Kom og følg mig
22.-28. juli. Apostlenes Gerninger 16-21: ›Gud havde kaldet os til at forkynde evangeliet‹


»22.-28. juli. Apostlenes Gerninger 16-21: ›Gud havde kaldet os til at forkynde evangeliet‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»22.-28. juli. Apostlenes Gerninger 16-21«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Paulus på Areopagos

22.-28. juli

Apostlenes Gerninger 16-21

»Gud havde kaldet os til at forkynde evangeliet«

Overvej, hvordan Åndens tilskyndelser og forslagene i dette oplæg kan hjælpe dig i forberedelsen af denne lektion, når du har læst Apostlenes Gerninger 16-21. Slå op under »Imødekom yngre børns behov« i dette hæfte for at få yderligere hjælp.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle dig, hvordan Paulus er ligesom missionærer i dag. Spørg: »Har I nogensinde fortalt en anden om evangeliet?«

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Apostlenes Gerninger 16:25-34

Missionærer underviser folk om Jesus.

Ved de børn, du underviser, hvad missionærer laver? Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at de kan fortælle andre om evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp dem til at agere Apostlenes Gerninger 16:25-34, mens du sammenfatter beretningen om Paulus og Silas, der forkynder evangeliet i fængslet (se også »Kapitel 49: Paulus og Silas i fængsel«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 140-142). Forklar, at missionærerne i dag også underviser folk om Jesus og er med til at forberede dem til dåb.

  • Lav missionærnavneskilte, de kan have på, og hjælp dem med at skrive deres navn på skiltet. Lær børnene nogle enkle læresætninger, de kan fortælle til andre, fx »Gud er vor kærlige himmelske Fader«, »Gud taler gennem en levende profet« eller »Jesus Kristus er vor Frelser«.

  • Opfordr dem til at fortælle nogle detaljer om nogen, de kender, der er på mission. De kan tegne et billede eller skrive et lille brev, som kan sendes til en missionær.

Apostlenes Gerninger 17:10-12

Skriftsteder vidner om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Selv om nogle af de børn, du underviser, måske ikke kan læse endnu, kan du hjælpe dem til at udvikle en kærlighed til skrifterne og se, hvordan de bærer vidnesbyrd om Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Læg flere eksemplarer af skrifterne rundt om i lokalet, og lad børnene finde dem. Hjælp et af børnene med at læse sætningen »de … granskede dagligt Skrifterne« (ApG 17:11). Bed dem om at pege på hver dag i ugen i en kalender, mens de gentager denne sætning sammen med dig.

  • Lær dem, at skrifterne vidner om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, ved at lade dem slå op på et kapitel i skrifterne, fx Apostlenes Gerninger 17 eller 18, og finde eksempler på ordene Gud eller Herren. Du kan eventuelt markere disse ord, så de lettere kan finde dem. Hver gang, de finder et af disse ord, beder du dem om at fortælle noget, de ved om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Apostlenes Gerninger 17:22-31

Jeg er Guds barn.

På Areopagos underviste Paulus om grundlæggende sandheder om Guds natur, deriblandt sandheder om, at vi er hans børn, og at han »ikke er langt borte fra en eneste af os« (ApG 17:27). Hvordan kan du hjælpe børnene til at føle sig nærmere deres himmelske Fader?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene gentage sætningen » vi … er af Guds slægt« (ApG 17:29) og forklar, at slægt betyder afkom eller barn. Bær dit vidnesbyrd for hvert barn en efter en om, at han eller hun er Guds barn. Spørg dem, hvad de føler, når de hører, at de er Guds barn. Bed dem om at fortælle om deres følelser for deres himmelske Fader.

  • Vis billeder af børn med deres familie (brug om muligt billeder af børn i din klasse). Forklar, at vi er vores mors og fars børn, og vi er alle sammen vor himmelske Forældres åndelige børn.

  • Syng en sang om vor himmelske Fader, fx »Jeg ved, min Fader lever« (Børnenes sangbog, s. 8). Skriv med børnenes hjælp ord eller lav tegninger på tavlen, der repræsenterer ting, vi lærer i sangen om vor himmelske Fader.

  • Læs disse ord i Apostlenes Gerninger 17:27 for dem: »Han [er] ikke … langt borte fra en eneste af os.« Tal om tidspunkter, hvor du har følt dig nær vor himmelske Fader, og opfordr dem til at gøre det samme.

Billede
en mand holder en lille pige

Hver eneste person er Guds barn.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Apostlenes Gerninger 16:14-15, 25-34; 18:7-8, 24-28

Jeg kan være missionær nu.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at være ligesom Paulus og fortælle andre, hvad de lærer om evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Apostlenes Gerninger 16:14-15, 25-34 og 18:7-8, 24-28 og lave en liste over de mennesker, Paulus og Apollos fortalte om evangeliet. Opfordr dem derefter til at lave en liste over mennesker, de kan dele evangeliet med. Lad børnene agere, hvordan de kan fortælle disse mennesker om Jesus Kristus eller invitere dem i kirke. Du kan også bede dem om at skrive et lille brev, hvor de bærer vidnesbyrd for disse mennesker om en af evangeliets sandheder.

  • Inviter nogle nuværende fuldtidsmissionærer, hjemvendte missionærer eller menighedsmissionærer til at besøge klassen og fortælle om deres oplevelser, når de har fortalt andre om evangeliet. Tilskynd børnene til at stille spørgsmål om, hvordan de kan dele evangeliet med andre.

Apostlenes Gerninger 17:2-4, 10-12; 18:28

Skrifterne vidner om Jesus Kristus.

Alle profeterne vidner om Jesus Kristus. Hvordan kan du lære børnene at finde ham i skrifterne, også selv om han ikke nævnes ved navn?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse Apostlenes Gerninger 17:2-4, 10-12 og 18:28, og anspor dem til at se efter, hvad disse skriftsteder har til fælles. Hvad hjalp ifølge disse vers mennesker til at tro på Jesu Kristi evangelium?

  • Lad dem fortælle deres yndlingshistorie om Jesus, som de har lært i skrifterne i år. Skriv sedler med skriftstedshenvisninger, der lærer os om Frelseren, og gem dem rundt om i lokalet. Bed dem derefter om at finde dem. Hjælp dem til at slå de henvisninger, de finder, op, og bed dem om at fortælle hinanden, hvad hvert skriftsted lærer os om Jesus.

  • Lad børnene hjælpe dig med at lave en enkel oversigt, hvor de kan markere, når de læser eller lærer om Jesus i skrifterne. Vis det hver uge resten af året, og hjælp dem til at finde steder i skrifterne, der lærer os om Jesus.

Apostlenes Gerninger 17:22-31

Jeg er Guds barn.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at huske, at de er Guds barn?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene en sten, og forklar, at mennesker på Paulus’ tid tilbad guder, de lavede af sten og andre materialer. Bed dem om at læse Apostlenes Gerninger 17:27-29. Hvad lærer vi om Gud i disse vers? Forklar, at slægt betyder afkom, det vil sige børn. Spørg, hvad det får dem til at føle at vide, at de er Guds barn.

  • Bed dem om at læse Apostlenes Gerninger 17:27. Opfordr børnene til at lave tegninger af, hvordan de kan »famle sig frem« eller søge Gud. Hvornår har de følt, at han »ikke er langt borte fra [dem]«?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Tilskynd børnene til at lede efter et skriftsted denne uge, der lærer os om Jesus Kristus (det kan ske under deres personlige skriftstudium eller familieskriftstudium). Næste uge beder du dem om at fortælle, hvad de har fundet.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at blive bedre til at lære. Dit formål med at undervise børn er ikke blot at videregive sandhed til dem. Du bør også hjælpe dem til at udvikle sig til at blive selvhjulpne med hensyn til at søge sandheden. I stedet for bare at fortælle dem historien om Paulus, der forkynder på Areopagos, kan du planlægge aktiviteter som dem, der foreslås i dette oplæg, der kan hjælpe dem til selv at opdage sandheder i historien.