Seminar
Apostlenes Gerninger 8:1-3; 9:1-20


Apostlenes Gerninger 8:1-3; 9:1-20

»Så vil du få at vide, hvad du skal gøre«

Billede
Saulus, der får et syn, på vej til Damaskus.

I en tid med »stor forfølgelse af [kirken]« (ApG 8:1) gik Saulus ind i mange hjem og arresterede og fængslede dem, der troede på Jesus Kristus (se ApG 8:3). Da Saulus rejste til Damaskus for fortsat at forfølge de hellige, åbenbarede Jesus Kristus sig for Saulus (se ApG 9:3-5). Saulus var usikker på, hvad Herren ønskede af ham. (ApG 9:6). Denne lektion har til formål at få dig til at tænke over, hvad Herren gør for at hjælpe dig til at ændre dig til det bedre og at søge viden om, hvad han ønsker af dig.

Ny retning

Billede
Ryggen af en ung kvinde på en fodboldbane, med fodbold i hånden, der tænker på et mål. (horis)

Rul en glaskugle eller bold hen over gulvet. Læg mærke til dens hastighed og retning.

  • Hvad kræver det at få glaskuglen eller bolden til at ændre retning?

  • Når man sammenligner den rullende genstand med en person, hvilke årsager er der så til, at nogen ændrer sig til det bedre og ændrer retning i livet? Hvilke årsager kan der være til, at de ikke gør det?

Tænk over, hvilken retning dit liv har. Hvordan føler du Herrens kærlighed og anerkendelse? Er der nogle ændringer i dit liv, som Herren måske opfordrer dig til at foretage? Søg åbenbaring på disse spørgsmål, mens du studerer denne lektion.

»Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?«

Herren hjalp en mand ved navn Saulus med at ændre sit liv. Til at begynde med var Saulus en farisæer, der »søgte at tilintetgøre [kirken]« (ApG 8:3). Han billigede disciplen Stefanus’ død (se ApG 7:58; 8:1; 22:20) og »fængslede dem, som tro[ede] på [Herren], og lod dem piske i synagogerne« (ApG 22:19).

1. Udfør følgende aktivitet i din studiebog:

Opdel en side i dine noter i to, og skriv denne titel på den ene halvdel: »Sådan hjalp Herren Saulus med at ændre sig.« Skriv på den anden halvdel titlen: »Saulus’ svar til Herren«. Læs en eller flere af beretningerne om Saulus’ oplevelse på vejen til Damaskus og skriv det, du finder, i skemaet.

Du kan også se videoen »The Road to Damascus« [Vejen til Damaskus] (5:21), der findes på ChurchofJesusChrist.org.

Ud fra det, du skrev i dine noter, så tænk over, hvilken sandhed eller indsigt du har lært af denne beretning.

Herren ønsker, at vi forandrer os

Brug et øjeblik på at tænke på en person, du kender, der har forandret sig på grund af Jesu Kristi indflydelse i sit liv.

  • Hvordan tror du, at Jesus Kristus påvirkede denne person til at ændre sig?

Se et eksempel på en, der har forandret sig, i videoen »His Grace: Change Is Possible through Christ« [Hans nåde: Forandring er mulig gennem Kristus] (3:29) og se efter, hvordan Herren hjalp en mand ved navn Kenny med at ændre kursen i sit liv. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

For Saulus, der også ofte kendes ved sit latinske navn Paulus (se ApG 13:9), ændrede det hans liv totalt at følge Herrens anvisninger. Paulus holdt op med at forfølge kristne og blev i stedet en af Jesu Kristi betydningsfulde disciple. Paulus rejste til mange lande som missionær og skrev opmuntrende og belærende breve til de hellige. Fjorten af disse breve findes i Det Nye Testamente (se Guide til Skrifterne, »Paulus», scriptures.ChurchofJesusChrist.org, eller Bible Dictionary, »Paul«). Paulus’ beslutning om at følge Jesus Kristus er fortsat til velsignelse for utallige mennesker i dag.

Denne infografik vil vise dig nogle af de store begivenheder i Paulus’ liv og missionsrejser. Det kan være nyttigt at gennemgå den af og til, mens du studerer Paulus’ oplevelser og skrivelser.

Herren er også opmærksom på os og opfordrer os til at foretage ændringer i vores liv. Det kan være store tilpasninger, men det kan også være små ændringer.

2. Udfør følgende aktivitet i din studiebog:

Del en side i dine studiebog op i to, og skriv denne titel på den ene halvdel: »Sådan opfordrer Herren mig til at ændre mig«, og denne titel på den anden halvdel: »Mit svar til Herren.« Tænk over følgende spørgsmål, der kan hjælpe dig til at skrive et svar i din studiebog under »Sådan opfordrer Herren mig til at ændre mig«.

  • Selvom Herren sandsynligvis ikke har vist sig for dig i et syn, hvad har han så gjort, eller hvad gør han, for at hjælpe dig til at foretage positive ændringer i dit liv?

  • Hvem har han sendt for at hjælpe dig til at ændre dig til det bedre?

Skriv under »Mit svar til Herren« om, hvordan du gerne vil reagere på Herrens indsats for at hjælpe dig til at blive bedre.

Valgfrit: Vil du lære mere?

Apostlenes Gerninger 9:5.

Hvilke ændringer beder Herren mig om at foretage?

Søster Becky Craven, andenrådgiver i Unge Kvinders hovedpræsidentskab, har sagt:

Billede
Søster Rebecca L. Craven, andenrådgiver, Unge Kvinders hovedpræsidentskab. Officielt portræt fra oktober 2018.

Det kan være en anden måde at tænke på, en ændring af vaner eller en kursændring. Til gengæld for hans uendelige betaling for hver enkelt af os, beder Herren os om en forandring i hjertet. Den forandring, han beder os om, er ikke til gavn for ham, men for os.

(Becky Craven, »Bevar forandringen«, Liahona, nov. 2020, s. 58)

Hvad bør jeg forstå om mine valg og retningen for mit liv?

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Officielt portræt af ældste Jeffrey R. Holland. Fotograferet januar 2018.

Gud interesserer sig ikke nær så meget for, hvor du har været, som for hvor du er, og hvor du, med hans hjælp, er villig til at bevæge dig hen.

(Jeffrey R. Holland, »Det bedste venter forude«, Liahona, jan. 2010, s. 27).

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Officielt portræt af ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum, 2006. Kaldet som andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, 3. februar 2008. Officielt portræt fra 2008, der erstatter portræt fra 2004.

Satan ønsker, at vi skal tro, at der »ikke er nogen vej tilbage«, når vi har overtrådt – at det er for sent at ændre kurs …

Kristus kom for at frelse os. Hvis vi har valgt en forkert kurs, kan Jesu Kristi forsoning give os forvisning om, at der er en vej tilbage … hvis vi følger Guds plan for vores frelse …

Jesu Kristi forsoningsgave giver os til alle tider og på alle steder omvendelsens og tilgivelsens velsignelser. På grund af denne gave har vi alle mulighed for at vende sikkert hjem fra en katastrofal og syndig kurs.

(Dieter F. Uchtdorf, »Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 101)