Kom og følg mig
27. maj-2. juni. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ›Menneskesønnen kommer‹


»27. maj-2. juni. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ›Menneskesønnen kommer‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»27. maj-2. juni. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13; Lukas 21«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Det andet komme

Det andet komme, af Harry Anderson

27. maj-2. juni

Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13; Lukas 21

»Menneskesønnen kommer«

Tænk over, hvad de børn, du underviser, har brug for at lære om Joseph Smith – Matthæus 1, Matthæus 25, Markus 12-13 og Lukas 21. Du er velkommen til at tilpasse forslagene til ældre børn i dette oplæg til yngre børn og omvendt.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede, der har med en af historierne i denne uges læsning at gøre (fx billedet af de ti brudepiger i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om historien.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Joseph Smith – Matthæus 1:31

Før Jesus kommer igen, skal evangeliet blive prædiket i hele verden.

Jesus sagde, at før han kommer igen, skal evangeliet blive prædiket i hele verden. Børnene kan være med til at opfylde denne profeti ved at fortælle om evangeliet.

Mulige aktiviteter

  • Vis et kort, en globus eller et billede af jorden (se hæftet Evangelisk kunst, nr. 3), og hjælp børnene med at sige: »Dette evangelium … skal blive prædiket i hele verden« (JS-M 1:31). Hvorfor ønsker Gud, at alle hans børn hører hans evangelium?

  • Lad børnene marchere på stedet, mens I sammen synger »Jeg ønsker nu at være missionær«, og »Kaldet til at tjene«, Børnenes sangbog, s. 90, 94-95. Inviter fuldtidsmissionærerne eller nogle nyligt hjemvendte missionærer til at fortælle om deres oplevelser med at fortælle om evangeliet, og hjælp børnene til at komme med forslag til, hvordan de kan fortælle om evangeliet.

Billede
jorden set fra rummet

Foto med tilladelse fra NASA Johnson Space Center i USA

Matthæus 25:14-30

Jeg kan bruge de gaver, Gud har givet mig.

Små børn er ved at opdage deres gaver og evner. Hjælp dem til at forstå, at disse gaver og evner kommer fra vor himmelske Fader.

Mulige aktiviteter

  • Medbring adskillige mønter, der kan bruges, når du fortæller lignelsen om talenterne i Matthæus 25:14-30. Du kan bede tre børn om at repræsentere de tre tjenere. Forklar, at talenter på Jesu tid drejede sig om penge, men i dag kan talenter betyde vores gaver og evner.

  • Lad børnene nævne, hvordan deres forældre, søskende, lærere eller venner har hjulpet dem. Hvilke evner har disse mennesker, der giver dem mulighed for at tjene andre?

  • Skriv en lille seddel til børnene, der fortæller dem hver især om de gaver eller evner, du har lagt mærke til hos dem. Pak hver seddel ind som en gave, og bed børnene om at åbne deres »gave«. Opmuntr dem til at udvikle deres gaver og bruge dem til at tjene andre.

Matthæus 25:31-46

Jesus ønsker, at jeg skal tjene andre.

Vi tjener vor himmelske Fader og Jesus Kristus ved at tjene mennesker omkring os. Selv små børn kan tjene andre.

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat lignelsen i Matthæus 25:34-46. Hjælp børnene til at forstå, at når vi tjener andre, tjener vi Jesus.

  • Vis et billede af et barn i din klasse med et billede af Jesus gemt bag det. Hvad kan vi gøre for at tjene dette barn? Fjern billedet af barnet og forklar, at når vi tjener andre, tjener vi Jesus.

  • Lad børnene lave en tegning af sig selv, hvor de tjener andre, sådan som Frelseren beskriver det i Matthæus 25:35-36. Bed de andre børn om at gætte, hvad de tegner.

  • Få dem til at fortælle om en oplevelse, hvor nogen har vist dem eller deres familie kristuslignende tjeneste.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Joseph Smith – Matthæus 1:31

Før Jesus kommer igen, skal evangeliet blive prædiket i hele verden.

De børn, du underviser, kan være med til at prædike evangeliet i hele verden før Frelserens andet komme.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle om velsignelser, de har fået eller vil få, fordi de er medlemmer af Kristi kirke. Læs Joseph Smith – Matthæus 1:31 sammen og spørg dem, hvordan evangeliet vil velsigne Guds børn overalt i verden.

  • Vis børnene et verdenskort eller et kort over jeres land, og hjælp dem med at finde nogle steder, hvor en i familien eller en ven har forkyndt evangeliet på en mission.

  • Bed et par børn om at have forberedt sig på at fortælle, hvordan deres familie eller deres forfædre blev introduceret til evangeliet. Bed om muligt nogen i din menighed, der har været på en fuldtidsmission, om at dele en oplevelse med at forkynde evangeliet.

  • Lad hvert et barn skrive et navn på en, han eller hun kan tale om evangeliet med eller invitere i kirke. Bed også børnene om at nævne ting, de kan gøre for at være missionærer nu.

Matthæus 25:1-13

Jeg er ansvarlig for min egen omvendelse til evangeliet.

Lignelsen om de ti brudepiger lærer os, at vi ikke kan låne vores omvendelse til evangeliet af andre. Hvordan kan du hjælpe børnene til at tage ansvar for deres egen omvendelse?

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn og en af dets forældre om at have forberedt sig på at fortælle, hvordan de lærte om lignelsen om de ti brudepiger derhjemme i den forgangne uge.

  • Tegn en olielampe på tavlen og skriv vidnesbyrd oven over den. Giv hvert barn et stykke papir formet som en oliedråbe, og bed hvert barn om at skrive noget på den, som han eller hun vil gøre for at blive mere omvendt til evangeliet. Sæt deres dråber på tavlen rundt om lampen.

  • Lad børnene hjælpe dig med at lave en liste over ting, der skal gøres som forberedelser til en særlig gæst. Hvordan er disse ting ligesom eller anderledes end, hvordan vi åndeligt kan forberede os til Frelserens andet komme?

  • Skriv fem ting, man ikke kan låne, på hver sin seddel. Skriv fem ting, man kan låne, på hver sin seddel. Bland sedlerne, og bed børnene om at sortere dem i disse to grupper. Læs Matthæus 25:1-13 sammen. Hvorfor er det vigtigt ikke at overlade vores omvendelse til evangeliet til andre?

Matthæus 25:14-46

Efter den endelige dom giver vi Herren en redegørelse for vores liv.

Efter opstandelsen vil Gud dømme os ud fra vores lydighed mod hans befalinger og vores anerkendelse af Frelserens sonoffer. Lignelsen om talenterne og lignelsen om fårene og bukkene lærer os om denne endelige dom.

Mulige aktiviteter

  • Bed den ene halvdel af klassen om at læse Matthæus 25:14-30, og den anden halvdel om at læse Matthæus 25:31-46. Lad grupperne lave et rollespil af lignelserne for klassen.

  • Bed børnene om at læse Matthæus 25:35-36 parvis og lave en liste over ting, de kan gøre for at vise deres kærlighed til Jesus Kristus.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Lad børnene fortælle deres familie, hvordan de kan blive bedre missionærer og tale med deres familie om mennesker, de kan dele evangeliet med.

Gør undervisningen bedre

Lyt til eller lav et rollespil over en historie. Børn elsker historier. Find ud af, hvordan du kan inddrage dem i de historier fra skriften, du fortæller. De kan holde billeder eller ting, tegne noget fra historien, lave et rollespil over en historie eller være med til at fortælle historien. Gentag historierne som en hjælp til, at de kan genkende vigtige detaljer og evangeliets lære.

Billede
activity page: sharing the gospel