Kom og følg mig
9.-15. december. Johannes’ Åbenbaring 1-11: ›Lammet [gives] lov og magt i evighedernes evigheder‹


»9.-15. december. Johannes Åbenbaring 1-11: ›Lammet [gives] lov og magt i evighedernes evigheder‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»9.-15. december. Johannes’ Åbenbaring 1-11«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Kristus våger over en flok får

Den gode hyrde, af Del Parson

9.-15. december

Johannes’ Åbenbaring 1-11

»Lammet [gives] lov og magt i evighedernes evigheder«

Når du modtager åndelige indtryk, så hjælper det dig til at anerkende, at Helligånden gerne vil undervise dig. Ved at nedskrive og følge de indtryk viser du, at du værdsætter dem og ønsker at modtage flere.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Når du indleder en drøftelse om Johannes’ Åbenbaring, kan det være nyttigt at bede klassemedlemmerne om at dele enhver baggrundsoplysning, de lærte om Johannes’ Åbenbaring i deres studium, enten personligt eller som familie. I kan sammen gennemgå nogle af de oplysninger, der findes i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, eller sammen læse i Guide til skrifterne under »Johannes, Zebedæus’ søn« og »Johannes’ Åbenbaring«.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes’ Åbenbaring 1

Jesus Kristus er den levende Guds Søn.

  • Fordi Johannes brugte billeder og symboler i Johannes’ Åbenbaring 1 til at beskrive den opstandne Frelser og hans handlinger, er et studium af dette kapitel en god måde at opbygge vores tro på, at han lever, og at han vejleder sin kirke. De kan eventuelt skrive adskillige vendinger fra Johannes’ Åbenbaring 1 på tavlen, der omfatter billeder eller symboler, og fortælle, hvad de hver især lærer dem om Jesus Kristus. Hvad lærer vi for eksempel af disse symboler om, hvordan Jesus Kristus leder sin kirke i dag? Hvordan er Johannes’ beskrivelse af Frelseren i forhold til den i Lære og Pagter 110:1-4?

Johannes’ Åbenbaring 2-3; 7:13-17

Vi kan overvinde udfordringer gennem Jesus Kristus.

  • Vi er lige som de hellige, som Johannes skrev til, på mindst et punkt: Vi møder modgang. Bed klassens medlemmer om at søge i Johannes’ Åbenbaring 2-3 og finde frem til de prøvelser, de hellige på Johannes’ tid stod overfor, og hjælp dem til at forstå, at Jesus Kristus kendte hver grens prøvelser og styrker. De kan fortælle om en oplevelse, hvor de følte, at Frelseren var opmærksom på deres unikke omstændigheder. Hvilket råd gav Herren de hellige, der også kan hjælpe os til at overvinde vores udfordringer?

  • I de samme kapitler giver Herren et inspirerende løfte til dem, der overvinder deres udfordringer. Du kan bede klassen om at arbejde i par og se i Johannes’ Åbenbaring 2-3; 7:13-17 efter Herrens løfter. De kan eventuelt også tegne et billede, der repræsenterer nogle af de løfter og derpå fortælle klassen det, de har fundet. Hvordan inspirerer disse løfter dem til at fortsætte med at stræbe efter at overvinde deres egne prøvelser og svagheder?

Johannes’ Åbenbaring 5

Jesus Kristus var den eneste, der kunne gøre vor himmelske Faders plan mulig.

  • Ville en illustration hjælpe din klasse til at forstå symbolismen i Johannes’ Åbenbaring 5 om Frelseren, der åbner den forseglede bogrulle? Du kan medbringe en snack til klassen i en låst beholder. Før klassen begynder, giver du en person nøglen til låsen. Beskriv for klassen, hvad der er i beholderen, og giv dem mulighed for at forsøge at åbne den, inden personen med nøglen åbner den. De kan så sammenligne denne illustration med Johannes’ Åbenbaring 5. Spørgsmål som disse kan måske hjælpe: Hvordan er vor himmelske Faders børns frelse som den låste beholder eller den forseglede bog? Hvorfor var Jesus Kristus den eneste, der kunne åbne seglet? (Se citatet i »Yderligere ressourcer«). Hvilke velsignelser var afhængige af Frelserens værdighed til at åbne seglene? (Se Åb 7:14-17).

  • Som det glade folk, der bliver nævnt i Johannes’ Åbenbaring 5, kan vi også i dag højlydt prise Frelseren som den ene, der er værdig til at give os frelse. Klassen kan måske synge nogle af deres yndlingssalmer for at prise Frelseren. I kan for eksempel synge »Lovpris vor store Gud« (Salmer og sange, nr. 27) og finde de sandheder, denne salme lærer os om Jesus Kristus. Hvilke oplevelser har hjulpet os til at få vidnesbyrd om disse sandheder? Hvilke ligheder kan I se mellem budskabet i vores salme og erklæringerne i Johannes’ Åbenbaring 5:9-14? Hvordan kan vi bedre bruge salmer derhjemme og i kirken til at tilbede og prise Herren?

Johannes’ Åbenbaring 7

Herren vil inden det andet komme samle de retfærdige og forberede dem på at leve med ham.

  • Johannes’ Åbenbaring 7 beskriver begivenhederne for det »sjette segl«, hvoraf nogle af dem repræsenterer vore dage. Det besvarer spørgsmålet i slutningen af kapitel 6: »For nu er deres vredes store dag kommet, og hvem kan da bestå?« (V. 17). De kan se efter svar på dette spørgsmål i kapitel 7. Her er nogle andre spørgsmål, de kan tale om: Hvorfor forsinkede Herren jordens ødelæggelse i en tid? Hvordan besegler ordinancer og pagter os »til den dag, da Guds vrede skal blive udøst«? (L&P 1:9). Hvad er vores arbejde i forbindelse med at forberede verden på det andet komme? Lære og Pagter 1:4-23; 77:8-11 kan give yderligere indsigt.

Johannes’ Åbenbaring 1-11

Johannes’ syn underviser om, hvordan vor himmelske Fader frelser sine børn.

  • Nogle i klassen kan synes, at Johannes’ Åbenbaring er svær at forstå. Det kan være behjælpeligt, hvis de overvejer Johannes’ skrivelser i sammenhæng med vor himmelske Faders plan om at ophøje hans børn. Når de læser Johannes’ Åbenbaring 1-11 derhjemme, har de muligvis fundet sandheder, der har hjulpet dem til at forstå vor himmelske Faders plan for hans børn (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Bed dem fortælle, hvad de fandt frem til. De kan også finde det nyttigt at gennemgå afsnittet i »Yderligere ressourcer«, der hedder »Skriftsteder om frelsesplanen«. Tilskynd dem til at blive ved med at se efter skriftsteder, der lærer dem sandheden om frelsesplanen, når de læser resten af Johannes’ Åbenbaring og giv dem mulighed for at dele det i kommende lektioner.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed klassens medlemmer om at tænke på deres yndlingsjuletradition. Bed dem om at gennemgå næste uges oplæg for at få ideer til, hvordan de kan fokusere deres fejring på Jesus Kristus.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Johannes’ Åbenbaring 1-11

Skriftsteder om frelsesplanen.

Jesu Kristi forsoning

Forudtilværelsen

Livet på jorden

Livet efter døden

Kun Jesus Kristus kunne sone for os.

Da ældste Jeffrey R. Holland beskrev begivenhederne i forudtilværelsen, sagde han:

»Kristus … lovede [frivilligt] at respektere menneskers handlefrihed, selv når han sonede for deres synder. Samtidig ville han give Faderen al æren for denne forløsende kærlighed.

Kristi altomfattende forsoning var mulig, fordi (1) han var det eneste syndfri menneske, der nogensinde har levet på denne jord og derfor ikke var underlagt den åndelige død, der skyldes synd, (2) han var Faderens Enbårne og besad derfor de guddommelige egenskaber, som gav ham magt over den fysiske død, og (3) han var tilsyneladende den eneste, der i det førjordiske råd var ydmyg og villig nok til at blive forudordineret til den tjeneste« (»Jesu Kristi forsoning«, Liahona, marts 2008, s. 35).

Gør undervisningen bedre

Brug skrifterne og de sidste dages profeters ord. »Herren har befalet os at ›undervise hinanden i rigets lære‹ (L&P 88:77) og at benytte skrifterne til at ›undervise i [sit] evangeliums principper‹ (L&P 42:12). Skrifterne og de levende profeters og apostles ord er kilden til de sandheder, som vi underviser i« (Undervisning på Frelserens måde, s. 21).