Kom dan en volg Mij
4–10 februari. Mattheüs 4; Lukas 4–5: “De Geest van de Heere is op Mij”


‘4–10 februari. Mattheüs 4; Lukas 4–5: “De Geest van de Heere is op Mij”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘4–10 februari. Mattheüs 4; Lukas 4–5’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Christus zegeviert over Satan

Christus zegeviert over Satan, Robert T. Barrett

4–10 februari

Mattheüs 4; Lukas 4–5

‘De Geest van de Heere is op Mij’

Begin uw lesvoorbereiding door Mattheüs 4 en Lukas 4–5 te lezen. In Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen vindt u meer uitleg over deze hoofdstukken. En in dit lesschema staan lesideeën.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen een afbeelding van Jezus doorgeven. Laat ieder kind dat de afbeelding krijgt iets noemen dat Jezus op aarde gedaan heeft.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Mattheüs 4:1–11; Lukas 4:1–13

Ik kan net als Jezus het goede kiezen.

Kleine kinderen ‘kunnen […] niet zondigen’ (LV 29:47). Maar het voorbeeld van Jezus die Satans verleidingen weerstaat, kan de kinderen nu al inspireren om het goede te kiezen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het verhaal over Jezus’ verzoeking in Mattheüs 4:1–11. (Zie ook ‘Hoofdstuk 11: Jezus wordt verleid’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 30–31, of de bijbehorende video op LDS.org.) Vraag op gepaste momenten in het verhaal: ‘Wat moet Jezus volgens jou doen?’

  • Toon een afbeelding van Jezus Christus en beschrijf keuzes die een klein kind soms maakt. Laat de kinderen bij een goede keuze een stap naar de afbeelding toe zetten. Laat ze bij een slechte keuze een stap achteruit zetten.

  • Leer de kinderen het liedje ‘Kies het goede’, Kinderliedjes, 82–83. Gebruik afbeeldingen, voorwerpen of andere visuele hulpmiddelen die bij de tekst passen.

Lukas 4:18–19

Jezus Christus is mijn Heiland.

In Lukas 4:18–19 staan aspecten van Jezus’ zending. Hoe kunt u de kinderen waardering bijbrengen voor wat Hij voor hen gedaan heeft?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Lukas 4:18–19 voor. Leg uit waarom Jezus Christus naar de aarde gekomen is (mensen onderwijzen, troosten en genezen). Vertel hoe Hij dat voor u gedaan heeft.

  • Laat een paar kinderen doen alsof ze verward, droevig of ziek zijn. Vraag de andere kinderen uit te beelden wat ze voor hen kunnen doen. Getuig dat Jezus Christus naar de aarde gekomen is om ons te onderwijzen, troosten en genezen, en dat wij zijn voorbeeld moeten volgen.

  • Toon afbeeldingen waarop Jezus aspecten van zijn zending vervult (zie Evangelieplatenboek). Laat de kinderen beschrijven wat Jezus doet. Toon ook afbeeldingen van mensen die Jezus’ voorbeeld volgen. (U vindt er allicht in kerktijdschriften).

  • Schrijf op strookjes papier enkele zinnen die beginnen met ‘Dankzij Jezus Christus’. (Bijvoorbeeld: ‘Dankzij Jezus Christus kunnen we als gezin altijd samen zijn’.) Laat ieder kind een strookje kiezen en help hem of haar om de zin voor te lezen.

Mattheüs 4:18–22; Lukas 5:1–11

Jezus Christus vraagt ons om ‘vissers van mensen’ te zijn.

De oproep van de Heer ‘Kom achter Mij, en Ik zal u vissers van mensen maken’ (Mattheüs 4:19), is op iedereen van toepassing, ook op kinderen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat twee kinderen doen alsof ze Simon Petrus en Andreas zijn terwijl u Mattheüs 4:18–22 voorleest. Laat de kinderen vertellen wat die mannen achterlieten om Jezus te volgen.

  • Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen en laat de kinderen om de beurt het verhaal vertellen.

  • Zing samen ‘Ik werk mee aan Gods plan voor mij’, Kinderliedjes, 86. Wat leren we van dit liedje over het volgen van Jezus Christus?

  • Bespreek aan de hand van de doe-pagina van deze week hoe de kinderen ‘vissers van mensen’ kunnen zijn door Jezus te volgen. U kunt er ook een spelletje mee spelen. Druk de doe-pagina twee keer af. Knip de vissen uit en leg ze met de bedrukte kant naar onder. Laat de kinderen proberen om twee dezelfde vissen te vinden.

Afbeelding
Jezus roept discipelen

Christus roept twee discipelen, Gary Ernest Smith

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Mattheüs 4:1–11; Lukas 4:1–13

Jezus heeft mij het goede voorbeeld gegeven door verleiding te weerstaan.

Satan trachtte zelfs Jezus Christus te verleiden, maar Jezus bleef sterk. Hoe kunt u de kinderen aansporen om zijn voorbeeld te volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Zet twee kolommen op het bord: Satans verleidingen en Jezus’ antwoorden. Help de kinderen om de kolommen aan de hand van Mattheüs 4:1–11 en Lukas 4:1–13 in te vullen. Vraag hoe ze het voorbeeld van Jezus kunnen volgen.

  • Schrijf enkele situaties op waarin een kind verleid kan worden om een foute keuze te maken. Laat een kind er een voorlezen en bespreek klassikaal hoe ze de verleiding in kwestie kunnen weerstaan.

Mattheüs 4:1–2

Als ik vast, voel ik me dichter bij mijn hemelse Vader.

Voor Jezus aan zijn bediening begon, vastte Hij. En in de Engelse Bijbelvertaling van Joseph Smith staat dat Hij met God sprak (zie Mattheüs 4:2). Vertel de kinderen dat ze door te vasten geestelijke kracht kunnen ontvangen en zich dichter bij hun hemelse Vader kunnen voelen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind Mattheüs 4:1 in de Bijbelvertaling van Joseph Smith en Mattheüs 4:2 voorlezen. Wat deed Jezus ‘om bij God te zijn’? Vertel hoe u zich door vasten dichter bij onze hemelse Vader voelt.

  • Laat kinderen die al eens gevast hebben over hun ervaring vertellen. Hoe zouden ze iemand die nog nooit gevast heeft, uitleggen wat dat is?

  • Maak strookjes papier met vragen over vasten (zoals waarom, wanneer of hoe we vasten) en leg ze in een kom. Laat de kinderen een strookje nemen en de vraag erop proberen te beantwoorden. Over welke ervaringen met vasten kunnen u of de kinderen vertellen?

Lukas 4:16–22, 28–30

Jezus Christus is mijn Heiland.

Bedenk hoe de Heiland u tot zegen is. Hoe kunt u zorgen dat de kinderen zijn invloed in hun leven meer waarderen?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag een kind van tevoren om Lukas 4:16–30 samen te vatten. U kunt ook ‘Hoofdstuk 17: Boze mensen in Nazareth’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 42–43 gebruiken; de bijbehorende video op LDS.org; of de video ‘Jesus Declares He Is the Messiah’ (LDS.org).

  • Lees Lukas 4:18 voor en laat de kinderen meelezen. Vraag ze welke dingen de Heiland op aarde kwam doen. Vraag de kinderen naar situaties in de Schriften of in hun eigen leven waarin Christus die dingen gedaan heeft.

Mattheüs 4:18–22; Lukas 5:1–11

Jezus Christus vraagt ons Hem te volgen en ‘vissers van mensen’ te zijn.

Er zijn veel manieren waarop kinderen de Heiland kunnen volgen en ‘vissers van mensen’ (Mattheüs 4:19) kunnen zijn. Hoe kunt u ze laten inzien dat ze een goede invloed op anderen kunnen hebben?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Mattheüs 4:18–22 en Lukas 5:1–11 lezen. Hoe reageerden Jezus’ discipelen toen Hij hun vroeg om Hem te volgen? Hoe kunnen wij hun voorbeeld volgen?

  • Toon de kinderen wat visgerei of een afbeelding van een visser. Wat houdt het in om een visser van mensen te zijn? Welke hulpmiddelen stellen ons in staat om vissers van mensen te zijn?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag de kinderen om thuis te vertellen wat het inhoudt om een visser van mensen te zijn.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen kunnen de invloed van de Geest herkennen. Leer de kinderen dat de gemoedsrust, liefde en warmte die ze voelen als ze over Jezus Christus en zijn evangelie praten of zingen, afkomstig zijn van de Heilige Geest. Zulke gevoelens kunnen hun getuigenis versterken.

Afbeelding
doe-pagina: Jezus vraagt ons om vissers van mensen te zijn