Tule ja seuraa minua
6.–12. heinäkuuta. Alma 30–31: ”Jumalan sanan voimaa”


”6.–12. heinäkuuta. Alma 30–31: ’Jumalan sanan voimaa’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Mormonin kirja 2020, 2020

”6.–12. heinäkuuta. Alma 30–31”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2020

Kuva
Alma opettaa Korihoria

Kaikki osoittaa, että on olemassa Jumala (Alma ja Korihor), Walter Rane

6.–12. heinäkuuta

Alma 30–31

”Jumalan sanan voimaa”

Kun olet lukenut luvut Alma 30–31 ja etsinyt innoitusta omaa elämääsi varten, kuuntele Hengen kehotuksia siitä, mitkä sanomat olisivat siunaukseksi luokkasi jäsenille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Jos luokan jäsenet vaikuttavat epäröivän, voisit antaa heille muutamia minuutteja aikaa käydä läpi lukuja Alma 30–31 tai muistiinpanoja, joita he ovat mahdollisesti tehneet tutkiessaan evankeliumia kotona viikon varrella. Sen jälkeen he voisivat kertoa toverilleen tai luokalle yhdestä löytämästään voimallisesta sanomasta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Alma 30:6–31

Vastustaja yrittää pettää meitä väärällä opilla.

  • Kun mietit luokkasi tarpeita, auttaisiko jokin havaintoesitys heitä ymmärtämään eron evankeliumin totuuksien ja Saatanan väärennösten välillä? Mikäli näin on, voisit näyttää heille jotakin epäaitoa, kuten leikkirahaa tai leikkiruokaa, oikean rahan tai oikean ruoan ohella. Mistä voimme päätellä, etteivät epäaidot tuotteet ole oikeita tai aitoja? Luokka voisi sen jälkeen todeta jakeissa Alma 30:6–31 olevat Korihorin väärät opetukset. Mikä näissä opetuksissa voisi olla houkuttelevaa? Mitä sellaista evankeliumin totuudet tarjoavat meille, mitä Saatanan väärät opetukset eivät voi tarjota? Kehota luokan jäseniä kertomaan, mikä auttoi Almaa erottamaan oikean opin väärästä opista (ks. Alma 30:32–54). Mitä muita tapoja luokan jäsenet ovat huomanneet hyödyllisiksi?

  • Voit auttaa luokan jäseniä oppimaan, kuinka suojella itseään väärän opin vaikutuksilta, käymällä läpi kuvauksen antikristuksesta aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Mitkä kohdan Alma 30:6–31 jakeista osoittavat, että Korihor vastaa tätä kuvausta? Mitkä hänen opetuksistaan ovat samanlaisia kuin oman aikamme väärät opetukset? (Ks. Alma 30:12–18, 23–28.) Kuinka me voimme välttyä näiden opetusten eksytykseltä?

Alma 30:39–46

Kaikki todistaa Jumalasta.

  • Koska elämme Alman maailmaa muistuttavassa maailmassa, jossa jotkut ihmiset opettavat, ettei Jumalaa ole, jakeissa Alma 30:39–44 olevasta Alman todistuksesta voisi olla hyötyä luokkasi jäsenille. Voisit pyytää heitä lukemaan nämä jakeet ja laatimaan tauluun luettelon Alman esittämistä totuuksista ja todisteista, jotka todistavat, että Jumala on olemassa. Mitä muita todistuksia meillä on siitä, että Jumala elää? Keskustelun yhteydessä voisit lukea ääneen presidentti M. Russell Ballardin sanat otsikon ”Lisäaineistoa” alla. Voisit myös pyytää jotakuta valmistautumaan siihen, että hän esittää jonkin Jumalan hyvyydestä kertovan laulun, kuten ”Niin suuri oot” (MAP-lauluja, 44), tai voisitte laulaa laulun yhdessä.

  • Kun Alma puhui Korihorin kanssa, hän havaitsi, että Korihor oli ”riisunut pois Jumalan Hengen, niin ettei sillä voi olla sijaa [hänessä]” (Alma 30:42). Voisit pyytää luokan jäseniä tutkimaan jakeita Alma 30:39–46 ja etsimään muita viittauksia Pyhään Henkeen. Mikä rooli Pyhällä Hengellä on sen todistamisessa, että Jumala ja Jeesus Kristus ovat todellisia? Kuinka voimme auttaa niitä, joilla on epäilyksiä tai kysymyksiä, etsimään totuutta Pyhän Hengen avulla?

    Kuva
    Korihor puhuu Almalle

    Korihor kohtaa Alman, Robert T. Barrett

Alma 31

Jumalan sanalla on voima johtaa ihmisiä vanhurskauteen.

  • Voisiko joku luokkasi jäsenistä kertoa tilanteesta, jolloin ”Jumalan sanan voima” (Alma 31:5) auttoi häntä tai jotakuta hänen tuntemaansa henkilöä tekemään muutoksia elämässään? Voit halutessasi ottaa etukäteen yhteyttä joihinkin oppilaisiin, jotta he voivat valmistautua kertomaan kokemuksistaan. Kannusta heitä kertomaan niistä luvun Alma 31 jakeista, jotka liittyvät heidän kokemuksiinsa. Muutkin luokan jäsenet voisivat kertoa, millä tavoin Jumalan sanalla on ollut voimallinen vaikutus heidän mieleensä (ks. Alma 31:5). Jäsenille voisi olla hyötyä siitä, että he lukevat muitakin pyhien kirjoitusten kohtia, jotka todistavat Jumalan sanan voimasta (ks. esimerkkejä otsikon ”Lisäaineistoa” alla).

  • Kun luokkasi jäsenet ovat tällä viikolla tutkineet lukua Alma 31, heitä on ehkä innoittanut se, kuinka Alma rukoili soramilaisten puolesta. Voisit kysyä heiltä, mitä tämä luku opetti heille siitä, kuinka auttaa perheenjäseniä tai ystäviä, jotka ovat poikenneet evankeliumin polulta tai jotka kamppailevat uskonsa kanssa. Voisit myös pyytää heitä tutkimaan yhdessä lukua Alma 31 ja laatimaan tauluun luettelon huomaamistaan asioista, jotka auttoivat Almaa pelastamaan soramilaiset. Kuinka me voimme käyttää Jumalan sanaa enemmän pyrkimyksissämme pelastaa muita? (Saadaksenne lisää oivalluksia voisit lukea ääneen otsikon ”Lisäaineistoa” alla olevan vanhin Jeffrey R. Hollandin lainauksen.)

  • Mitä sellaista luokan jäsenet löytävät jakeista Alma 31:30–38, mikä voi auttaa niitä, jotka Alman tavoin murehtivat toisten syntien tähden?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kysy luokan jäseniltä, mitä opinkohtia tai evankeliumin periaatteita he voisivat opettaa kumotakseen valheet, joita Alma huomasi soramilaisten keskuudessa. Kerro heille, että lukiessaan lukuja Alma 32–35 he saavat tietää, kuinka Alma käytti Jumalan sanaa auttaakseen soramilaisia huomaamaan tarpeen muuttua.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Pyhien kirjoitusten kohtia Jumalan sanan voimasta.

Kaikki osoittaa, että on olemassa Jumala.

Presidentti M. Russell Ballard on opettanut, että ne ”iankaikkiset todisteet”, jotka Alma esitti Jumalan olemassaolosta, ”ovat vielä nykyäänkin meille todistuksena” (ks. Alma 30:44).

”Astronautit, jotka ovat katselleet maapalloa avaruudesta, ovat kertoneet, kuinka uskomattoman kaunis se on ja kuinka elävältä se näyttää. Yhdysvaltain senaattori Jake Garn kirjoitti kokemuksistaan avaruudessa: ’Minun on mahdotonta kuvailla maan kauneutta. On henkeäsalpaava, uskomaton, hengellinen kokemus katsella maapalloa avaruudesta liikkuessaan 25 kertaa ääntä nopeammin. Saatoin myös katsella avaruuden mustaan tyhjiöön ja nähdä miljardit tähdet ja galaksit miljoonien valovuosien päässä. Maailmankaikkeus on niin laaja, että sitä on mahdoton käsittää. Mutta minä käsitin Jumalan käden kaikessa. Tunsin Hänen läsnäolonsa koko sen viikon ajan, jonka vietin avaruudessa. Minä tiedän, että Jumala loi tämän maan ja maailmankaikkeuden. – – Minä tiedän, että Jumala elää ja on meidän kaikkien Luoja.’ (Kirje M. Russell Ballardille, 3. maaliskuuta 1988.)” (”Jumalan rakkaus lapsiaan kohtaan”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 52–53.)

Muiden ravitsemista Jumalan sanalla.

Vanhin Jeffrey R. Holland on opettanut:

”Opetammeko me todella lapsiamme ja uusia jäseniämme siten, että siitä on heille tukea, kun elämän paineet tulevat? Vai annammeko heille eräänlaista teologista kakkua – hengellisesti tyhjiä kaloreita? – – Erään ankaran talven aikana muutama vuosi sitten presidentti Boyd K. Packer mainitsi, että koko joukko peuroja oli kuollut nälkään, vaikka niiden vatsa oli täynnä heinää. Niille oli hyvässä tarkoituksessa annettu tarpeetonta, kun ne olisivat tarvinneet tarpeellista. Peuroja oli kyllä ruokittu mutta valitettavasti ei ravittu. – –

Saatana ei ole suinkaan hienovarainen opetuksissaan; miksi meidänkään pitäisi olla? Kun opetamme lapsiamme kotona tai seisomme kuulijoiden edessä kirkossa, älkäämme milloinkaan piilotelko uskoamme. – – Pitäkää hengellisiä saarnoja. Opettakaa ilmoitettua oppia.” (”Jumalan lähettämä opettaja”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 28–29.)

Näin kehitymme opettamisessa

Auta oppilaita löytämään totuuksia omakohtaisesti. Tehtäviisi opettajana kuuluu ohjata oppilaitasi löytämään totuuksia pyhistä kirjoituksista. He ymmärtävät ja arvostavat periaatteita todennäköisemmin silloin, kun he löytävät näitä periaatteita itse, sen sijaan että he vain kuulisivat opettajan puhuvan niistä.