Tule ja seuraa minua
17.–23. helmikuuta. 2. Nefi 11–25: ”Me riemuitsemme Kristuksessa”


”17.–23. helmikuuta. 2. Nefi 11–25: ’Me riemuitsemme Kristuksessa’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Mormonin kirja 2020, 2020

”17.–23. helmikuuta. 2. Nefi 11–25”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2020

Kuva
Jesaja kirjoittamassa kirjakääröön

17.–23. helmikuuta

2. Nefi 11–25

”Me riemuitsemme Kristuksessa”

Sen lisäksi että sovellat lukuja 2. Nefi 11–25 itseesi, mieti, kuinka voisit auttaa niitä, joita opetat, soveltamaan näitä lukuja itseensä (ks. 2. Nefi 11:8). Kun Henki herättää mielessäsi ajatuksia ja ideoita, kirjoita ne muistiin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Ennen kuin keskustelette tietyistä lukujen 2. Nefi 11–25 kohdista, voisi olla hyödyllistä pyytää luokan jäseniä kuvittelemaan, että heillä on ystävä, jolla on vaikeuksia löytää Jesajan kirjoituksista mitään merkityksellistä tai innoittavaa. Mistä jakeista he voisivat kertoa tälle ystävälle?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

2. Nefi 11–24

Jesaja todisti Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Jesajan profetioita voi olla helpompi ymmärtää, kun tiedämme, miksi ne kirjoitettiin. Aloittaaksesi keskustelun Jesajan profetioista, joita on 2. Nefin kirjassa, voisit pyytää luokan jäseniä tutkimaan lukua 11 ja laatimaan luettelon niistä monista syistä, miksi Nefi lainaa Jesajaa niin laajasti. He voisivat myös kertoa kohdista, joita he löysivät tutkiessaan henkilökohtaisesti tai perheen kanssa lukuja 2. Nefi 12–24 ja jotka heidän mielestään täyttävät nuo tarkoitukset. Kuinka Nefin tarkoitusten ymmärtäminen on auttanut luokan jäseniä saamaan enemmän irti Jesajan kirjoituksista? Kannusta heitä pitämään mielessään nämä tarkoitukset, kun he keskustelevat luokassa Jesajan kirjoituksista.

  • Koska Jesaja käytti niin vertauskuvallista kieltä, hänen voimallinen todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta voi helposti jäädä huomaamatta. Tässä on toiminta, joka voi auttaa luokkaasi keskittymään tähän todistukseen. Voisit laatia useita monisteita, joihin on kirjoitettu sellaisia pyhien kirjoitusten viitteitä luvuista 2. Nefi 12–24, joissa opetetaan asioita Vapahtajasta (esim. 2. Nefi 13:13; 14:4–6; 15:1–7; 16:1–7; 17:14; 18:14–15; 19:6–7; 21:1–5; 22:2). Jokainen luokan jäsen voisi valita yhden monisteista, tutkia siinä mainittuja jakeita ja kirjoittaa paperiin, mitä hän sai tietää Jeesuksesta Kristuksesta. Sen jälkeen luokan jäsenet voisivat vaihtaa monisteita keskenään ja lisätä muita ajatuksia tai oivalluksia, joita he oppivat Vapahtajasta samojen jakeiden pohjalta. Voisit sitten antaa luokan jäsenille tilaisuuden kertoa, mitä sellaista he ovat oppineet Jesajalta ja toisiltaan, mikä on syventänyt heidän arvostustaan Jeesusta Kristusta kohtaan.

  • Jakeessa 2. Nefi 19:6 olevassa profetiassa luetellaan useita Jeesuksen Kristuksen nimityksiä. Voit halutessasi pyytää jotakuta tekemään niistä luettelon tauluun ja kehottaa luokan jäseniä keskustelemaan siitä, miksi kukin näistä nimityksistä sopii Vapahtajalle. Kuinka Hän on täyttänyt näitä rooleja meidän elämässämme? Saadaksenne tietää lisää joistakin näistä nimityksistä voisi olla hyödyllistä katsoa pyhien kirjoitusten viitteitä kohdan 2. Nefi 19:6 alaviitteistä.

2. Nefi 12:2–5; 21:10–1222

Myöhempinä aikoina Jumalan kansa kootaan yhteen ja se saa nauttia rauhan aikaa.

  • Tietyt osat Jesajan profetioista ovat erityisen merkityksellisiä meille, koska ne kuvaavat eri puolia Jumalan työstä myöhempinä aikoina. Voisitte esimerkiksi tutkia kohtaa 2. Nefi 21:10–12, jossa kuvaillaan ”merkkiviiriä” (lippua), joka kohotetaan, kun Jumalan kansaa kootaan yhteen. Kuinka olemme nähneet Herran kokoavan kansaansa hengellisesti? Ehkä jotkut luokan jäsenet voisivat kertoa, mikä kannustaa heitä kokoontumaan tai liittymään yhteen Jumalan kansan kanssa tässä kirkossa. Heistä voisi olla hauskaa suunnitella omat viirinsä, joissa lueteltaisiin tai kuvattaisiin sellaisia evankeliumin totuuksia, joita he arvelevat ihmisten etsivän ja jotka auttaisivat ”keräämään yhteen” (ks. jakeet 10 ja 12) Jumalan lapsia omana aikanamme. Kuinka me autamme tässä kokoamisessa?

  • Toinen tapa keskustella tästä opista on kirjoittaa tauluun seuraavat otsikot: Israelin hajottaminen, Israelin kokoaminen ja Profetioita Kristuksesta. Voisit jakaa luokan jäsenet ryhmiin ja antaa heille tehtäväksi tutkia tiettyjä lukuja kohdasta 2. Nefi 12–24. Kehota heitä sitten etsimään jakeita, joissa opetetaan näitä asioita, ja kirjoittamaan sopivat jakeet tauluun oikean otsikon alle. Mitä sanomia näissä jakeissa on meitä varten? (Voi olla hyvä kertoa luokan jäsenille, että kohta OL 113:1–6 voi auttaa heitä ymmärtämään jakeita 2. Nefi 21:1–5, 10.)

  • Kirkon laulut kuten ”Laella kukkulan” (MAP-lauluja, 4) tai ”Mun valkeuteni on Herrani ain” (MAP-lauluja, 51), jotka pohjautuvat osittain kohdissa 2. Nefi 12:2–5 ja 2. Nefi 22 oleviin profetioihin, voivat vahvistaa Jesajan sanojen sanomaa ja henkeä.

2. Nefi 14:4–6

Kotimme ja ”kokouksemme” Siionissa voivat olla suojia ja turvapaikkoja.

  • Kohdassa 2. Nefi 14:4–6 Jesaja profetoi turvasta ja rauhasta, jota vanhurskaat saavat kokea sen jälkeen, kun Herra on ”pessyt pois” ja ”puhdistanut” heidän syntinsä. Vaikka näissä jakeissa kuvataan tuhatvuotisessa valtakunnassa vallitsevia olosuhteita, ne voivat auttaa luokan jäseniä, kun he etsivät hengellistä turvapaikkaa myöhempinä aikoina vallitsevan jumalattomuuden keskellä. Pyydä heitä pohtimaan, mitä tarkoittavat ”savupilvi” ja ”leimuava tuli” heidän ”asuinsijansa” ja ”kokoustensa” yllä (ks. jae 5; ks. myös 2. Moos. 13:21–22), ja keskustelemaan siitä. Mitä asioita voitaisiin verrata jakeessa 6 mainittuihin helteeseen, myrskyyn ja sateeseen? Kuinka me voimme löytää turvapaikan? (Ks. myös OL 115:6.) Ehkä luokan jäsenet voisivat ehdottaa tapoja, joilla voimme pitää huolta siitä, että kotimme ja kokoontumisemme kirkossa ovat hengellisiä turvapaikkoja.

2. Nefi 25:19–29

”Oikea tie on uskoa Kristukseen.”

  • Luokkasi jäsenet voivat todennäköisesti samastua Nefin haluun saada ”lapsemme sekä veljemme uskomaan Kristukseen”. Kuinka Nefi ”ponnisteli uutterasti” saavuttaakseen tämän tavoitteen? (Ks. 2. Nefi 25:23.) Ehkä luokan jäsenet voisivat etsiä kohdasta 2. Nefi 25:19–29 Vapahtajaa ja Hänen evankeliumiaan koskevia totuuksia, joita Nefi halusi kansansa tietävän. He voisivat sen jälkeen kertoa, mitä he ovat tehneet opettaakseen näitä totuuksia perheelleen tai ystävilleen. Kuinka he esimerkiksi ovat opettaneet sitä totuutta, että ”armosta me pelastumme kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä”? (Presidentti Dieter F. Uchtdorfin sanat otsikon ”Lisäaineistoa” alla voivat antaa oivalluksia tästä totuudesta.) Kuinka he ovat auttaneet muita ”riemuitsemaan Kristuksessa”?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Luokan jäsenistä voisi olla mielenkiintoista tietää, että luvut 2. Nefi 26–30 voivat auttaa heitä vastaamaan ihmisille, jotka sanovat: ”Me emme tarvitse Mormonin kirjaa.”

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

”Sillä lapsi on syntynyt meille.”

Lisänä keskusteluunne kohdasta 2. Nefi 19:6 katsokaa tai kuunnelkaa, kun Temppeliaukion tabernaakkelikuoro laulaa ”For unto Us a Child Is Born” [Sillä lapsi on syntynyt meille] (ChurchofJesusChrist.org).

”Armosta me pelastumme kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä.”

Puhuessaan Nefin sanoista kohdassa 2. Nefi 25:23 presidentti Dieter F. Uchtdorf on sanonut:

”Mietin kuitenkin, ymmärrämmekö me toisinaan väärin tuon ilmauksen ’kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä’. Meidän täytyy ymmärtää, että ’sen jälkeen’ ei tarkoita samaa kuin ’sen vuoksi’.

Me emme pelastu kaiken ’sen vuoksi’, mitä voimme tehdä. Onko meistä kukaan tehnyt kaikkea, mitä voimme tehdä? Odottaako Jumala, kunnes olemme käyttäneet kaikki voimamme, ennen kuin Hän puuttuu elämäämme pelastavalla armollaan? – –

Olen varma siitä, että Nefi tiesi, että Vapahtajan armo sallii ja mahdollistaa meille sen, että voimme voittaa synnin [ks. 2. Nefi 4:19–35; Alma 34:31]. Tästä syystä Nefi ponnisteli niin uutterasti saadakseen lapsensa ja veljensä ’uskomaan Kristukseen ja tekemään sovinnon Jumalan kanssa’ [2. Nefi 25:23].

Sillä senhän me voimme tehdä! Ja se on meidän tehtävämme kuolevaisuudessa!” (”Armon lahja”, Liahona, toukokuu 2015, s. 110.)

Näin kehitymme opettamisessa

Esitä kysymyksiä, jotka kannustavat lausumaan todistuksen. ”Sellaisten kysymysten esittäminen, jotka kannustavat oppilaita lausumaan todistuksensa opetettavista periaatteista, voi olla voimallinen tapa luoda Hengelle otollinen ilmapiiri. – – Heidän todistuksensa – ja muiden luokassa olevien todistus – kasvaa, kun Henki todistaa totuudesta.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla , s. 32.)