Tule ja seuraa minua
8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12: Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa


”8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12: Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Mormonin kirja 2020, 2020

”8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2020

Kuva
Alma saarnaamassa

Tosi oppia opettamassa, Michael T. Malm

8.–14. kesäkuuta

Alma 8–12

Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa

Aloita opetukseen valmistautumisesi tutkimalla lukuja Alma 8–12. Käy sitten läpi tätä oppimisehdotusta saadaksesi lisää ideoita, jotka kannustavat luokan jäseniä kertomaan muille, mitä he ovat tutkiessaan oppineet.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna luokan jäsenille muutama minuutti aikaa ajatella tämänviikkoista henkilökohtaista tai perheen yhteistä pyhien kirjoitusten tutkimistaan. Millä tavoin heidän tutkimisensa on vaikuttanut valintoihin, joita he ovat tehneet viikon varrella? Kehota muutamia luokan jäseniä kertomaan ajatuksistaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Alma 8

Pyrkimyksemme kertoa evankeliumista saattavat vaatia sinnikkyyttä ja kärsivällisyyttä.

  • Monien ihmisten mielestä muille evankeliumista kertominen on vaikeaa – etenkin, jos heidät on joskus Alman tavoin torjuttu. Alman esimerkki voi auttaa heitä luottamaan Jumalaan ja löytämään rohkeutta kertoa edelleen todistuksestaan muille. Harkitse seuraavia keskustelukysymyksiä: Mitä voimme oppia sanomasta, jonka enkeli esitti Almalle jakeessa Alma 8:15? Mikä siinä, miten Alma jakeiden Alma 8:14–32 mukaan suhtautui tähän sanomaan, innoittaa meitä kertomaan evankeliumista edelleen torjutuksi tulemisen jälkeenkin? Mitä neuvoja antaisimme ihmiselle, joka on yrittänyt kertoa evankeliumista muille, mutta on tullut torjutuksi? Vanhin Jeffrey R. Hollandin ajatukset otsikon ”Lisäaineistoa” alla saattavat auttaa tässä keskustelussa.

  • Kertomus Almasta ja Amulekista osoittaa, kuinka tärkeitä jäsenten ponnistelut ovat lähetystyössä. Mitä luokan jäsenet saavat tietää kohdan Alma 8:19–30 pohjalta paikallisten jäsenten ja kokoaikaisten lähetyssaarnaajien välisestä suhteesta? (Ks. myös Alma 10:1–12.)

    Kuva
    kahden perheen tapaaminen

    Evankeliumista kertominen rakkaillemme voi olla riemullinen kokemus.

Alma 9:18–30

Jumala tuomitsee lapsensa sen valon ja tiedon mukaan, joka heillä on.

  • Näissä jakeissa on vakava varoitus kaikille kirkon jäsenille – kun olemme saaneet valoa ja tietoa, meidän odotetaan pitävän sitä suuressa arvossa, vaalivan sitä, elävän sen mukaan ja käyttävän sitä muiden siunaukseksi. Auttaaksesi luokan jäseniä tarkastelemaan näitä odotuksia voisit pyytää heitä lukemaan kohdassa Alma 9:18–30 olevia Alman opetuksia. Pyydä heitä sitten kertomaan muille, mitä näissä sanomissa kerrotaan vastuusta, joka heillä on tämän tiedon saatuaan. Miksihän se, joka tekee syntiä suurempaa valoa vastaan, saa suuremman tuomion? Anna luokan jäsenille aikaa pohtia, mitä he voivat tehdä ollakseen uskollisempia sille valolle ja tiedolle, jonka he ovat saaneet. Voisit ehdottaa, että he lukevat pohtiessaan kohdan OL 50:24.

Alma 11–12

Jumalan suunnitelma on lunastussuunnitelma.

  • Voisit aloittaa keskustelun tästä opista kehottamalla jotakuta luokan jäsentä piirtämään tauluun kaavion lunastussuunnitelmasta. Sen jälkeen voisit jakaa luvut Alma 11–12 osiin luokan jäsenten kesken ja kehottaa heitä etsimään totuuksia, joita he voisivat lisätä kaavioon. Esimerkiksi mistä Jumalan suunnitelma lunastaa meidät? (Ks. Alma 11:38–45.) Kuinka tieto näistä lunastussuunnitelmaa koskevista totuuksista siunaa elämäämme?

  • Auttaaksesi luokan jäseniä kertomaan muille, mitä luvuissa Alma 11–12 opetetaan lunastussuunnitelmasta, voisit kirjoittaa tauluun seuraavat otsikot: Lankeemus, Lunastaja, Parannus, Kuolema, Ylösnousemus ja Tuomio. Luokan jäsenet voisivat valita yhden aiheista ja tutkia lukuja Alma 11–12 etsiäkseen siitä kertovia totuuksia. Kehota luokan jäseniä kirjoittamaan löytämänsä totuudet pyhien kirjoitusten viitteineen tauluun sopivan otsikon alle. Keskustelkaa luokan kesken, kuinka näiden totuuksien tietäminen vaikuttaa elämäämme ja tekemiimme päätöksiin.

  • Luokkasi jäsenille voisi olla hyödyksi keskustella tarkemmin kohdasta Alma 12:31–32, jossa Alma opetti, että lankeemuksen jälkeen Jumala antoi Aadamille ja Eevalle käskyjä – mutta vasta sen jälkeen, kun Hän oli opettanut heille suunnitelmansa. Kuinka tieto suunnitelmasta vaikuttaa siihen, mitä me ajattelemme käskyistä tai mitä tuntemuksia meillä on niitä kohtaan? Voisitte ehkä puhua joistakin tietyistä käskyistä. Esimerkiksi kuinka tieto Jumalan suunnitelmasta auttaa meitä pyhittämään lepopäivän tai noudattamaan siveyden lakia?

  • Joillakin luokan jäsenillä saattaa olla kysymyksiä kohdasta Alma 11:26–39, jossa Amulek sanoo, että on vain yksi Jumala. Seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat selventävät sitä, kuinka jumaluuden jäsenet ovat ”yksi Jumala”, vaikka He ovatkin erillisiä olentoja: Joh. 17:20–23; 2. Nefi 31:21 ja 3. Nefi 19:29. Näistä vanhin Jeffrey R. Hollandin sanoista voi myös olla apua: ”Uskomme heidän olevan yhtä jokaiselta merkittävältä ja iankaikkiselta kannalta, mitä kuvitella saattaa, lukuun ottamatta sitä, että uskoisimme Heidän olevan kolme persoonaa yhdistettynä yhdeksi olemukseksi” (”Ainoa todellinen Jumala ja Jeesus Kristus, jonka Hän on lähettänyt”, Liahona, marraskuu 2007, s. 40).

Alma 12:9–14

Jos me emme paaduta sydäntämme, voimme vastaanottaa enemmän Jumalan sanaa.

  • Yksi Alman ja Amulekin monta kertaa opettamista sanomista oli se, kuinka meidän sydämemme tila vaikuttaa siihen, miten paljon totuutta me voimme vastaanottaa Herralta. Auttaaksesi luokan jäseniä huomaamaan tämän periaatteen totuuden voisit kehottaa heitä lukemaan pareittain tai pienryhmissä kohdan Alma 12:9–14 ja keskustelemaan sen jälkeen siitä, mihin paatunut sydän johtaa. (Voisit myös pyytää heitä lukemaan kohdat Alma 8:9–11; 9:5, 30–31 ja 10:6, 25.) Mitä tarkoittaa se, että jollakulla on pehmeä sydän? (Ks. Jer. 24:7; Alma 16:16; Hel. 3:35.) Kuinka pehmeä sydän auttaa meitä ymmärtämään paremmin Jumalan sanaa?

  • Alma opetti, että kun me paadutamme sydämemme, meille annetaan ”vähäisempi osa” Jumalan sanaa (ks. Alma 12:10). Luokan jäsenet voisivat ehkä kertoa pyhien kirjoitusten kokemuksista, jotka havainnollistavat tätä periaatetta. Kuinka Herra pehmittää sydämemme, niin että voimme edelleen oppia lisää Häneltä? Mistä henkilökohtaisista kokemuksista voimme kertoa muille?

  • Auttaaksesi luokan jäseniä ymmärtämään, mitä tarkoittaa, että jollakulla on pehmeä sydän, voisit kertoa otsikon ”Lisäaineistoa” alla olevista esimerkeistä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Innoittaaksesi luokan jäseniä lukemaan tulevalla viikolla luvut Alma 13–16 voisit kertoa heille, että he saavat tietää, kuinka Alman sanat toteutuivat Seesromin kohdalla ja Ammonihan kansan elämässä.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Olkaa rohkeita.

Vanhin Jeffrey R. Holland rohkaisi seuraavin sanoin niitä, joita on kohdeltu kaltoin, kun he ovat kertoneet evankeliumista tai puolustaneet sitä:

”Ellei niin ole jo tapahtunut, te tulette jonakin päivänä huomaamaan, että teitä vaaditaan puolustamaan uskoanne tai ehkä jopa kestämään jonkin verran huonoa kohtelua pelkästään siksi, että kuulutte Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Sellaiset hetket edellyttävät teiltä sekä rohkeutta että kohteliaisuutta.

Saatatte miettiä, kannattaako ottaa rohkea moraalinen kanta koulussa tai lähteä lähetystyöhön, jos eniten arvossa pitämiänne uskonkäsityksiä herjataan, tai taistella vastaan suurta osaa yhteiskunnasta, joka toisinaan pilkkaa hartaan uskonnollista elämää. Kyllä kannattaa. – –

Ystävät, etenkin nuoret ystäväni, olkaa rohkeita. Puhdas Kristuksen kaltainen rakkaus, joka on seurausta todellisesta vanhurskaudesta, voi muuttaa maailman. – –

Olkaa vahvoja. Eläkää uskollisesti evankeliumin mukaan, vaikka muut ympärillänne eivät eläisi ollenkaan sen mukaan. Puolustakaa uskonkäsityksiänne kohteliaasti ja myötätuntoisesti, mutta puolustakaa niitä.” (”Opetuslapseuden hinta – ja siunaukset”, Liahona, toukokuu 2014, s. 6–9.)

Heidän sydämensä pehmeni.

Seuraavissa yleiskonferenssipuheissa on esimerkkejä ihmisistä, joiden sydämen Herra pehmitti:

  • Kertomus Hatfieldin perheestä presidentti Russell M. Nelsonin puheessa ”Pappeuden voiman hinta”, Liahona, toukokuu 2016, s. 66–67.

  • Kertomus Harold Gallacherista presidentti Thomas S. Monsonin puheessa ”Pyhä palvelukutsu”, Liahona, toukokuu 2005, s. 55.

  • Kertomus Davidista presidentti Dieter F. Uchtdorfin puheessa ”Oppikaa Almalta ja Amulekilta”, Liahona, marraskuu 2016, s. 73–74.

Näin kehitymme opettamisessa

Katso Jumalan silmin. Pyri näkemään luokkasi jäsenet siten kuin Jumala näkee heidät, niin Henki näyttää sinulle heidän jumalallisen arvonsa ja mahdollisuutensa. Kun teet niin, sinua ohjataan pyrkimyksissäsi auttaa heitä. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 6.)