Tule ja seuraa minua
24.–30. kesäkuuta. Matteus 28; Markus 16; Luukas 24; Johannes 20–21: ”Hän on noussut kuolleista”


”24.–30. kesäkuuta. Matteus 28; Markus 16; Luukas 24; Johannes 20–21: ’Hän on noussut kuolleista’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”24.–30. kesäkuuta. Matteus 28; Markus 16; Luukas 24; Johannes 20–21”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Jeesus puhumassa Pietarille

Ruoki minun lampaitani, Kamille Corry

24.–30. kesäkuuta

Matteus 28; Markus 16; Luukas 24; Johannes 20–21

”Hän on noussut kuolleista”

Aloita valmistautumisesi lukemalla Matt. 28; Mark. 16; Luuk. 24 ja Joh. 20–21. Aineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi ja tämä oppimisehdotus voivat auttaa sinua valitsemaan näistä luvuista periaatteita, jotka ovat merkityksellisiä luokkasi lapsille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kuvan näkeminen voi auttaa lapsia muistamaan, mitä he ovat oppineet kotona ja muissa tilanteissa. Voisit ehkä näyttää kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja pyytää lapsia kertomaan, mitä he tietävät kuvan esittämästä kertomuksesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Matt. 28; Mark. 16; Luuk. 24; Joh. 20:1–23

Kuoleman jälkeen herään jälleen eloon aivan kuten Jeesus.

Jeesuksen Kristuksen sovitus, johon sisältyy Hänen ylösnousemuksensa, on historian tärkein tapahtuma, ja se on kristinuskon perusta. Kun luet ylösnousemuksesta, pohdi, kuinka autat lapsia vahvistamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro omin sanoin Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta. Pyydä lapsia vuorotellen kertomaan sama kertomus sinulle. Voisit käyttää apuna julkaisua Uuden testamentin kertomuksia (”Luku 54: Jeesus nousee kuolleista”, s. 139–144). Selitä, että kun Jeesus kuoli, Hänen henkensä lähti Hänen ruumiistaan. Kun Hän nousi kuolleista, Hänen henkensä ja Hänen ruumiinsa yhdistyivät jälleen.

  • Kehota useita seurakunnan jäseniä esittämään sotilaita, enkeleitä, Magdalan Mariaa, Pietaria, Johannesta, opetuslapsia ja Tuomasta sekä kertomaan, mitä he näkivät omin silmin Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen.

  • Näytä video ”Mitä tapahtuu kuolemamme jälkeen?” (lds.org) ja kerro jostakusta tuntemastasi henkilöstä, joka on kuollut. Lausu todistuksesi siitä, että jonakin päivänä jokainen nousee kuolleista. Kehota lapsia lausumaan todistuksensa.

  • Voisitte laulaa yhdessä ”Kai Jeesus elää vieläkin?” ja ”Kun jälleen saapuu Hän” (Lasten laulukirja, s. 45, 46–47). Pyydä lapsia kuvittelemaan, miltä mahtaa tuntua nähdä jälleen ylösnoussut Jeesus. Anna heidän kertoa ajatuksistaan luokalle.

Joh. 20:24–29

Minä voin uskoa Jeesukseen Kristukseen, vaikka en pysty näkemään Häntä.

Mieti, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, mitä usko on, ja kuinka he voivat osoittaa uskoa Vapahtajaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Christ Approaches Thomas [Kristus menee Tuomaksen luo] (lds.org) samalla kun esität lyhyesti Tuomaksen kokemuksen jakeista Joh. 20:24–29. Toista kertomus myöhemmin oppiaiheen aikana, mutta pyydä tällä kertaa lapsia kertomaan yksityiskohtia.

  • Näytä laatikkoa, jonka sisällä on jokin esine, jota lapset eivät näe, ja kuvaile esinettä lapsille. Kysy heiltä, uskovatko he, että esine on tosiaan laatikon sisällä, ja miksi. Näytä heille sitten esine ja selitä, että usko on sitä, että luotamme asioihin, joita emme näe. Tärkeintä uskoa, mitä meillä voi olla, on usko Jeesukseen Kristukseen.

Kuva
Jeesus näyttää kädet apostoleille

Katsokaa minun käsiäni, Jeff Ward

Joh. 21:15–17

Voin osoittaa rakkauteni Jeesusta kohtaan palvelemalla muita.

Kuinka voit innoittaa lapsia rakastamaan ja auttamaan lähipiirissään olevia?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue Joh. 21:15–17. Jeesus ei halunnut, että Pietari käyttää kaiken aikansa kalastamiseen. Sen sijaan Hän halusi, että Pietari kertoo evankeliumista ja kutsuu kaikkia tulemaan Hänen luokseen. Anna jokaiselle lapselle paperilammas ja pyydä heitä kirjoittamaan siihen jotakin, mitä he voivat tehdä auttaakseen Jeesuksen lampaiden ruokkimisessa.

  • Pyydä muutamia lapsia etukäteen kertomaan, mitä he tekevät rakastaakseen ja palvellakseen muita tai millä tavoin muut ovat palvelleet heitä.

  • Kirjoita luokkasi jokaisen lapsen nimi lampaan muotoiseen paperipalaan ja levitä nämä lampaat eri puolille huonetta. (Kirjoita myös niiden lasten nimet, jotka eivät käy luokassa säännöllisesti.) Kehota lapsia kokoamaan lampaat etsimällä se lammas, jossa on heidän oma nimensä. Mitä voimme tehdä palvellaksemme kaikkia niitä eksyneitä lampaita, jotka saatamme tuntea?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Matt. 28; Mark. 16; Luuk. 24; Joh. 20:1–23

Koska Jeesus nousi kuolleista, jokainen nousee kuolleista.

On luonnollista, että lapset miettivät, mitä tapahtuu kuolemamme jälkeen. Mieti, kuinka voit opettaa ylösnousemuksesta siten, että se vahvistaa heidän uskoaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan, että he istuvat Jeesuksen haudan luona, samalla kun luet jakeet Joh. 20:1–17 tai esität lyhyesti kertomuksen Hänen ylösnousemuksestaan (ks. myös Uuden testamentin kertomuksia, ”Luku 54: Jeesus nousee kuolleista”, s. 139–144). Miltä olisi tuntunut nähdä ylösnoussut Vapahtaja?

  • Pyydä jokaista lasta tutkimaan jonkun sellaisen kokemusta, joka on nähnyt ylösnousseen Vapahtajan, ja kertomaan muulle luokalle, mitä hän oppi.

  •  

Joh. 20:24–29

Minä voin uskoa Jeesukseen Kristukseen, vaikka en pysty näkemään Häntä.

Mitä opettamasi lapset tekevät vahvistaakseen uskoaan Jeesukseen Kristukseen? Kuinka voit auttaa heitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota muutamaa lasta lukemaan vuorotellen jakeet Joh. 20:24–29.

  • Kirjoita erillisille paperilapuille ilmauksen ”Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe” jokainen sana. Pyydä lapsia laittamaan sanat järjestykseen. Kehota heitä kertomaan kokemuksista, joissa he ovat tunteneet Vapahtajan rakkautta, vaikka eivät ole nähneet Häntä.

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia asioista, joita he voivat tehdä vahvistaakseen uskoaan. Samalla kun he piirtävät, kerro, mitä sinä olet tehnyt vahvistaaksesi omaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen.

Joh. 21:1–17

Voin osoittaa rakkauteni Jeesusta kohtaan ruokkimalla Hänen lampaitaan.

Lapsilla voi olla suuri vaikutus lähipiirissään oleviin. Kuinka voit kannustaa heitä vahvistamaan muita evankeliumissa?

Mahdollisia toimintoja

  • Ennen kuin luette yhdessä Joh. 21:1–17, kysy lapsilta, ovatko he koskaan aiemmin käyneet kalassa. Millaista se oli? Kysy, onko kukaan koskaan saanut kaloja ”niin paljon, etteivät he jaksaneet vetää verkkoa ylös” (Joh. 21:6).

  • Lue Joh. 21:15–17, mutta korvaa Simonin nimi lasten nimillä. Keitä ovat Jeesuksen lampaat? Kuinka voimme ruokkia Hänen lampaitaan?

  • Anna lapsille pieni välipala. Samalla kun he syövät, kysy heiltä, millä tavoin evankeliumista jollekulle kertominen on samanlaista kuin se, että ruokkii häntä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia opettamaan perheelleen tämän viikon toimintasivun avulla Vapahtajan elämän viimeisestä viikosta.

Näin kehitymme opettamisessa

Seuraa, kuinka kutsuja toimia noudatetaan. Kun kutsut lapsia toimimaan sen mukaan, mitä he oppivat, kysy seuraavalla kerralla, miten he ovat edistyneet esittämässäsi kutsussa. Tämä osoittaa lapsille, että välität siitä, kuinka evankeliumi siunaa heidän elämäänsä. Kun he kertovat kokemuksistaan, he vahvistuvat ja auttavat toisiaan elämään evankeliumin mukaan.

Kuva
toimintasivu: jokainen nousee ylös kuolleista