Kom og følg mig
29. april-5. maj. Johannes 7-10: ›Jeg er den gode hyrde‹


»29. april-5. maj. Johannes 7-10: ›Jeg er den gode hyrde‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»29. april-5. maj. Johannes 7-10«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Kristus og kvinden, der blev grebet i ægteskabsbrud

Han, der er syndfri, af Liz Lemon Swindle

29. april-5. maj

Johannes 7-10

»Jeg er den gode hyrde«

Tænk på de børn, du underviser, mens du læser Johannes 7-10. Mange af forslagene til ældre børn i dette oplæg kan tilpasses de yngre børn og omvendt.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle noget, de gjorde i ugens løb for at være ligesom den barmhjertige samaritaner.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Johannes 7:14-17

Når jeg holder befalingerne, hjælper det mig til at vide, at de er sande.

Jesus lærte os, at vi kan få et vidnesbyrd om de sandheder, han fortalte, når vi efterlever dem. Hvordan kan du bruge denne beretning til at forklare børnene, at den fred, vi føler, når vi adlyder befalingerne, hjælper os til at vide, at de er sande?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat Johannes 7:17 med ord, børnene forstår. Hjælp dem til at vide, at når vi adlyder befalingerne, gør det, at vi føler os tættere på Jesus Kristus, måske ved at I sammen synger »Hold Guds befalinger« eller »Vælg det rette«, Børnenes sangbog, s. 68-69, 82-83. Bed børnene om at lytte efter, hvordan vi bliver velsignet, når vi holder befalingerne.

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du lærte, at en befaling var fra Gud, fordi du efterlevede den, som fx at betale tiende eller tilgive en, der var uvenlig. Lad børnene tænke på en oplevelse, de har haft, hvor de adlød en befaling. Spørg: »Hvad følte I, efter I havde adlydt?«

  • Vælg nogle af befalingerne, og tegn to sæt enkle billeder, der repræsenterer hver befaling. Læg alle billederne med bagsiden opad på gulvet, og bed dem om at skiftes til at finde et par. Bær vidnesbyrd om vigtigheden af befalinger, og hvordan det har styrket dit vidnesbyrd at følge dem.

Johannes 8:29

Jesus adlød sin Fader.

Jesus Kristus gjorde altid det, der behagede hans Fader i himlen. Hvordan kan du hjælpe børnene til at finde ud af, hvordan de kan følge hans eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at gentage det, Jesus sagde om vor himmelske Fader i Johannes 8:29: »Jeg gør altid det, der er godt i hans øjne.« Bed dem om at fortælle ting, som Jesus gjorde, som gjorde vor himmelske Fader glad. Vis nogle billeder i hæftet Evangelisk kunst for at give dem ideer.

  • Spørg børnene, hvad der gør dem glade. Spørg bagefter, hvad de kan gøre i næste uge for at gøre en i familien eller en ven glad. Lad dem lave tegninger af sig selv, der gør nogle af de ting, som de kan tage med hjem og huske dem på dem.

  • Bed en forælder til et af børnene om at fortælle om en oplevelse, hvor barnet gjorde noget, der gjorde forælderen glad. Lad barnet fortælle, hvordan han eller hun følte.

Johannes 10:1-18

Jesus kender mig og elsker mig.

Lignelsen om den gode hyrde kan hjælpe børnene til at forstå, at Jesus elsker dem og ved, hvem de er.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lave en tegning, der repræsenterer noget i lignelsen om den gode hyrde, fx et får, en røver eller en ulv. Læs Johannes 10:1-18 for børnene, og bed dem om at vise deres billede, når de hører dig læse om det, de har tegnet. Forklar, at ligesom »den gode hyrde« leder og elsker sin flok, elsker Jesus os og leder os alle tilbage til sig. Udklæd et af børnene som en hyrde, og lad børnene fortælle, hvordan Jesus er som en hyrde for os.

  • Vis billedet af Jesus og lammene i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Hvordan ved vi, at Jesus elsker lammene? Hvordan kan vi vide, at lammene elsker Jesus?

  • Hjælp børnene med at lave denne uges aktivitetsside.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Johannes 7:14-17

Når jeg holder befalingerne, hjælper det mig til at vide, at de er sande.

Du og de børn, du underviser, har måske haft nogle erfaringer med at efterleve evangeliets sandheder og har lært, at de er sande. Hvordan kan du basere din undervisning på disse erfaringer?

Mulige aktiviteter

  • Skriv alle versene i Johannes 7:14-17 på forskellige sedler og vis dem i tilfældig rækkefølge. Bed børnene om at lægge dem i rigtig rækkefølge og tjekke Johannes 7:14-17 for at se, om det er rigtigt. Lad dem dele sig op i par og dele deres forståelse af hvert vers med deres makker. Hvordan har lydighed mod Guds befalinger hjulpet dem til at vide, at befalingerne er sande?

  • Kom med eksempler fra skrifterne, der viser, hvordan mennesker blev velsignet for at efterleve evangeliets sandheder, fx Daniel (se Dan 6) eller Nefi (se 1 Ne 3-4).

  • Bed et par dage før klassen et barn om at skrive om engang, hvor han eller hun fik et vidnesbyrd om en befaling ved at efterleve den. Lad i løbet af klassetiden barnet fortælle, hvad han eller hun skrev.

Johannes 8:31-36

Sandheden kan gøre os frie.

Når børnene bliver ældre, vil de møde mennesker, der tror, at det begrænser mennesker at efterleve evangeliet. Hvordan kan du bruge Johannes 8:31-36 til at imødegå sådanne påstande?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Johannes 8:31-36 og fortælle, hvad de tror, det betyder at være syndens træl. Hvordan hjælper Jesu lærdomme os til at være frie?

  • Lad et barn hjælpe dig med at binde et reb, tørklæde eller slips løst rundt om dine ankler for at vise, hvordan vi kan blive bundet til synd, når vi begår den igen og igen uden at omvende os.

  • Vis en lås, der repræsenterer synd, og en nøgle, der repræsenterer, hvordan evangeliets sandheder kan gøre os frie. Kundskab om Frelserens forsoning kan fx give os frihed til at omvende os og få tilgivelse for vores synder. Eller kundskab om visdomsordet kan give os frihed ved, at vi undgår afhængighed.

Billede
Kristus underviser i templet

Jesus sagde: »Sandheden skal gøre jer frie« (Joh 8:32).

Johannes 10:1-18

Jesus er som en hyrde for os.

Se efter sandheder i lignelsen om den gode hyrde, som den lærer os om vores forhold til Frelseren, mens du studerer den. Hvordan kan det velsigne børnene at kende disse sandheder?

Mulige aktiviteter

  • Skriv god hyrde og daglejer på tavlen. Forklar, at en daglejer er en, der er ansat til at udføre et arbejde for penge. Bed børnene om at nævne de forskelle, de finder i Johannes 10:1-18 på en god hyrde og en daglejer. Hvorfor foretrækker I at følge den gode hyrde i stedet for daglejeren?

  • Tegn eller vis et billede af en dør. Læs Johannes 10:7-9 sammen, og spørg børnene, hvordan Jesus er som en dør. Hvilke velsignelser får ifølge vers 9 de, der »går ind« gennem døren? Hvordan går vi ind ad den dør, som Jesus Kristus tilbyder os?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Hjælp børnene til at tænke på en befaling, de kan være bedre til at overholde. Bed dem om at prøve at adlyde den befaling i den kommende uge.

Gør undervisningen bedre

Stil inspirerede spørgsmål. Stil spørgsmål, der opfordrer de børn, du underviser, til at komme med mere end tørre fakta. Opmuntr dem i stedet til at bære deres vidnesbyrd om evangeliets sandheder. Hvis I fx taler om befalingerne, kan du bede børnene om at fortælle, hvordan det har velsignet dem at adlyde dem.

Billede
activity page: Jesus knows and loves me