Bøker og leksjoner
Kapittel 25: Faste


Kapittel 25

Faste

Bilde
A Fijian man in an outdoor setting. He is holding a copy of the scriptures and has his eyes closed in prayer.

Riktig faste

  • Hva kan vi gjøre for å få fasten til å bli en glede?

Helt siden Adams tid har Guds folk fastet for å komme nærmere ham og tilbe ham. Jesus viste hvor viktig fasten er ved sitt eksempel (se Lukas 4:1-4). Gjennom åpenbaring i de siste dager lærer vi at Herren fremdeles venter at hans folk skal faste og be ofte (se L&p 88:76).

Faste vil si å være uten mat og drikke. Faste fra tid til annen er godt for vårt legeme og hjelper sinnet å bli mer aktivt.

Frelseren lærte oss at faste med et formål er mer enn bare å gå uten mat og drikke. Vi må også konsentrere oss om åndelige saker.

Vi skulle be når vi faster

Bønn er en nødvendig del av fasten. Overalt i Skriftene nevnes bønn og faste sammen. Vår faste skulle ledsages av oppriktig bønn, og vi skulle begynne og avslutte vår faste med bønn.

Vi skulle faste med et formål

Faste kan ha mange formål. Vi kan overvinne svakheter eller problemer ved å faste og be. Av og til ønsker vi kanskje å faste og be om hjelp eller veiledning for andre, som et familiemedlem som er sykt og trenger en velsignelse (se Mosiah 27:22-23). Gjennom faste kan vi få vite sannheten av forskjellige ting, slik profeten Alma i Mormons bok gjorde. Han sa: «Jeg har fastet og bedt i mange dager så jeg kunne vite disse ting selv, og nå vet jeg selv at de er sanne, for Gud Herren har tilkjennegitt det for meg ved sin Hellige Ånd» (Alma 5:46).

Vi kan faste for å hjelpe andre å ta imot sannheten. Faste kan hjelpe oss til å få trøst i en tid med sorg (se Alma 28:4-6). Faste kan hjelpe oss å bli ydmyke og føle oss nærmere vår himmelske Fader (se Helaman 3:35).

Vår hensikt med fasten skulle ikke være å gjøre inntrykk på andre. Herren har sagt:

«Når dere faster, skal dere ikke gå med mørkt ansikt, slik hyklerne gjør. De gjør ansiktet sitt ukjennelig for å vise folk at de faster.

Sannelig sier jeg dere: De har alt fått sin lønn.

Men du, når du faster, da salv ditt hode og vask ditt ansikt, så ikke menneskene ser at du faster» (Matteus 6:16-18).

Vi skulle være glade når vi faster, og ikke kunngjøre for andre at vi faster.

  • Hvordan påvirker vår holdning vår opplevelse av fasten?

Fastedagen

Siste-dagers-hellige har en fastedag en søndag hver måned. Denne dagen avholder vi oss fra å spise og drikke over to måltider etter hverandre. Hvis vi spiser vårt kveldsmåltid lørdag, hverken spiser eller drikker vi før kveldsmåltidet søndag.

Alle medlemmer som er fysisk i stand til det, skulle faste. Vi skulle oppmuntre våre barn til å faste når de er blitt døpt, men vi skulle aldri tvinge dem. Fastedagen er en spesiell dag da vi skal ydmyke oss for Herren i faste og bønn. Det er en dag til å be om tilgivelse for våre synder og kraft til å overvinne våre feil og tilgi andre.

På fastesøndag kommer Kirkens medlemmer sammen og tar del i nadverden. De styrker seg selv og andre ved å bære vitnesbyrd på faste- og vitnesbyrdsmøtet.

  • Hvilken nytte har du hatt av å bære vitnesbyrd på faste- og vitnesbyrdsmøtet? Hvilken nytte har du hatt av å høre andre bære vitnesbyrd?

Fasteoffer

  • Hvorfor gir vi fasteoffer?

Når vi faster hver måned, ber Herren oss hjelpe dem som lider nød. En måte vi gjør dette på, er å gi gjennom riktig prestedømsmyndighet de pengene vi ville ha brukt til mat til de to måltidene. Vi skulle gi så rundhåndet vi kan. Gjennom våre fasteoffer blir vi Herrens medarbeidere når det gjelder å dekke behovene til våre mindre heldigstilte brødre og søstre.

Vi blir velsignet når vi faster

  • Hvilke velsignelser kan vi motta når vi faster riktig?

Jesaja, en profet i Det gamle testamente, skrev om Herrens store løfter til dem som faster og hjelper de trengende. Vi blir lovet fred, bedre helse og åndelig veiledning. Jesaja forteller oss om hvilke velsignelser vi får når vi faster: «Da skal ditt lys bryte frem som morgenrøden, og din legedom snart spire frem. Din rettferdighet skal gå frem for ditt åsyn, og Herrens herlighet skal danne din baktropp. Da skal du påkalle Herren, og han skal svare. Da skal du rope, og han skal si: Se, her er jeg» (Jesaja 58:8-9).

Faste gjør vårt liv bedre og gir oss ekstra styrke. Den hjelper oss å etterleve andre prinsipper i evangeliet fordi den trekker oss nærmere Herren.

Faste lærer oss selvbeherskelse

Faste hjelper oss å få karakterstyrke. Når vi faster på riktig måte, vil vi lære å kontrollere våre lyster og lidenskaper. Vi er litt sterkere når vi har bevist for oss selv at vi har selvbeherskelse. Hvis vi lærer våre barn å faste, vil de utvikle åndelig styrke til å overvinne større fristelser senere i livet.

Faste gir oss åndelig kraft

Når vi faster klokt og ydmykt, utvikler vi vår tro. Med denne troen vil vi ha større åndelig kraft. Alma (en profet i Mormons bok) forteller for eksempel om da han møtte igjen Mosiahs sønner mange år etter deres mirakuløse omvendelse. Han følte stor glede da han fikk vite at de hadde styrket sin tro og utviklet stor åndelig kraft. De hadde fått denne kraften fordi «de hadde hengitt seg til mye bønn og faste, derfor hadde de profetiens ånd og åpenbaringens ånd» (Alma 17:3).

Mosiahs sønner hadde forkynt for lamanittene i 14 år. Fordi Mosiahs sønner hadde fastet og bedt, økte Herrens ånd kraften i deres ord. Dette ga dem stor fremgang i misjonærarbeidet. (Se Alma 17:4).

Frelseren har sagt til dem som faster på riktig måte: «Din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg» (Matteus 6:18).

  • Hvordan kan faste øke vår åndelige kraft til å motstå fristelser? til å motta åpenbaring? til å gjøre godt?

Ytterligere skriftsteder