Institutt
Leksjon 11 Klassens forberedelsesmateriell: Israels innsamling


“Leksjon 11 Klassens forberedelsesmateriell: Israels innsamling”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 11 Klassens forberedelsesmateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 11 Klassens forberedelsesmateriell

Israels innsamling

Bilde
ungdom som går ved tempelet

Da president Russell M. Nelson talte til Kirkens unge, spurte han: “Ønsker du å være en stor del av den største utfordringen, den største saken og det største arbeidet på jorden i dag? Ønsker du å hjelpe til med Israels innsamling under disse dyrebare siste dager?” (“Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], supplement til Ensign og Liahona, 8, ChurchofJesusChrist.org; uthevelse i originalen).

Når du studerer denne leksjonen, se etter hvorfor Herren samler sitt folk fra alle verdenshjørner, og overvei hvordan du kan hjelpe ham å utføre dette store arbeidet.

Del 1

Hva er Israels innsamling?

Israels barn er etterkommere av profeten Jakob i Det gamle testamente, hvis navn ble endret til Israel. De tar del i den samme pakt som Gud ga Jakobs far Isak og hans bestefar Abraham (se 1 Mosebok 26:3–4, 24; Abraham 2:6–11). Jakobs 12 sønner og deres etterkommere er “Israels hus” eller “Israels tolv stammer”. Til tider “adspredte og plaget [Herren] Israels tolv stammer på grunn av deres urettferdighet og opprør. Men Herren benyttet også denne adspredelsen av sitt utvalgte folk blant verdens nasjoner til å velsigne disse nasjonene” (Veiledning til Skriftene, “Israel”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Vurder å markere noen av følgende profetier om Israels innsamling.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Jesaja 11:11–12 (se også 2 Nephi 25:17; 29:1; Jakobs bok 6:2).

Mormons bok lærer oss at Frelseren selv vil samle Jakobs etterkommere.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les 3 Nephi 5:24–26.

I vår evangelieutdeling hadde noen tidlige medlemmer av Kirken stor interesse for profetien i Mormons bok om innsamlingen av Guds folk i de siste dager for å bygge opp Sion som forberedelse til Frelserens annet komme (se 3 Nephi 21:23–26). Noen dager før en konferanse i Kirken i september 1830 adspurte Joseph Smith og andre Herren angående denne profetien, og mottok åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 29.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 29:1–2, 7.

En måned etter at denne åpenbaringen ble gitt, begynte Oliver Cowdery og tre andre en misjonsreise for å hjelpe til med å samle Herrens utvalgte.

Bilde
Go into the Wilderness [Gå ut i villmarken], av Robert T. Barrett

Størst fremgang hadde misjonærene da de stanset i Kirtland-området i Ohio. Der døpte de rundt 130 konvertitter, hovedsakelig fra Sidney Rigdons reformerte baptistmenighet, og dette ga støtet til det som skulle bli et samlingssted for hundrevis av Kirkens medlemmer året etter. (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 149)

Etter denne første misjonærinnsatsen fortsatte Herren å kalle misjonærer til arbeidet med å samle dem som ville lytte til hans røst.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Lære og pakter 33:5–7.

Bilde
hvete som er klar til å høstes

I slutten av desember 1830 åpenbarte Herren gjennom Joseph Smith sin vilje for Kirken angående et samlingssted i Ohio:

“Jeg [gir] kirken et bud,” erklærte han, “at de [skal samles] i Ohio.” De skulle samles med de nye konvertittene i Kirtland-området og vente på at misjonærene skulle komme tilbake fra Vesten …

Kallet til å flytte til Ohio syntes å bringe de hellige nærmere oppfyllelsen av oldtidens profetier om innsamlingen av Guds folk. Både Bibelen og Mormons bok lovet at Herren ville samle sitt paktsfolk for å beskytte dem mot farene i de siste dager. (Saints [Hellige]: Den historiske skildringen om Jesu Kristi Kirke i de siste dager, bind 1, Sannhetens banner, 1815–1846 [2018], 109)

Bilde
kart over veier i New York, Pennsylvania og Ohio

Gjennom denne og andre åpenbaringer ble de hellige befalt å samles først i Ohio og Missouri, deretter i Illinois og så i Saltsjødalen. På hvert av disse samlingsstedene befalte Herren de hellige å bygge et tempel.

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har undervist:

Herren samler sitt folk for å tilbe, for å bygge opp Kirken, som et forsvar og for å motta råd og veiledning …

Profeten Joseph Smith erklærte at den guddommelige hensikten med innsamling i alle tidsaldre er å bygge templer slik at Herrens barn kan motta de høyeste ordinansene og derved oppnå evig liv [se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 407–414]. (David A. Bednar, “Innsamlingens ånd og hensikter” [andakt ved Brigham Young University–Idaho, 31. okt. 2006], byui.edu)

Bilde
familie foran et tempel

I dag samler Herren sitt folk fysisk i Sions staver og i templer i nasjoner over hele verden.

Han samler dem også åndelig til kunnskap om sitt evangelium (se 1 Nephi 15:12–16).

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hva kan vi lære om Herren og hans karakter ved adspredelsen og innsamlingen av hans paktsfolk? Hvordan har det vært til velsignelse for deg å samles med andre medlemmer av Kirken i menigheter, staver og templer?

Del 2

Hvordan kan jeg hjelpe Herren å samle Israel i de siste dager?

En tidlig konvertitt til den nylig gjenopprettede Kirken ved navn Heber C. Kimball ble senere kalt som medlem av De tolv apostlers quorum. Heber var nervøs for sin evne til å dele evangeliet med andre. Han fortalte:

“Ca. 1. juni 1837 kom profeten Joseph til meg mens jeg satt i … templet i Kirtland og hvisket til meg og sa: ‘Bror Heber, Herrens ånd har hvisket til meg: “La min tjener Heber reise til England og forkynne mitt evangelium og åpne frelsens dør for den nasjonen.”’” Eldste Kimball ble overveldet ved tanken på en slik oppgave: “Jeg følte at jeg var en av de aller svakeste Guds tjenere. Jeg spurte Joseph hva jeg skulle si når jeg kom dit. Han ba meg gå til Herren, og Han ville veilede meg og tale gjennom meg ved den samme ånd som [ledet] ham.” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 323)

Eldste Kimball skrev følgende i dagboken sin:

Da jeg følte meg svak og uegnet til en slik oppgave, ble jeg ledet til å rope med stor kraft til Herren om visdom og om den trøst og støtte jeg så sårt trengte …

Jeg forsøkte å sette min lit til Gud i den tro at han ville hjelpe meg å kunngjøre sannheten, gi meg ord, og at han ville komme meg til hjelp når jeg trengte det. (Journal of Heber C. Kimball, red. R. B. Thompson [1840], 15)

Heber C. Kimball mintes senere:

Jeg reiste og utførte misjonen i henhold til den levende Guds profets ord, og var borte elleve måneder og to dager fra Kirtland … og i løpet av den tiden økte antall sjeler i Guds kirke og rike med omkring to tusen. (Heber C. Kimball, “Sermon”, Deseret News, 2. des. 1857, 3)

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap har også undervist at vi kan stole på Herren mens vi hjelper til med å samle Israel ved å dele hans evangelium med andre:

Vi må be om Herrens hjelp og veiledning så vi kan være redskaper i hans hender for en som er rede nå – en han vil at vi skal hjelpe i dag. Så vi må være våkne og høre og gi akt på tilskyndelsene fra hans Ånd om hvordan vi skal gå frem.

Disse tilskyndelsene vil komme. Vi vet av utallige personlige vitnesbyrd at Herren på sin egen måte og i sin egen tid forbereder personer til å ta imot hans evangelium. Slike personer er søkende, og når vi søker å finne dem, vil Herren besvare deres bønner ved å besvare våre. Han vil tilskynde og veilede dem som ønsker og oppriktig søker veiledning om hvor, når og hvem de skal gi hans evangelium. (Dallin H. Oaks, “Del evangeliet med andre”, Liahona, jan. 2002, 8)

Bilde
søstermisjonær

President Nelson har videre undervist:

Å delta i Israels innsamling vil nok kreve noe offer fra din side. Det vil kanskje kreve noen endringer i livet ditt. Det vil helt klart ta noe av din tid og energi og dine gudgitte talenter. Er du interessert? …

Israels innsamling [betyr] til syvende og sist … å tilby Jesu Kristi evangelium til de av Guds barn på begge sider av sløret som hverken har inngått nødvendige pakter med Gud eller mottatt nødvendige ordinanser …

Dere ble sendt til jorden til denne bestemte tiden, den mest avgjørende tiden i jordens historie, for å hjelpe til med Israels innsamling. Det er ingenting som skjer på jorden akkurat nå som er viktigere enn det. Det er ingenting som har større konsekvens. Absolutt ingenting …

Dette er oppgaven dere ble sent hit til jorden for å utføre. (Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle”, 8; uthevelse i originalen)

Bilde
handle-ikon

Handle ifølge det du har lært

Hva vil du gjøre i de kommende dager og uker for å ta mer aktivt del i Israels innsamling?