Tule ja seuraa minua
17.–23. kesäkuuta. Matteus 27; Markus 15; Luukas 23; Johannes 19: ”Se on täytetty”


”17.–23. kesäkuuta. Matteus 27; Markus 15; Luukas 23; Johannes 19: ’Se on täytetty’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”17.–23. kesäkuuta. Matteus 27; Markus 15; Luukas 23; Johannes 19”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Kristus Pilatuksen edessä

Ecce Homo [Katso, ihminen], Antonio Ciseri

17.–23. kesäkuuta

Matteus 27; Markus 15; Luukas 23; Johannes 19

”Se on täytetty”

Aloita valmistautumisesi lukemalla Matt. 27; Mark. 15; Luuk. 23 ja Joh. 19. Pyri rukoillen ymmärtämään lasten tarpeita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna jokaisen lapsen vuorollaan pidellä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Pidellessään kuvaa kukin lapsi voisi kertoa jotakin, mitä hän tietää siitä, kuinka Jeesus kuoli.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Matt. 27:11–66; Luuk. 23; Joh. 19

Koska Jeesus kuoli puolestani, minä voin nousta kuolleista.

Pienet lapset saattavat kokea järkyttävinä kertomukset Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta. ”Luku 52: Jeesus tuomittavana” ja ”Luku 53: Jeesus ristiinnaulitaan” (Uuden testamentin kertomuksia, s. 133–138) antavat hyvän mallin siitä, kuinka voisit esittää sopivalla tavalla tämän kertomuksen heille.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, samalla kun kerrot Jeesuksen tuomitsemisesta, ristiinnaulitsemisesta ja hautaamisesta (ks. myös Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 57 ja 58). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät näistä tapahtumista. Tähdennä, että kolmantena päivänä Jeesus nousi kuolleista, mikä tarkoittaa, että Hän heräsi jälleen eloon.

  • Pyydä lapsia mainitsemaan muutamia asioita, joita heidän vanhempansa tekevät heidän puolestaan ja joita he eivät voi tehdä itse. Näytä kuvaa Vapahtajasta. Selitä, että Jeesuksen ansiosta me voimme nousta kuolleista – se on asia, jota me emme voi tehdä omin voimin.

  • Näytä kuvaa jostakusta tuntemastasi henkilöstä, joka on kuollut. Lausu todistuksesi siitä, että Jeesuksen ansiosta tämä henkilö herää jälleen eloon.

Kuva
Kristuksen hautaaminen

Hautaaminen, Carl Heinrich Bloch

Matt. 27:26–37; Luuk. 23:34

Minä voin antaa anteeksi kuten Jeesus.

Kuinka autat lapsia ymmärtämään, kuinka voimme antaa Jeesuksen tavoin anteeksi niille, jotka ovat epäystävällisiä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kuvaile, kuinka sotilaat olivat epäystävällisiä Jeesukselle (ks. Matt. 27:26–37), ja lue sitten Luuk. 23:34. Selitä, että kun annamme anteeksi muille, me päästämme irti huonoista tunteista heitä kohtaan ja osoitamme rakkautta.

  • Kerro tilanteita, joissa joku sanoo tai tekee jotakin epäystävällistä. Kehota lapsia näyttämään, kuinka he antaisivat anteeksi kyseiselle henkilölle.

  • Kirjoita taululle laulun ”Auta mua” (Lasten laulukirja, s. 52) sanoja tai ilmauksia. Kehota lapsia laulamaan laulu useaan kertaan ja pyyhi joka kerta joitakin sanoja pois, kunnes he ovat oppineet koko laulun. Keille meidän tulisi tämän laulun mukaan antaa anteeksi? Kuka voi auttaa meitä, kun anteeksiantaminen on vaikeaa?

  • Etsi äskettäisistä Liahona-lehdistä kertomus lapsesta, joka antoi jollekulle anteeksi. Lue tai esitä tämä kertomus lapsille.

Luuk. 23:32–33, 39–43

Koska Jeesus kärsi ja kuoli puolestani, minä voin tehdä parannuksen ja saada anteeksi.

Vaikka alle 8-vuotiaat lapset eivät ole vielä vastuullisia, heidän on tärkeää alkaa opetella nyt, kuinka he voivat tehdä parannuksen tehtyään väärän valinnan.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti Luuk. 23:32–33, 39–43 ja näytä kahta pahantekijää Evankeliumiaiheisen kuvakirjan kuvassa 57. Selitä, että kun ensimmäinen pahantekijä pilkkasi Jeesusta, toinen pahantekijä myönsi tehneensä jotakin väärää – hän alkoi tehdä parannusta.

  • Lue lapsille OL 19:16. Miksi Jeesus kärsi meidän puolestamme?

  • Selitä, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus voivat auttaa meitä korjaamaan syntimme ja virheemme sekä saamaan anteeksi.

  • Anna lasten tehdä liidulla jälkiä tauluun kuvaamaan vääriä valintoja. Pyydä heitä sitten pyyhkimään taulu kuvaamaan parannusta. Näytä kuvaa Vapahtajasta ja todista, että Hänen ansiostaan me voimme tehdä parannuksen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Matt. 27:11–66; Luuk. 23; Joh. 19

Jeesus kuoli minun vuokseni, koska Hän rakastaa minua.

Miksi olet kiitollinen siitä, että Jeesus Kristus kuoli sinun vuoksesi? Mieti, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, miten merkittävä on Vapahtajan heidän vuokseen antama uhri.

Mahdollisia toimintoja

  • Laadi luettelo jakeiden Matt. 27:11–66 päätapahtumista (saat tähän apua julkaisusta Uuden testamentin kertomuksia, ”Luku 52: Jeesus tuomittavana” ja ”Luku 53: Jeesus ristiinnaulitaan”, s. 133–138). Kehota lapsia tutkimaan näitä jakeita ja asettamaan niiden tapahtumat oikeaan järjestykseen.

  • Laulakaa yhdessä ”Oi Jeesuksen laupeus” (MAP-lauluja, 116). Miksi Jeesus oli halukas kärsimään meidän puolestamme?

  • Pyydä yhtä lasta lukemaan Matt. 27:54 ja kehota lapsia kertomaan Jeesuksesta asioita, jotka auttavat heitä tietämään, että Hän on Jumalan Poika.

  • Kysy, mitä lapset oppivat ristiinnaulitsemisesta laulusta ”Oi, katso Lunastajamme” (MAP-lauluja, 112) tai jostakin muusta sakramenttilaulusta.

Matt. 27:26–37; Luuk. 23:34

Minä voin antaa anteeksi kuten Jeesus.

Voi olla vaikeaa antaa anteeksi muille. Lapsia, joita opetat, siunataan, kun he noudattavat Vapahtajan esimerkkiä ja antavat anteeksi jokaiselle.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia vuorotellen lukemaan siitä, miten sotilaat olivat epäystävällisiä Jeesukselle jakeissa Matt. 27:26–37 ja miten Jeesus antoi heille anteeksi jakeessa Luuk. 23:34.  Mitä me opimme Jeesuksen esimerkistä?

  • Kirjoita taululle: Mitä voit tehdä antaaksesi anteeksi jollekulle, joka on sinulle epäystävällinen? Anna lasten vuorotellen kirjoittaa taululle ajatuksia, kuten Rukoile, että tuntisit ystävällisiä tunteita sitä henkilöä kohtaan tai Ajattele jotakin hyvää siitä henkilöstä.

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia tilanteista, joissa joku on epäystävällinen, sekä siitä, kuinka he antaisivat anteeksi sille henkilölle. Pyydä heitä näyttämään piirustuksensa luokalle.

Luuk. 23:32–33, 39–43

Koska Jeesus kärsi ja kuoli puolestani, minä voin tehdä parannuksen ja saada anteeksi.

Tämä oppiaihe on hyvä hetki todistaa, että Jeesuksen Kristuksen ansiosta me voimme tehdä parannuksen synneistämme ja saada anteeksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta lukemaan Luuk. 23:32–33, 39–43. Selitä, että ne kaksi ihmistä, jotka ristiinnaulittiin Jeesuksen kanssa, olivat pahantekijöitä. Kuinka toinen pahantekijöistä osoitti, että hän oli alkanut tehdä parannusta?

  • Kirjoita taululle seuraava virke, mutta jätä kursivoitujen sanojen kohdalle tyhjät viivat: ”Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta minä voin saada anteeksi, kun teen parannuksen.” Anna lapsille vihjeitä auttaaksesi heitä täydentämään tyhjät kohdat.

  • Kehota yhtä lasta kannattelemaan laukkua ja täytä sitä pienillä kivillä sitä mukaa kuin muut lapset mainitsevat, mitä vääriä valintoja joku voisi tehdä. Auta lapsia vertaamaan laukkua siihen hengelliseen taakkaan, jota kannamme, kun teemme syntiä. Millä tavoin parannus on kuin ottaisi kiviä pois laukusta?

  • Opeta lapsille artikkelin ”Voit tehdä parannuksen ja antaa anteeksi” (Liahona, elokuu 2015, s. 75) avulla, kuinka voi tehdä parannuksen.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia ajattelemaan jotakuta, jolle heidän tulee antaa anteeksi, ja päättämään, minkä yhden asian he tekevät osoittaakseen sille henkilölle, että he ovat antaneet hänelle anteeksi.

Näin kehitymme opettamisessa

Opi tunnistamaan ilmoitus. Ilmoitusta tulee usein rivi rivin päälle (ks. 2. Nefi 28:30), ei kaikkea yhdellä kertaa. Kun rukoilet ja pohdit pyhien kirjoitusten kohtia ja tätä oppimisehdotusta, huomaat, että ideoita ja vaikutelmia voi tulla milloin tahansa ja missä tahansa – kun olet menossa työhön, tekemässä kotiaskareita tai toimiessasi perheen ja ystävien parissa.

Kuva
toimintasivu: nousen ylös kuolleista