Seminar
Johannes 4, del 2


Johannes 4, del 2

Levende vand

Billede
“He Comes Again to Rule and Reign” by Mary R. Sauer.

Jesus lærte en samaritansk kvinde ved en brønd om det levende vand, som han giver. Denne lektion er beregnet til at hjælpe dig med at forstå mere om det levende vand, som Frelseren tilbyder: Hvad det er, hvorfor du har brug for det, og hvordan du kan modtage det.

Tilpas aktiviteter for at imødekomme behov. Disse oplæg er ikke et manuskript, du skal følge. Anvend dem derimod som en kilde til idéer, der kan sætte gang i din egen inspiration. Når du tænker over dine elevers behov og beder om vejledning fra din himmelske Fader, vil du blive vejledt til at tilpasse idéer eller forslag i disse ressourcer, så de passer bedre til disse behov.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at sammenligne tidspunkter, hvor de har følt sig åndeligt tomme, med tidspunkter, hvor de har følt sig åndeligt tilfredse. Hvad gjorde forskellen?

Mulige læringsaktiviteter

Vejen til lykke og glæde

Begynd klassen ved at dele følgende udtalelse af ældste Corbridge og drøfte følgende spørgsmål. Overvej at lave en liste på tavlen med elevernes svar på det første spørgsmål.

Ældste Lawrence E. Corbridge fra De Halvfjerds har sagt:

Billede
Official Portrait of Elder Lawrence E. Corbridge. Photographed March 2017.

Der er kun én vej til lykke og glæde. [Jesus Kristus] er vejen. Enhver anden vej, alle andre veje, uanset hvilken, er dårskab.

Han er det levende vands kilde. Enten drikker vi deraf og tørster aldrig mere, eller også gør vi ikke og tørster tåbeligt nok fortsat.

(Lawrence E. Corbridge, »Vejen«, Liahona, nov. 2008, s. 34)

  • Hvad vender folk sig til tider mod for at opnå lykke og glæde, men som gør dem mere åndeligt tørstige eller utilfredse?

  • Hvorfor tror du, at mennesker nogle gange vender sig mod ting, der ikke giver varig tilfredshed?

  • Hvad tilbyder Jesus Kristus, der bringer varig lykke og glæde?

Bed eleverne om at vurdere deres eget liv ved at give dem mulighed for at tænke over følgende.

Tænk over, hvordan disse spørgsmål vedrører dit eget liv. Er der ting, du vender dig mod for at opnå lykke og glæde, der faktisk ikke tilfredsstiller disse ønsker? Hvilke erfaringer har du haft, hvor du følte den varige fred og lykke, der kun kan komme fra Jesus Kristus?

Levende vand

Billede
Jesus Christ depicted teaching a Samaritan woman at a well. Christ is portrayed sitting on the edge of the well. The woman is seated on the ground before Him.

Husk fra dit studium af Johannes 4 i den foregående lektion, at Jesus underviste en samaritansk kvinde om det levende vand, som er »et symbol på Herren Jesus Kristus og hans lærdomme« (Guide til skrifterne, » Levende vand «, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/living-water?lang=dan).

Forestil dig, at du blev bedt om at forberede en tale ved nadvermødet om det levende vand, som Jesus Kristus tilbyder. Som en del af din tale bliver du bedt om at identificere (1) hvad levende vand er, (2) hvorfor vi har brug for det, og (3) hvordan vi kan modtage det fra Frelseren. Brug følgende skriftsteder, udsagn og spørgsmål samt enhver yderligere hjælp, du kan finde på egen hånd, til at forberede dine tanker og strukturere din tale.

Vis eller uddel følgende uddelingsark, som eleverne kan referere til, mens de forbereder deres tale.

Levende vand

Læs følgende skriftsteder og udsagn, og led efter indsigt om det levende vand, som Jesus Kristus tilbyder.

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Det levende vand, der her henvises til [ Joh 4:10 ], er en beskrivelse af Herren Jesus Kristus og hans evangelium. Og på samme måde som vand er nødvendigt for at opretholde fysisk liv, så er Frelseren og hans lærdomme, principper og ordinancer afgørende for evigt liv. I og jeg har dagligt brug for hans levende vand og rigeligt af det for at opretholde vores vedvarende åndelige vækst og udvikling.Skrifterne indeholder Kristi ord og er en kilde til levende vand, som vi har let adgang til, og hvorfra vi kan drikke inderligt og længe. Vi må se hen mod og komme til Kristus, som er »kilden til de levende vande« ( 1 Ne 11:25 ; sammenlign med Eter 8:26 ; 12:28) ved at læse (se Mosi 1:5), studere [se L&P 26:1] , granske (se Joh 5:39 ; Alma 17:2) og tage for os (se 2 Ne 32:3) af Kristi ord, som er indeholdt i de hellige skrifter. Ved at gøre dette kan vi modtage både åndelig vejledning og beskyttelse på vores jordiske rejse.

(David A. Bednar, »Et reservoir med levende vand« [CES-foredrag for unge voksne, 4. feb. 2007, s. 1], media.ldscdn.org/pdf/ces-firesides/2007-ces-firesides-for-young-adults/2007-02-0010-a-reservoir-of-living-water-dan.pdf

Ældste Joseph B. Wirthlin (1917-2008) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde:

Billede
Last official portrait of Elder Joseph B. Wirthlin of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004. Died December 1, 2008.

Alt for mange sidder ved bordet med Jesu Kristi evangelium og nipper kun til festmåltidet foran dem. De gør, hvad de skal – måske overværer de deres møder, kigger i skriften, siger deres familiebønner – men de har ikke hjertet med i det. Hvis de var ærlige, ville de indrømme, at de var mere interesserede i de seneste rygter i nabolaget, ændringer i aktiekurserne og deres yndlings-tv-serie, end de er i Helligåndens himmelske vidundere og kærlige tjeneste.Ønsker I at drikke af dette levende vand og opleve denne guddommelige kilde vælde op i jer med vand til evigt liv?Så skal I ikke frygte. Udøv tro af hele jeres hjerte. Opbyg en urokkelig tro på Guds Søn. Lad jeres hjerte række ud i oprigtig bøn. Fyld jeres sind med kundskab om ham. Opgiv jeres svagheder. Gå fremad i hellighed og i overensstemmelse med befalingerne.

(Joseph B. Wirthlin, »Et liv i overflod«, Liahona, maj 2006, s. 100)

Begynd at skrive et oplæg til din tale ud fra det, du har lært af disse eller andre ressourcer. Sørg for, at din oversigt besvarer følgende spørgsmål. Tænk også over, hvordan du kan formidle følelser for Jesus Kristus i din tale. Overvej at dele personlige oplevelser, du har haft med at tage imod Frelserens levende vand, samt hvordan disse oplevelser har påvirket dig.

  • Hvad er det levende vand, som Jesus Kristus tilbyder?

  • Hvorfor har vi brug for Frelserens levende vand?

  • Hvad kan vi gøre for at modtage levende vand fra Frelseren?

  • Hvordan påvirker det at vide, at Frelseren ønsker, at alle skal drikke af hans levende vand, dine følelser for ham?

Billede
Living Water Handout

Overvej at lade et par frivillige dele de taler, de har forberedt.

Når de frivillige er færdige med at dele deres taler, så giv resten af klassen mulighed for at dele og drøfte den indsigt og de indtryk, de modtog fra Helligånden, mens de studerede. Overvej at lede drøftelsen ved at stille spørgsmål som »Hvad lagde I især mærke til under jeres studium?« og »Hvad kunne Frelseren bede jer om at gøre, for at I ville drikke mere af det levende vand, han tilbyder?«

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad har det levende vand, som Jesus Kristus tilbyder, at gøre med nadveren?

Mens hun tjente som andenrådgiver i Primarys hovedpræsidentskab, sagde søster Cheryl A. Esplin:

Billede
Final official portrait of Cheryl A. Esplin, second counselor in the Primary general presidency, 2011. Released as second counselor and sustained as first counselor at the April 2015 general conference. Released at the April 2016 general conference.

Vores sårede sjæl kan heles og fornys, ikke kun takket være brødet og vandet, der minder os om Frelserens offer af sit kød og blod, men fordi symbolerne også minder os om, at han for os altid vil være »livets brød« [ Joh 6:48 ] og vores »levende vand« [ Joh 4:10 ].

Da Jesus havde forrettet nadveren til nefitterne, sagde han:

»Den, der spiser dette brød, spiser af mit legeme for sin sjæl; og den, der drikker af denne vin, drikker af mit blod for sin sjæl; og hans sjæl skal aldrig hungre eller tørste, men skal være mæt.

Se, da mængden alle havde spist og drukket, se, da blev de fyldt af Ånden« [ 3 Ne 20:8-9 ].

Med disse ord lærer Kristus os, at Ånden heler og fornyr vores sjæl. Den velsignelse, vi bliver lovet ved nadveren, er, at vi altid »må have hans Ånd hos [os]« [ L&P 20:77 ].

(Cheryl A. Esplin, »Nadveren – en fornyelse for sjælen«, Liahona, nov. 2014, s. 13)

Hvordan kan Frelserens levende vand hjælpe mig med at overvinde verdens onder?

Præsident James E. Faust (1920-2007) fra Det Første Præsidentskab sagde:

Billede
Last official portrait of President James E. Faust, Second Counselor in the First Presidency, 2001. Died 10 August 2007.

Meget af den åndelige forurening, vi får i vores tilværelse, kommer via internettet, computerspil, tv-show og film, der er meget uanstændige eller åbenlyst udstiller menneskers lavere instinkter. Vi er nødt til at øge vores åndelige styrke, fordi vi lever i sådanne omgivelser.

Enosh taler om, hvordan hans sjæl hungrede og anråbte Gud i inderlig bøn hele dagen, ja, og ud på natten, for sin sjæl [se En 1:4 ]. Han higede efter de åndelige næringsstoffer, der slukker tørsten efter åndelig sandhed. Som verdens Frelser fortalte kvinden ved brønden i Samaria: »Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv« [ Joh 4:14 ].

(James E. Faust, »Åndelige næringsstoffer«, Liahona, nov. 2006, s. 55)

Supplerende læringsaktiviteter

En alternativ måde at begynde lektionen på

I stedet for at bruge udtalelsen fra ældste Corbridge i begyndelsen af lektionen, kan du overveje at dele et scenarie med eleverne som det følgende, der illustrerer den tomhed, som mennesker kan føle, når de vender sig mod andet og andre end Jesus Kristus for at opnå lykke og opfyldelse.

Overvej følgende scenarie:Scott tyer ofte til underholdning, materielle goder og undertiden endda syndig adfærd i et forsøg på at opleve tilfredshed og glæde. Selv om Scott kan føle en midlertidig tilfredshed gennem disse ting, føler han sig bagefter altid tom og længes efter noget andet.

  • Hvilket råd vil du give Scott for at hjælpe ham med at overvinde sine følelser af tomhed og utilfredshed?

  • Hvad lærte du af beretningen om Jesus og den samaritanske kvinde ved brønden, som kunne være til hjælp for Scott?