Bøker og leksjoner
Kapittel 23: Nadverden


Kapittel 23

Nadverden

Bilde
Jesus Christ depicted preparing the sacrament for the Last Supper.

Kristus innstiftet nadverden

  • Hva lærer nadverdens symboler oss om Jesu Kristi forsoning?

Vår Frelser ønsker at vi skal minnes hans store sonoffer og holde hans bud. For å hjelpe oss med dette har han befalt oss å komme sammen ofte og ta del i nadverden.

Nadverden er en hellig prestedømsordinans som hjelper oss å minnes Frelserens forsoning. Under nadverden nyter vi brød og vann. Vi gjør dette til minne om hans legeme og blod, som han ofret for oss. Når vi tar del i nadverden, fornyer vi hellige pakter med vår himmelske Fader.

Kort tid før korsfestelsen samlet Jesus Kristus sine apostler rundt seg i en sal ovenpå. Han visste at han snart skulle dø på korset. Dette var siste gang han skulle møte disse kjære menn før han døde. Han ønsket at de alltid skulle minnes ham, så de kunne være sterke og trofaste.

For å hjelpe dem innstiftet han nadverden. Han brøt brødet i biter og velsignet det. Så sa han: «Ta, et, dette er til minne om mitt legeme som jeg har gitt som løsepenger for dere» (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 26:22). Deretter tok han et beger med vin, velsignet den, ga sine apostler å drikke og sa: «Dette er til minne om mitt blod … , som er utgytt for så mange som vil tro på mitt navn, til forlatelse for deres synder» (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 26:24; se også Matteus 26:26-28; Markus 14:22-24; Lukas 22:15-20).

Etter sin oppstandelse kom Frelseren til Amerika og underviste nephittene i den samme ordinans (se 3. Nephi 18:1-11; 20:1-9). Etter at Kirken var gjenopprettet i de siste dager, befalte Jesus nok en gang sitt folk å ta del i nadverden til minne om ham. Han sa: «Det er tjenlig at medlemmene møter ofte sammen for å nyte brød og vin til minne om Herren Jesus» (L&p 20:75).

Hvordan nadverden forrettes

Skriftene forklarer nøyaktig hvordan nadverden skal forrettes. Kirkens medlemmer kommer sammen hver sabbatsdag for å dyrke Gud og ta del i nadverden (se L&p 20:75). Nadverden forrettes av dem som har den nødvendige prestedømsmyndighet. En prest eller en bærer av Det melkisedekske prestedømme bryter brødet i biter, kneler og velsigner det (se L&p 20:76). En diakon eller annen prestedømsbærer deler deretter nadverdsbrødet ut til forsamlingen. Så velsigner presten eller bæreren av Det melkisedekske prestedømme vannet, og også det blir utdelt til medlemmene. Jesus ga sine disipler vin da han innstiftet nadverden. Men i en åpenbaring i de siste dager har han sagt at det ikke spiller noen rolle hva vi spiser og drikker under nadverden, så lenge vi minnes ham (se L&p 27:2-3). I dag drikker siste-dagers-hellige vann istedenfor vin.

Jesus har åpenbart den nøyaktige ordlyden til begge nadverdsbønnene. Vi skulle lytte nøye til disse vakre bønnene og forsøke å forstå hva vi lover og hva som blir lovet oss. Her er bønnen som sies for å velsigne brødet:

«O Gud, du evige Fader, vi ber deg i din Sønns Jesu Kristi navn, å velsigne og hellige dette brød for alle deres sjeler som nyter av det, så de kan ete til minne om din Sønns legeme og vitne for deg, O Gud, du evige Fader, at de er villige til å påta seg din Sønns navn og alltid minnes ham og holde hans bud som han har gitt dem, så hans Ånd alltid kan være hos dem. Amen» (L&p 20:77).

Her er bønnen som sies for å velsigne vannet:

«O Gud, du evige Fader, vi ber deg i din Sønns Jesu Kristi navn, å velsigne og hellige [denne vin] dette vann for alle deres sjeler som drikker av det, så de kan gjøre det til minne om din Sønns blod som ble utgytt for dem, så de kan vitne for deg, O Gud, du evige Fader, at de alltid minnes ham, så hans Ånd kan være hos dem. Amen» (L&p 20:79).

Nadverdens ordinans blir utført svært enkelt og ærbødig.

  • Gjennomgå nadverdsbønnene nøye. Tenk over hva hvert uttrykk betyr.

De pakter vi fornyer under nadverden

  • Hvilke pakter fornyer vi under nadverden? Hvilke velsignelser lover Herren oss når vi holder disse paktene?

Hver gang vi tar del i nadverden, fornyer vi pakter med Herren. En pakt er et hellig løfte mellom Herren og hans barn. De pakter vi inngår, er klart nevnt i nadverdsbønnene. Det er viktig å vite hva disse paktene er og hva de betyr.

Vi inngår den pakt at vi er villige til å påta oss Jesu Kristi navn. Ved dette viser vi at vi er villige til å bli identifisert med ham og hans kirke. Vi lover å tjene ham og vår neste. Vi lover at vi ikke skal bringe skam eller skjensel over dette navn.

Vi inngår en pakt om alltid å minnes Jesus Kristus. Alle våre tanker, følelser og handlinger vil være påvirket av ham og hans virke.

Vi lover å holde hans bud.

Vi påtar oss disse forpliktelser når vi blir døpt (se L&p 20:37; Mosiah 18:6-10). Når vi tar nadverden, fornyer vi derfor paktene vi inngikk da vi ble døpt. Jesus ga oss mønsteret som gjelder når vi tar del i nadverden (se 3. Nephi 18:1-12), og sa at når vi følger dette mønsteret, omvender oss fra våre synder og tror på hans navn, vil vi få forlatelse for våre synder (se Joseph Smiths oversettelse, Matteus 26:24).

Herren lover at hvis vi holder våre pakter, vil vi alltid ha hans Ånd med oss. En person som blir veiledet av Ånden, vil ha kunnskap, tro, kraft og rettferdighet til å få evig liv.

  • Hva kan vi gjøre for å minnes disse løftene gjennom uken?

Vår holdning når vi tar del i nadverden

  • Hvordan kan vi forberede oss til å ta del i nadverden? Hva kan vi tenke på under nadverden som hjelper oss å minnes Frelserens forsoning?

Før vi tar del i nadverden, må vi forberede oss åndelig. Herren understreker at ingen skulle ta del i nadverden uverdig. Det betyr at vi må omvende oss fra våre synder før vi tar nadverden. I Skriftene står det: «Hvis noen er i overtredelse, la ham ikke ta del før han lar seg forsone» (L&p 46:4). Herren sa til sine tolv nephittiske disipler: «Dere [skal] ikke med vitende og vilje … la noen ta del i mitt kjød og blod uverdig når dere forretter. For den som spiser og drikker mitt kjød og blod uverdig, spiser og drikker fordømmelse over sin sjel» (3. Nephi 18:28-29).

Under nadverden skulle vi rense vårt sinn for alle verdslige tanker. Vi skulle være ydmyke og ærbødige. Vi skulle tenke på vår Frelsers forsoning og være takknemlige for den. Vi skulle granske vårt liv og se etter måter å forbedre oss på. Vi skulle også fornye vår bestemmelse om å holde budene.

Vi trenger ikke være fullkomne for å ta del i nadverden, men vi må ha omvendelsens ånd i vårt hjerte. Den holdning vi har når vi tar del i nadverden, har innflytelse på vår erfaring med den. Hvis vi tar del i nadverden med et rent hjerte, mottar vi Herrens lovede velsignelser.

  • Hvorfor tror du vi blir åndelig styrket når vi tar verdig del i nadverden?

Ytterligere skriftsteder