Seminarie
Johannes 1:35–51


Johannes 1:35–51

‘Kom en zie’

Afbeelding
Christ walking on seashore beckoning to Peter and Andrew to become his apostles--fishers of men. Figures are crude; nice glow about Christ.

Jezus nodigde zijn vroege discipelen uit om zelf te zien wie Hij is en om Hem te volgen. Door deze verslagen in Johannes te bestuderen, begrijp je beter hoe je kunt reageren op de uitnodiging van de Heiland: ‘kom en zie’.

Voorbereiding van cursisten: Laat de cursisten nadenken over een ervaring die hen heeft geholpen om beter te begrijpen wie Jezus Christus is. Hoe ging het?

Mogelijke leeractiviteiten

‘Kom en zie’

Toon zo mogelijk een afbeelding van het Quorum der Twaalf Apostelen.

Stel je voor dat jij met een vriend(in) van school naar huis wandelt. Je vertelt dat je hebt gehoord dat er binnenkort een apostel komt spreken op een bijeenkomst bij jou in de buurt.

  • Waarom zou je je vriend(in) uitnodigen om met jou en je familie mee te gaan en de apostel zelf te zien en horen, in plaats van achteraf over de bijeenkomst te vertellen?

De apostel Johannes schreef dat Johannes de Doper sommigen van zijn volgers aan Jezus Christus voorstelde. Bestudeer Johannes 1:35–51 en kijk wat er kan gebeuren als we over Jezus Christus willen leren en Hem willen volgen (zie ook Bijbelvertaling van Joseph Smith, Johannes 1:42 [in Johannes 1:42, voetnoot] a).

  • Welke uitnodiging uit deze verzen hebben de discipelen van de Heiland geaccepteerd om Hem te helpen en te volgen?

  • Wat heb je geleerd van de ervaringen en het gedrag van Andreas en Filippus in deze verzen?

Laat de cursisten vertellen welke beginselen ze van dit verslag hebben geleerd. De cursisten kunnen hun bevindingen eventueel met een klasgenoot delen, of u kunt een paar cursisten uitnodigen om de klas over hun bevindingen te vertellen. Hier volgen mogelijke voorbeelden van de beginselen die ze kunnen noemen:

Als we de uitnodiging aannemen om van Jezus Christus te leren en Hem te volgen, zullen we een getuigenis van Hem ontvangen.

Als we een getuigenis van Jezus Christus ontvangen, willen we anderen helpen om zelf een getuigenis te ontvangen.

Stel vervolgvragen om het begrip van de gevonden beginselen te vergroten. De overige suggesties voor deze les zijn bedoeld om cursisten te helpen de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heer op zichzelf te betrekken en deze ook te accepteren, en na te denken over manieren waarop ze hem kunnen inzetten om hun getuigenis van Jezus Christus te versterken.

  • Wat kun je hiervan over de Heiland leren?

Wat kun jij doen om de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland te beantwoorden?

Schrijf in 30 seconden de eerste gedachten op die in je opkomen over de manier waarop iemand aan de uitnodiging ‘kom en zie’ van Jezus Christus gehoor kan geven.

U kunt de cursisten een activiteit laten doen waarbij ze verschillende manieren kunnen verkennen om de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland aan te nemen. Deel bijvoorbeeld stiften of krijtjes uit aan een paar cursisten en laat ze één manier waarop we kunnen reageren op de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland op het bord schrijven. Vervolgens geven de cursisten hun stift of krijtje door aan een andere cursist die nog niet op het bord heeft geschreven, zodat die ook een antwoord kan opschrijven. U kunt dit proces zo vaak als u wilt herhalen.

Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen gaf de volgende ideeën om op de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland te reageren. Bekijk de video ‘Hoe zou ik het kunnen begrijpen?’ van tijdcode 6:24 tot 7:04, of lees onderstaande tekst. Het filmpje is te vinden op ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Wij kunnen die uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland aannemen en in Hem blijven. Daarvoor moeten we ons in de Schriften verdiepen, ons erin verheugen, ons zijn leer eigen maken en zo goed mogelijk naar zijn voorbeeld leven. Alleen dan zullen we zijn stem herkennen en Hem, Jezus Christus, leren kennen. We zullen weten dat we nooit zullen hongeren of dorsten als we tot Hem komen en in Hem geloven. We zullen de waarheid te allen tijde kunnen onderscheiden, zoals die twee discipelen die op die dag bij Jezus waren.

(Ulisses Soares, ‘Hoe zou ik het kunnen begrijpen?,’ Liahona, mei 2019, 7.)

  • Wat heb je geleerd van dit citaat over manieren om de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland te accepteren?

Vraag enkele vrijwilligers wat hen heeft geholpen om de Heiland beter te leren kennen, en te weten wat voor iemand Hij is.

Geef cursisten de tijd om één van de volgende opdrachten te kiezen en aan hun plan te gaan werken. Toon de opties aan de cursisten en lever de materialen die ze mogelijk thuis nodig hebben om aan hun plan te werken.

Selecteer één van de volgende suggesties uit de tekst van ouderling Soares, die jou kan helpen om de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland te beantwoorden. Als je onlangs al één van deze activiteiten hebt uitgevoerd kies je er een die je nog niet eerder hebt gedaan.

  • Dompel jezelf onder in de Schriften. Maak een nieuw of verbeterd plan voor je Schriftstudie. Je plan kan van alles bevatten, zoals het bepalen van een vast tijdstip om te studeren, een vaste studieduur, je studie beginnen met een gebed, tijd vrijmaken om na te denken en verwijzingen op te zoeken enzovoort. Wat leer je over Jezus Christus door je regelmatige studie?

  • Verheug je in de Schriften. Verheug je in de Schriften door met anderen te delen wat je leert. Bepaal hoe, hoe vaak en met wie je het deelt. Let tijdens het delen goed op hoe je je voelt. Wat merk je op?

  • Raak bekend met zijn leer. Raak beter bekend met de leer van de Heer door een leerstellig onderwerp te kiezen waarover je meer wilt weten. Schrijf een leerstellig onderwerp bovenaan een leeg vel papier of begin een nieuw gedeelte ‘aantekeningen’ in de Evangeliebibliotheek. Begin vervolgens met leren, en gebruik bronnen als Evangeliethema’s of de Gids bij de Schriften . Wat doet dit onderzoek voor je getuigenis van Jezus Christus?

  • Leef naar zijn voorbeeld. Houd je voortgang bij met Persoonlijke ontwikkeling: boekje voor jongeren. Als je je richt op de vier gebieden (geestelijk, sociaal, lichamelijk en verstandelijk) vind je balans in je leven en kom je nader tot Christus. Als je deze doelen nog niet hebt gesteld kun je dit nu doen.

  • Maak er zelf een aan. Is er een andere manier waarop jij je aangespoord voelt om aan de uitnodiging van de Heiland, ‘kom en zie’, gehoor te geven? Je kunt bijvoorbeeld je hemelse Vader in stil gebed om de juiste weg vragen. Schrijf vervolgens op hoe je gehoor aan deze aansporing kunt geven.

  • Hoe accepteer jij de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland?

  • Hoe kun je dit in de praktijk toepassen?

Getuig er eventueel van dat onze hemelse Vader en Jezus Christus de cursisten zullen helpen om de Heiland te kennen en vertrouwen bij het beantwoorden van zijn uitnodiging ‘kom en zie’.

Toelichting en achtergrondinformatie

Johannes 1:38 . Hoe is de vraag van de Heiland, ‘Wat zoekt u?’, op jou van toepassing?

Voordat Jezus de twee discipelen de uitnodiging ‘kom en zie’ gaf, stelde Hij hun de vraag: ‘Wat zoekt u?’ ( Johannes 1:39 .)Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft besproken hoe belangrijk het is om te overdenken wat we nu echt in het leven verlangen, wanneer we de uitnodiging van de Heiland om Hem te volgen overwegen.

He Hath Filled the Hungry with Good Things

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Je herinnert je vast dat toen Andreas en een andere discipel, waarschijnlijk Johannes, Christus voor het eerst hoorden spreken, ze zó ontroerd waren dat ze Hem volgden toen Hij de menigte verliet. Christus voelde dat Hij werd gevolgd, draaide zich om en vroeg de twee mannen: ‘Wat zoekt u?’ [ Johannes 1:39 ]. Andere vertalingen maken er gewoon van: ‘Wat wilt u?’ Zij antwoordden: ‘Waar woont u?’ Christus zei simpelweg: ‘Kom en zie’ [ Johannes 1:39 ]. Niet lang daarna deed Hij, toen Hij Petrus en andere nieuwe apostelen riep, dezelfde uitnodiging. Tot hen zei Hij: ‘Kom dan en volg Mij’ [ Mattheüs 4:19 ].

Het lijkt erop dat de essentie van onze reis door het sterfelijke leven, en de antwoorden op de belangrijkste vragen in het leven, af te leiden zijn uit de volgende twee korte elementen in de eerste taferelen in de aardse bediening van de Heiland. Eén element is de vraag aan ieder van ons op aarde: ‘Wat zoekt u? Wat wilt u?’ Het tweede is zijn antwoord op onze vraag, wat dat antwoord ook is. Wie we ook zijn, en wat we zelf ook antwoorden, zijn antwoord is altijd hetzelfde: ‘Kom’, zegt Hij liefdevol. ‘Kom dan en volg Mij.’

(Jeffrey R. Holland, ‘He Hath Filled the Hungry with Good Things’, Ensign, november 1997, 65.)

Johannes 1:43–46 . Hoe kan ik anderen op een natuurlijke manier uitnodigen om ‘te komen zien’?

Het kan moeilijk of ongemakkelijk zijn om anderen uit te nodigen voor evangelie-activiteiten. De video ‘Inviting Others to “Come and See’’’ (1:17) op ChurchofJesusChrist.org geeft voorbeelden van manieren om zulke uitnodigingen op een hartelijke en natuurlijke manier te brengen.

Als de mensen die ik uitnodig om ‘te komen en zien’ mijn uitnodiging nou eens niet accepteren?

Soms zijn we bang dat iemand onze uitnodiging om over het evangelie of de kerk te horen niet accepteert. Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft de volgende inzichten gegeven:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Sommige mensen die komen kijken, worden misschien nooit lid van de kerk; anderen misschien later. Dat is hun keuze. Maar dat verandert onze liefde voor hen niet. En dat mag onze enthousiaste pogingen niet veranderen om personen en gezinnen uit te nodigen om te komen en te zien, te komen en te helpen, en te komen en te blijven.

[…] Weet dat het niet uw verantwoordelijkheid is om mensen te bekeren. Dat is de taak van de Heilige Geest. Het is uw taak om te vertellen wat u in uw hart voelt, en in overeenstemming met uw overtuiging te leven.

Raak niet ontmoedigd als iemand de evangelieboodschap niet onmiddellijk aanvaardt. Dat is geen mislukking.

Het is een zaak tussen die persoon en onze hemelse Vader.

Het is uw taak om God en uw naasten, zijn kinderen, lief te hebben.

(Dieter F. Uchtdorf, ‘Zendingswerk: verkondigen wat u in uw hart voelt’, Liahona, mei 2019, 17.)

Aanvullende leeractiviteit

Anderen uitnodigen om ‘te komen zien’

Ons getuigenis van Jezus Christus kan ons motiveren om anderen te helpen bij het volgen van de uitnodiging ‘kom en zie’ van de Heiland.Laat de cursisten nadenken over de voorbeelden van Andreas en Filippus uit Johannes 1:41, 43–46 als bewijs van zijn lering.U kunt eventueel de volgende video van ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen vertonen. In deze video vertelt hij een verhaal over zijn oudere zoon die zijn jongere zoon hielp toen deze gewond was. Wat is het verband tussen dit voorbeeld en andere mensen over het evangelie vertellen?