Kom dan en volg Mij
20–26 januari. 1 Nephi 11–15: ‘Met gerechtigheid en de macht van God gewapend’


‘20–26 januari. 1 Nephi 11–15: “Met gerechtigheid en de macht van God gewapend”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘20–26 januari. 1 Nephi 11–15’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2020

Afbeelding
mensen eten vruchten van de boom des levens

Zoeter dan zoet, Miguel Ángel González Romero

20–26 januari

1 Nephi 11–15

‘Met gerechtigheid en de macht van God gewapend’

Bereid u voor op uw les door 1 Nephi 11–15 te lezen. Schrijf uw gedachten en ingevingen op over de passages en beginselen die u door uw klas wilt laten bespreken. De onderstaande ideeën kunnen van nut zijn.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

In deze hoofdstukken staan beginselen waar uw klas misschien iets aan heeft wanneer ze het evangelie verkondigen. Schrijf de volgende of eendere vragen op het bord en vraag de klas wat ze deze week bij hun Schriftstudie hebben geleerd als antwoord op die vragen:

  • Wat zijn de afval en de herstelling?

  • Waarom is het Boek van Mormon nodig?

  • Hoe kan ik achter de leringen van God komen?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

1 Nephi 11:1–5, 13–33

God heeft Jezus Christus als teken van zijn liefde gestuurd.

  • Een engel toonde Nephi symbolen en gebeurtenissen van het leven van de Heiland die de liefde van God aantoonden. Het kan nuttig zijn deze symbolen en gebeurtenissen klassikaal te onderzoeken en te bespreken hoe ze de liefde van God voor ons tonen. Zijn er afbeeldingen, video’s of andere visuele hulpmiddelen van gebeurtenissen in deze verzen die u kunt laten zien? (Zie bijvoorbeeld biblevideos.ChurchofJesusChrist.org.) Hoe zorgen het leven van de Heiland en zijn verzoening ervoor dat u Gods liefde voor u beter begrijpt?

1 Nephi 12–15

God helpt ons de invloed van Satan te weerstaan.

  • Uw klas kan zich soms als de mensen uit het visioen van Nephi voelen die door de misten van duisternis dolen of die door de mensen in het grote en ruime gebouw worden gehoond. Vraag de klas waarom de zinsnede misten van duisternis een goede beeldspraak is voor verleiding (zie 1 Nephi 12:17) en waarom het grote en ruime gebouw een goed symbool voor de ijdele inbeelding en hoogmoed van de wereld is (zie 1 Nephi 12:18). Verdeel dan de hoofdstukken 12–15 onder de deelnemers en vraag ze naar verzen te zoeken waarin staat hoe God ons zal helpen verleiding, ijdelheid en trots te weerstaan (zie bijvoorbeeld, 1 Nephi 13:34–40; 14:14).

  • Hoe kunt u de macht afkomstig uit het woord van God voor de klas duidelijker maken? (Zie 1 Nephi 15:24.) Vraag ze vragen als de volgende te bespreken: wat heeft Nephi over de macht van het woord Gods geleerd? Hoe probeert Satan het woord van God te verzwakken? (Zie 1 Nephi 13:26–29.) Hoe zorgden de Heer en zijn profeten ervoor dat zijn woord bewaard bleef? Vraag tijdens de bespreking enkele mensen in uw les hoe ze de Schriften bestuderen en hoe ze het woord van God bij hun dagelijks leven betrekken.

1 Nephi 13

De Heer heeft de herstelling van zijn kerk voorbereid.

  • Misschien begrijpt uw klas Nephi’s visioen van de gebeurtenissen van de herstelling beter met een tijdslijn. U kunt enkele klasleden vragen er een op het bord te tekenen aan de hand van de gebeurtenissen uit 1 Nephi 13. Wat is reeds gebeurd? Wat gebeurt er nu? Lees eventueel het citaat van George Washington, de eerste president van de Verenigde Staten, voor. Het toont aan dat hij de invloed van God in de Amerikaanse revolutie erkende. Die gebeurtenis maakte de herstelling mogelijk.

  • Hoe kan de klas aan de hand van 1 Nephi 13 een andersgelovige uitleggen waarom de herstelling nodig was? (Zie bijvoorbeeld 1 Nephi 13:26–29, 35–42.) Welke andere Schriftteksten kunnen ze nog gebruiken om anderen duidelijk te maken waarom de herstelling nodig was? (Bijvoorbeeld in de Gids bij de Schriften in het lemma ‘Herstelling van het evangelie’.) Uw klas heeft misschien wat aan een rollenspel waarin ze aan iemand uitleggen waarom er behoefte aan de herstelling was, en hoe ze erdoor gezegend zijn.

1 Nephi 13:20–41

In het Boek van Mormon wordt in eenvoudige en belangrijke beginselen onderwezen.

  • U kunt met 1 Nephi 13:20–41 beginnen aan een nuttige bespreking waarom we het Boek van Mormon nodig hebben. De mensen in de les kunnen enkele van de ‘duidelijke en waardevolle dingen’ opsommen die uit de Bijbel verloren zijn gegaan en in het Boek van Mormon zijn hersteld. (Zie bijvoorbeeld verzen 26 en 39 of de lijsten in de ‘Bijkomende leermiddelen’.) U kunt ze ook vragen hoe deze herstelde ‘duidelijke en waardevolle dingen’ ze hebben geholpen om dichter bij God te komen.

    Afbeelding
    gezin leest in de Schriften

    De Geest kan ons helpen om die ‘duidelijke en waardevolle dingen’ zelf te ontdekken.

  • Vertoon eventueel de video ‘The Book of Mormon—a Book from God’ (ChurchofJesusChrist.org) en vraag de klas te bespreken wat deze video ons leert over onze behoefte aan het Boek van Mormon. Of vraag een klaslid op het bord de tekening te maken die ouderling Tad R. Callister in zijn citaat in de ‘Bijkomende leermiddelen’ beschrijft. Uw klas kan dan vertellen hoe ze het evangelie van Jezus Christus dankzij het Boek van Mormon beter begrijpen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor uw klas aan om 1 Nephi 16–22 tijdens de komende week te lezen door te vermelden dat er een verslag in staat dat ze kan inspireren en helpen wanneer ze iets schijnbaar onmogelijks moeten doen.

Afbeelding
Leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Video’s over het Boek van Mormon.

Voor video’s over de gebeurtenissen uit 1 Nephi 11–15 gaat u naar de video’s over het Boek van Mormon op ChurchofJesusChrist.org of in de app Evangeliebibliotheek.

De hand van God in de Amerikaanse revolutie.

George Washington heeft gezegd: ‘Het is echt een slecht mens die naar de gebeurtenissen van de Amerikaanse revolutie kijkt zonder de hartelijkste dankbaarheid jegens de grote Schepper van het heelal die zo veel goddelijke interventies voor ons heeft gepleegd.’ (Brief aan Samuel Langdon, 28 september 1789, founders.archives.gov/documents/Washington/05-04-02-0070.)

President Russel M. Nelsons lijstjes over het Boek van Mormon.

Uit ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’ (Liahona, november 2017, 60–63.)

Het Boek van Mormon weerlegt de opvattingen dat:

  • Openbaring na de Bijbel is gestopt.

  • Kleine kinderen gedoopt moeten worden.

  • Goddeloosheid geluk brengt.

  • Een goed leven voldoende is voor verhoging (er zijn verordeningen en verbonden nodig).

  • ‘Erfzonde’ door de val van Adam op de mensheid rust.

Het Boek van Mormon verduidelijkt ons beeld van:

  • Ons voorsterfelijk bestaan.

  • De dood. Ze is een noodzakelijk onderdeel van Gods grote plan van geluk.

  • Het hiernamaals, dat in het paradijs begint.

  • Hoe het opgestane lichaam, herenigd met de geest, een onsterfelijke ziel wordt.

  • Hoe de Heer ons zal oordelen volgens onze daden en de verlangens van ons hart.

  • Hoe verordeningen correct verricht worden, zoals de doop, het avondmaal, het verlenen van de Heilige Geest.

  • De verzoening van Jezus Christus.

  • De opstanding.

  • De belangrijke rol van engelen.

  • De eeuwige aard van het priesterschap.

  • Hoe het gedrag van mensen meer door de kracht van het woord dan door de kracht van het zwaard wordt beïnvloed.

We hebben het Boek van Mormon nodig.

Ouderling Tad R. Callister heeft gezegd:

‘De Bijbel is een getuige van Jezus Christus; het Boek van Mormon ook. Waarom is een tweede getuige zo essentieel? Het volgende voorbeeld kan nuttig zijn: hoeveel rechte lijnen kunt u door een enkele punt op een vel papier trekken? Het antwoord is: ontelbaar. Stel u even voor dat dat enkele punt de Bijbel voorstelt en dat er honderden rechte lijnen door dat punt lopen die verschillende interpretaties van de Bijbel voorstellen en dat iedere interpretatie een andere kerk vertegenwoordigt.

Maar wat gebeurt er als er op dat vel papier een tweede punt staat dat het Boek van Mormon voorstelt? Hoeveel rechte lijnen kunt u trekken tussen deze twee punten: de Bijbel en het Boek van Mormon? Maar één. Slechts één interpretatie van de leerstellingen van Christus voldoet aan het getuigenis van deze twee getuigen.’ (‘Het Boek van Mormon – een boek van God’, Liahona, november 2011, 75.)

Ons onderwijs verbeteren

Leid geïnspireerde besprekingen. Iedereen kan iets bijdragen aan de klassikale besprekingen, maar soms krijgt niet iedereen die kans. Bedenk manieren waarop u de klas meer kansen biedt om hun getuigenis te geven. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland33.)