Yderligere ressourcer til undervisning af børn
Tillæg B: Til Primary – Forbered børn til et helt liv på Guds pagtssti


»Tillæg B: Til Primary – Forbered børn til et helt liv på Guds pagtssti«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»Tillæg B«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024,

Tillæg B

Til Primary – Forbered børn til et helt liv på Guds pagtssti

I måneder, hvor der er fem søndage, opfordres primarylærere til at erstatte det planlagte oplæg i Kom og følg mig på den femte søndag med en eller flere af disse aktiviteter.

Jesu Kristi evangeliums principper og ordinancer

Kristi lære lærer os, hvordan vi kan vende tilbage til Gud.

Da Jesus Kristus viste sig for folket i Amerika, underviste han dem i sin lære. Han sagde, at vi kan komme ind i Guds rige, hvis vi har tro, omvender os, bliver døbt, modtager Helligånden og holder ud til enden (se 3 Ne 11:31-40; L&P 20:29). Aktiviteterne herunder kan hjælpe jer til at lære børnene, at disse principper og ordinancer vil hjælpe os til at komme Frelseren nærmere gennem vores liv.

Se mere om Kristi lære i 2 Nefi 31.

Mulige aktiviteter

  • Giv børnene billeder, der repræsenterer tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåb og bekræftelse (se Evangelisk kunst, nr. 1, 111, 103 og 105). Læs eller fremsig sammen med børnene den fjerde trosartikel, og bed dem om at holde deres billede frem, når det princip eller den ordinance bliver nævnt. Hjælp børnene til at forstå, hvordan hvert af disse principper og hver af disse ordinancer hjælper os til at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Hvordan kan I hjælpe børnene med at forstå, at tro, omvendelse, dåb og bekræftelse ikke er engangsbegivenheder, men noget der påvirker vores åndelige udvikling hele livet? I kan for eksempel vise dem et billede af et frø og et stort træ (eller tegne det på tavlen). Få dem til at tænke på ting, der får frøet til at vokse til et stort træ, såsom vand, jord og sollys. Hjælp dem til at se, at det er ligesom de ting, vi gør for at komme Gud nærmere livet igennem – opbygge vores tro på Jesus Kristus, omvende os hver dag, efterleve vores dåbspagter og lytte til Helligånden.

  • Fortæl børnene historien om kanonslaget i ældste Dale G. Renlunds tale »Hvordan kan omvendelse hjælpe mig til at blive lykkelig?« (Liahona, dec. 2017, s. 70-71; se også videoen »Omvendelse: Et glædeligt valg«, Evangelisk Bibliotek).

    Bed på forskellige tidspunkter i løbet af historien børnene om at tænke over, hvordan ældste Renlund må have haft det. Hvorfor føler vi glæde, når vi omvender os? Fortæl børnene om den glæde og kærlighed, I har følt, når I har bedt vor himmelske Fader om at tilgive jer.

Dåb

Jesus Kristus viste mig et eksempel, da han blev døbt.

Selvom Jesus var uden synd, blev han døbt for at være et fuldkomment eksempel på lydighed mod vor himmelske Fader (se 2 Ne 31:6-10).

Lær mere om dåb i Lære og Pagter 20:37.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Frelserens dåb og en anden persons dåb (eller se Evangelisk kunst, nr. 35 og enten nr. 103 eller nr. 104). Bed børnene om at nævne forskelle og ligheder mellem de to billeder. Læs sammen Matthæus 3:13-17 eller »Kapitel 10: Jesus bliver døbt« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 26-29.

    Lad børnene pege på de ting på billederne, der nævnes i læsningen. Fortæl børnene om jeres kærlighed til Frelseren og jeres ønske om at følge ham.

  • Lyt til eller syng en sang om dåb, såsom »Dengang da Jesus Kristus blev døbt« (Liahona, feb. 2015, s. 73). Hvad lærer vi om dåb af denne sang? Læs 2 Nefi 31:9-10, og bed børnene om at lytte efter, hvorfor Jesus Kristus blev døbt. Lad dem tegne sig selv på deres dåbsdag.

Jeg kan vælge at indgå en pagt med Gud og blive døbt.

Forberedelse til dåb betyder meget mere end at forberede sig til en begivenhed. Det betyder at forberede sig på at indgå en pagt og derefter holde den pagt resten af livet. Tænk over, hvordan I kan hjælpe børnene til at forstå den pagt, de vil indgå med vor himmelske Fader, når de bliver døbt, hvilket omfatter de løfter, han giver dem, og de løfter, de giver ham.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at en pagt er et løfte mellem en person og vor himmelske Fader. Når vi stræber efter at holde vores løfter til Gud, lover Gud at velsigne os. Skriv Mine løfter til Gud og Guds løfter til mig på tavlen. Læs Mosija 18:10, 13 og Lære og Pagter 20:37 sammen, og hjælp børnene med at lave en liste over de løfter, de finder under de tilsvarende overskrifter (se også Dallin H. Oaks, »Jeres dåbspagt«, Lille Liahona, feb. 2021, s. 2-3). Fortæl, hvordan vor himmelske Fader har velsignet jer, når I stræber efter at holde jeres dåbspagt.

  • Vis børnene billeder af noget, Jesus Kristus gjorde, da han var på jorden (se eksempler i Evangelisk kunst, nr. 33-49). Lad børnene tale om, hvad Jesus gør på hvert billede. Læs Mosija 18:8-10, 13, og bed børnene om at lytte efter det, de lover at gøre, når de bliver døbt (se også »Dåbspagten«, Liahona, feb. 2019, s. LL3). Hvordan vil disse løfter påvirke vores handlinger hver dag? Lad børnene tegne sig selv, hvor de hjælper nogen, sådan som Jesus ville gøre det. Eller I kan lave et enkelt skilt til børnene til at bære med Frelserens navn på.

    Billede
    en dreng bliver døbt

    Når vi bliver døbt, lover vi Gud noget, og han lover os noget.

Bekræftelse

Når jeg bliver bekræftet, bliver jeg medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

At blive medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bringer mange velsignelser, herunder muligheder for, at børnene kan være aktive deltagere i Guds værk.

Læs mere om bekræftelse og Helligåndsgaven i Gary E. Stevenson, »Hvordan hjælper Helligånden jer?«, Liahona, maj 2017, s. 117-120.

Mulige aktiviteter

  • Bed en, der for nylig blev døbt og bekræftet, om at komme til klassen og fortælle, hvordan det var at blive bekræftet. Hvad betyder det for denne person at blive medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige? Hjælp børnene til at tænke på, hvordan de kan holde deres dåbspagt som medlem af Kirken (som fx at tjene andre, invitere andre til at lære mere om Jesus, bede bønner ved møder osv.) Fortæl, hvordan det har hjulpet jer til at føle glæden ved at være medlem af Kristi kirke at gøre disse ting.

  • Vis et billede af folket ved Mormons vande (se Evangelisk kunst, nr. 76) og bed børnene om at beskrive, hvad de ser på billedet. Gennemgå historien med Alma og hans folk, der bliver døbt der (se Mosi 18:1-17 eller »Kapitel 15: Alma underviser og døber«, Historier fra Mormons Bog, s. 43-44).

    Gennemgå Mosija 18:8-9 og bed børnene om at gøre noget, der hjælper dem til at huske de ting, folket var villige til at gøre som medlemmer af Kristi kirke. Fortæl om en oplevelse, hvor I har set medlemmer af Kirken tjene på disse måder.

Når jeg bliver bekræftet, modtager jeg Helligåndsgaven.

Når vi bliver døbt og bekræftet, lover vor himmelske Fader, at vi »altid må have hans Ånd hos [os]« (L&P 20:77). Denne vidunderlige gave fra Gud kaldes Helligåndsgaven.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 33:15, og bed børnene om at lytte efter den særlige gave, som vor himmelske Fader giver os, når vi bliver døbt og bekræftet. Hjælp dem til at lære mere om, hvordan Helligåndsgaven vil hjælpe dem, ved sammen at gennemgå Johannes 14:26; Galaterne 5:22-23; 2 Nefi 32:5; 3 Nefi 27:20. I kan også gennemgå artiklen »Helligånden er …« (Liahona, juni 2019, s. LL12-LL13).

  • Bed før klassen forældrene til et eller flere af børnene om at fortælle, hvordan de er blevet velsignet, fordi de har Helligåndsgaven. Hvordan hjælper han dem? Hvordan hører de hans røst?

  • Syng en sang sammen om Helligånden, eksempelvis »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 56). Hjælp børnene til at forstå, hvad sangen lærer os om, hvordan Helligånden kan hjælpe os.

Helligånden kan tale til mig på mange måder.

Børn, der kan genkende Åndens røst, vil være forberedt på at modtage personlig åbenbaring til at vejlede dem hele livet. Lær dem, at der er mange måder, hvorpå Helligånden kan tale til os.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at tænke på forskellige måder, hvorpå vi kan tale med en ven, der bor langt væk, som ved at skrive et brev, sende en e-mail eller tale i telefon. Lær dem, at vor himmelske Fader kan tale til os gennem Helligånden. Brug præsident Dallin H. Oaks’ tale »Hvordan taler vor himmelske Fader til os?« for at hjælpe børnene til at forstå de forskellige måder, hvorpå Helligånden kan tale til vores sind og hjerte (Liahona, mar. 2020, s. LL2-LL3).

  • Fortæl om en oplevelse, hvor Helligånden kommunikerede med jer, enten gennem tanker i jeres sind eller gennem en følelse i jeres hjerte (se L&P 6:22-23; 8:2-3; se også Henry B. Eyring, »Åbn jeres hjerte for Helligånden«, Liahona, aug. 2019, s. LL2–LL3). Bær vidnesbyrd for børnene om, at Helligånden kan hjælpe dem på lignende måder.

  • Hjælp børnene til at tænke på tidspunkter, hvor de kan have følt Ånden – for eksempel når de har sunget en sang om Frelseren, eller når de har gjort noget venligt for andre. Hjælp dem til at genkende de åndelige følelser, som Helligånden bringer. Hvorfor tror I, Helligånden giver os disse følelser? Hjælp børnene til at tænke på ting, vi må gøre for at høre Helligånden tale til os. Tal om, hvad I gør for at høre Ånden tydeligere.

Nadveren

Når jeg tager nadveren, mindes jeg Frelserens offer og fornyr mine pagter.

Frelseren gav os nadveren for at hjælpe os til at huske hans offer for os og forny vores pagter. På grund af denne ugentlige ordinance kan vi fortsat nyde velsignelserne ved vores dåb hele livet.

Lær mere i Matthæus 26:26-30; 3 Nefi 18:1-12; Lære og Pagter 20:77, 79.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at farvelægge »Jesus introducerede nadveren til nefitterne« i Historier fra skriften, Malebog: Mormons Bog, 2019, s. 26. Bed dem om at pege på, hvad folk på billedet tænker på. Læs dele af 3 Nefi 18:1-12 eller »Kapitel 45: Jesus Kristus lærer dem om nadveren og bøn«, Historier fra Mormons Bog, s. 126-127 for børnene. Hvad kan vi gøre for at tænke på Jesus Kristus under nadveren?

  • Bed børnene om at fortælle jer nogle ting, de altid bør huske at gøre; for eksempel at snøre deres sko eller vaske deres hænder, før de spiser. Hvorfor er det vigtigt at huske disse ting? Læs Moroni 4:3 for børnene, og bed dem om at lytte efter, hvad vi lover altid at huske, når vi tager nadveren. Hvorfor er det vigtigt at huske på Jesus Kristus? Hjælp børnene til at forstå, hvordan nadverens brød og vand hjælper os til at huske, hvad Jesus har gjort for os (se Moro 4:3; 5:2).

  • Skriv »Jeg lover at …« på tavlen. Læs nadverbønnerne for børnene (se L&P 20:77, 79). Når de hører et løfte, vi giver Gud, så stop op og hjælp dem til at færdiggøre sætningen på tavlen med det løfte, de har hørt. Hjælp dem til at forstå, at når vi tager nadveren, afgiver vi de samme løfter, som vi gav ved dåben.

  • Hvad betyder det, at vi påtager os Jesu Kristi navn? Hjælp børnene til at besvare dette spørgsmål ved at komme med et eksempel på noget, vi har sat vores navn på. Hvorfor sætter vi vores navn på disse ting? Hvorfor ønsker Jesus Kristus at sætte sit navn på os? Overvej at dele denne forklaring af præsident Russell M. Nelson: »Når vi påtager os Frelserens navn, indebærer det, at vi – gennem vores handlinger og vores ord – erklærer og vidner for andre, at Jesus er Kristus« (»Kirkens rette navn«, Liahona, nov. 2018, s. 88).

Præstedømmets kraft, myndighed og nøgler

Gud velsigner sine børn gennem præstedømmets kraft.

Alle Guds børn – kvinder og mænd, unge som gamle – modtager Guds kraft, når de holder de pagter, de har indgået med ham. Vi indgår disse pagter, når vi modtager præstedømmeordinancer som dåb (se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 3.5, Evangelisk Bibliotek). Lær mere i Russell M. Nelson, »Åndelige skatte«, Liahona, nov. 2019, s. 76-79; »Præstedømmeprincipper«, kapitel 3 i Kirkens Håndbog.

Mulige aktiviteter

  • Få børnene til at lægge mærke til de velsignelser, de modtager på grund af præstedømmet. For at give dem nogle forslag kan I vise videoen »Blessings of the Priesthood« (Evangelisk Bibliotek).

  • Overvej at skrive disse velsignelser på tavlen. Hvorfor er disse velsignelser vigtige for os? Bær vidnesbyrd om, at disse velsignelser kommer til os på grund af Jesus Kristus og hans præstedømmekraft.

  • Skriv følgende overskrifter på tavlen: Guds kraft og Guds magt og myndighed, der er givet til menneskene på jorden. Bed børnene om at placere billeder under den første overskrift, der hjælper os til at forstå, hvordan Gud har brugt sin kraft til at velsigne os, som ved at skabe verden, vejlede og lede os, vise os, at han elsker og kender os, og hører og besvarer vores bønner (se Evangelisk kunst, nr. 3, 68, 90, 111). Bed dem om at placere billeder under den anden overskrift, der hjælper os til at forstå, hvordan værdige mænd på jorden bruger Guds magt og myndighed til at velsigne os, som ved at velsigne de syge, døbe, bekræfte, administrere nadveren og besegle familier (se Evangelisk kunst, nr. 46, 104, 105, 107, 120). Fortæl, hvorfor I er taknemmelige for præstedømmet og de velsignelser, det giver.

  • En af de vigtigste måder, hvorpå vi modtager velsignelserne ved Guds kraft i vores liv, er gennem præstedømmeordinancer (se L&P 84:20). Hjælp børnene til at lære denne sandhed ved at skrive følgende skriftsteder på tavlen: 3 Nefi 11:21-26, 33 (dåb); Moroni 2 (bekræftelse); Moroni 4-5 (nadveren). Børnene kan hver især vælge et af disse skriftsteder og finde frem til den ordinance, det beskriver. Bed dem om at fortælle, hvordan de personligt er blevet velsignet ved at modtage præstedømmeordinancer.

  • Hjælp børnene til at forstå, at de vil modtage kraft fra Gud, når de bliver døbt og holder deres dåbspagt. Spørg børnene, hvordan denne kraft kan hjælpe dem.

Guds værk ledes af præstedømmenøgler og udføres med præstedømmets myndighed.

Værdige mandlige medlemmer af Kirken kan ordineres til et embede i præstedømmet. Når en person desuden indsættes i en kaldelse eller får en opgave om at hjælpe til i Guds værk, kan vedkommende udøve uddelegeret præstedømmemyndighed. Brugen af al præstedømmemyndighed i Kirken ledes af personer, der har præstedømmenøgler, såsom stavspræsidenten, biskoppen og kvorumspræsidenter. Præstedømmenøgler er myndigheden til at lede anvendelsen af præstedømmet i udførelse af Herrens værk.

Mulige aktiviteter

  • Læs Markus 3:14-15 sammen med børnene, og vis dem et billede af den begivenhed, der er beskrevet der (fx Evangelisk kunst, nr. 38). Spørg børnene, om de nogensinde har set nogen blive ordineret til et præstedømmeembede eller blive indsat i en kaldelse (eller fortæl dem om oplevelser, I har haft). Hvordan kan det sammenlignes med det, Frelseren gjorde med sine apostle? Hjælp børnene med på tavlen at skrive de embeder eller kaldelser i præstedømmet, der kan gives til Kirkens medlemmer, såsom en lærer eller leder i en organisation. Ved siden af hvert embede eller hver kaldelse kan I skrive, hvad en person med det embede eller den kaldelse har myndighed til at gøre. Fortæl børnene, hvordan det at blive indsat af en person under ledelse af præstedømmenøgler har hjulpet jer til at tjene.

  • Bed børnene om at tænke på noget, man har brug for en nøgle til, som en bil eller en dør. Hvad sker der, hvis man ikke har nøglen? Læs Lære og Pagter 65:2 sammen og bær jeres vidnesbyrd om vigtigheden af at have præstedømmenøgler på jorden. I kan også se videoen »Hvor er præstedømmets nøgler og myndighed?« (Evangelisk Bibliotek) og se efter, hvad ældste Stevenson lærer os om præstedømmets nøgler.

  • Bed en i menigheden, der har nøgler, om at komme til klassen og fortælle børnene, hvad det betyder at have præstedømmets nøgler. Bed vedkommende om at fortælle om sine pligter. Hvilke dele af Herrens værk leder han? Hvordan hjælper Frelseren ham?

Templet og planen for lykke

Templet er Herrens hus.

Templer er en del af vor himmelske Faders plan for sine børn. I templer indgår vi hellige pagter med ham, bliver begavet med præstedømmets kraft, modtager åbenbaring, udfører ordinancer for vores afdøde forfædre og bliver beseglet til vores familie for evigt. Alt dette er muligt på grund af Jesus Kristus og hans sonoffer.

Hvordan kan I hjælpe de børn, I underviser, til at anerkende helligheden af Herrens hus og forberede sig til at være værdige til at deltage i tempelordinancer? Overvej at gennemgå disse hjælpekilder: Lære og Pagter 97:15-17; Russell M. Nelson, »Afsluttende bemærkninger«, Liahona, nov. 2019, s. 120-122.

Billede
unge uden for et tempel

Templer er en del af vor himmelske Faders plan for sine børn.

Mulige aktiviteter

  • Vis et eller flere billeder af et tempel. Spørg børnene, hvad der gør templet til et særligt sted. Påpeg, at der på hvert tempel er denne inskription: »Helliget Herren: Herrens hus.« Spørg børnene, hvad de tror, at »Helliget Herren« kan betyde. Hvorfor bliver templet kaldt Herrens hus? Hvad lærer det os om templet? Hvis nogen af børnene har været ved templet, kan de også fortælle, hvad de følte, da de var der. Hvis I har været i templet, så fortæl, hvordan I har følt Herrens tilstedeværelse der, og tal om, hvorfor templet er et helligt sted for jer.

  • Læs Lære og Pagter 97:15-17 sammen. Bed børnene om at se efter, hvad Herren forventer af dem, der kommer ind i hans hellige hus. Hvorfor er vi nødt til at være værdige til at komme ind i hans hus? Tal som en del af denne samtale med børnene om tempelanbefalinger, herunder hvordan man får en. I kan bede et medlem af biskoprådet om at fortælle dem, hvad et tempelanbefalingsinterview er, og hvilke spørgsmål der stilles.

I templet indgår vi pagter med Gud.

Præsident Russell M. Nelson sagt: »Jesus Kristus opfordrer os til at tage pagtsstien hjem til vore himmelske Forældre og være sammen med dem, vi elsker« (»Kom så og følg mig«, Liahona, maj 2019, s. 91). Hjælp børnene til at forstå, at pagtsstien omfatter dåb, bekræftelse og tempelbegavelse og -besegling.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at hjælpe jer med at gennemgå den pagt, vi indgår med Gud, når vi bliver døbt, og som vi fornyr, når vi deltager i nadveren (se Mosi 18:10; L&P 20:77, 79). Vis et billede af templet og forklar, at vor himmelske Fader har flere velsignelser, han ønsker at give os i templet.

  • Tegn en port, der fører til en sti. Spørg børnene, hvorfor de synes, det er en hjælp at have en sti at gå på. Læs 2 Nefi 31:17-20 sammen, hvor Nefi sammenligner dåbspagten med en port og opfordrer os til at fortsætte ad stien efter dåben. Der er flere pagter at indgå efter dåben, deriblandt pagter, man indgår i templet. Forklar, at præsident Nelson har kaldt denne sti for »pagtsstien«.

I templet kan vi blive døbt og bekræftet for forfædre, der er afdøde.

Jesu Kristi evangelium gør det muligt for alle Guds børn at vende tilbage for at bo hos ham, selv om de dør uden at kende til evangeliet. I templet kan vi blive døbt og bekræftet som medlemmer af Jesu Kristi Kirke på deres vegne.

Mulige aktiviteter

  • Tal om et tidspunkt, hvor nogen gjorde noget for jer, I ikke selv kunne gøre. Bed børnene om at fortælle om tilsvarende oplevelser. Forklar, at når vi tager til templet, kan vi deltage i hellige ordinancer, som dåb for andre, der er døde. Hvordan er vi ligesom Jesus, når vi udfører arbejde for de døde? Hvad har han gjort for os, som vi ikke selv kan gøre?

  • Bed en eller flere unge, der er blevet døbt for deres forfædre, om at fortælle om deres oplevelse. Spørg dem, hvordan det var at være i templet. Tilskynd dem til at fortælle, hvordan de havde det, da de udførte dette arbejde for deres forfædre.

  • Tegn et træ på tavlen, deriblandt rødder og grene. Bed børnene om at tænke på, hvordan en familie er ligesom et træ. Skriv Forfædre på rødderne, skriv Efterkommere på grenene og skriv Dig på stammen. Læs denne sætning fra Lære og Pagter 128:18 sammen: »For vi kan ikke blive gjort fuldkomne uden dem [vores forfædre]; ej heller kan de blive gjort fuldkomne uden os.« Stil spørgsmål som følgende: »Hvorfor har vi brug for vores forfædre? Hvorfor har vores efterkommere brug for os? Hvordan har vores forældre, bedsteforældre og andre forfædre hjulpet os?« Bed børnene om at se i resten af Lære og Pagter 128:18 efter en vending, der beskriver, hvordan vi kan hjælpe vores forfædre.

  • Overvej at arbejde sammen med hvert barns forældre for at finde en forfaders navn, som barnet kan tage med til templet (se FamilySearch.org).