Kom och följ mig
3–9 juni. Johannes 13–17: ’Bli kvar i min kärlek’


”3–9 juni. Johannes 13–17: ’Bli kvar i min kärlek’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”3–9 juni. Johannes 13–17”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Den sista måltiden

Till minne av mig, av Walter Rane

3–9 juni

Johannes 13–17

”Bli kvar i min kärlek”

Fundera på hur du bäst kan visa kärlek till dem du undervisar när du under bön studerar Johannes 13–17. Den Helige Anden ger dig tankar och idéer när du studerar skrifterna, Kom och följ mig – för enskilda och familjer och det här lektionsförslaget.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Skriv numren 13 till och med 17 på tavlan, numren på de kapitel i Johannesevangeliet klassdeltagarna har läst den här veckan. Be några klassdeltagare att bredvid varje kapitelnummer skriva en referens till en vers de tyckte var meningsfull och vill samtala om i klassen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Johannes 13:1–17

Frälsaren är vårt föredöme i att ödmjukt tjäna andra.

  • För att hjälpa dina klassdeltagare begrunda betydelsen av att Jesus tvättade sina lärjungars fötter kan du i förväg be en klassdeltagare spela Petrus i den här redogörelsen och låta sig intervjuas av resten av klassen. Uppmuntra klassdeltagarna att söka igenom Johannes 13:1–17 och tänka på meningsfulla frågor de kan ställa till Petrus. Vad lär vi oss av den här redogörelsen som kan påverka hur vi tjänar andra?

Johannes 13:34–35

Kärlek är den utmärkande egenskapen hos en Jesu Kristi lärjunge.

  • Vad kan uppmuntra klassdeltagarna att vara mer kärleksfulla? Du kanske kan fråga dem hur de kan se att någon de möter är en Kristi efterföljare. Vilka egenskaper lägger de märke till hos personen? Du kan be dem söka igenom Johannes 13:34–35 för att lära sig hur Frälsarens sanna efterföljare kan kännas igen. Vad kan vi göra för att göra kärleken till den främsta egenskapen i vårt lärjungeskap? Hur kan den här lärdomen påverka vårt sätt att behandla andra, även på sociala medier?

  • Som klass har ni lärt er mycket om Frälsarens liv i år, däribland många exempel på hur han visade sin kärlek till andra. Ett sätt att hjälpa klassdeltagarna begrunda budet i Johannes 13:34 kan vara att skriva Så som jag har älskat er på tavlan och be klassdeltagarna göra en lista av exempel de kommer ihåg från Nya testamentet som illustrerar Jesu kärlek. Sedan kan du skriva Älska varandra på tavlan och be klassdeltagarna göra upp en lista på hur vi kan följa hans exempel på kärlek. Att sjunga eller lyssna på psalmen ”Älska varandra”, Psalmer, nr 198, eller se en av de videor som nämns i ”Övriga resurser” kan vara ett bra tillägg till den här aktiviteten.

  • Vad kan vi göra för att söka efter kärlekens gåva om vi inte känner särskilt mycket kärlek till andra? Hur bidrar råden i Moroni 7:48 och 8:26 till en ökad insikt om den här gåvan? Vem känner vi som behöver känna vår kärlek?

Bild
familj som leker

Kärleken är den utmärkande egenskapen hos en Kristi lärjunge.

Johannes 14:16–27; 15:26; 16:7–15

Den Helige Anden gör det möjligt för oss att uppfylla vårt ändamål som Jesu Kristi lärjungar.

  • För att hjälpa klassdeltagarna lära sig om den Helige Andens olika roller kanske du kan dela in dem i grupper och ge varje grupp ett av följande skriftställen: Johannes 14:16–27; 15:26 och 16:7–15. Be varje grupp skriva på tavlan vad de lär sig om den Helige Anden i de här skriftställena. Klassdeltagarna kan bidra med andra insikter de finner när de utforskar skriftställena i ”Övriga resurser”. När har vi känt den Helige Andens inflytande? Vilka föremål eller visuella hjälpmedel kan du ta med till klassen som kan hjälpa klassdeltagarna förstå den Helige Andens olika roller?

  • Fundera på att i förväg be några klassdeltagare studera ett av konferenstalen som nämns i ”Övriga resurser” (eller något annat konferenstal de känner till) som handlar om den Helige Anden. Låt dem kort berätta för klassen vad de har lärt sig. Vad bidrar de här budskapen med till det vi redan har lärt oss om den Helige Anden i Johannes 14–16?

Johannes 15:1–12

När vi förblir i Frälsaren bär vi frukt och känner glädje.

  • Vad lärde sig klassdeltagarna den här veckan av Frälsarens liknelse om vinstocken och grenarna? Fundera på att ta med en liten krukväxt till lektionen och använda den för att hjälpa klassdeltagarna visualisera Frälsarens liknelse. Efter att ha läst Johannes 15:1–12 tillsammans kan ni samtala om vad det innebär att ”förbli i [Kristus]” (Joh. 15:4). Du kan be några klassdeltagare berätta hur de har upptäckt att Johannes 15:5 är sant. (Se även uttalandet av äldste Jeffrey R. Holland i ”Övriga resurser”.) Videon ”Guds vilja” (lds.org) kan också vara till hjälp i det här samtalet.

Johannes 17

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus är fullkomligt eniga, och de vill att vi också är eniga.

  • Du kan troligtvis inte undervisa om alla viktiga sanningar i Johannes 17 under en enda lektion, men du kanske kan hjälpa klassdeltagarna undersöka flera av dem med följande förslag. Gör en lista på tavlan av ämnen i Johannes 17, som till exempel:

    • Vår relation till Jesus Kristus

    • Jesu Kristi relation till sin Fader

    • Vår relation till resten av världen

    • Vår relation till varandra som hans lärjungar

    Be varje klassdeltagare att välja ett av de här ämnena, läsa Johannes 17 och leta efter verser som har att göra med det ämnet. Be flera klassdeltagare berätta vad de har lärt sig.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att uppmuntra klassdeltagarna att läsa Matteus 26; Markus 14; Lukas 22 och Johannes 18 under kommande vecka kan du säga till dem att i de här kapitlen kan de läsa om ett av de avgörande ögonblicken i Guds stora frälsningsplan.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Johannes 13–17

Videor på lds.org om kärlek.

  • ”Älska varandra”

  • ”Familjer offrar, ger och älskar”

  • ”Thomas S. Monsons förberedelse: Han lärde sig medkänsla när han var ung”

Den Helige Anden.

Förbli i Kristus.

Efter att ha påpekat att ordet förbli har en bibetydelse av varaktighet och beslutsamhet lärde äldste Jeffrey R. Holland:

”Så detta betyder verkligen ’stanna – men stanna för alltid’. Detta är uppmaningen som evangeliets budskap ger. … Kom, men kom för att stanna. Kom med övertygelse och uthållighet. …

Jesus sa: ’Utan mig kan ni ingenting göra’ [Joh. 15:5]. Jag vittnar om att det är sant. Kristus är allt för oss och vi måste ’förbli’ i honom, för alltid, orubbligt, trofast och för evigt. För att evangeliets frukt ska blomstra och välsigna vårt liv måste vi vara säkert förankrade i honom, allas vår Frälsare, och i hans kyrka, som bär hans heliga namn. Han är vinstocken, vår sanna källa till styrka och den enda källan till evigt liv. Vi kommer inte endast att hålla ut i honom, utan vi kommer också att segra och triumfera i denna heliga sak som aldrig kommer att svika oss” (”Förbli i mig”, Liahona, maj 2004, s. 32).

Förbättra vår undervisning

Inbjud Anden. ”Ingen jordisk lärare, oavsett hur skicklig eller erfaren han eller hon är, kan ersätta Anden. Men vi kan vara redskap i Guds händer att hjälpa hans barn ta emot undervisning genom Anden. För att göra det inbjuder vi Andens inflytande i våra liv och uppmanar dem vi undervisar att göra detsamma. … Dessutom kan andlig musik, skrifterna, nutida profeters ord, uttryck av kärlek och vittnesbörd och stunder av stilla begrundan inbjuda Anden att närvara” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10).