Instituutti
Oppiaihe 2, luokan valmistautumisaineisto: Ensimmäinen näky


”Oppiaihe 2, luokan valmistautumisaineisto: Ensimmäinen näky”, Palautuksen perustukset, luokan valmistautumisaineisto, 2019

”Oppiaihe 2, luokan valmistautumisaineisto”, Palautuksen perustukset, luokan valmistautumisaineisto

Oppiaihe 2, luokan valmistautumisaineisto

Ensimmäinen näky

Kuva
Ensimmäinen näky

Presidentti Joseph F. Smith kuvaili Joseph Smithin ensimmäinen näyn olleen ”suurin tapahtuma, mitä maailmassa on milloinkaan tapahtunut sen jälkeen kun Jumalan Poika nousi ylös haudasta ja astui ylös taivaisiin” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, 1999, s. 14). Kun tutkit ensimmäistä näkyä, ajattele tämän pyhän tapahtuman merkitystä ja sitä, millaisia vaikutuksia sillä on ollut elämääsi ja maailmaan.

Osa 1

Mitä totuuksia voimme oppia Joseph Smithin ensimmäisestä näystä?

Puhuessaan Joseph Smithin ensimmäisestä näystä vanhin Richard J. Maynes seitsemänkymmenen koorumista opetti:

On ihmeellinen ja valaiseva kokemus tarkastella, mitä me – – saamme tietää [tästä pyhästä ja kunnioitusta herättävästä kokemuksesta, joka kertoo] taivaallisen Isämme ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen iankaikkisesta luonteesta, Paholaisen todellisuudesta, hyvän ja pahan välisestä taistelusta sekä suuren pelastussuunnitelman muista tärkeistä seikoista. – –

Joseph Smithin ensimmäinen näky on avain, joka tuo esiin monia totuuksia, jotka olivat olleet kätkössä vuosisatoja. Älkäämme unohtako tai pitäkö itsestään selvinä niitä monia arvokkaita totuuksia, jotka olemme oppineet Joseph Smithin ensimmäisen näyn ansiosta. (Richard J. Maynes, ”Ensimmäinen näky: avain totuuteen”, Liahona, kesäkuu 2017, s. 30–31)

Joseph Smith varttui suuren uskonnollisen hämmennyksen aikana. Eri kristilliset kirkot hänen paikkakunnallaan kilpailivat käännynnäisistä ja kiistelivät kiivaasti toistensa kanssa opista ja uskonnollisista käytännöistä. Kun tutkit seuraavaa ensimmäisestä näystä vuonna 1838 muistiin kirjoitettua kertomusta, joka sisältyy nykyään pyhiin kirjoituksiin nimellä Joseph Smith – historia, pane merkille, mitä oivalluksia saat, ja merkitse evankeliumin totuudet, jotka ovat sinulle henkilökohtaisesti merkityksellisiä.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue JS–H 1:8, 11–19.

Kuva
Sydämeni toiveet (ensimmäinen näky), Walter Rane
Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Kirjoita päiväkirjaan tai alla oleville riveille totuudet, joita huomasit Joseph Smithin vuonna 1838 tallentamasta ensimmäistä näkyä koskevasta kertomuksesta. Kirjoita myös, miksi nämä totuudet on mielestäsi tärkeä ymmärtää. Tule oppitunnille valmiina kertomaan, mitä kirjoitit.

Osa 2

Millä tavoin useat kertomukset Joseph Smithin ensimmäisestä näystä antavat paremman näkemyksen tästä pyhästä tapahtumasta?

Kuva
kirjoitusta aineistosta Joseph Smith Papers

Joseph Smithin käsialaa hänen vuonna 1832 kirjoittamastaan kertomuksesta ensimmäisestä näystä.

Joseph saneli vuoden 1838 kertomuksen ensimmäisestä näystä vastustuksen aikana, jotta se ”[oikaisisi] yleisen mielipiteen vääriä käsityksiä ja [saattaisi] kaikkien totuutta etsivien tietoon tosiasiat” (JS–H 1:1). Kertomus on tallennettu nimellä Joseph Smith – historia. Se on tunnetuin kertomus ensimmäisestä näystä, ja se on tallennettu osaksi Joseph Smithin virallista kirkkoa koskevaa historiaa. Se kanonisoitiin Kallisarvoisen helmen muun sisällön kanssa vuonna 1880, ja se tuli tuolloin osaksi kirkon pyhiä kirjoja.

Vuoden 1838 kertomuksen lisäksi profeetta Joseph Smith kirjoitti tai saneli kolme muuta kertomusta kokemuksestaan. Lisäksi ensimmäisestä näystä on viisi toisen käden kertomusta, jotka Joseph Smithin aikalaiset ovat kirjoittaneet.

Nämä eri kertomukset ensimmäisestä näystä esittävät johdonmukaisen kuvauksen, vaikkakin ne luonnollisesti eroavat toisistaan painotukseltaan ja yksityiskohdiltaan. Historioitsijat pitävät selvänä, että kun henkilö kertoo kokemuksestaan yhä uudelleen useammassa tilanteessa erilaisille kuulijoille monien vuosien aikana, niin kukin kertomus painottaa kokemuksen eri puolia ja sisältää ainutlaatuisia yksityiskohtia. Itse asiassa samankaltaisia eroja kuin kertomuksissa ensimmäisestä näystä on Raamatun monissa kertomuksissa Paavalin näystä tiellä Damaskokseen sekä apostolien kokemuksesta Kirkastusvuorella. Näistä eroista huolimatta kaikki kertomukset ensimmäisestä näystä ovat kuitenkin yleisesti ottaen johdonmukaisia. Jotkut ovat väittäneet erheellisesti, että kaikenlainen vaihtelu kertomusta uudelleen kerrottaessa on merkki valheellisuudesta. Päinvastoin – runsaiden historiallisten lähteiden ansiosta me saamme tietää tästä merkittävästä tapahtumasta enemmän kuin voisimme, jos siitä olisi vähemmän kuvauksia. (”Kertomukset ensimmäisestä näystä”, Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org)

Kun luet seuraavia otteita muista Joseph Smithin omakohtaisista kertomuksista ensimmäisestä näystä, voisit merkitä yksityiskohtia ja totuuksia, joihin kiinnität huomiota. Voisit myös kirjoittaa muistiin mahdollisia kysymyksiä, joita sinulle tulee, ja ottaa ne mukaasi oppitunnille.

Huom. Kukin kertomus on täydellisessä muodossaan sivustolla josephsmithpapers.org kohdassa ”Joseph Smith’s Accounts of the First Vision”.

Vuoden 1832 kertomus

Tämä kertomus on kirjoitettu Joseph Smithin kirjeitä sisältävän kirjan alkuun, ja se on ainoa kertomus, josta osa on kirjoitettu hänen omalla käsialallaan. Osa siitä on myös kirjoitettu Josephin kirjurin käsialalla.

Noin kahdentoista vuoden iässä mieltäni [alkoivat] vakavasti askarruttaa tärkeääkin tärkeämmät huolet kuolemattoman sieluni hyvinvoinnista – –.

Mieleni tuli tavattoman levottomaksi, sillä tulin vakuuttuneeksi synneistäni. – – Minua murehduttivat minun omat syntini ja maailman synnit. – –

Siksi huusin Herran puoleen anoen armoa, sillä ei ollut ketään muuta, jonka luokse voisin mennä ja saada armoa. Ja Herra kuuli minun huutoni erämaassa, ja ollessani huutamassa Herran puoleen kuudennellatoista ikävuodellani, valopatsas, joka oli kirkkaampi kuin keskipäivän aurinko, laskeutui ylhäältä ja lepäsi päälläni. Minä olin täynnä Jumalan Henkeä, ja Herra avasi taivaat minulle, ja minä näin Herran.

Ja Hän puhui minulle sanoen: ”Joseph, poikani, syntisi ovat sinulle anteeksi annetut. Käy tietäsi, kulje minun säädösteni mukaan ja pidä minun käskyni. Katso, minä olen kirkkauden Herra. Minut ristiinnaulittiin maailman edestä, että kaikki ne, jotka uskovat minun nimeeni, saisivat iankaikkisen elämän. Katso, maailma on tällä hetkellä synnin vallassa, eikä kukaan tee hyvää, ei yhden yksikään. He ovat kääntyneet pois evankeliumista eivätkä pidä minun käskyjäni. He lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana. Ja minun vihani on syttymässä maan asukkaita kohtaan, niin että minä kostan heille heidän jumalattomuutensa mukaan ja toteutan sen, mistä on puhuttu profeettojen ja apostolien suulla. Katso ja näe, minä tulen pian, kuten minusta on kirjoitettu, pilven sisässä, puettuna Isäni kirkkauteen.”

Minun sieluni oli täynnä rakkautta, ja monta päivää saatoin riemuita suuresta ilosta. Herra oli minun kanssani, mutta en löytänyt ketään, joka olisi uskonut taivaalliseen näkyyn. Siitä huolimatta pohdiskelin näitä asioita sydämessäni.

Vuoden 1835 kertomus

Tämä kertomus on tallenne siitä, kun Joseph kuvaili ensimmäistä näkyään jollekulle, joka kävi hänen kotonaan. Sen kirjoitti Josephin päiväkirjaan hänen kirjurinsa.

Käännyin Herran puoleen voimallisessa rukouksessa. Pääni yläpuolelle ilmestyi tulipatsas. Pian se lankesi päälleni ja täytti minut sanoin kuvaamattomalla ilolla. Tämän kaikkialle levinneen mutta silti mitään tuhoamattoman liekkipatsaan keskeltä ilmestyi persoona. Toinen persoona ilmestyi pian ensimmäisen tavoin. Hän sanoi minulle: ”Syntisi ovat sinulle anteeksi annetut.” Hän todisti minulle, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Näin tässä näyssä monia enkeleitä. Olin suunnilleen neljätoistavuotias, kun sain tämän ensimmäisen viestin.

Vuoden 1842 kertomus

Tämä kertomus on peräisin kirjeestä, joka on kirjoitettu vastauksena chicagolaisen sanomalehtitoimittajan John Wentworthin esittämiin kysymyksiin.

Vetäydyin eräässä lehdossa olevaan syrjäiseen paikkaan ja aloin huutaa Herran puoleen. Rukoillessani palavasti ajatukseni käännettiin pois siitä, mikä minua ympäröi, ja minut kiedottiin taivaalliseen näkyyn, ja minä näin kaksi säteilevää olentoa, jotka täysin muistuttivat toisiaan piirteiltään ja muodoltaan, kirkkaan valon ympäröiminä, joka jätti varjoonsa keskipäivän auringon. He kertoivat minulle, että kaikki uskontokunnat uskoivat virheellisiin oppeihin ja ettei Jumala tunnustanut mitään niistä kirkokseen eikä valtakunnakseen. Ja minua nimenomaan kiellettiin ”lähtemästä niiden perään”, samalla kun minulle luvattiin, että evankeliumin täyteys tehtäisiin minulle tiettäväksi jonakin tulevana aikana.

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Kuinka nämä muut kertomukset täydentävät ymmärrystäsi Joseph Smithin ensimmäisestä näystä ja arvostustasi sitä kohtaan? Mitä lisätotuuksia voisit lisätä luetteloosi tämän aineiston osassa 1? Kuinka todistuksesi tästä pyhästä tapahtumasta on vaikuttanut elämääsi?