Kom og følg mig
25.-31. marts. Matthæus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6: ›Frygt ikke‹


»25.-31. marts. Matthæus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6: ›Frygt ikke‹« Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»25.-31. marts. Matthæus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Kristus bespiser folkeskaren

Bespis dem, af Jorge Cocco

25.-31. marts

Matthæus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6

»Frygt ikke«

Se efter budskaber, der er relevante for de børn, du underviser, når du forbereder dig på at undervise ud fra Matthæus 14-15, Markus 6-7 og Johannes 5-6. Hvad tror du, der vil hjælpe dem til at forstå disse budskaber? Dette oplæg kan give dig nogle forslag.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af Jesus, der går på vandet (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier), og bed børnene om at fortælle, hvad de ved om historien.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Johannes 5:1-9

Jesus Kristus ved, hvad vi har brug for, og kan hjælpe os.

Tænk over, mens du læser den, hvordan du kan hjælpe børnene til at se, hvad historien om Jesus, der helbreder manden ved Betesda dam, lærer os om Jesu venlighed, kærlighed og andre egenskaber.

Mulige aktiviteter

  • Brug billedet Kristus helbreder den syge ved Betesda (hæftet Evangelisk kunst, nr. 42) til at fortælle historien i Johannes 5:1-9. Bed børnene om at forestille sig, at de er den person, Jesus helbredte. Hvordan ville de have det, efter Jesus havde helbredt dem?

  • Lad dem nævne nogle ting, der er svære for dem, eller som gør dem kede af det. Fortæl dem om et tidspunkt i dit liv, hvor du fik hjælp fra Frelseren under en vanskelig prøvelse. Bær vidnesbyrd om, at Jesus kender til alle vores problemer og ønsker at hjælpe os.

Matthæus 14:13-21

Vi følger Jesu eksempel, når vi er venlige mod andre.

En måde, Jesus viste sin kærlighed på, var ved at bespise sine tilhængere, da de var sultne. Hvordan kan du hjælpe børnene til at lære at tjene andre, ligesom Jesus gjorde?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene en kurv og noget brød, mens du fortæller historien i Matthæus 14:13-21. Forklar, at selv om Jesus havde prøvet at finde et sted for at være alene, ønskede folket at være i nærheden af ham. Fortæl dem resten af historien, og bed dem om at lytte efter, hvad Jesus gjorde for at vise dem venlighed og kærlighed.

  • Lad børnene fortælle, hvordan nogen har været venlig mod dem. Hvad kan de gøre denne uge for at være venlige mod andre? For hvert svar, de giver, tegner du et brød eller en fisk på tavlen. Fortæl dem, at når de gør disse ting, følger de det eksempel, Jesus var, da han bespiste de fem tusind sultne mennesker.

Matthæus 14:22-33

Tro på Jesus Kristus kan hjælpe os til ikke at være bange.

Peter viste stor tro, da han gik på vandet hen mod Jesus. Hvilke ting kunne børnene lære af denne historie?

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet Jesus går på vandet (hæftet Evangelisk kunst, nr. 43), mens du fortæller historien med dine egne ord. Overvej at bruge denne uges aktivitetsside for at hjælpe børnene med at genfortælle historien for dig. Du kan også tage en lille skål vand med og lade dem lege, at de »går« med fingrene hen over vandets overflade.

  • Bed dem om at fortælle om engang, hvor de var bange, og forklare, hvad der hjalp dem. Hjælp dem til at se, at tro på Jesus Kristus hjælper os til at overvinde frygt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Johannes 5:17-47

Jesus Kristus lærer os om vor himmelske Fader.

Hvordan kan Jesu lærdomme om hans Fader hjælpe børnene til at lære om vor himmelske Fader?

Mulige aktiviteter

  • Lav to sæt kort med ord, som Jesus brugte til at undervise om vor himmelske Fader i Johannes 5, fx kærlighed, liv og gerninger (se Joh 5:20, 26, 36). Læg kortene med bagsiden op, og bed børnene om at finde et par ved at vende to kort ad gangen. Når et par er blevet fundet, læses verset med det ord, og spørg dem, hvad ordet lærer os om vor himmelske Fader.

  • Bed børnene om at læse Johannes 5:30, og afslut derefter denne sætning: »Jeg søger ikke at gøre min egen vilje, men …« Hvordan gjorde Kristus sin himmelske Faders vilje? Hvordan kan vi gøre vor himmelske Faders vilje?

Johannes 6:5-14

Den smule, vi har, kan gøre en forskel.

Det var en lille dreng, der havde det brød og de fisk, som Jesus brugte til at bespise de fem tusind. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at se, hvordan de kan bidrage til Herrens værk?

Mulige aktiviteter

  • Del et par kiks eller nogle stykker brød ud blandt børnene. Hjælp dem til at forestille sig, hvor stor en folkeskare på fem tusind ville være. Hvordan ville det være at bespise så mange mennesker med kun fem brød og to fisk?

  • Bed et barn om at fortælle historien om bespisningen af de fem tusind med egne ord. Hvordan kan vi være ligesom drengen i Johannes 6:9? Bed børnene om at tegne brød og fisk på et papir og skrive nogle ting på dem, de kan give Herren for at hjælpe med i hans værk.

  • Giv dem et lille puslespil, de skal lægge. Hvad ville der ske, hvis en af brikkerne manglede? Forklar, at vi er ligesom en puslespilsbrik. Vi har alle noget vigtigt, vi kan bidrage med over for andre. Hvordan bidrager børnene i deres familie eller klasse?

Billede
loaves and fishes

Jesus bespiste på mirakuløs vis 5.000 personer med fem brød og to fisk.

Matthæus 14:22-33

Tro på Jesus Kristus kan hjælpe os til ikke at være bange.

Tro og frygt spiller en fremtrædende rolle i historien om Jesus og Peter, der gik på søen. Hvad kan børnene lære af denne historie?

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Lad børnene finde et vers i Matthæus 14, der beskriver billedet.

  • Bed børnene om at se efter tegn på tro og frygt, mens de læser Matthæus 14:22-33. Hvad vil det sige at have tro på Jesus Kristus? Hvordan erstatter vi frygt med tro?

  • Lad børnene forestille sig, at de var til stede og havde et kamera, da Jesus og Peter gik på søen. Hvilket øjeblik ville de vælge at fotografere og hvorfor? Foreslå, at de kigger i Matthæus 14:22-33 efter ideer. Opfordr dem til at lave en tegning af det øjeblik, de har valgt, vise deres billede og forklare, hvorfor de valgte det øjeblik.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Hvis børnene har lavet denne uges aktivitetsside, kan du opfordre dem til at forklare deres familie, hvad de har lært i dag.

Gør undervisningen bedre

Opmuntring til at dele med andre Spørg børnene om deres tanker, følelser og oplevelser. Du vil opdage, at de ofte har en enkel, men alligevel dyb indsigt.