Seminar
Evangelisk mesterlære: Matthæus 11:28-30


Evangelisk mesterlære: Matthæus 11:28-30

»Kom til mig … og jeg vil give jer hvile«

Billede
A teen girl dealing with the loss of her father and finding faith again.

Jesus Kristus sagde, at hvis vi kommer til ham, vil han lette vores byrder og give os hvile.Denne lektion giver dig en mulighed for at forklare din forståelse af denne doktrin ved at anvende principper for at opnå åndelig kundskab i et scenarie, der ligner noget, du måske oplever i dit eget liv.

Evangelisk mesterlære gennem åbenbaring Ældste Kim B. Clark fra De Halvfjerds har sagt følgende om evangelisk mesterlære: »Jeg ønsker, at I skal vide og føle i jeres hjerte, at det er kommet gennem åbenbaring fra Herren. Det er et mirakel. Jeg har ofte reflekteret over, hvordan det kom, hvornår det kom og hvorfor det kom. Jeg er kommet til at se Evangelisk mesterlære i den større sammenhæng med uddannelse i Kirken og Herrens store værk på jorden« (Kim B. Clark, »Evangelisk mesterlære og dyb indlæring« [en aften med en generalautoritet, 17.feb. 2017], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Elevforberedelse: Bed eleverne om at øve sig på at huske henvisningen og nøglesætningen, der hører til mesterlæreskriftstedet i Matthæus 11:28-30 (eller hele skriftstedet, hvis eleverne er i stand til det). Bed dem om at tænke over, hvordan de kan anvende det, de har lært om Jesu Kristi evne til at lette deres byrder, hvis de kommer til ham.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive undervist efter »Matthæus 11:28–30«, som er det kontekstuelle grundlag for det evangeliske mesterlæreskriftsted Matthæus 11:28-30 . Hvis denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, bør den tilsvarende kontekstuelle lektion undervises i løbet af samme uge.

Lær udenad og forklar

Giv eleverne mulighed for at lære henvisningen og nøglesætningen i Matthæus 11:28-30 udenad (eleverne kan inviteres til at lære hele skriftstedet udenad, hvis de er i stand til det).

En mulighed er at skrive følgende på tavlen og derefter invitere eleverne til at øve sig i at sige udsagnet enten som klasse eller alene.

»Matthæus __:28-__: Kom til m__, a___ I, som s_____ jer trætte o_ bærer tunge b_____, og jeg vil g___ jer h____.«

Appen Evangelisk mesterlære kan også hjælpe dig med at lære denne nøglesætning udenad.

Forklar sandheden

Giv eleverne mulighed for at forklare den lære, der blev undervist i den foregående lektion: Hvis vi kommer til Jesus Kristus, vil han lette vores byrder og give os hvile.

En måde at gøre dette på er at vise følgende billede og opfordre eleverne til at huske, hvad et åg er eller forklare brugen af et åg.

Husk på, hvad et åg er (se det følgende billede). Læs Matthæus 11:28-30 og se efter, hvilke sandheder Frelseren belærte om.

Billede
Harvest time, Gujarat, India

Idet du henviser til billedet af et åg, forklarer du, hvordan Frelseren kan hjælpe os med vores byrder. Sørg for at medtage, hvad vores rolle er, når vi samarbejder med Kristus.

Praktiser anvendelse

Hvis eleverne behøver at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab, kan du overveje at bede dem om at arbejde i grupper på tre. I grupperne på tre kan hvert gruppemedlem slå hvert sit princip op. Hver person kan derefter med deres egne ord forklare princippet for deres gruppe. Vis eller uddel derefter følgende aktivitet, og bed eleverne om at matche princippet med dets forklaring. (De rigtige svar er: 1. C; 2. A; 3. B.)

Gennemgå om nødvendigt principperne for at opnå åndelig kundskab ved at studere afsnit 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2020. Match derefter hver af de følgende sætninger med det rigtige princip for at opnå åndelig kundskab.

1. Når vi lærer at genkende og undgå upålidelige kilder, kan det beskytte os mod misinformation og mod dem, der forsøger at tilintetgøre tro.

2. Når vi søger at udvikle vores forståelse og løse udfordringer, er det vigtigt, at vi sætter vores lid til det vidnesbyrd, som vi allerede har om Jesus Kristus, gengivelsen af hans evangelium og hans ordinerede profeters lærdomme.

3. Vi søger Helligåndens hjælp for at se ting, som Herren ser dem.

A. Handl i tro

B. Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

C. Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

Scenarie

Det kan være en hjælp at opfordre eleverne til at huske på de byrder, de tænkte på i den foregående lektion.

Skab med to eller tre sætninger et hypotetisk scenarie med en fiktiv person på omkring din alder, der for tiden er tynget af en byrde. Inkluder et navn, en bestemt byrde og en eller to detaljer om, hvordan personen har det.

Overvej at lade eleverne udveksle deres scenarier med hinanden. Eleverne kan derefter skrive et svar på det scenarie, de modtog ved hjælp af principperne for at opnå åndelig kundskab. Eller, for større variations skyld, kan eleverne svare ved hjælp af kun ét princip for at opnå åndelig kundskab, før de udveksler scenarier med en anden elev. Den elev kan så svare ved hjælp af et andet princip, før han udveksler scenarier igen. Eleverne kan udveksle scenarier en tredje gang for at bruge alle tre principper. Bed derefter eleverne om at hente de scenarier, de skrev, og at gennemgå deres klassekammeraters skriftlige svar.

Opnå åndelig kundskab

Tænk over, hvordan I kan bruge principperne for at opnå åndelig kundskab til at hjælpe personen i scenariet. Besvar følgende spørgsmål som en hjælp:

Handl i tro

  • Hvad har I gjort for at stole på Gud og vende jer til ham, når I har stået over for udfordringer?

  • Hvilke lektioner har I tidligere lært af at udøve tro på Jesus Kristus, som kunne hjælpe i denne situation? Hvordan?

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

  • Hvad ved I om Jesus Kristus, der gør ham i stand til at hjælpe med at lette byrder?

  • Hvordan er håndtering af byrder og udfordringer i vores liv en vigtig del af vor himmelske Faders plan?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvordan kan kendskab til læresætningen i Matthæus 11:28-30 hjælpe med denne byrde eller udfordring?

  • Hvilket andet skriftsted eller profetisk udsagn kan hjælpe? Hvordan?

Løfte byrder

Brug det, du har fundet, til at skrive et brev til personen i dit scenarie. Inkluder sandheder fra Matthæus 11:28-30 og andre kilder for at give trøst og opmuntring.

Hvis eleverne byttede scenarier, så inviter dem til at dele deres brev med den klassekammerat, der skrev det scenarie, de svarer på.

  • Hvilket princip for at opnå åndelig kundskab synes I var mest nyttigt i jeres forberedelse på at svare på dette scenarie? Hvorfor?

Gennemgå

Hjælp eleverne med at gennemgå henvisningen og nøglesætningen i Matthæus 11:28-30 .

En måde at hjælpe eleverne med gennemgangen på er at skrive følgende på tavlen. Hvis den er tilgængelig, kan I overveje at bruge appen Evangelisk mesterlære. Det kan være nyttigt for eleverne at arbejde sammen med en klassekammerat og skiftes til at gentage henvisningen og nøglesætningen.

»Matthæus __:28-__: Kom til m__, a___ I, som s_____ jer trætte o_ bærer tunge b_____, og jeg vil g___ jer h____.«

Supplerende læringsaktiviteter

Muligt scenarie

Overvej at dele følgende scenarie, hvis eleverne ikke kan finde på et under aktiviteten med scenariet i lektionen.

»Jeg er virkelig stresset lige nu. Jeg prøver at forblive tæt på Herren, men tingene hober sig bare op. Det er svært i skolen, og der er problemer i min familie lige nu, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere det hele. Det virker heller ikke som om, at det bliver bedre. Jeg er bekymret for det hele, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.«