Kom og følg mig
19.-25. oktober. 3 Nefi 27-4 Nefi: »Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk«


»19.-25. oktober. 3 Nefi 27-4 Nefi: ›Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»19.-25. oktober: 3 Nefi 27-4 Nefi«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Jesus beder sammen med nefitterne

Kristi bøn, af Derek Hegsted

19.-25. oktober

3 Nefi 27-4 Nefi

»Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk«

Personligt studie af 3 Nefi 27-4 Nefi er den bedste måde at forberede sig til at undervise på. Læresætningerne og forslagene i dette oplæg kan hjælpe dig til at reagere på de åndelige tilskyndelser, du får, når du studerer.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

En måde, hvorpå du kan opmuntre klassemedlemmerne til at dele indsigt fra deres personlige studium, er ved at bede dem om at finde en salme, der relaterer til en sandhed, de har lært i 3 Nefi 27-4 Nefi. De kan derpå dele de salmer, de har fundet, og fortælle, hvordan de relaterer til sandheder fra skrifterne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

3 Nefi 27:1-22

Jesu Kristi Kirke er opkaldt efter ham og bygger på hans evangelium.

  • At tale om navnet på Kirken kan øge dine klassemedlemmers påskønnelse af deres medlemskab af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Overvej at bede dem om at nævne navnene på forskellige organisationer og beskrive det, disse navne fortæller os om organisationen. De kan dernæst læse 3 Nefi 27:1-12 og se efter, hvad Frelseren belærte os om navnet på sin kirke. De kan også fortælle, hvad det betyder for dem at være medlem af hans kirke. Hvad betyder det at påtage sig hans navn?

  • Her er et andet forslag til, hvordan man kan tale om vigtigheden af navnet på Frelserens kirke. Når I har talt om sandheder i 3 Nefi 27:1-22 kan du skrive Kirkens fulde navn på tavlen. Klassens medlemmer kan derefter vælge ord i navnet og komme med et bud på, hvordan hvert ord hjælper os til at vide, hvem vi er, eller hvad vi tror på. Præsident M. Russell Ballards udtalelse i »Yderligere ressourcer« kan være en hjælp. Hvorfor er det vigtigt at bruge Kirkens navn, når vi fortæller andre om vores tro?

  • Da Frelseren havde forklaret, at hans Kirke må være »bygget på [hans] evangelium« (3 Ne 27:10), beskrev han, hvad hans evangelium er. Du kan måske lade klassemedlemmerne fortælle om, hvordan de ville forklare en ven, hvad evangeliet er. Du kan derpå bede dem om at se i 3 Nefi 27:13-22 efter, hvordan Frelseren definerede sit evangelium. Hvordan vil vi sammenfatte det, Frelseren sagde? Når vi studerer Frelserens definition på evangeliet, hvilket indblik får vi så i, hvordan vi skal efterleve evangeliet i vores daglige liv?

3 Nefi 29-30

Mormons Bog er et tegn på, at Guds værk bliver opfyldt.

  • I kan eventuelt tale om 3 Nefi 29-30 ved at tale om tegn. Klassens medlemmer kan for eksempel nævne tegn, der fortæller os, at der er en storm på vej eller at årstiderne skifter. De kan så læse 3 Nefi 29:1-3 for at lære, hvad betydningen er af fremkomsten af Mormons Bog, som Mormon kaldte »disse ord« (se også 3 Ne 21:1-7). Hvilket budskab gav Herren i 3 Nefi 29:4-9 til dem, der »lader hånt om« eller »forkaster« Guds værk i de sidste dage? Hvordan styrker det at læse dagligt i Mormons Bog vores tro på de ting, andre »lader hånt om« eller »forkaster« i vore dage? Du kan bede klassen om at læse Herrens opfordring i 3 Nefi 30 og fortælle, hvordan Mormons Bog har hjulpet dem til at acceptere denne opfordring.

4 Nefi

Omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium fører til enighed og lykke.

  • Historien i 4 Nefi illustrerer den glæde, der kommer til os – personligt, som familie og som menighed eller stav – når vi stræber efter at være mere fuldt ud omvendte til Jesus Kristus. Overvej at bede klassens medlemmer om at søge i 4 Nefi 1:1-18 og på tavlen skrive de velsignelser, der kom til folket, da de alle blev omvendt til Herren. Hvordan påvirkede deres omvendelse den måde, de behandlede hinanden på? Klassemedlemmerne kan fortælle, hvordan evangeliet har bragt deres familie eller menighed lignende velsignelser. For at hjælpe dem til at forstå, hvordan vi hver især kan leve mere som folket i 4 Nefi, og hvordan vi kan opmuntre til større enighed og lykke blandt dem omkring os, kan du læse udtalelsen af ældste D. Todd Christofferson i »Yderligere ressourcer«. De kan vurdere deres egen indsats på de tre områder, som ældste Christofferson beskrev.

  • Folket i Mormons Bog havde skelnet mellem sig selv som nefitter og lamanitter – og mange andre »-itter« – i århundreder, men efter Frelserens tjenestegerning blandt dem forsvandt denne skelnen. Når I har læst 4 Nefi 1:17 sammen, kan klassemedlemmerne dele deres tanker om, hvilken slags »-itter« eller grupper, der findes i vores samfund i dag. Hvad kan vi gøre for at overvinde sådan en opdeling og virkelig blive »ét, Kristi børn«? (V. 17).

  • Hvad kan klassens medlemmer lære af det forfald af Zions samfund, der er beskrevet i 4 Nefi? Bed dem om at se i 4 Nefi 1:19-34 efter det, der gjorde en ende på den lykke og enighed, folket havde oplevet i næsten 200 år, efter Frelserens besøg. Hvilke sandheder i disse vers kan hjælpe os til at finde holdninger og adfærd, der skal ændres i vores liv og samfund?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Mormon 1-6 beskriver tragiske begivenheder, der førte til det nefitiske folks undergang. Du kan opmuntre klassen til at læse disse kapitler ved at bede dem om at se efter ting, de bemærker ved nefitterne, som vi kan se ske i vore dage.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Navnet på Kristi Kirke.

Præsident M. Russell Ballard har sagt:

»Jeg har tænkt meget på, hvorfor Frelseren gav sin genoprettede kirke et navn på syv ord. Det kan synes langt, men hvis vi tænker på det som en beskrivelse af, hvad Kirken er, så bliver det pludselig vidunderligt kort, åbent og ligefremt. Hvordan skulle nogen anden beskrivelse kunne være mere direkte og klar og stadig med så få ord?

Hvert ord er klart og uundværligt. På engelsk angiver det første ord The, at den genoprettede kirke har en særstilling blandt alle verdens religioner som Kirken.

Ordene Jesu Kristi Kirke erklærer, at det er hans kirke (se 3 Ne 27:8) …

Af Sidste Dages forklarer, at det er den samme kirke, som den kirke Jesus Kristus grundlagde under sin jordiske tjenestegerning, som er genoprettet her i de sidste dage Vi ved, at der var et frafald eller apostasi, som nødvendiggjorde genoprettelsen af hans sande og komplette kirke i vor tid.

Hellige betyder, at dens medlemmer følger ham og stræber efter at gøre hans vilje, holde hans bud og forberede sig på igen at skulle leve i hans og vor himmelske Faders nærhed. Hellige henviser ganske enkelt til dem, som stræber efter at gøre deres liv helligt ved at indgå pagt om at følge Kristus« (»Et navns betydning«, Liahona, nov. 2011, s. 80).

Hvad skal der til for at opbygge Zion?

Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »Zion er Zion på grund af indbyggernes karakter, egenskaber og trofasthed (se Moses 7:18) … Hvis vi ønsker at etablere Zion i vores hjem, menigheder og stave, må vi hæve os til denne standard. Det vil være nødvendigt (1) at blive ét af hjerte og sind, (2) at blive et helligt folk både som person og gruppe, og (3) at sørge så effektivt for de fattige og trængende, at vi udrydder fattigdom blandt os. Vi kan ikke vente på Zions komme og at disse ting skal ske – Zion kommer først, når de sker« (»Kom til Zion«, Liahona, nov. 2008, s. 38).

Gør undervisningen bedre

Anvend flere forskellige metoder. Man kan nemt blive tryg ved en bestemt undervisningsmetode, men forskellige undervisningsmetoder når ud til forskellige klassemedlemmer. Tænk på de metoder, du har brugt for nylig – har du anvendt historier, illustrationer, billeder osv.? (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).