Kom og følg mig
6.-12. maj. Lukas 12-17; Johannes 11: ›Glæd jer med mig, for jeg har fundet det får, jeg havde mistet‹


»6.-12. maj. Lukas 12-17; Johannes 11: ›Glæd jer med mig, for jeg har fundet det får, jeg havde mistet‹« Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»6.-12. maj. Lukas 12-17; Johannes 11«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
mand omfavner sin søn

Den fortabte søn, af Liz Lemon Swindle

6.-12. maj

Lukas 12-17; Johannes 11

»Glæd jer med mig, for jeg har fundet det får, jeg havde mistet«

Læs bønsomt Lukas 12-17 og Johannes 11, og læg mærke til, hvordan du kan hjælpe de børn, du underviser, til at forstå sandhederne i disse kapitler og mærke vor himmelske Faders kærlighed.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Mind børnene om nogle af lignelserne og historierne i Lukas 12-17 og Johannes 11, og opfordr dem til at vælge en og lave en tegning af den.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Lukas 15

Vor himmelske Fader ønsker, at alle hans børn vender tilbage til ham.

Der kan være nogle børn i din klasse, der ikke kommer regelmæssigt i Primary. Hvordan kan du inspirere de børn, du underviser, til at række ud til dem i kærlighed?

Mulige aktiviteter

  • Giv et barn en mønt, et andet barn et billede af et får, og et tredje barn et billede af den fortabte søn (LDS.org). Fortæl de tre lignelser i Lukas 15, og opfordr børnene til at vise deres mønt eller billede, når du nævner det. Bed eventuelt børnene om at genfortælle lignelserne til hinanden med deres egne ord.

  • Lad dem fortælle om engang, hvor noget blev væk. Forklar, at mennesker kan blive væk åndeligt, når de ikke mærker Guds kærlighed, eller når de vender sig væk fra ham. Bær vidnesbyrd om, at disse lignelser lærer os, at Gud ønsker, at vi hjælper mennesker, der er faret vild, med at komme tilbage til ham.

  • Bed børnene om at tænke på børn, der ikke kommer i Primary. Hjælp dem med at skrive sedler, der inviterer disse børn til at komme til Primary eller til en primaryaktivitet. Hvordan kan vi ellers hjælpe disse børn til at mærke vor himmelske Faders kærlighed til dem?

Lukas 17:11-19

Jeg kan vise min himmelske Fader min kærlighed ved at være taknemmelig for mine velsignelser.

Hvordan kan historien om de ti spedalske opmuntre børnene til at være taknemmelige?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl historien om de ti spedalske, der blev helbredt af Jesus. Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og lad børnene tælle til ti på fingrene. Bed dem derefter om at tage de ni fingre ned for at vise den ene spedalske, der takkede Jesus. Hvornår har børnene udtrykt deres taknemmelighed over for en ven eller en af deres nærmeste?

  • Lad hvert barn agere noget, han eller hun er taknemmelig for, og lad resten af børnene gætte, hvad det er. Bed børnene om at fortælle, hvordan vi kan vise vor himmelske Fader, at vi er taknemmelige for vores velsignelser.

Johannes 11:1-46

Vi tror, at Jesus er Guds Søn.

Martha, der var Lazarus’ søster, sagde til Jesus: »Jeg tror, at du er Kristus, Guds søn« (Joh 11:27). Historien om Maria, Martha og Lazarus kan styrke børnenes vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat historien om Jesus, der oprejser Lazarus fra de døde (se også »kapitel 37: Jesus opvækker Lazarus fra de døde«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 102-104), og vis en død gren og en levende plante. Bær dit vidnesbyrd om, at mennesker, der er døde, vil opstå og leve for evigt, takket være Jesu Kristi magt.

  • Hjælp børnene til at lære den sætning, Jesus sagde til Martha: »Jeg er opstandelsen og livet« (Joh 11:25). Forklar, at vi takket være Frelserens opstandelse igen vil se vores nærmeste, som er døde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Lukas 15

Jeg kan hjælpe Jesus med at finde hans vildfarne får.

Børnene er måske ikke klar over, at der er andre, som tilhører klassen, der ikke kommer i Primary. Hvordan kan du inspirere dem til at række ud til disse børn?

Mulige aktiviteter

  • Tildel hvert barn for sig selv at læse enten lignelsen om det mistede får eller lignelsen om den tabte mønt i Lukas 15:1-10 og fortælle, hvad de har lært.

  • Skriv disse navne på tavlen: far, ældste søn og yngste søn. Vis videoen »Den fortabte søn« (LDS.org), og sæt den lejlighedsvis på pause, så børnene kan skrive nogle af følelserne hos de nævnte personer på tavlen.

  • Bed et barn om at forlade lokalet, mens de andre børn gemmer en mønt eller et papirfår. Lad barnet komme ind igen og lede efter mønten eller fåret. Mind børnene om, at mennesker kan blive væk fra evangeliets velsignelser. Bed dem om at foreslå, hvordan de kan række ud til sådanne mennesker. Syng »Hyrden hos fårene våger« Salmer og sange, nr. 144, sammen med børnene, og bær vidnesbyrd om den glæde, mennesker får, når de vender sig mod Gud.

  • Forklar, at Jesus brugte det mistede får, den tabte mønt og den fortabte søn til at repræsentere mennesker, der er »fortabte«, fordi de ikke har evangeliets velsignelser. Lad børnene tænke på mennesker, de kender, der ikke kommer i Kirken. Hvad kan de gøre for at hjælpe disse mennesker til at mærke vor himmelske Faders kærlighed til dem?

Billede
Jesus med et lam på skuldrene

Det mistede får, af Liz Lemon Swindle

Lukas 17:11-19

Jeg kan vise min himmelske Fader min kærlighed ved at være taknemmelig for mine velsignelser.

Historien om de ti spedalske kan være en god måde at inspirere børnene til at udtrykke taknemmelighed over for vor himmelske Fader for deres velsignelser.

Mulige aktiviteter

  • Læs beretningen om de ti spedalske sammen. Hvordan blev den spedalske, der takkede, velsignet for sin taknemmelighed? Hvorfor er det vigtigt at takke Gud for vores velsignelser?

  • Lad børnene nævne ting, de er taknemmelige for, der begynder med hvert bogstav i deres navn.

  • Bed børnene om at skrive takkesedler til vor himmelske Fader for de velsignelser, han giver dem. De kan hænge sedlerne ved deres seng for at minde dem om at takke, når de beder.

Johannes 11:1-46

Vi tror, at Jesus er Guds Søn.

Hvordan kan du bruge historien om Maria, Martha og Lazarus til at hjælpe børnene til at vide, ligesom Martha vidste, at Jesus er »Kristus, Guds Søn«? (Joh 11:27).

Mulige aktiviteter

  • Skriv nogle udtalelser, der kommer fra mennesker i Johannes 11, på tavlen. Lad børnene gætte, hvem der kom med hver udtalelse, og bed dem om at lede i Johannes 11 for at kontrollere deres gæt. Hvordan ville de have det, hvis de var Jesus, Maria, Martha eller Lazarus? Hvordan kan tro på Jesus hjælpe os, når vi er kede af det eller bange?

  • Læs Marthas vidnesbyrd i Johannes 11:20-27. Bed børn om at se efter ord og udtryk, der viser, at Martha havde tro. Hvad kan vi gøre for at have tro, når det er svært?

  • Hjælp børnene til at lære Johannes 11:25 udenad. Forklar, at alle opstår, men kun de retfærdige vil få evigt liv og bo hos vor himmelske Fader og Jesus Kristus igen.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Giv børnene noget papir eller en lille notesbog, de kan bruge til at skrive eller tegne ting i, som de er taknemmelige for, i løbet af ugen.

Gør undervisningen bedre

Gentagelse er en nøgle til at lære. Børn har glæde af at høre et evangelisk princip eller lave en aktivitet mere end én gang. Prøv at gentage aktiviteter på flere forskellige måder.