Kom og følg mig
17.-23. juni. Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ›Det er fuldbragt‹


»17.-23. juni. Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ›Det er fuldbragt‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»17.-23. juni. Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Kristus foran Pilatus

Ecce Homo, af Antonio Ciseri

17.-23. juni

Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

»Det er fuldbragt«

Begynd din forberedelse ved at læse Matthæus 27, Markus 15, Lukas 23 og Johannes 19. Søg bønsomt at forstå børnenes behov.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad hvert barn holde billedet fra denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Mens hvert barn holder billedet, kan han eller hun fortælle noget, han eller hun ved om, hvordan Jesus døde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Matthæus 27:11-66; Lukas 23; Johannes 19

Fordi Jesus døde for mig, kan jeg opstå.

Små børn kan blive forskrækkede over beretningen om Jesu korsfæstelse.  »Kapitel 41: Jesus bliver korsfæstet«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 115-120, giver et godt fingerpeg om, hvordan du på passende vis kan fortælle dem denne historie.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, mens du fortæller om Jesu prøvelser, korsfæstelse og begravelse (se også hæftet Evangelisk kunst, nr. 57 og 58). Opfordr børnene til at fortælle, hvad de ved om disse begivenheder. Understreg, at Jesus opstod på den tredje dag, og det betyder, at han kom tilbage til livet.

  • Lad børnene nævne nogle ting, deres forældre gør for dem, som de ikke selv kan gøre. Vis et billede af Frelseren. Forklar, at vi takket være Jesus kan opstå, noget vi ikke selv kan gøre.

  • Vis et billede af en, du kender, der er død. Bær dit vidnesbyrd om, at takket være Jesus vil den person leve igen.

Billede
Kristi begravelse

Gravlæggelsen, af Carl Bloch

Matthæus 27:26-37; Lukas 23:34

Jeg kan tilgive andre, ligesom Jesus gjorde.

Hvordan vil du hjælpe børnene til at forstå, hvordan man tilgiver dem, der er uvenlige, ligesom Jesus gjorde?

Mulige aktiviteter

  • Beskriv, hvordan soldaterne var uvenlige mod Jesus (se Matt 27:26-37), og læs derefter Lukas 23:34. Forklar, at når vi tilgiver andre, giver vi slip på dårlige følelser mod dem og viser kærlighed.

  • Fortæl nogle situationer, hvor en siger eller gør noget uvenligt. Bed dem om at vise, hvordan de vil tilgive den person.

  • Skriv ord eller udtryk fra »Hjælp mig, oh Fader«, Børnenes sangbog, nr. 52, på tavlen. Opfordr børnene til at synge sangen flere gange, og visk nogle ord ud for hver gang, indtil de har lært hele sangen. Hvem bør vi tilgive ifølge denne sang? Hvem kan hjælpe os, når det er svært at tilgive?

  • Led i en nylig udgave af Liahona for at finde en historie om et barn, der tilgav nogen. Fortæl børnene denne historie.

Lukas 23:32-33, 39-43

Fordi Jesus led og døde for mig, kan jeg omvende mig og få tilgivelse.

Selv om børn under otte år ikke er ansvarlige, er det vigtigt for dem at begynde at lære nu, hvordan de omvender sig fra de forkerte valg, de træffer.

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat Lukas 23:32-33, 39-43, og udpeg de to røvere på billede 57 i hæftet Evangelisk kunst. Forklar, at da den første røver gjorde nar ad Jesus, indrømmede den anden, at han havde gjort noget forkert; han var på vej til at omvende sig.

  • Læs Lære og Pagter 19:16 for børnene. Hvorfor led Jesus for os?

  • Lad børnene lave kridtmærker på tavlen, der illustrerer forkerte valg. Bed dem derefter om at viske tavlen ren, som illustrerer omvendelse. Vis et billede af Frelseren, og bær vidnesbyrd om, at vi kan omvende os takket være ham.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Matthæus 27:11-66; Lukas 23; Johannes 19

Jesus døde for mig, fordi han elsker mig.

Hvorfor er du taknemmelig for, at Jesus Kristus døde for dig? Tænk over, hvordan du kan hjælpe børnene til at forstå betydningen af Frelserens offer for dem.

Mulige aktiviteter

  • Skriv væsentlige begivenheder fra Matthæus 27:11-66 (find hjælp til dette i  »Kapitel 41: Jesus bliver korsfæstet«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 115-120). Bed børnene om at læse disse vers og anbringe begivenhederne i den rigtige rækkefølge.

  • Syng »O, se hvilken kærlighed«, Salmer og sange, nr. 114, sammen med børnene. Hvorfor var Jesus villig til at lide for os?

  • Lad et barn læse Matthæus 27:54, og bed børnene om at fortælle ting om Jesus, der hjælper dem til at vide, at han er Guds Søn.

  • Spørg dem, hvad de lærer om korsfæstelsen i »Vor Frelser sig til korset gav«, Salmer og sange, nr. 112, eller en anden nadversalme.

Matthæus 27:26-37; Lukas 23:34

Jeg kan tilgive andre, ligesom Jesus gjorde.

Det kan være svært at tilgive andre. De børn, du underviser, bliver velsignet, når de følger Frelserens eksempel og tilgiver alle.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at skiftes til at læse om, hvordan soldaterne var uvenlige mod Jesus i Matthæus 27:26-37, og hvordan Jesus tilgiver dem i Lukas 23:34. (Se den indsigt, der gives i JSO, Luk 23:35 ). Hvad lærer vi af Jesu eksempel?

  • Skriv Hvad kan I gøre for at tilgive nogen, der er uvenlig mod jer? på tavlen. Lad børnene skiftes til at skrive forslag på tavlen, fx Bede om at få venlige følelser mod den person eller Tænke på noget godt ved den person.

  • Opfordr dem til at tegne situationer, hvor nogen er uvenlig, og hvordan de ville tilgive den person. Bed dem fortælle klassen om deres tegning.

Lukas 23:32-33, 39-43

Fordi Jesus led og døde for mig, kan jeg omvende mig og få tilgivelse.

Denne lektion er et godt tidspunkt at vidne om, at vi takket være Jesus Kristus kan omvende os fra vores synder og få tilgivelse.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at læse Lukas 23:32-33, 39-43. Forklar, at de to mennesker, der blev korsfæstet sammen med Jesus, var røvere. Hvordan viste en af røverne, at han var på vej til at omvende sig?

  • Skriv følgende sætning på tavlen, og erstat ordene i kursiv med blanke felter: »Jeg kan få tilgivelse, når jeg omvender mig, takket være forsoningen ved Jesus Kristus.« Giv børnene fingerpeg for at hjælpe dem til at udfylde de tomme felter.

  • Lad et barn holde en pose og fylde den med små sten, mens de andre børn nævner nogle forkerte valg, nogen kunne træffe. Hjælp børnene med at sammenligne posen med den åndelige byrde, vi bærer, når vi synder. Hvordan kan omvendelse sammenlignes med at tage sten op af posen?

  • Brug artiklen »Du kan omvende dig og tilgive« (Liahona, aug. 2015, s. 75) til at lære børnene, hvordan man omvender sig.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at tænke på en, de har brug for at tilgive, og beslutte sig for en ting, de vil gøre for at vise den person, at de har tilgivet ham eller hende.

Gør undervisningen bedre

Lær at genkende åbenbaring. Åbenbaring kommer ofte »linje på linje« (2 Ne 28:30), ikke på en gang. Når du beder om og overvejer skriftstederne i dette oplæg, vil du erfare, at forslag og indtryk kan komme når som helst og hvor som helst: Når du er på vej til arbejde, laver huslige pligter eller er sammen med familie og venner.

Billede
activity page: I will be resurrected