Institutt
Jesus Kristus og det evige evangelium (Religion 250)


Jesus Kristus og det evige evangelium (Religion 250)

Bilde
Jesus Kristus

Spørsmål

  1. Hva kan jeg lære av Frelseren om å adlyde vår himmelske Faders vilje?

    Svarene dine bør inneholde:

    • Læresetninger eller eksempler fra Frelserens evige tjenestegjerning som illustrerer hans lydighet til vår himmelske Fader.

    • Hvordan Jesu lydighet til vår himmelske Fader er knyttet til ditt eget disippelskap.

    • Hvorfor Frelserens eksempel på lydighet er viktig for deg, og hvordan han kan hjelpe deg å gjøre det som trengs for å styrke ditt disippelskap.

    • Hvordan Frelserens eksempel på lydighet hjelper deg å adlyde vår himmelske Faders vilje.

  2. Hvorfor trenger jeg Frelseren?

    Svarene dine bør inneholde:

    • De største hindringene vi må overvinne på grunn av vår falne tilstand.

    • Hvordan Frelserens forskjellige funksjoner gjennom hele hans evige tjenestegjerning hjelper vår himmelske Faders barn å overvinne disse hindringene.

    • Hva vi må gjøre for å ta imot og innby Frelserens hjelp.

    • Minst én måte du har følt Frelserens guddommelige hjelp til å overvinne utfordringer og hindringer.

  3. Hva har jeg lært i dette kurset om Jesus Kristus og det evige evangelium som har vært til velsignelse for meg?

    Du kan bygge på eller assosiere tanker fra tidligere svar, eller skrive om et nytt emne.

    • Uttrykk det du har lært med én eller to setninger.

    • Forklar denne læresetningen ved hjelp av eksempler fra Skriftene eller profetenes ord.

    • Fortell hvordan læresetningene, eksemplet eller Frelserens forsoning har vært til velsignelse for deg.

    • Skriv ditt vitnesbyrd om det du har lært om Jesus Kristus og det evige evangelium.

Grunnleggende læresetninger

Følgende informasjon er satt sammen ved hjelp av de viktigste punktene i leksjonene i dette kurset. Tallene i parentes som følger sitatene, er leksjonsnummeret i Jesus Kristus og det evige evangelium – lærerhåndbok (2015), hvor utsagnet finnes. Sammenlign svaret ditt med informasjonen nedenfor. Hvis det er en grunnleggende læresetning fra denne vurderingen som du ikke tok med i svaret ditt, kan du vurdere å redigere svaret før du leverer det. Du behøver ikke å kopiere denne informasjonen ordrett inn i svaret, men bare sørge for at du forstår disse læresetningene og formidler denne forståelsen. Ettersom spørsmål 3 krever et mer personlig svar, er det ingen hovedpunkter for dette spørsmålet.

  1. Hva kan jeg lære av Frelseren om å adlyde Faderens vilje?

    Læresetninger eller eksempler fra Frelserens tjenestegjerning som illustrerer hans lydighet til vår himmelske Fader.

    • “Jehova var utvalgt helt fra begynnelsen av. Én grunn til at Jehova ble valgt, er at han ønsket å gjøre Faderens vilje og gi all ære til Faderen” (2).

    • “Selv om han var syndfri, ble [Jesus Kristus] døpt for å fullbyrde all rettferdighet” (8; “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige”, Ensign eller Liahona apr. 2000, 2).

    • “Frelsesplanen krevde at Jesus måtte være fullkomment lydig for å kunne utføre forsoningen” (9).

    • “Av meg selv gjør jeg intet, men slik som Faderen har lært meg… for jeg gjør alltid det som er til behag for ham” (Johannes 8:28-29).

    Hvordan Jesu lydighet mot Faderen angår ditt eget disippelskap.

    • “I likhet med Frelseren kan vi fullbyrde rettferdighet når vi underkaster oss det evige evangeliums ordinanser og pakter” (8).

    • “Å være en Jesu Kristi disippel fordrer lydighet og offer… Disippelskap krever vår vedvarende villighet til å forlate alt og følge Jesus Kristus” (10).

    • “Vi kan få styrke til å overvinne fristelser og til å være lydige når vi følger Jesu Kristi eksempel på å prøve å gjøre Faderens vilje istedenfor vår egen” (9).

  2. Hvorfor trenger jeg Frelseren?

    De største hindringene vi må overvinne på grunn av vår falne tilstand.

    • “Vi gjennomgår alle åndelig død, det å bli adskilt fra Guds nærhet, og vi er alle underlagt den timelige død, som er det fysiske legemes død (se Alma 42:6-9; L&p 29:41-42)” (Tro mot pakten – en oppslagsbok i evangeliet [2004], 15).

    • “I vår falne tilstand er vi gjenstand for motgang og fristelser. Når vi gir etter for fristelse, distanserer vi oss fra Gud (se Romerne 3:23)” (Tro mot pakten - en oppslagsbok i evangeliet 15).

    Hvordan Frelserens forskjellige funksjoner gjennom hele hans evige tjenestegjerning hjelper vår himmelske Faders barn å overvinne disse hindringene:

    • “Jehova skapte jorden for å sørge for et sted hvor Guds barn kunne leve og utvikle seg mot evig liv” (4).

    • “Som Guds enbårne Sønn i kjødet var Jesus Kristus i stand til å utføre sonofferet, som krevde at han måtte utholde mer enn et dødelig menneske kunne, og derved oppfylle sin rolle i Faderens plan” (7).

    • “På grunn av Jesu Kristi forsoning, kan vi motta trøst og styrke gjennom Den hellige ånd til å utholde ‘smerter og lidelser og fristelser av alle slag’ (Alma 7:11)” (16).

    • “På grunn av Jesu Kristi forsoning og oppstandelse vil alle som blir født inn i jordelivet, oppstå”, og bli ført tilbake til Guds nærhet for å bli dømt (19).

    • “Mens Jesus var i åndeverdenen, organiserte han arbeidet med å frelse de døde” (18).

    • “Jesus Kristus er vår talsmann hos Faderen” (24).

    • “Frelseren vil dømme oss etter våre ord, tanker og gjerninger, og vårt hjertes ønsker” (26).

    Hva vi må gjøre for å ta imot og innby Frelserens hjelp:

    • “Vi kan overvinne Satan ved å stole på Jesus Kristus, som utarbeidet forsoningen, og ved å bære, og å være tro, mot vårt vitnesbyrd” (3).

    • “Ved å velge å sette Frelseren i sentrum av vårt liv mens vi er her på jorden, vil vi få større velsignelser i evigheten” (2).

    • “Hvis vi tar del i nadverden med ydmykhet og en angrende ånd, kan vi få forlatelse for synder, akkurat slik vi gjorde da vi ble døpt” (15).

    • “Når vi tar imot Jesus Kristus og inngår og holder pakter om å adlyde Guds bud, blir vi født sønner og døtre av Kristus” (24).