Seminaari
Matteus 20:1–16


Matteus 20:1–16

Vertaus viinitarhan työmiehistä

Kuva
Men and women working in a vineyard picking grapes. Outtakes include the Lord of the vineyard, hiring workers to work in the vineyard, people picking grapes, being paid for their labors and also some pictures of the surrounding countryside/landscape and people working on the film

Pietari kysyi: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” (Matt. 19:27.) Vapahtaja vastasi esittämällä vertauksen viinitarhan työmiehistä. Tämä vertaus opettaa, että kaikki, jotka tekevät valinnan omistaa elämänsä Hänelle, saavat luvatun palkkion riippumatta siitä, milloin he ovat alkaneet kulkea liittopolkua. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua tuntemaan toivoa siitä, että saat siunaukset, joita Jeesus Kristus tarjoaa sovituksensa kautta.

Luo mielikuvia vaikeista kohdista. Oppilaat saattavat ymmärtää vaikeita pyhien kirjoitusten kohtia paremmin, jos he voivat näytellä ne tai havainnollistaa niitä jollakin muulla tavalla. Tämä auttaa oppilaita käsittelemään pyhien kirjoitusten tapahtumia, ihmisiä ja yksityiskohtia perusteellisemmin.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita laatimaan luettelo siunauksista, joita he ovat saaneet Herralta, koska heille on opetettu evankeliumia jo nuorena. Vaihtoehtoisesti he voisivat laatia luettelon tilaisuuksista, joita ihmiset saattavat menettää, jos heille opetetaan evankeliumia vasta myöhemmin elämässä. Pyydä oppilaita miettimään, mitä he voivat oppia laatimansa luettelon pohjalta.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Alla olevan esimerkkitilanteen sijaan voisit käyttää tätä tehtävää mukauttaen sitä kunkin luokan tarpeiden ja koon mukaan:

Kehota muutamaa halukasta oppilasta seisomaan, pitelemään käsissään pyhiä kirjoituksiaan tai jotakin muuta kirjaa ja ojentamaan käsivartensa suoraan eteenpäin kahden minuutin ajaksi. Lupaa heille palkinto (esimerkiksi pieniä makeisia), jos he pystyvät säilyttämään asennon koko tuon ajan. Kehota 30 sekunnin välein muita oppilaita käymään samaan asentoon, mutta älä lupaa heille mitään erityistä palkintoa. Kun alkuperäisistä kahdesta minuutista on jäljellä vain 30 sekuntia, kehota kaikkia jäljellä olevia oppilaita käymään siihen asentoon. Kun kaksi minuuttia on kulunut, kehota kaikkia oppilaita laskemaan kätensä alas. Anna kaikille osallistujille viimeksi liittyneestä alkaen sama palkinto kuin mikä luvattiin ensimmäisille vapaaehtoisille.

Kysy oppilailta, miltä tehtävä heistä tuntui. Jos ensimmäiset oppilaat valittavat, ettei heitä kohdeltu reilusti, kysy heiltä, miksi heistä tuntuu siltä.

Kuvittele seuraava tilanne:

Mari liittyi äskettäin kirkkoon yhdessä äitinsä ja isovanhempiensa kanssa. Pian sen jälkeen hänen isoisänsä menehtyi. Mari miettii, saako hänen isoisänsä samat siunaukset kuin hän, vaikka hän otti evankeliumin vastaan niin paljon myöhemmin elämässään.

  • Mitä sanoisit Marille?

Vapahtaja opetti apostoleilleen vertauksen, joka ilmentää Hänen huolenpitoaan kaikista, jotka päättävät seurata Häntä. Tavoittele koko tämän oppiaiheen ajan Pyhän Hengen innoitusta etsiessäsi totuuksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään paremmin Vapahtajan toiveita meitä kohtaan.

Viinitarhan työmiehet

Voisit piirtää taululle kaavion, jossa on tyhjiä kohtia seuraaville tiedoille kustakin työmiesten ryhmästä: aloitusaika, luvattu palkka, työtunnit ja maksettu palkka. Kehota oppilaita täyttämään kaavio.

Kun tutkit tätä vertausta, on hyödyllistä tietää, että tavallinen työpäivä Uuden testamentin aikaan oli todennäköisesti noin 12 tunnin pituinen, alkaen varhain aamulla ja päättyen illalla. Näissä jakeissa sana denaari viittaa roomalaiseen kolikkoon, joka on tyypillisesti maksettu työmiehelle kokonaisesta työpäivästä.

Lue Matt. 20:1–7 ja selvitä, miten viinitarhan omistaja palkkasi työmiehiä.Voisit katsoa videon ”Laborers in the Vineyard” [Viinitarhan työmiehet] (aikakoodi 0.00–1.33), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

Kuva
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Vapahtajan aikoina keskiverto mies ja hänen perheensä eivät voineet tehdä juuri muuta kuin elää sillä, mitä he sinä päivänä ansaitsivat. Jos ei tehnyt työtä tai viljellyt maata tai kalastanut tai myynyt, ei luultavasti syönyt.

(Jeffrey R. Holland, ”Viinitarhan työmiehet”, Liahona, toukokuu 2012, s. 31)

Auta oppilaita tarkastelemaan vertausta eri näkökulmista kunkin työmiesryhmän osalta.

  • Keitä viinitarhan omistaja ja työmiehet mielestäsi kuvaavat?

  • Miltähän olisi mahtanut tuntua olla sinä päivänä ensimmäisinä palkattujen työmiesten joukossa?

  • Mitähän ajatuksia ja tuntemuksia palkatuksi tulemista odottavilla työmiehillä on mahtanut olla päivän kuluessa?

Lue Matt. 20:8–16 ja selvitä, miten päivä päättyi kaikkien työmiesten osalta.Voisit katsoa videon ”Laborers in the Vineyard” [Viinitarhan työmiehet] (aikakoodi 1.34–3.00), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Voi olla hyödyllistä tietää, että tuleminen viinitarhan isännän palkkaamaksi tässä vertauksessa voi olla vertauskuvana siitä, että tekee liiton taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa. Palkka voi olla vertauskuvana iankaikkisen elämän siunauksista.

Esitä seuraavat kysymykset tai joitakin niistä (tai muita kysymyksiä) auttaaksesi oppilaita huomaamaan jumalalliset ominaisuudet, joita viinitarhan isäntä edustaa.

  • Mitä tuntisit viinitarhan isäntää kohtaan, jos olisit ensimmäisenä palkattujen joukossa? Entä, jos olisit yksi viimeisistä?

  • Millä tavoin viinitarhan isäntä osoitti rakkautta ja huolenpitoa kaikkia työmiehiä kohtaan?

  • Kun ymmärrät, että viinitarhan isäntä voisi kuvata taivaallista Isää tai Jeesusta Kristusta, mitä jumalallisia ominaisuuksia näet hänessä?

  • Mitä voit oppia tästä vertauksesta?

Herran armo

Vanhin Jeffrey R. Holland on kertonut tärkeitä totuuksia, joita voimme oppia Herrasta tämän vertauksen avulla. Voisit katsoa videon ”The Laborers in the Vineyard” [Viinitarhan työmiehet], joka on sivustolla churchofjesuschrist.org, aikakoodi 10.02–11.42, tai lukea seuraavan tekstin.

Kuva
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Tämä vertaus – kuten muutkaan vertaukset – ei todellisuudessa koske työmiehiä tai palkkoja yhtään sen enempää kuin ne toiset koskevat lampaita ja vuohia. Se on kertomus Jumalan hyvyydestä, Hänen kärsivällisyydestään ja anteeksiannostaan sekä Herran Jeesuksen Kristuksen sovituksesta. Se on kertomus anteliaisuudesta ja myötätunnosta. Se on kertomus armosta. Se tähdentää ajatusta, jonka kuulin monia vuosia sitten, että varmastikin se, mistä Jumala nauttii eniten Jumalana olemisessa, on se sykähdyttävä ilo siitä, että voi olla armollinen etenkin niitä kohtaan, jotka eivät odota sitä ja joista usein tuntuu, etteivät he ansaitse sitä.

En tiedä, kenen tässä laajassa kuulijakunnassa tänään kenties on saatava kuulla tähän vertaukseen sisältyvä anteeksiannon sanoma, mutta riippumatta siitä, kuinka myöhässä luulette olevanne, kuinka monia tilaisuuksia luulette menettäneenne, kuinka monia virheitä tunnette tehneenne tai riippumatta kyvyistä, joita luulette itseltänne puuttuvan, tai riippumatta siitä, kuinka kauas kodista ja perheestä ja Jumalasta tunnette matkanneenne, minä todistan, että te ette ole matkanneet jumalallisen rakkauden ulottumattomiin. Teidän ei ole mahdollista vajota niin alas, etteikö Kristuksen sovituksen ääretön valo loistaisi sinne.

(Jeffrey R. Holland, ”Viinitarhan työmiehet”, Liahona, toukokuu 2012, s. 32–33)

  • Pohdi, mitä sellaista vanhin Holland opetti taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta, minkä jo tiedät olevan totta. Miten olet saanut tietää, että se on totta?

  • Mitä muita ajatuksia tai tuntemuksia sinulla on taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta sen pohjalta, mitä olet oppinut tänään?

  • Miten oppimasi asiat voivat vaikuttaa päivittäiseen elämääsi?

Todista Jeesuksen Kristuksen armosta ja Hänen halustaan siunata kaikkia, jotka tulevat Hänen luokseen. Voisit kertoa henkilökohtaisen kokemuksen tai pyytää oppilaita kertomaan sopivalla tavalla, miten he ovat tunteneet Hänen armoaan ja laupeuttaan.

Selityksiä ja taustatietoja

Mikä on Herran viinitarhassa työskentelemisen tarkoitus?

Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut:

Kuva
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Mestarin palkka viimeisellä tuomiolla ei perustu siihen, kuinka kauan me olemme tehneet työtä viinitarhassa. Me emme saa taivaallista palkkaamme kellokortin mukaan. Sen sijaan tärkeää on, että työmme Herran viinitarhassa on saanut meidät tulemaan joksikin. Joillekin meistä tähän kuluu enemmän aikaa kuin toisilla. Lopussa on tärkeää vain se, mitä meistä on työmme kautta tullut.

(Dallin H. Oaks, ”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 42)

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Minä todistan Jumalan rakkauden uudistavasta voimasta ja Hänen armonsa ihmeestä. Hän välittää siitä uskosta, johon viimein päädytte, ei siitä, minä päivän hetkenä siihen saavutte.

Jos siis olette tehneet liittoja, pitäkää ne. Jos ette ole tehneet niitä, tehkää ne. Jos olette tehneet ne ja rikkoneet ne, tehkää parannus ja korjatkaa ne. Koskaan ei ole liian myöhäistä niin kauan kuin viinitarhan Mestari sanoo, että aikaa on. – – Älkää viivytelkö. Alkaa olla myöhä.

(Jeffrey R. Holland, ”Viinitarhan työmiehet”, Liahona, toukokuu 2012, s. 33)

Lisäoppimistoimintoja

Vanhin Hollandin puhe ”Viinitarhan työmiehet”

Oppilaiden tarpeiden mukaan voisit opettaa vanhin Hollandin puheen ”Viinitarhan työmiehet” (Liahona, toukokuu 2012, s. 31–33) avulla seuraavista:

  • kateuden voittaminen (ks. hänen puheensa kappaleet 2–8 tai videon aikakoodi 0.23–7.08)

  • aiempien pettymysten jättäminen taakse ja kulkeminen eteenpäin uskossa (ks. kappaleet 9–11 tai aikakoodi 7.08–9.57).

Luukas 18:1–8, 35–43 . Vertaus väärämielisestä tuomarista ja sokean kerjäläisen parantamisesta

Voisit opettaa nämä kaksi kertomusta yhdessä tai erikseen. Molemmat havainnollistavat periaatetta siitä, että jos olemme vilpittömiä ja sinnikkäitä päivittäisissä rukouksissamme taivaalliselle Isälle ja kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme saada Heidän armoaan.

Vertauksessa väärämielisestä tuomarista (ks. Luuk. 18:1–8) tuomari, joka ei muuten välittänyt eräästä leskivaimosta, päätti auttaa leskeä, koska tämä väsytti häntä valituksellaan. Vapahtaja opetti tämän vertauksen korostaakseen sitä, että Jumala kyllä varmasti kuulee ja vastaa ”valituilleen, jotka päivin ja öin huutavat Häntä avuksi” ( Luuk. 18:7).

Miten tätä samaa totuutta havainnollistetaan kertomuksessa sokeasta kerjäläisestä, joka huusi Herraa avuksi? (Ks. Luuk. 18:35–43 .)

  • Millä tavoin tämän periaatteen mukaan eläminen voisi auttaa sinua päivittäisessä elämässäsi?

  • Miten taivaallinen Isä on osoittanut haluaan vastata sinulle silloinkin, kun vastaukset eivät tule sillä hetkellä tai sillä tavalla kuin toivomme?