Seminar
Johannes 6:60-71


Johannes 6:60-71

»Hvem skal vi gå til?«

Billede
Jesus talking to a large group of people.

Efter at Jesus havde undervist i, at han var livets brød (se Joh 6:35), var der mange, der ikke forstod det og valgte at holde op med at følge ham. Da Jesus spurgte de tolv apostle, om de også ville gå deres vej, svarede Peter: »Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord« (Joh 6:68). Denne lektion kan hjælpe dig med at styrke og forblive tro mod dit løfte om at følge Jesus Kristus, selv når andre vælger ikke at følge ham.

Hjælp elever, der kæmper. Der kan være elever i klassen, som personligt kæmper med deres tro. Husk ordene fra præsident M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum: »Det er min dybfølte bøn, at vi vil opmuntre, acceptere, forstå og elske dem, som kæmper med deres tro. Vi må aldrig negligere nogen af vore brødre og søstre. Vi befinder os alle forskellige steder på vejen, og vi er nødt at hjælpe hinanden i forhold til det« (»Hvem skal vi gå til?«, Liahona, nov. 2016, s. 92).

Elevforberedelse: Bed eleverne om at reflektere over de velsignelser, de har modtaget på grund af deres medlemskab og deltagelse i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Mulige læringsaktiviteter

Reaktioner på Frelserens lærdomme

Vær følsom over for elever, der måske er bekymrede eller føler sig såret over den beslutning, som andre har taget om ikke længere at være tilknyttet Kirken. Måske er et par elever villige til at dele deres scenarier med klassen.

Lav et scenarie, ægte eller fiktivt, om et medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, der har besluttet sig for ikke længere at følge Frelserens lære. Det kan være nyttigt at udfylde felterne i følgende scenarie:

[Navn og deres relation til dig] har besluttet ikke længere at være tilknyttet Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Når du spørger dem om deres grunde til ikke længere at være medlemmer, siger de: »[Grunden til ikke længere at være tilknyttet Kirken].« Når du tænker over deres svar, føler du [beskriv dine følelser].

De sandheder, der fremhæves i denne lektion, kan hjælpe dig med at forblive tro, selvom dem, du elsker, forlader Frelserens kirke. Disse sandheder kan også hjælpe dig, hvis du forsøger at beslutte, hvor meget du vil deltage i Kirken. Åbn dit hjerte for den inspiration, Herren ønsker at velsigne dig med.

Tilskynd eleverne til at tænke over følgende selvvurdering.

Brug et øjeblik på at reflektere over, hvilke af følgende udsagn, hvis nogen, der vedrører dig:

  • Når jeg ser andre miste troen på Jesus Kristus og hans kirke, påvirker det min tro.

  • Selvom mit hjerte kan være tungt, forbliver jeg fast i troen, når andre omkring mig mister troen på Jesus Kristus og hans kirke.

  • Jeg bliver ikke generet af, at nogen forlader Kirken, hvis det gør dem lykkelige.

  • Jeg har truffet den beslutning, at jeg forbliver et trofast medlem af Kirken.

  • Jeg er stadig ved at finde ud af, om jeg vil være et trofast medlem af Kirken.

I Joh 6:26-58 underviste Jesus om, at han var livets brød, der kom ned fra himlen, og at den, der spiser hans kød og drikker hans blod, skal leve til evig tid.

Læs Joh 6:60-66 og bemærk, hvordan nogle af tilhørerne reagerede på Herrens lærdomme.

  • Hvorfor tror du, at folk kæmpede med at modtage disse nye lærdomme fra Jesus?

  • Hvad er nogle af Frelserens lærdomme i vor tid, som man kan have svært ved at acceptere?

  • Hvilke få grunde, tror du, kan være årsag til, at mennesker i vore dage vælger at tage afstand fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige?

Husk, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker alle – også dem, der har valgt at forlade Kirken. Vi kan fortsætte med at elske og forsøge at forstå dem, der har forladt Kirken. Bare fordi nogen har taget et valg om at forlade Kirken, betyder det ikke, at de er dårlige mennesker, eller at de altid vil have det elendigt, fordi de forlod Kirken. Det betyder heller ikke, at de ikke vælger at vende tilbage til Kirken på et senere tidspunkt. Herren kan inspirere dig med, hvad du kan sige til og gøre for dem, der er gået deres vej.

»Vil I også gå jeres vej?«

Læs Johannes 6:67 , og læg mærke til det spørgsmål, Jesus stillede sine apostle.

Præsident M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har undervist om, hvordan Frelserens spørgsmål vedrører os.

Billede
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

I sidste ende kommer vi alle til at svare på Frelserens spørgsmål: »Vil I også gå jeres vej?« [ Joh 6:67 ]. Vi er alle nødt til at søge vores eget svar på det spørgsmål. For nogle er svaret enkelt, for andre er det svært.

(M. Russell Ballard, »Hvem skal vi gå til?«, Liahona, nov. 2016, s. 92)

Læs Johannes 6:68-69 , og se Peters svar på Frelserens spørgsmål.

  • Hvorfor tror du, at Peter var i stand til at reagere, som han gjorde?

Eleverne kan have fordel af at læse Peters vidnesbyrd i mesterlæreskriftstedet Matthæus 16:15-19 .

  • Hvad kan vi gøre for at følge Peters eksempel?

Eleverne kan give en række forskellige svar, herunder følgende: Vi kan vælge at tro på Jesus Kristus og blive hos ham, uanset hvad andre vælger.

Om det valg, de tolv apostle tog, sagde præsident M. Russell Ballard:

Billede
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

I det øjeblik, hvor andre havde fokus på det, de ikke kunne acceptere, valgte apostlene at fokusere på det, de troede og vidste, og derfor blev de hos Kristus.

(M. Russell Ballard, »Hvem skal vi gå til?«, Liahona, nov. 2016, s. 90)

  • Peter erklærede, at Frelseren havde »det evige livs ord« ( Joh 6:68). Hvad er nogle af Jesu Kristi lærdomme, som du ved er sande?

  • Hvilke velsignelser har du modtaget på grund af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige?

Overvej at lave en liste på tavlen med svarene på de tidligere spørgsmål.

Præsident M. Russell Ballard talte til personer, der måske overvejer at forlade Frelserens kirke. Se »Hvem skal vi gå til?« på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2016/10/to-whom-shall-we-go?lang=dan fra tidskode 05:35 til 08:16. Læg mærke til de spørgsmål, han stiller, mens du lytter til præsident Ballard.

  • Hvilke tanker fik du, da du lyttede til præsident Ballard?

  • Hvilke oplevelser har du haft, der hjælper dig med at tro på Jesus Kristus og slutte dig til eller blive i hans kirke?

  • Hvordan kan det hjælpe dig at huske disse oplevelser, når din tro prøves?

Overvej at dele et vidnesbyrd om Frelseren samt en eller to personlige grunde til at være medlem af hans kirke.

Hvis du kæmper med din tro, så husk på, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker dig. Du kan altid bede din himmelske Fader om hjælp. Du kan også tale med dine forældre, kirkeledere eller din seminarlærer om spørgsmål og bekymringer, du går rundt med.

Overvej at vise følgende spørgsmål og opfordre eleverne til at besvare to eller flere i deres studiebog.

  • Hvordan ville du reagere, hvis Herren spurgte dig: »Vil du også gå din vej?« ( Joh 6:67).

  • Hvad kan du gøre for at opnå og styrke dit vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans kirke?

  • Hvad vil du gerne huske på, hvis en person, du elsker, beslutter sig til at forlade Frelserens kirke?

  • Hvad ville du sige til en person, hvis hjerte er tynget, fordi et menneske, vedkommende holder af, har besluttet sig for at forlade Frelserens kirke?

Kommentar og baggrundsinformation

Joh 6:67-69 . Hvad var det, som Peter og De Tolv forstod, der hjalp dem med at forblive trofaste disciple af Jesus Kristus?

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Jeg ved ikke, om Peter og hans brødre på det tidspunkt bedre forstod, hvad Herren underviste om, end de disciple, der nu forlod Mesteren, men Peter vidste med et sikkert vidnesbyrd fra Ånden, at Jesus var Kristus, den levende Guds Søn (se også Matt 16:15-17), og at frelse ikke var at finde andre steder. Han var derfor fuldt ud opsat på at følge Jesus uanset hvad. Hvis han havde spørgsmål, ville de blive besvaret, når tiden var inde, men han ville ikke blive talt fra sin loyalitet over for Guds Søn – han var et vidunderligt eksempel for os alle.

(D. Todd Christofferson, »Det levende brød, som kom ned fra himlen«, Liahona, nov. 2017, s. 39, slutnote 8)

Hvad føler vor himmelske Fader og Jesus Kristus i forhold til dem, der forlader Kirken?

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Official Portrait of President Henry B. Eyring taken March 2018.

Inden verden blev til, elskede og arbejdede en kærlig himmelsk Fader og hans elskede Søn med dem, som de vidste ville fare vild. Gud vil altid elske dem.

(Henry B. Eyring, »Til mine børnebørn«, Liahona, nov. 2013, s. 72)

Hvad kan jeg gøre for dem, der er mindre aktive, eller som har forladt Kirken?

Præsident M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Mit svar er, lad være med at prædike for dem! Jeres familiemedlemmer eller venner kender allerede Kirkens lære. De har ikke brug for endnu et foredrag! Hvad de har brug for – hvad vi alle har brug for – er kærlighed og forståelse, ikke fordømmelse. Del jeres positive erfaringer ved at efterleve evangeliet. Det mest virkningsfulde, I kan gøre, er at dele jeres åndelige oplevelser med familie og venner. Vær også oprigtigt interesseret i deres liv, deres succeser og deres udfordringer. Vær altid varm, mild, kærlig og venlig.

(M. Russell Ballard, »Questions and Answers«, [foredrag på Brigham Young University, 14. nov. 2017], s. 5, speeches.byu.edu)

Supplerende læringsaktiviteter

Svarene på vores spørgsmål kommer i Herrens tid

Mange af disciplene knurrede, fordi de ikke forstod, hvad Frelseren mente, da han talte om, at de skulle spise hans kød og drikke hans blod (se Joh 6:51-61). Hans apostle forstod det måske heller ikke. Men de valgte at stole på det, de vidste og troede på.

Drøft, hvordan dette eksempel kan hjælpe eleverne, når de måske ikke har alle svarene på deres spørgsmål.

Overvej at læse Lukas 22:19-20 og derefter tale om, hvordan undervisning om nadveren kan have hjulpet apostlene med at forstå Herrens lærdomme i Joh 6:51-61 . (Det kan være nyttigt at påpege, at Lukas 22:19-20 er et mesterlæreskriftsted).

Valget om at tro

Hvis nogle elever kæmper med beslutningen om at blive i eller forlade Kirken, kan du overveje, at I ser »Hvem skal vi gå til?« på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2016/10/to-whom-shall-we-go?lang=dan fra tidskode 2:46 til 5:35. Eleverne kan derefter drøfte, hvordan man kan anvende præsident M. Russell Ballards råd.

Valget om at blive forarget

Nogle af Frelserens disciple blev forargede over hans lære (se Joh 6:60-61). Overvej at drøfte årsager til, at nogle mennesker i vore dage bliver forargede, og hvad de kan gøre for at vælge ikke at tage anstød. Uddrag fra følgende kan være nyttigt:

  • David A. Bednar, »Og intet bliver til anstød for dem«, Liahona, nov. 2006, s. 89-92

  • Neil L. Andersen, »Forlad ham aldrig«, Liahona, nov. 2010, s. 39-42