Seminaari
1. Pietari 1–5


1. Pietari 1–5

”Arvokkaampaa kuin – – kulta”

Kuva
After being beaten, Peter and John continue to preach in Christ’s name to the people.

Muistat ehkä oppineesi apostoli Pietarin uskosta ja uutteruudesta, kun tutkit Uuden testamentin ensimmäistä puoliskoa. Pietarin ensimmäinen kirje kirjoitettiin Pietarin elämän loppupuolella monia vuosia sen jälkeen kun hän oli kulkenut ja puhunut Jeesuksen Kristuksen kanssa Vapahtajan kuolevaisuudessa tekemän palvelutehtävän aikana. Ensimmäisessä kirjeessään Pietari, joka oli apostolien johtaja, keskittyi tapoihin, joilla pyhät voisivat vahvistua niiden kovien koettelemusten ansiosta, joita he kokivat roomalaisten käsissä. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin Jumalan tarkoituksia, kun Hän sallii sinun kokea koettelemuksia, ja se voi vahvistaa päättäväisyyttäsi kestää koettelemukset uskollisesti.

Vastaa oppilaiden yksilöllisiin oppimistarpeisiin. Mieti oppilaiden erilaisia oppimistarpeita. Käytä tässä oppiaiheessa ehdotettuja mahdollisia oppimistoimintoja oppaana, älä käsikirjoituksena, ja sovella toimintoja oppilaiden auttamiseen. Voit tehdä mukautuksia käyttämällä muun muassa eri menetelmiä pyhien kirjoitusten jakeiden lukemiseen tai eri toimintoja periaatteiden tai opin ymmärtämiseen. Älä arastele olla luova ja kokeilla uusia lähestymistapoja.

Oppilaan valmistautuminen: Pyydä oppilaita miettimään, kuinka he vastaisivat seuraavaan kysymykseen: Miksi me koemme elämässä koettelemuksia, vaikeuksia ja epäoikeudenmukaisuutta?

Mahdollisia oppimistoimintoja

Miksi me koemme elämässä vaikeuksia?

Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka meille kaikille tulee kokemuksia, jotka tuntuvat epäoikeudenmukaisilta. Katso video ”Infuriating Unfairness” [Raivostuttava epäoikeudenmukaisuus], joka on sivustolla churchofjesuschrist.org (aikakoodi 3:19–4:12), tai lue seuraava lausunto:

Kuva
Official portrait of Elder Dale G. Renlund of the Quorum of the Twelve Apostles, January 2016.

Kaikkea epäoikeudenmukaisuutta ei voi selittää. Selittämätön epäoikeudenmukaisuus on raivostuttavaa. Epäoikeudenmukaisuutta koituu siitä, että elää kehossa, joka on epätäydellinen, vammautunut tai sairas. Elämä kuolevaisuudessa on luonnostaan epäreilua. Jotkut ihmiset syntyvät vaurauteen, toiset eivät. Joillakin on rakastavat vanhemmat, toisilla ei. Jotkut elävät monia vuosia, toiset muutamia. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Jotkut ihmiset tekevät vahingollisia virheitä silloinkin kun he yrittävät tehdä hyvää. Jotkut päättävät olla lieventämättä epäoikeudenmukaisuutta silloinkin kun he voisivat. Valitettavasti jotkut ihmiset käyttävät Jumalan antamaa tahdonvapautta muiden vahingoittamiseen, vaikka sitä ei pitäisi tehdä koskaan.

(Dale G. Renlund, ”Raivostuttava epäoikeudenmukaisuus”, Liahona, toukokuu 2021, s. 42–43)

  • Mistähän syystä vanhin Renlund käytti sanaa ”raivostuttava” kuvaillessaan epäoikeudenmukaisia asioita, joita koemme elämässä?

  • Kuka tuntemasi henkilö kokee parhaillaan tai on kokenut koettelemuksen, joka tuntuu raivostuttavan epäoikeudenmukaiselta? Mistähän syystä Herra antaa tämän tapahtua?

Vuonna 64 jKr. suuri osa Rooman kaupungista tuhoutui tulipalossa. Vaikutusvaltaiset roomalaiset syyttivät kirkon jäseniä tulipalon sytyttämisestä, mikä johti kristittyjen kokemaan ankaraan vainoon kaikkialla Rooman valtakunnassa. Pietari kirjoitti todennäköisesti ensimmäisen kirjeensä jossakin vaiheessa tämän tapahtuman jälkeen vahvistaakseen pyhien uskoa ja muistuttaakseen heitä koettelemusten uskollisen kestämisen tuomasta iankaikkisesta palkinnosta. Kiinnitä tutkiessasi huomiota Pyhän Hengen kehotuksiin, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään omien koettelemustesi syitä ja luottamaan siihen, että Jeesus Kristus auttaa sinua kestämään ne uskollisesti.

Metallinpuhdistajan tuli

Lue 1. Piet. 1:3–9 ja pane merkille, mitä apostoli Pietari opetti siunauksista, jotka odottavat koettelemuksensa uskollisesti kestäviä. Sana koettelemukset jakeessa 6 viittaa kaikenlaisiin koettelemuksiin ja ahdinkoihin.

  • Mitä näiden jakeiden sanoja tai ilmauksia olisi mielestäsi hyödyllistä muistaa, kun sinä tai muut koette koettelemuksia? Miksi?

  • Mistähän syystä Pietari vertasi pyhien uskon koettelemusta kultaan, joka puhdistetaan tulessa?

Voisit näyttää oppilaille kuvan tai piirroksen sulatusastian, esimerkiksi seuraavan.

Seuraavassa on kuva sulatusastiasta. Sulatusastia on astia, jossa puhdistetaan metalleja kuten kultaa. Kun metalleja puhdistetaan, ne kuumennetaan ja sulatetaan, jotta epäpuhtaudet poistuvat ja lopputuotteesta tulee parempi.

Kuva
Illustration of a crucible with molten metal pouring into a mold
  • Millä tavoin koeteltu usko voi olla ”arvokkaampaa kuin – – kulta” ( 1. Piet. 1:7)?

Yksi totuus, jonka voi huomata juuri tutkimistasi jakeista, on se, että kun kestämme koettelemuksia uskollisesti, meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen puhdistuu ja vahvistuu. Voisit kirjata tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi tai opiskelupäiväkirjaasi.

  • Mikä vaikeiden koettelemusten kokemisessa voi vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen?

Voisitte lukea yhdessä Alma 62:41 , ennen kuin esität seuraavan selityksen ja kysymyksen.

Vaikka vastoinkäymisten kokeminen voi puhdistaa monia ihmisiä hengellisesti, on niitä, jotka katkeroituvat tai paaduttavat sydämensä vaikean koettelemuksen jälkeen (ks. Alma 62:41).

  • Mikähän voi auttaa meitä kääntämään koettelemuksemme siunauksiksi eikä kokemuksiksi, jotka heikentävät uskoamme?

  • Mitä sellaisia kokemuksia sinulla on ollut tai mistä sellaisista kokemuksista tiedät, joissa uskosi tai jonkun toisen usko on vahvistunut vaikeiden koettelemusten uskollisesta kestämisestä?

  • Mitä nämä kokemukset opettavat sinulle Herrasta?

Katso video ”The Refiner’s Fire” [Metallinpuhdistajan tuli] (5.02), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org, niin näet esimerkin henkilöstä, jota Vapahtaja vahvisti hänen kestäessään koettelemuksensa uskollisena.

Pietari neuvoo pyhiä

Ensimmäisen Pietarin kirjeen kantavana teemana on se, kuinka Jeesuksen Kristuksen opetuslapset voivat uskollisina kestää kärsimystä ja vainoa. Pietarin neuvot voivat antaa toivoa, kannustusta ja voimaa kaikille, jotka kokevat kuolevaisuuden koettelemuksia.

Piirrä yksinkertainen kuva sulatusastiasta, kuten se, jonka näit aiemmin oppiaiheessa. Kirjoita sulatusastian sisään koettelemuksia ja ahdinkoja, joita olet kokenut tai koet parhaillaan.

Kun tutkit Pietarin sanoja lisää, pane merkille opetuksia, jotka voivat auttaa sinua kuvaan kirjoittamissasi koettelemuksissa. Kirjaa nämä opetukset sulatusastiaa esittävän kuvasi ulkopuolelle.

Voisit kirjoittaa taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja niiden yhteenvedot. Päätä, mikä on oppilaille paras tapa tutkia näitä jakeita. Yhtenä vaihtoehtona on jakaa luokka ryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle tutkittavaksi yksi jaeryhmä. Riittävän ajan kuluttua oppilaat voivat kertoa muulle luokalle, mitä he ovat tutkiessaan oppineet. Sitten voisit pyytää oppilaita lisäämään piirrokseensa oivalluksia sen pohjalta, mitä heidän luokkatoverinsa esittivät.

Toisena vaihtoehtona on pyytää oppilaita tutkimaan kutakin jaeryhmää parin kanssa. Kun oppilaat ovat tutkineet jakeita ja keskustelleet niistä parinsa kanssa, voisit pyytää heitä vaihtamaan paria niin, että jokaisella oppilaalla on uusi pari. Voisitte tehdä tämän uudelleen, niin että jokainen oppilas pääsee tutkimaan näitä kolmea jaeryhmää eri parin kanssa.

1. Piet. 2:20–25 – Jeesuksen Kristuksen esimerkki koettelemusten kestämisestä

1. Piet. 4:12–19 – Syitä riemuita koettelemuksissamme

1. Piet. 5:6–11 – Herran voiman saaminen koettelemusten kestämistä varten

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tutkia, pyydä vapaaehtoisia kertomaan oivalluksistaan. Voisit pyytää oppilaita kertomaan, mitä nimenomaisia jakeita he pitivät merkityksellisimpinä, ja selittämään, miksi. Kannusta heitä miettimään, kuinka tänään opitut asiat voivat auttaa heitä heidän nykyisessä tilanteessaan, sekä kirjoittamaan oivalluksiaan ja vaikutelmiaan opiskelupäiväkirjaansa.

Selityksiä ja taustatietoja

1. Piet. 2:20 . Miksi Pietari opetti, että meidän tulee kestää koettelemuksemme kärsivällisesti?

Vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004) kahdentoista apostolin koorumista opetti seuraavaa:

Kuva
Last official portrait of Elder Neal A. Maxwell, 1992.

Kärsivällisyys on hyvin tiukasti sidoksissa uskoon taivaalliseen Isäämme. Itse asiassa kun olemme kohtuuttoman kärsimättömiä, me annamme ymmärtää, että me tiedämme, mikä on parasta – paremmin kuin Jumala tietää. Tai ainakin me tuomme esiin, että meidän aikataulumme on parempi kuin Hänen. – – Niinpä – kuten on jo tullut esiin – kärsivällisyys on keskeinen kuolevaisuuden hyve suhteessa uskoomme, tahdonvapauteemme, asenteeseemme elämää kohtaan, nöyryyteemme ja kärsimykseemme. – – Todellista kasvua ei yksinkertaisesti voi tapahtua millään muulla tavalla.

(Neal A. Maxwell, ”Patience”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 27. marraskuuta 1979, s. 1, 4, speeches.byu.edu)

Kuinka voin kestää kohtaamani koettelemukset?

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa:

Kuva
Official portrait of Elder Neil L. Andersen of the Quorum of the Twelve Apostles, 2010, August.

Maallisten koettelemusten tulikokeessa kulkekaa kärsivällisesti eteenpäin, niin Vapahtajan parantava voima tuo valoa, ymmärrystä, rauhaa ja toivoa. Rukoilkaa koko sydämestänne. Vahvistakaa uskoanne Jeesukseen Kristukseen, Hänen todellisuuteensa, Hänen armoonsa. – – Katsokaa eteenpäin. Vaikeutenne ja surunne ovat hyvin todellisia, mutta ne eivät kestä ikuisesti. Synkkä yönne jää taakse, koska Poika on noussut kuolleista ”parantaminen siivissään”.

(Neil L. Andersen, ”Haavoittuneet”, Liahona, marraskuu 2018, s. 85)

Kuinka voin kokea onnellisuutta kärsiessäni koettelemuksista?

Vanhin Joseph B. Wirthlin (1917–2008) kahdentoista apostolin koorumista puhui onnellisuuden kokemisesta vastoinkäymisten aikana ja muisteli seuraavaa äitinsä antamaa neuvoa: ”Tuli mitä tuli – nauti siitä.”

Kuva
Last official portrait of Elder Joseph B. Wirthlin of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004. Died December 1, 2008.

Kuinka voimme nauttia murheentäyteisistä ajoista? Emme voikaan – ainakaan sillä hetkellä. En usko äitini tarkoittaneen, että peittäisimme masennuksemme tai kieltäisimme tuskan todellisuuden. En usko hänen tarkoittaneen, että peittäisimme epämiellyttävät totuudet teeskennellyn iloisuuden kaapuun. Mutta uskon, että tapa, jolla suhtaudumme vastoinkäymisiin, voi olla merkittävä tekijä siinä, kuinka onnellisia ja menestyneitä voimme olla elämässämme. Jos suhtaudumme vastoinkäymisiin viisaasti, vaikeimmista ajoistamme voi tulla suurimman kasvun aikoja, jotka voivat puolestaan johdattaa kohti suurimman onnen aikoja. – –

Kun viljelemme huumoria, kun pyrimme tarkastelemaan asiaa iankaikkisesta näkökulmasta, kun ymmärrämme hyvityksen periaatteen ja lähestymme taivaallista Isäämme, voimme kestää kärsimyksiä ja koettelemuksia. Voimme äitini tavoin sanoa: ”Tuli mitä tuli – nauti siitä.”

(Joseph B. Wirthlin, ”Tuli mitä tuli – nauti siitä”, Liahona, marraskuu 2008, s. 26, 28)

Lisäoppimistoiminta

1. Piet. 5:1–5 . ”Kaitkaa sitä laumaa, jonka Jumala on teille uskonut”

Voisit lukea oppilaiden kanssa 1. Piet. 5:1–5 ja tähdentää, että näissä jakeissa Pietari opetti kirkon vanhimmille näiden vastuita Jumalan valtakunnan johtajina. Auta oppilaita huomaamaan seuraava totuus: Kirkon johtajien vastuuna on huolehtia Jumalan laumasta ja kaitsea sitä rakkaudessa ja esimerkillään. Voisit pyytää oppilaita keskustelun kuluessa antamaan esimerkkejä siitä, kuinka heidän johtajansa ovat palvelleet heitä ja heidän perheitään rakkautta osoittaen. Voisit myös auttaa oppilaita ymmärtämään, että he voivat olla esimerkkinä kooruminsa ja luokkansa jäsenille noudattamalla ”ylimmän paimenen” esimerkkiä ( 1. Piet. 5:4).