Tule ja seuraa minua
11.–17. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13: ”Meitä odottavan hyvän ylipappi”


”11.–17. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13: ’Meitä odottavan hyvän ylipappi’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”11.–17. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Melkisedek antamassa siunausta Abramille

Melkisedek siunaa Abramin, Walter Rane

11.–17. marraskuuta

Heprealaiskirje 7–13

”Meitä odottavan hyvän ylipappi”

Kun tarkastelet ja pohdit tätä oppimisehdotusta, kiinnitä huomiota saamaasi innoitukseen, joka koskee opettamiasi lapsia. Henki auttaa sinua löytämään sanomia heille luvuista Hepr. 7–13.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia kertomaan, mitä he ja heidän perheensä tekevät oppiakseen evankeliumia kotona. Kehota heitä kertomaan joitakin mieluisia kokemuksiaan, kun he ovat oppineet evankeliumia perheensä kanssa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Hepr. 7:1–6

Pappeus voi auttaa meitä monin tavoin.

Hepr. 7:1–6 voi tarjota mahdollisuuden kertoa lapsille pappeuden siunauksista.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä lyhyesti, kuka Abraham oli, ja opeta sitten kohtien Hepr. 7:1–6 ja JSR 1. Moos. 14:36–40 (ks. PKO) avulla, että Abraham maksoi kymmenykset Melkisedekille. Selitä, että Melkisedekillä oli korkeampi pappeus, joka on ihmisille maan päällä annettu Jumalan voima, ja hän käytti sitä siunatakseen Abrahamia. Lapsista voi olla hauskaa näytellä kertomus käyttäen yksinkertaista rekvisiittaa kuten kruunua ja kymmenyskuorta.

  • Kutsu luokkaan Aaronin pappeuden haltija ja Melkisedekin pappeuden haltija kertomaan lapsille, kuinka he ovat käyttäneet pappeutta muiden siunaamiseen. Näytä sitten lapsille kuvia erilaisista pappeuden toimituksista (ks. esim. Evankeliumiaiheisen kuvakirjan kuvat 103–108). Auta lapsia selvittämään, mikä pappeus vaaditaan mihinkin toimitukseen, ja anna kyseinen kuva asianomaisen pappeudenhaltijan pideltäväksi.

Hepr. 11:1–32

Usko on sitä, että luotamme asioihin, joita emme näe.

Vaikka opettamasi lapset eivät näe taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta eivätkä voi kokea evankeliumin kaikkia siunauksia, he voivat kasvattaa uskoa oppimalla luvussa Hepr. 11 annetuista esimerkeistä.

Mahdollisia toimintoja

  • Aseta esille kuva Jeesuksesta. Laita eri puolille huonetta muutamia esineitä, jotka kuvaavat ”todisteita” siitä, että Hän on todellinen, vaikka emme näekään Häntä (esim. pyhät kirjoitukset, kuva ensimmäisestä näystä ja kuva maapallosta). Kehota lapsia etsimään esineet ja kerro sitten heille, kuinka kukin esine auttaa meitä osoittamaan uskoa siihen, että Jeesus elää.

  • Tuo luokkaan tuuletin ja anna lasten vuorollaan tuntea, kuinka tuuletin puhaltaa ilmaa heidän kasvojaan vasten. Opeta heille, että me emme näe ilmaa, mutta voimme tuntea sen. Samalla tavoin me emme näe taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, mutta me voimme tuntea Heidän rakkautensa ja voimme uskoa, että He ovat todellisia.

  • Kerro yhdestä tai useammasta ihmisestä, jotka mainitaan jakeissa Hepr. 11:4–32. Voisit hyödyntää julkaisua Vanhan testamentin kertomuksia (ks. luvut 4–6, 8–10, 15–17, 23 ja 28). Mitä nämä ihmiset tekivät osoittaakseen, että he uskoivat johonkin, mitä he eivät nähneet? Kerro joistakin siunauksista, joita olet saanut uskosi ansiosta.

Hepr. 13:5–6

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus auttavat meitä eivätkä koskaan jätä meitä.

Mitä koettelemuksia lapsilla saattaa olla? Kuinka jakeiden Hepr. 13:5–6 sanoma voisi auttaa heitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Käykää läpi joitakin Uuden testamentin kertomuksia, joita lapset ovat oppineet tänä vuonna ja joissa Vapahtaja auttoi muita, kuten kun Hän paransi halvaantuneen (ks. Luuk. 5:18–26) tai ruokki viisituhatta (ks. Matt. 14:15–21). Auta lapsia oppimaan lause ”Herra on minun auttajani” (Hepr. 13:6).

  • Kehota lapsia piirtämään kuva jostakin tilanteesta, jolloin heitä on pelottanut. Lue heille Hepr. 13:5–6 ja todista, että taivaallinen Isä auttaa meitä eikä koskaan jätä meitä. Auta lapsia leikkaamaan paperisydämiä, jotka ovat niin suuria, että ne peittävät piirrokset. Mitkä asiat auttavat meitä tuntemaan olevamme lähempänä taivaallista Isää? Kirjoita näitä asioita sydämiin.

  • Opeta lapsille laulun ”Herra, nyt pyydän” (Lasten laulukirja, s. 75) toinen säkeistö. Millaista apua voimme laulun mukaan saada, kun taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat luonamme? Kerro tilanteesta, jolloin taivaallinen Isä oli luonasi ja auttoi sinua.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Hepr. 7:1–4

Kelvolliset pappeudenhaltijat seuraavat Vapahtajaa.

Kuinka voit näiden jakeiden avulla auttaa lapsia ymmärtämään, että pappeudenhaltijoiden tulee olla uskollisia ja palvella muita kuten Vapahtaja palveli?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia luettelemaan, mitä he tietävät kahdesta suuresta pappeudenhaltijasta Abrahamista ja Melkisedekistä. He voivat löytää apua kohdista Hepr. 7:1–4; Abr. 1:1–2 ja JSR 1. Moos. 14:25–40 (ks. PKO). Mitä sellaisia Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia näillä miehillä oli, jotka auttoivat heitä kunnioittamaan pappeutta?

  • Pyydä lapsia lukemaan Hepr. 7:1–2 ja katsomaan, mitä nimityksiä käytetään kuvailemaan Melkisedekiä. Kuinka nämä nimitykset muistuttavat meitä Jeesuksesta Kristuksesta? Auta heitä miettimään, millä tavoin Jeesus oli ”rauhan kuningas”. Tuntevatko he ketään muuta pappeudenhaltijaa, joka myös on hyvä esimerkki Vapahtajan seuraamisesta?

  • Kerro kokemus, jolloin joku vanhurskas pappeudenhaltija auttoi sinua pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa. Auta lapsia miettimään, millä tavoin pappeuden palvelutyö on siunannut heitä.

Hepr. 11

Taivaallinen Isä palkitsee ne, jotka uskovat.

Luvussa Hepr. 11 on monia esimerkkejä ihmisistä, joita siunattiin, kun he toimivat uskossa. Mitkä kertomuksista ovat opettamillesi lapsille innoittavimpia tai hyödyllisimpiä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia laatimaan taululle luettelo asioista, joita he oppivat uskosta jakeiden Hepr. 11:1–3, 6 pohjalta. Anna kullekin lapselle jonkun luvussa Hepr. 11 mainitun henkilön nimi ja kehota heitä lukemaan siihen henkilöön liittyvät jakeet. Pyydä heitä antamaan vihjeitä siitä henkilöstä, jotta muut lapset voivat arvata, kenestä on kyse. Kuinka nämä ihmiset osoittivat uskoa ja kuinka taivaallinen Isä palkitsi heidät? (Kuvia näistä ihmisistä on Evankeliumiaiheisen kuvakirjan Vanha testamentti -osiossa.)

  • Kun olette lukeneet joistakin uskollisista esimerkeistä luvusta Hepr. 11, pyydä lapsia kirjoittamaan jostakusta heidän tuntemastaan henkilöstä, joka on osoittanut uskoa. Kehota muutamia lapsia kertomaan kirjoittamastaan esimerkistä luokalle.

Hepr. 12:5–11

Herra kurittaa niitä, joita Hän rakastaa.

Nämä jakeet voivat auttaa lapsia ymmärtämään, että taivaallinen Isä, heidän vanhempansa ja muut oikaisevat heitä, koska he rakastavat heitä ja haluavat heidän oppivan virheistään.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä Hepr. 12:5–11, ja pyydä lapsia etsimään syitä sille, miksi taivaallinen Isä kurittaa meitä (oikaisee tai nuhtelee meitä). Mitä tämä opettaa meille siitä, miksi myös maalliset vanhemmat oikaisevat lapsiaan? Kuinka meidän pitäisi suhtautua rakastavaan oikaisuun?

  • Kerro esimerkkejä pyhien kirjoitusten ihmisistä, joita Herra kuritti ja jotka tekivät parannuksen (ks. esim. 1. Nefi 16:25–27; Et. 2:13–15). Millä tavoin he ovat hyviä esimerkkejä jakeiden Hepr. 12:5–11 periaatteista?

  • Kun olette lukeneet Hepr. 12:5–11, kehota lapsia kirjoittamaan muistiin muutama asia, jotka he pyrkivät muistamaan, kun heitä oikaistaan heidän virheistään.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kirjoittamaan tai piirtämään kuva siitä, mikä heidän mielestään on tärkein asia, minkä he oppivat luokassa. Kannusta heitä kertomaan oppimastaan perheelleen.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä toimintasivuja. Kun lapset puuhailevat oppitunnin aikana toimintasivun parissa, kertaa samalla oppiaiheen periaatteita.