Seminarie
Mattheüs 18:21–35


Mattheüs 18:21–35

De gelijkenis van de onbarmhartige dienaar

Afbeelding
Scenes from an outdoor market, money changer’s table with coin trays. Outtakes include coins in pan of a balance scale, clay lamps that are lit on a ledge, and some chickens.

Als antwoord op een vraag die Petrus stelde over vergeving, gaf Jezus Christus de gelijkenis van de onbarmhartige dienaar. Deze les kan je helpen meer op je hemelse Vader en Jezus Christus te gaan lijken als je moeite doet om anderen te vergeven.

Waargebeurde verhalen delen. Om de belangstelling van de cursisten te helpen vergroten, kunt u overwegen om niet alleen waargebeurde verhalen uit het leven van de profeten en de kerkgeschiedenis te delen, maar ook uit toespraken van algemene conferenties, kerktijdschriften of uw eigen leven. Deze verhalen kunnen het geloof van de cursisten in het evangelie van Jezus Christus opbouwen door hen te helpen het evangelie te begrijpen door de ervaringen van anderen.

Voorbereiding van de cursist: In een Schrifttekst kerkleerbeheersing verklaart de Heer: ‘Van u wordt het vereist alle mensen te vergeven’ ( Leer en Verbonden 64:10). Laat cursisten bedenken waarom Jezus Christus ons gebiedt elkaar te vergeven. Laat ze desgewenst Leer en Verbonden 64:9–11 lezen en nadenken over de boodschap van de Heer in deze verzen.

Mogelijke leeractiviteiten

Wees tijdens deze les attent op cursisten die er moeite mee kunnen hebben iemand te vergeven die hen gekwetst heeft. Overweeg enkele van de uitspraken in ‘Toelichting en achtergrondinformatie’ te gebruiken die nuttig kunnen zijn voor cursisten die met dergelijke situaties geconfronteerd worden.

‘Wilt u me vergeven?’

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leefde Corrie ten Boom maandenlang in erbarmelijke omstandigheden in een naziconcentratiekamp in Ravensbrück (Duitsland). Haar zus Betsie stierf er. Na de oorlog sprak Corrie tot een groep mensen over de vergeving van God. Bisschop Keith B. McMullin, voorheen van de Presiderende Bisschap, beschreef wat er na haar toespraak gebeurde. Denk bij het lezen aan de verschillende manieren waarop Corrie gereageerd had kunnen hebben.

Afbeelding
Final official portrait of Elder Keith B. McMullin of the Presiding Bishopric, 1996. Released at the April 2012 general conference.

Er kwam een man op haar af. Ze herkende hem als een van de wreedste bewakers in het kamp. Hij zei: ‘U noemde Ravensbrück. ‘Ik was een van de bewakers daar. […] Maar sinds die tijd […] ben ik […] christen geworden.’ Hij legde uit dat hij God om vergeving had gevraagd voor de wreedheden die hij begaan had. Hij stak zijn hand uit en vroeg: ‘Wilt u het mij vergeven?’ [Corrie ten Boom, Tramp for the Lord (Zwerfster voor God, 1974), 56].

(Keith B. McMullin, ‘Het pad van onze plicht’, Liahona, mei 2010, 13.)

  • Welke gedachten kunnen op dat moment door het hoofd van Corrie zijn gegaan?

  • Waarom kan het zo moeilijk zijn om anderen te vergeven?

Lees Mattheüs 18:21–22 om te zien hoe Jezus antwoordde op een vraag die Petrus stelde over vergeving.

  • Hoe zou je kunnen uitleggen wat Jezus aan Petrus had geleerd?

  • Waarom denk je dat de Heer ons opdraagt om vergevensgezinde mensen te worden?

Hoewel vergeving veel belangrijke beginselen kent, concentreert deze les zich op ons verlangen om anderen te vergeven zoals Jezus Christus ons vergeeft. Overweeg, op basis van de antwoorden van de cursisten op de volgende vraag, de les aan te passen om aan hun behoeften tegemoet te komen.

  • Welke vragen heb je over het gebod van de Heiland om anderen te vergeven?

Denk na over je gevoelens over vergeving. Is er iemand die je moeilijk hebt kunnen vergeven? Schrijf in je studiedagboek op hoe je gezegend zou worden als je in staat zou zijn om degenen te vergeven die je hebben gekwetst of beledigd. Overweeg ook op te nemen hoe je leven anders zou zijn als je niet zou proberen anderen te vergeven.Kijk bij het bestuderen van een gelijkenis die de Heer aan Petrus gaf hoe de bereidheid van de Heer om ons te vergeven jouw vermogen om anderen te vergeven kan versterken.

De gelijkenis van de onbarmhartige dienaar

Lees Mattheüs 18:23–27 en let op hoe de koning in de gelijkenis zijn schuldenaar behandelt. Het is belangrijk te weten dat 10.000 talenten een onbetaalbare schuld is. Het zou een arme arbeider in de tijd van Jezus meer dan 250.000 jaar gekost hebben om zoveel geld te verdienen (zie Jay A. Parry en Donald W. Parry, Understanding the Parables of Jesus Christ [2006], 95).

  • Waarom denk je dat Jezus Christus in deze gelijkenis een onbetaalbare schuld gebruikte?

Lees de rest van de gelijkenis in Mattheüs 18:28–35 en let erop hoe we elkaar moeten behandelen, en waarom. Het is nuttig om te weten dat 100 penningen ongeveer gelijk was aan ‘drie maanden loon van een arme arbeider’ (naar de Engelstalige Bijbeluitgave van de kerk vers 28 , voetnoot a).

  • Wat heb je uit deze gelijkenis geleerd over vergeving?

  • Waarom is het belangrijk om te begrijpen hoeveel barmhartigheid de Heiland ons biedt?

Een waarheid die we uit deze gelijkenis kunnen opmaken, is dat we het voorbeeld van Jezus Christus kunnen volgen door anderen te vergeven zoals Hij ons vergeeft.

De Heer benadrukte het belang van anderen vergeven in onze bedeling. Wat heeft de Heer in Leer en Verbonden 64:9–11 over vergeving gezegd?

  • Waarom denk je, op grond van wat je vandaag geleerd hebt, dat de Heer van ons verlangt dat we alle mensen vergeven?

Jezus Christus kan ons helpen anderen te vergeven

Soms kan het moeilijk zijn om anderen te vergeven. Maar met de hulp van de Heiland is alles mogelijk.

Lees het slot van het verhaal van bisschop McMullin over Corrie en haar vroegere gevangenbewaarder, en onderzoek hoe de Heiland haar de kracht gaf om te vergeven.

Je kunt hiervoor ook de video ‘Het pad van onze plicht’ bekijken, op ChurchofJesusChrist.org, vanaf tijdcode 2:16 tot 3:26.

Afbeelding
Final official portrait of Elder Keith B. McMullin of the Presiding Bishopric, 1996. Released at the April 2012 general conference.

‘Hij kan daar niet erg veel seconden hebben gestaan met uitgestoken hand, maar mij scheen het toe als uren waarin ik worstelde met het moeilijkste wat ik ooit had hoeven doen.

‘[…] De boodschap dat God vergeeft heeft een […] voorwaarde: dat we hen vergeven die ons gekwetst hebben. […]

‘Help mij!’ bad ik in stilte. ‘Ik kan mijn hand optillen. Dat lukt me nog wel. Maar wilt U mij het gevoel erbij geven.’

‘[…] Houterig, mechanisch, legde ik mijn hand in zijn uitgestrekte hand. Terwijl ik dat deed, gebeurde er iets ongelooflijks. De stroom begon in mijn schouder, liep door mijn arm en sprong naar onze ineengeslagen handen over. Op dat moment leek deze genezende warmte mijn hele wezen te vervullen. Ik moest ervan huilen.

‘Ik vergeef je, broeder!’ riep ik uit. ‘Met heel mijn hart.’

‘We hielden elkaars hand een moment lang vast, de voormalige bewaker en de voormalige gevangene. Ik had Gods liefde nooit zo intens gevoeld als toen.’ [Corrie ten Boom, Tramp for the Lord (1974), 54–55].

(Keith B. McMullin, ‘Het pad van onze plicht’, Liahona, mei 2010, 13.)

  • Wat heb je van de ervaring van Corrie geleerd dat je kan helpen om te vergeven als dat moeilijk is?

  • Wat heb je uit je eigen leven, uit het leven van anderen of uit de Schriften geleerd over manieren om anderen te vergeven als dat moeilijk is?

Eén ding dat ons kan helpen bij het bestuderen van de Schriften is te leren van de eigenschappen van Jezus Christus en dan te proberen die eigenschappen ook te ontwikkelen. Mattheüs 18:21–35 is een van de vele Schriftteksten die de vergevensgezinde aard van de Heiland laten zien en ook de rechtvaardigheid van God wanneer we ervoor kiezen om niet te vergeven. Bedenk wat je kunt doen om vergevensgezinder te worden, zoals Jezus Christus. Hoe ga je de Heiland uitnodigen om je te helpen?

Toelichting en achtergrondinformatie

Mattheüs 18:24 . Hoeveel geld is 10.000 talenten?

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Wetenschappers verschillen van mening over de hier genoemde geldwaarde. Maar om het sommetje simpel te houden (en excuses dat ik de Amerikaanse munteenheid gebruik): stel dat de kleinere schuld van 100 penningen nu 100 dollar was, dan zou de zo vrijelijk kwijtgescholden schuld bijna een miljard dollar zijn geweest, of zelfs meer!

Een persoonlijke schuld van zo’n astronomisch bedrag is voor ons niet te bevatten. (Niemand kan zoveel shoppen!) Maar voor deze gelijkenis moest dat bedrag ook niet te bevatten zijn. Het moest ons voorstellingsvermogen te boven gaan, laat staan ons vermogen om te betalen. De reden is dat dit geen verhaal is over twee ruziënde slaven in het Nieuwe Testament. Het verhaal gaat over ons, de gevallen mensheid, allemaal sterfelijke schuldenaren, overtreders en gevangenen. Ieder van ons staat in de schuld en is veroordeeld tot gevangenschap. Dat was ons lot gebleven, ware het niet dat onze genadige Koning ons bevrijdt, simpelweg omdat Hij van ons houdt en ‘met medelijden jegens ons’ bewogen wordt [ Leer en Verbonden 121:4 ].

(Jeffrey R. Holland, ‘Weest u dan volmaakt – uiteindelijk’, Liahona, november 2017, 41.)

Betekent me gekwetst voelen door wat me is aangedaan dat ik iemand nog niet vergeven heb?

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Maar voor u die met echt zielenleed leven, is het belangrijk om op te merken wat [Jezus Christus] niet zei. Hij zei niet: ‘U mag geen hartzeer of echt verdriet voelen door het diepe leed dat u door anderen is aangedaan.’

(Jeffrey R. Holland, ‘Een bediening van verzoening’, Liahona, november 2018, 79.)

Ouderling David E. Sorensen van de Zeventig onderwees een belangrijke waarheid over het gebod om te vergeven.

Afbeelding
Unofficial portrait of Elder David E. Sorensen of the Presidency of the Seventy, 2004. DO NOT USE.

Ik wil graag duidelijk maken dat vergeving van zonden niet hetzelfde is als het gedogen van kwaad. […] Hoewel we een naaste die ons leed berokkent moeten vergeven, moeten we er ook aan werken om te voorkomen dat die verwonding zich herhaalt.

(Zie David E. Sorensen, ‘Vergevensgezindheid verandert verbittering in liefde’, Liahona, mei 2003, 12.)

Hoe kan anderen vergeven bevrijdend voor ons zijn?

Bekijk de video ‘Principles of Peace: Forgiveness’ (1:49), op ChurchofJesusChrist.org, om te horen over de vrede die een vrouw voelde nadat ze haar vader vergeven had, vele jaren na de scheiding van haar ouders.

Wat bedoelde de Heiland toen Hij Petrus zei dat hij anderen moest vergeven ‘tot zeventig maal zevenmaal’? ( Mattheüs 18:22)

Ouderling Lynn G. Robbins, voormalig Presidium der Zeventig, legde hierover het volgende uit:

Afbeelding
Former Official Portrait of Elder Lynn G. Robbins. Photographed March 2017. Replaced October 2019 (with Telescope ID: 2298123)

De Heiland vertelde Petrus […] in wezen om de tel helemaal niet bij te houden – om geen limiet aan vergeving te koppelen. […]

De Heiland noemde uiteraard geen bovengrens van 490. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat je 490 keer van het avondmaal kunt nemen en er bij de 491e keer een hemelse rekenmeester aangeeft: ‘Helaas, het saldo op uw bekeringskaart is op. U staat er voortaan alleen voor.’

De Heer gebruikte de rekensom zeventig maal zevenmaal als metafoor van zijn oneindige verzoening, zijn grenzeloze liefde en zijn onbeperkte genade. ‘Ja, en zo vaak als mijn volk zich bekeert, zal Ik hen hun overtredingen jegens Mij vergeven’ [ Mosiah 26:30 ; cursivering toegevoegd].

(Lynn G. Robbins, ‘Tot zeventig maal zeven maal’, Liahona, mei 2018, 23.)

Aanvullende leeractiviteit

Optionele video

Om de cursisten te helpen om de gelijkenis van de onbarmhartige dienaar te visualiseren, kunt u overwegen de video ‘Forgive Every One Their Trespasses: The Parable of the Unmerciful Servant’ (6:05), op ChurchofJesusChrist.org, te vertonen.

Laat de cursisten tijdens de video letten op redenen waarom we ernaar moeten streven anderen te vergeven.