blive vor Frelser. Hvordan kan du hjælpe børnene til at huske historien om Kristi fødsel?

Mulige aktiviteter

  • Når du læser historien om Kristi fødsel, beder du børnene om at selv agere historien eller anvende denne uges aktivitetsside. Se også »Kapitel 5: Jesus Kristus bliver født«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 19-21.

  • Tag et krybbespil med, hvis du har et, og bed børnene om at placere figurerne de rigtige steder, efterhånden som du fortæller dem historien om Jesu Kristi fødsel. Du kan også vise et billede af Kristi fødsel (se fx denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Peg på forskellige mennesker på billedet, og lad børnene fortælle, hvad de ved om hver person.

  • Syng sammen børnenes yndlingssange om Jesu fødsel. Når I gør det, ser du efter muligheder for at bære dit vidnesbyrd om Frelseren og opfordrer dem til at fortælle, hvorfor de elsker Jesus.

Matthæus 2:1-12

Jeg kan give gode gaver til Jesus.

De vise mænd gav Jesus gaver bestående af guld, røgelse og myrra. Hvordan kan du bruge denne historie til at lære børnene, at de også kan give gaver til Jesus, som fx at vise kærlighed, yde tjeneste og være lydig?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af de vise mænd, når du sammen med børnene gennemgår historien om dem ifølge Matthæus 2:1-12. Du kan vise billedet Wise Men Present Gifts (LDS.org).

  • Pak billeder eller genstande, som repræsenterer gaver, vi kan give til Jesus, ind som en gave. Bed børnene om at hjælpe dig med at åbne gaverne og tale om, hvordan vi kan give disse gaver til Frelseren.

  • Hjælp hvert barn med at tegne eller lave en liste over gaver, de kan give Jesus, som fx at »være en god ven« eller »bede«. Lad børnene vise deres liste til klassen og vælge én gave at arbejde på i denne uge.

Lukas 2:40-52

Engang var Jesus et barn ligesom mig.

Ved at lære om Frelserens barndom kan det hjælpe de børn, du underviser, til at forholde sig til ham. Spørg børnene, hvad de kan lære af disse vers om, hvordan de kan blive som Jesus nu.

Mulige aktiviteter

  • Inviter en af de unge i menigheden til at besøge klassen og fortælle historien om Jesus, der underviste i templet, da han var en ung mand.

  • Bed i forvejen flere børn om at medbringe billeder af dem selv som helt små, som de kan vise. Spørg dem, hvordan de er vokset. Fortæl om nogle af de måder, Jesus voksede på (se Luk 2:40, 52). Syng »Engang var Jesus et lille barn«, Børnenes sangbog, s. 34, eller en anden sang om Frelseren.

  • Læs Lukas 2:52 og forklar, hvad »visdom« og »vækst« betyder. Bed eventuelt børnene om at lave bevægelser, der viser, hvad det vil sige at gå frem i visdom og yndest hos Gud og andre mennesker. De kunne fx foregive at læse i en bog eller hjælpe en med noget.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Lukas 2:1-21; Matthæus 1:1-2

Fordums profeter forudsagde Frelserens fødsel.

Profeter og troende havde set frem til Frelserens fødsel i århundreder. Når børnene forstår denne sandhed, kan de påskønne Frelserens liv og mission mere.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene tale om ting, de ser frem til, som fx deres fødselsdag eller ferie. Bed dem om at læse Helaman 14:2-5 for at finde noget, profeterne så frem til.

  • Læs sammen nogle profetier om Frelserens fødsel (se Es 7:14; 9:6; 1 Ne 11:18; Hel 14:5). Hjælp børnene til at nævne nogle detaljer, som disse profetier indeholder, og find opfyldelsen af dem i Lukas 2:1-21 og Matthæus 2:1-2.

  • Lad børnene lave en tegning af Jesu fødsel og fortælle, hvorfor de er taknemmelige for, at han blev født.

Billede
Mary, Joseph, and Simeon with the infant Jesus

Simeon ærer Kristusbarnet, af Greg K. Olsen

Lukas 2:40, 52

Engang var Jesus et barn ligesom mig.

Ligesom Jesus har de børn, du underviser, en vigtig mission, de skal forberede sig til. Hvad kan de lære af Jesu eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lytte efter de ting, Jesus gjorde, mens du læser Lukas 2:40, 52. Lad dem fortælle om, hvordan de er vokset, siden de var helt små. Fortæl om din egen erfaring med at lære om evangeliet lidt ad gangen, og bær derefter dit vidnesbyrd.

  • Lav nogle ting, der illustrerer sætningerne i Lukas 2:40, 52. Du kan fx måle hvert barns højde (»Jesus gik frem i … vækst«) eller lade dem nævne deres yndlingsskriftsted (»blev … fyldt med visdom«). Hjælp børnene til at lave en liste over de måder, de vokser på, og dele den med deres familie.

  • Når I har gennemgået Lukas 2:40, 52, beder du dem om at fortælle, hvordan de tror, Jesus ville have været, da han var på deres alder. Hvordan ville han have behandlet sin mor? Sine søskende?

Lukas 2:41-52

Jeg kan følge Jesu eksempel.

Jesus var kun en stor dreng, da han underviste folkets ældste i templet. På samme måde har børnene i din klasse meget, de kan lære mennesker omkring sig.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at have forberedt sig på at sammenfatte historien i Lukas 2:41-52. Hjælp børnene med at forstå historien ved at forklare dem, hvad Jesus mente med at være »hos min fader«. Du kan fx fortælle børnene, at Jesus mente, at det var hans ærinde, eller arbejde, at være hos hans Fader. Fortæl dem, hvad dit eller dine forældres arbejde er. Hvad var Josefs, Jesu jordiske fars, arbejde? (Se Matt 13:55). Hvad var hans himmelske Faders arbejde? (Se Luk 2:46-49; se også Moses 1:39).

  • Læs Lukas 2:46-49 sammen med børnene og spørg: »Hvordan udførte Jesus sit arbejde med at være ›hos [sin] Fader‹?« Hjælp børnene med at skrive eller tegne på tavlen, hvordan de kan være med til også at gøre vor himmelske Faders arbejde.

  • Hjælp børnene til at styrke deres tillid til, at de ligesom drengen Jesus kan lære andre om evangeliet, ved at hjælpe dem med at undervise hinanden i et princip fra Til styrke for de unge.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at undervise deres familie i noget, de har lært om Kristi fødsel.

Gør undervisningen bedre

Børn er nysgerrige og lærer på mange måder. Børn har stor fornøjelse af at lære ved hjælp af nye og forskelligartede oplevelser. Brug aktiviteter, der tillader dem at bevæge sig omkring, bruge alle deres sanser, udforske og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).

Billede
activity page: Jesus in the manger