Kom og følg mig
1.-14. april Matthæus 16-17; Markus 9; Lukas 9: ›Du er Kristus‹


»1.-14. april. Matthæus 16-17; Markus 9; Lukas 9: ›Du er Kristus‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»1.-14. april. Matthæus 16-17; Markus 9; Lukas 9«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Kristi forklarelse

Forklarelsen, af Carl Bloch

1.-14. april

Matthæus 16-17; Markus 9; Lukas 9

»Du er Kristus«

Læg mærke til budskaber, som du føler, børnene i din klasse har brug for, mens du overvejer disse kapitler i Det Nye Testamente og lytter til budskaberne under generalkonferencen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvis børnene i din klasse lyttede til eller så generalkonferencen, opfordrer du dem til at fortælle noget, de hørte eller så.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Matthæus 16:13-17

Jeg kan få et vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er Guds Søn.

Overvej, hvordan du kan bruge Peters vidnesbyrd og Jesu svar til at undervise børnene om, hvad et vidnesbyrd er og inspirere dem til at søge at få deres eget.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lytte efter, hvad Peter sagde, mens du læser Matthæus 16:15-17. Forklar, at Peter bar sit vidnesbyrd om Jesus Kristus. Læs versene igen. Bed børnene denne gang lytte efter, hvem der fortalte Peter, at Jesus Kristus var Guds Søn.

  • Bær dit vidnesbyrd om Jesus Kristus og forklar, hvordan du fik det. Opfordr børnene til at søge at få deres eget vidnesbyrd fra vor himmelske Fader.

Matthæus 16:15-19

Jesus Kristus giver profeter og apostle præstedømmenøgler til at lede sin kirke.

Frelseren sammenlignede åbenbaring med en klippe og præstedømmets myndighed med nøgler. Hvordan kan du bruge disse sammenligninger til at hjælpe børnene til at have tro på dem, der leder hans kirke?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene en sten, mens du læser Matthæus 16:18 sammen med dem. Gentag sætningen »på den klippe vil jeg bygge min kirke« sammen med dem og lav bevægelser, der passer til ordene. Forklar, at Kirken er bygget på åbenbaringens »klippe«.

  • Vis børnene nogle nøgler og spørg, hvad vi bruger nøgler til. Forklar, at Peter og de andre apostle modtog præstedømmenøgler af Jesus. Disse nøgler »lukker op« for velsignelser til os og åbner vejen til himlen. Fx giver præstedømmenøgler os mulighed for at blive døbt og tage nadveren. Giv børnene nogle papirnøgler og lad dem skrive nogle velsignelser, som præstedømmenøgler »lukker op« for.

  • Vis et billede af Kirkens præsident og bær dit vidnesbyrd om, at han har alle præstedømmenøglerne i dag, ligesom Peter havde.

Billede
Statue af Peter, der bærer nøgler

Jesus gav præstedømmenøgler til Peter.

Matthæus 17:19-20

Min tro kan udvirke mirakler.

Når du læser Jesu løfte om, at tro som et sennepsfrø kan flytte et bjerg, hvilke indtryk får du da om de børn, du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at skiftes til at tegne store bjerge og små frø på tavlen, mens du læser Matthæus 17:19-20 sammen med dem. Forklar, at de bjerge, vi skal flytte, sædvanligvis er ting, vi synes er svære for os at gøre. Hvilke ting kan føles som bjerge for os? Brug denne uges aktivitetsside til at hjælpe børnene til at tænke over, hvordan tro kan hjælpe dem til at gøre ting, som Gud ønsker, de skal gøre.

  • Anbring et billede af et bjerg i den ene side af lokalet, og skriv ord som frygt, tvivl eller bekymringer på det. Bed børnene om at nævne nogle ting, de kan gøre for at få mere tro på Jesus Kristus. Lad hvert barn, der foreslår noget, flytte bjerget tættere på den anden side af lokalet. Læs Matthæus 17:19-20, og bær vidnesbyrd om den kraft, troen har i dit liv.

  • Bed dem om at synge »Tro«, Børnenes sangbog, s. 50-51, og giv derpå hvert barn et frø, de kan tage med hjem. Opfordr dem til at så frøet og sætte det et sted, hvor de kan se det gro, for at hjælpe dem til at huske at have tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Matthæus 16:13-17

Et vidnesbyrd om Jesus Kristus kommer ved åbenbaring fra himlen.

Hvordan kan Peters vidnesbyrd i Matthæus 16:13-17 hjælpe børnene, mens de opbygger deres vidnesbyrd?

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvad de ville sige, hvis de blev spurgt: »Hvem er Jesus?« Bed børnene om at læse Matthæus 16:13-17 for at finde ud af, hvordan Peter besvarede det spørgsmål. Hvordan fik han sit vidnesbyrd om Jesus? Hvad kan vi gøre for at styrke vores vidnesbyrd?

  • Hjælp børnene med at sammenligne, hvordan vi kender åndelige sandheder, og hvordan vi kender andre sandheder. Hvordan ved vi fx, hvor høj en person er, eller hvordan vejret er? Hvordan ved vi, at Jesus Kristus er Guds Søn?

  • Bær dit vidnesbyrd om Jesus Kristus, og giv børnene en udfordring til at få eller styrke deres eget vidnesbyrd.

Matthæus 16:15-19

Jesu Kristi Kirke ledes af dem, der har præstedømmets nøgler.

Et studium af Matthæus 16:15-19 kan opbygge børnenes tro på, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er en genoprettelse af den samme kirke, som Jesus oprettede, mens han var på jorden.

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordlyden i Matthæus 16:19 på tavlen, men udelad nogle få ord, blandt andet ordet »nøgler«. Bed børnene om at finde de manglende ord.

  • Gennemgå oplysningerne om præstedømmets nøgler i Tro mod sandheden, s. 126-127. Hvad er præstedømmenøgler? Hvordan er præstedømmets nøgler ligesom rigtige nøgler?

  • Hjælp børnene med at skrive de mennesker, der har præstedømmets nøgler, på tavlen. (Tro mod sandheden, s. 126-127, har en liste, der kan hjælpe dem). Bed én i din menighed, der har disse nøgler, om at tale med klassen om, hvorfor præstedømmenøgler er vigtige.

  • Gem flere nøgler (eller billeder af nøgler) rundt om i lokalet, og lad børnene finde dem. Når alle nøgler er blevet fundet, hjælper du børnene til at tænke på velsignelser, vi kan glæde os over takket være præstedømmenøgler (fx evige familier, dåb og nadveren).

Lukas 9:28-36

Jesus Kristus er Guds Søn.

Kristi forklarelse er en af de få gange i skrifterne, hvor Gud Faderens røst høres vidne om hans elskede Søn. Et studium af denne beretning sammen med børnene kan opbygge deres tro på Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lave en tegning af Kristi forklarelse ifølge Matthæus 17:1-9. Bed dem om at forklare hinanden deres tegning. (Se også denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier).

  • Giv børnene tid til at overveje, hvad denne historie lærer dem om Jesus Kristus. Opfordr dem til at skrive deres tanker på tavlen. Bed et par børn om at fortælle, hvordan de ved, at Jesus Kristus er Guds Søn.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at spørge deres forældre eller andre i familien, hvordan de fik deres vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Gør undervisningen bedre

Anvend musik. Primarysange og salmer kan hjælpe børn i alle aldre til at forstå og huske evangeliets sandheder. Sang kan også holde børnene aktivt involverede i at lære. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 22).

Billede
activity page: our faith can work miracles