Seminar
Efeserne 2-5


Efeserne 2-5

Find evige sandheder

Billede
Young woman sitting in home reading open scriptures that have been underlined. (horiz)

Hvor sikker er du på din evne til at finde sandhed i skrifterne? Profeter underviser om sandheder, der kommer fra vor himmelske Fader til gavn for os. Paulus underviste for eksempel de hellige i Efesos i sandheder om at overvinde verden og blive mere som Jesus Kristus. Denne lektion er beregnet til at hjælpe dig med at lære, hvordan du finder sandheder i skrifterne, der vil hjælpe dig i dit liv og bringe dig tættere på Frelseren.

Opøv skriftstudiemetoder Eleverne kan have gavn af at øve sig i at anvende skriftstudiemetoder, såsom at leve sig ind i skrifterne, bruge studiehjælp, identificere temaer og mønstre, forstå symboler, finde kilder til generalkonferencen, lave noter i skrifterne, lave lister, opsummere det, de læser, finde og bruge krydshenvisninger, definere svære ord osv.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at studere skrifterne fra nu og frem til næste undervisning og søge efter sandheder i skrifterne. Bed dem om at tænke over de forskellige måder, hvorpå de kan finde disse sandheder.

Mulige læringsaktiviteter

Find værdier

Videoen »Flecks of Gold« (3:15) handler om to mænd, der søgte efter guld. Læs historien eller se videoen, der findes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 0:00 til 2:26. Tænk på enhver åndelig lektie, du kan lære af den.

Billede
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Ofte minder vi om den unge købmand fra Boston, der, som historien melder, i 1849 blev fanget af den guldfeber, der rasede i Californien. Han solgte alle sine ejendele for at søge lykken i de californiske floder, som han havde hørt var fyldt med guldklumper, der var så store, at man knap nok kunne løfte dem.

Dag ud og dag ind stak denne unge mand sin si i floden og trak den tom op. Hans eneste udkomme var en tiltagende dynge af sten. Mismodig og nedbrudt var han klar til at skippe det hele, indtil en gammel, erfaren guldsøger en dag sagde til ham: »Det er da noget af en stendynge, du har fået samlet dig der, sønnike.«

Den unge mand svarede: »Der er intet guld her. Jeg tager hjem.«

Idet han gik hen over stendyngen, sagde den gamle guldsøger: »Jo, der er guld her. Du skal bare vide, hvor du kan finde det.« Han tog to sten op i hånden og slog dem mod hinanden. Den ene af stenene flækkede og afslørede flere guldstænk, der glimtede i sollyset.

Idet han lagde mærke til en læderpung, som var fastspændt i bæltet på guldsøgeren, sagde den unge mand: »Jeg er ude efter klumper så store som dem i din pung og ikke bare små stænk.«

Den gamle guldsøger rakte pungen frem mod den unge mand, som så ned i den med forventning om at se adskillige store guldklumper. Han blev overrasket over at se, at pungen var fyldt med tusinde små stykker guld.

Den gamle guldsøger sagde: »Sønnike, for mig ser det ud som om, at du har så travlt med at jage store klumper, at du glemmer at fylde din pung med disse værdifulde små guldstykker. Tålmodig indsamling af disse små stykker har gjort mig til en holden mand.«

(M. Russell Ballard, »Find glæde gennem kærlig tjeneste«, Liahona, maj 2011, s. 46)

  • Hvad har denne historie at gøre med at finde sandheder i skrifterne?

Læs følgende udtalelser, og angiv fra et til fem, hvor sande de er for dig (et = aldrig sandt for mig, fem = altid sandt for mig)__ Jeg er sikker på min evne til at finde evige sandheder i skrifterne med Helligåndens hjælp.

__ At finde sandheder i skrifterne er en velsignelse i mit liv og hjælper mig til at føle mig tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Overvej at bede de elever, der udførte aktiviteten i elevforberedelsen, om at fortælle om deres oplevelse.

At finde sandheder i skrifterne

Nogle sandheder i skrifterne er sværere at finde end andre. Søg vor himmelske Faders hjælp gennem Helligånden til at finde sandheder i Paulus’ budskab til de hellige i Efesos. Helligånden vil hjælpe ved at vidne for dig om disse sandheder (se Moro 10:5 ; Joh 16:13).

Dette afsnit er beregnet til at være et eksempel for eleverne til at se, hvordan de finder sandheder i skrifterne. Overvej at bruge andre sandheder fra Efeserne 2-5 , hvis de er mere gavnlige for eleverne.

Overvej at dele videoen »Identifying Doctrine and Principles: Students’ Testimonies« (2:38) for at hjælpe eleverne til at se værdien i at lære, hvordan man udøver denne metode. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

Bed eleverne om at fortælle, hvordan de finder sandheder i skrifterne.

Mens Paulus var under husarrest i Rom, skrev han til efeserne for at opmuntre dem og rådgive dem om, hvordan man fortsætter med at komme Jesus Kristus nærmere, og hvordan man overvinder Djævelens åndelige angreb. Øv dig i at finde sandheder ud fra det, som Paulus fortalte disse hellige.

Følgende er en måde, hvorpå du kan se efter evige sandheder, når du studerer skrifterne. Læs Efeserne 2:4-10 , og udfør følgende trin:

Overvej at skrive følgende trin på tavlen, så eleverne kan referere til dem under lektionen.

  1. Se efter ord, vendinger eller vers, der virker særligt vigtige. Overvej at markere dem i dine skrifter.

  2. Sammenfat hovedtanken bag disse ord, vendinger eller vers. (Kan du for eksempel sammenfatte, hvad Paulus sagde om nåde i vers 8 ?)

  3. Form det, du har lært, til en sandhedserklæring, som du kan anvende i dit liv.

  • Hvilken sandhed har du fundet? Hvordan identificerede du den sandhed?

Bed flere elever om at dele. Ros dem for deres indsats. Nogle mulige sandheder omfatter følgende: Gud er barmhjertig og elsker os (se Ef 2:4); når vi udøver tro på Jesus Kristus, frelses vi ved hans nåde (se Ef 2:5, 8); vore gerninger er ikke nok til at frelse os (se Ef 2:8-9). Når eleverne fortæller, kan du overveje at stille opfølgende spørgsmål som de følgende:

  • Hvordan kan denne sandhed hjælpe dig til at føle vor himmelske Faders og Jesu Kristi kærlighed eller hjælpe dig til at blive mere som dem?

  • Hvordan har du anvendt, eller hvordan kan du anvende denne sandhed i dit liv?

Øvelse i at finde sandheder

Det kan være nyttigt at lade eleverne arbejde individuelt på at finde sandheder. De kan så finde en anden elev i klassen, der studerede det samme skriftsted, og sammenligne de sandheder, de fandt, med hinanden.

Brug de tidligere nævnte trin. Vælg et eller to af følgende vers og søg efter evige sandheder i dem.

  • Efeserne 3:13-19

  • Efeserne 4:20-32 , inkl. Joseph Smiths Oversættelse af vers 26 i Guide til Skrifterne. Det kan være nyttigt at vide, at det »gamle menneske« i disse vers symboliserer tidligere syndige vaner, og at det »nye menneske« symboliserer at leve et retfærdigt liv gennem Jesus Kristus.

Vælg en af de sandheder, du har fundet, og tænk over, hvordan den kan hjælpe dig til at føle vor himmelske Fader og Jesu Kristi kærlighed eller hjælpe dig til at blive mere som dem.

Brug de tilgængelige ressourcer (papir, farveblyanter, digitale værktøjer etc.) til at lave en plakat, der kunne komme med i tidsskriftet Til styrke for de unge. Inkluder følgende i din plakat:

  • Det princip, du fandt, og skriftstedet eller versene, hvor du fandt det

  • Et enkelt billede eller en tegning, der hjælper læserne til at forstå sandheden eller illustrerer, hvordan nogen kan bruge denne sandhed i deres liv

Overvej at vise nogle eksempler på plakater fra ChurchofJesusChrist.org. Følgende link kan være en hjælp: https://www.churchofjesuschrist.org/media/collection/inspirational-picture-quotes-images?lang=eng.

Eller se om den nyeste udgave af Til styrke for de unge indeholder en plakat.

Bed nogle elever om at dele deres plakat og forklare den. Overvej at stille opfølgende spørgsmål som: »Hvordan fandt du denne sandhed?« »Hvordan hjælper det dig til at føle vor himmelske Faders og Jesu Kristi kærlighed?« »Hvordan har Herren velsignet dig, når du har prøvet at efterleve denne sandhed?«

Reflektion over at finde sandheder

Tænk på din oplevelse med at søge efter evige sandheder i skrifterne.

  • På hvilke måder følte du, at det gik godt?

  • Hvad var svært?

  • Hvordan hjalp det dig til at forstå vor himmelske Faders kærlighed til dig, at du søgte efter sandheder?

  • Hvordan kan du bruge det, du har lært i dag, i dit personlige studium eller familieskriftstudium?

Kommentar og baggrundsinformation

Efeserne 2:4-9 . Hvad er nåde, og hvordan gavner den mig?

Mens han tjente som medlem af Det Første Præsidentskab, definerede Præsident Dieter F. Uchtdorf Guds nåde som »den guddommelige hjælp og styrke, hvorved vi udvikler os fra at være de ufuldkomne og begrænsede væsener, som vi er nu, til at være ophøjede væsener af ›sandhed og lys, indtil vi bliver herliggjort ved sandheden og ved alt‹ ( L&P 93:28)« (»Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 107). Du kan finde flere oplysninger om nåde ved at læse hele talen på ChurchofJesusChrist.org.

Få yderligere indsigt i Frelserens nåde ved at læse Mosija 2:20-24 og Filipperne 2:12-13 .

Efeserne 4:22 . Hvad vil det sige at »aflægge det gamle menneske«?

Paulus sagde, at når vi vælger at acceptere dåbsordinancen, indgår vi pagt om at gøre en ende på vores gamle vaner (eller »aflægge det gamle menneske« [ Ef 4:22 ]) og begynde et nyt liv som Jesu Kristi efterfølgere (se Rom 6:1-6 ; L&P 20:37). Det omfatter at lægge vores synder bag os og alt andet, der kan afholde os fra at komme vor himmelske Fader nærmere. Vi kan ikke selv få denne proces til at ske. Det sker kun på grund af Jesus Kristus og hans forsoning og Helligåndens helliggørende indflydelse.

Supplerende læringsaktiviteter

En dybere forståelse af sandheden

Når eleverne har fundet en sandhed fra Efeserbrevet, kan de blive opfordret til at få en dybere forståelse af sandheden. De kan bruge skriftstedsressourcer, appen Evangelisk Bibliotek eller andre tilgængelige ressourcer til at slå nøgleord op. De kan derpå blive bedt om at fortælle, hvad de har lært om sandhederne, og hvordan de kan indarbejde sandhederne i deres liv.

Indsigt fra Mormons Bog om Jesu Kristi nåde

Hvis det vil hjælpe eleverne at tale om Jesu Kristi nåde i stedet for at finde principper i skrifterne, så bed dem om at studere Efeserne 2:1-12 og sammenligne, hvordan deres liv ville være uden Jesu Kristi nåde (se v. 1-3) med, hvordan deres liv er med hans nåde (se v. 4-8). De kan derefter studere skriftsteder fra Mormons Bog, der lærer os om Frelserens nåde (se 2 Ne 10:24-25 ; Jakob 4:6-7 ; Hel 12:24 ; Eter 12:27 ; Moro 10:32-33), identificere deres egne behov for Frelserens nåde og lægge en plan for, hvordan de oftere kan søge hans nåde.