Kom og følg mig
21.-27. januar. Johannes 1: Vi har fundet Messias


»21.-27. januar. Johannes 1: Vi har fundet Messias«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»21.-27. januar. Johannes 1,« Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
woman sharing the gospel in a train station

21.-27. januar

Johannes 1

Vi har fundet Messias

Nedskriv de åndelige indtryk, du får, når du læser Johannes 1. Denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan være en hjælp til at forstå dette kapitel. Følgende aktivitetsforslag kan give dig ideer til, hvordan du kan hjælpe børnene til at lære principperne i Johannes 1. Aktiviteterne til de ældre børn kan efter behov tilpasses de yngre børn.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hjælp børnene til at fortælle, hvad de ved om Jesus, ved at vise nogle billeder af ham, hvor han optræder i nogle af de roller, der er beskrevet i Johannes 1. Bed dem derefter beskrive, hvad der foregår (fx at skabe jorden eller undervise i evangeliet).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Johannes 1:1-2

Jesus boede hos vor himmelske Fader, før han blev født.

Johannes forklarede, at Jesus Kristus boede hos Gud, før han kom til jorden. Vi boede også hos Gud, før vi blev født (se »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129). Hvordan vil du undervise børnene i denne sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at »Ordet« i Johannes 1:1 henviser til Jesus. Læs verset højt, og bed børnene om at sige »Jesus«, hver gang I læser »Ordet«. Vis tegningen Det førjordiske liv (lds.org/media-library/images/god-christ-premortal-existence-whitaker-346850?lang=dan). Forklar, at Jesus Kristus boede hos vor himmelske Fader, før han kom ned til jorden.

  • Fortæl børnene, at vi også boede hos Gud, før vi kom til jorden. Brug eventuelt »Før Det Nye Testamente«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 7-11; Guide til skrifterne, »Forudtilværelse«, scriptures.lds.org.

  • Bed en forælder om at tage deres spædbarn med til klassen, og brug det som en mulighed for at forklare, at vi boede i himlen sammen med vor himmelske Fader som åndelige børn, før vi blev født.

Johannes 1:3

Jesus skabte alt.

Mange børn glæder sig naturligt over Herrens skaberværk omkring sig. Ved at lære Kristi rolle at kende som Skaber kan det give dem større ærbødig for ham.

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes 1:3 med børnene, og vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Hjælp børnene til at lære sætningen »alt blev til ved [Jesus Kristus]« udenad.

  • Tag børnene med på en gåtur udenfor. Lad dem skiftes til at beskrive en ting af skaberværket, de kan se, og bed klassen om at gætte, hvad de beskriver.

  • Bed dem om at tænke på, hvordan de kan passe på skaberværket omkring dem (ved fx at være venlig mod dyrene).

Billede
sunrise in a forest

Jesus Kristus skabte verden og alt, hvad der er i den.

Johannes 1:35-51

Jeg kan invitere andre til at komme til Jesus Kristus og lære af ham.

I Johannes 1 findes der en beretning om nogle disciple, der inviterede mennesker til at »kom[me] og se«, at Jesus er Guds Søn. Selv små børn kan følge dette eksempel.

Mulige aktiviteter

  • Beskriv, hvordan Johannes underviste Andreas om Jesus, og fortæl, hvordan Andreas dernæst underviste Peter (se Joh 1:35-42). Fortæl, hvordan du lærte Kirken at kende, eller bed et nyt medlem om at fortælle, hvordan han eller hun lærte Kirken at kende.

  • Fortæl beretningen om Filip, der inviterer Nathanael til at »kom[me] og se« (Joh 1:43-51). Gem et billede af Jesus i en kasse, og bed et barn om at »kom[me] og se« det og fortælle de andre børn om, hvad han eller hun så.

  • Lad børnene farvelægge denne uges aktivitetsside, og opmuntr dem til at bruge den til at invitere nogen til at lære om Jesus.

  • Bed et barn om at fortælle om engang, hvor han eller hun delte noget med nogen, fx et stykke legetøj eller en gave. Hvordan kan vi fortælle om evangeliet? Fortæl en historie om et barn, der fortalte en ven om evangeliet, fx ældste M. Russell Ballards historie om Joshua (»Opfølgning«, Liahona, maj 2014, s. 78-81).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Johannes 1:1-5

Jesus Kristus boede hos vor himmelske Fader, før han blev født.

Selv før Jesus Kristus blev født, havde han flere vigtige roller i vor himmelske Faders plan. Hvad gør indtryk på jer om Kristi førjordiske gerning, når I læser Johannes 1:1-5?

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, om de ved noget om, hvad Jesus gjorde, før han blev født. Lad dem lede efter svar på dette i Johannes 1:1-5. Det kan være en hjælp at se i Joseph Smiths Oversættelse, Johannes 1:1-5 (i Guide til skrifterne).

  • Læs »Før Det Nye Testamente«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 7-11 med børnene. Spørg børnene, hvad de lærte om Jesus Kristus.

  • Bed nogle børn om at tage noget med i klassen, som de har lavet, og forberede sig på at vise eller beskrive det. Vis billeder af noget af Herrens skaberværk, og brug Johannes 1:3 til at forklare, at Jesus skabte alt.

Johannes 1:4-9

Jesus Kristus er mit lys.

Symbolet med lyset kan hjælpe børnene til at forstå Frelseren og hans evangelium. Hvordan kan du inspirere børnene til at søge Frelserens lys, når verden lader til at være mørk?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse Salmerne 27:1; Johannes 1:4-9; Mosija 16:9 og Lære og Pagter 39:1-2 for at finde udtryk, som disse skriftsteder har tilfælles. Hvordan er Jesus Kristus ligesom et lys?

  • Vis et billede af Frelseren og nogle ting, der lyser, som fx en lommelygte. Hvordan kan Jesus Kristus sammenlignes med disse ting? Hvordan kan vi dele hans lys med andre? Syng »Min Gud er mit lys«, Salmer og sange, nr. 42 eller en anden sang om evangeliets lys.

  • Spørg børnene, hvad de gør, når der er mørkt omkring dem, og de er bange. Bær vidnesbyrd om, at de altid kan henvende sig til Frelseren, når de er bange.

Johannes 1:35-51

Som en, der følger Jesus Kristus, kan jeg invitere andre til at følge ham.

Overvej, hvordan du kan bruge eksemplerne i Johannes 1:35-51 til at opmuntre børnene til at invitere andre til at lære om Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at lede i Johannes 1:35-51 efter ting, folk sagde for at invitere andre til at lære om Frelseren. Lad dem øve sig i, hvad de vil sige for at invitere en ven til at lære om ham.

  • Bed børnene om at bruge denne uges aktivitetsside til at lave en invitation, de kan bruge til at invitere en ven eller en i familien til at lære mere om Jesus Kristus.

  • Giv børnene mulighed for at fortælle klassen om noget, de elsker. Hjælp dem til at se, hvordan vi kan fortælle om evangeliet, ligesom vi fortæller om andre ting, vi elsker.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at invitere en, de elsker, til at lære mere om Jesus Kristus.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at forestille sig historien. Find ud af, hvordan du kan skabe et billede af historien, deriblandt evangelisk kunst, tegninger, videoer, hånddukker eller rollespil.

Billede
activity page: learn of Jesus Christ