Seminar
Matthæus 21:1-11; Johannes 12:27-36


Matthæus 21:1-11; Johannes 12:27-36

Frelserens indtog

Billede
Jesus Christ’s triumphal entry into Jerusalem. altered version

Frelseren gjorde sit indtog i Jerusalem, hvor skarerne priste og tilbad ham med råb om »Hosianna« (se Matt 21:9). Jesus fortalte derefter skarerne om sin mission for at frelse dem. Denne lektion indeholder en oversigt over den sidste uge af Jesu Kristi liv på jorden, som kan hjælpe dig til at føle en større respekt og ærbødighed for Jesus Kristus og hans mission for at frelse os.

Sådan anvendes Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier Eleverne har måske haft mulighed for derhjemme at studere og drøfte de skriftsteder og relaterede Kom og følg mig-hjælpekilder, der er angivet i lektionen, inden de drøfter skriftstederne i seminar. Tilpas lektionen efter de tidligere erfaringer, som eleverne måtte have haft med indholdet. Se efter muligheder for at trække på erfaringer, som eleverne har gjort sig derhjemme, og som kan velsigne seminarklassen.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at komme forberedte på at tale om et tidspunkt, hvor de havde brug for en andens hjælp til at komme ud af en vanskelig situation. Som et eksempel på en sådan situation kunne de se »Retfærdighed får evigt spil« fra tidskode 0:00 til 5:01. Denne video viser generalkonferencetalen i april 2015 af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum og kan findes på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2015/04/where-justice-love-and-mercy-meet?lang=dan

Mulige læringsaktiviteter

Et behov for frelse

Bed eleverne om at reflektere over deres forberedelse til klassen. De kan dele en personlig historie om et tidspunkt, hvor de havde brug for en andens hjælp, eller de kan dele en historie om en, de kender.

Tænk på et tidspunkt, hvor du var i en vanskelig situation og havde brug for en anden til at hjælpe eller redde dig.

  • Hvorfor havde du brug for hjælp eller at blive reddet?

  • Hvad kunne der være sket, hvis du ikke havde fået hjælp?

  • Hvordan påvirkede oplevelsen dine følelser over for den person, der hjalp eller reddede dig?

Vi har alle brug for Jesu Kristi frelsende kraft. Vi begår alle fejl, som vi ikke kan rette: Vi oplever tab, vi ikke kan dække, og vi møder smerte, forfølgelse, tragedier, byrder og skuffelser, som vi ikke selv kan bære.Reflekter over dit behov for Jesus Kristus. Notér i din studiebog, hvad du har brug for Jesu Kristi frelsende kraft til at hjælpe dig med.

I denne lektion kan du søge Helligåndens inspiration for at lære mere om, hvorfor Frelseren Jesus Kristus kan frelse os fra alle fejltrin, tab, smerter og situationer, vi ikke selv kan klare.

Jesu Kristi indtog

Overvej at vise et billede af Frelserens indtog.

Inden Jesus tog til Jerusalem for sidste gang, bad han sine disciple om at bringe ham et ungt æsel. Disciplene lagde deres kapper på æslet og føllet, og han satte sig på føllet (se Matt 21:1-7; Joh 12:14-15).

Læs Matthæus 21:8-11 og Johannes 12:12-13, og se, hvordan folket reagerede på Jesus Kristus, da han kom ind i Jerusalem. Mens du læser, forestil dig da, at du er til stede.

Mange mennesker råbte »Hosianna!«, et hebraisk ord, »som betyder ›frels os‹, og som anvendes ved lovprisning og bøn« (Guide til skrifterne, »Hosianna«, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/hosanna?lang=dan).

Ældste Bruce R. McConkie (1915-85) fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede betydningen af folkets reaktion på Frelserens indtog i Jerusalem:

Billede
Head and shoulders portrait of Elder Bruce R. McConkie.

Kun konger og erobrere modtog et sådant ekstraordinært tegn på respekt som dette … Blandt hyldestråb og bønner om frelse og udfrielse ser vi disciplene, der strør Herrens vej til med palmegrene som et tegn på sejr og triumf. Hele denne dramatiske scene bebuder den fremtidige samling, hvor »en stor skare …« skal stå »foran tronen og foran Lammet, klædt i hvide klæder og med palmegrene i hænderne« og med høj røst råbe: »Frelsen kommer fra vor Gud, som sidder på tronen, og fra Lammet.« ( Åb 7:9-10).

(Doctrinal New Testament Commentary, 1965, 1:578)

  • Hvad havde du mon sagt, gjort og følt, hvis du havde været til stede under Frelserens indtog i Jerusalem? Hvorfor?

  • Hvornår har du haft lyst til at råbe »Hosianna« (udtrykke oprigtig lovprisning og taknemmelighed) til Jesus Kristus?

  • Hvorfor ville du råbe »Hosianna« til Frelseren nu? Og i fremtiden?

Drøft eventuelt med eleverne, hvornår de kan have deltaget i et Hosianna-råb. De kan for eksempel have deltaget i et, som en del af en tempelindvielse.

Da Jesus red ind i Jerusalem på et ungt æsel, anerkendte mange mennesker dette som en offentlig erklæring om, at han ikke kun var den lovede Messias, men også den lovede konge af Israel. Mange så det som en opfyldelse af profetier fra skriften, som f.eks. den, der er nedskrevet i Zakarias 9:9 .

Mange troede, at Messias ville være en stor militær leder, der ville redde dem fra romersk undertrykkelse. De misforstod Frelserens frelsende mission.

  • Hvad sendte vor himmelske Fader Jesus Kristus for at frelse os fra?

Frelserens formål og mission

Efter Frelserens indtog bad »visse grækere«, som var kommet til Jerusalem for at fejre påsken, om lov til at mødes med ham (se Joh 12:20-21). Da Jesus hørte det, fortalte han om sin forestående lidelse, død og opstandelse. Han forklarede, at disse sidste begivenheder i Jerusalem, inklusive hans forestående korsfæstelse, var hele formålet med, at han kom til jorden (se Joh 12:23-33).

Læs Joh 12:27-28, 32-33, og se, hvad Jesus sagde, at hans formål og mission er. (Bemærk, at stemmen, der taler fra himlen, er vor himmelske Faders stemme, der udtrykker tillid til, at Jesus Kristus ville fuldføre sin forsoning).

  • Hvad fortalte Jesus om sit formål og sin mission?

  • Hvordan kan vor himmelske Faders tillid til Jesus Kristus øge din tillid til Frelserens evne og villighed til at frelse dig?

En opsummering af, hvad Frelseren underviste om i Johannes 12:27-28, 32-33 er, at Jesus Kristus udførte sin forsoning, så han kan drage alle til sig.

Frelseren vidnede om selvsamme sandhed i 3 Nefi 27:13-15 . Læs dette skriftsted og se efter, hvad disse vers tilføjer til din forståelse af denne sandhed. Du kan krydshenvise eller linke dette skriftsted til Johannes 12:32 .

En oversigt over begivenhederne i Frelserens sidste uge

Adskillige begivenheder i den sidste uge af Frelserens jordiske liv var afgørende for hans mission og formålet med at frelse os ved at drage os til ham.

Følgende infografik kan hjælpe dig med bedre at forstå disse begivenheder.

Billede
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Giv eleverne en kopi af infografikken, eller vis den nu.

Afhængigt af elevernes behov kan det være nyttigt at bruge nogle af forslagene i afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« i denne lektion som supplement til eller i stedet for infografikken.

Se på infografikken. Læs nogle af skriftstederne for at blive mere fortrolig med de beskrevne begivenheder. Tænk på, hvordan begivenhederne bidrog til Jesu Kristi frelsende mission, og overvej, hvordan han kan hjælpe og frelse dig på grund af det, han underviste om og gjorde i løbet af denne uge.

Notér de spørgsmål, du har om disse begivenheder, i din studiebog, samt hvilke begivenheder du ønsker vide mere om og hvorfor.

  • Hvilke spørgsmål har du om disse begivenheder?

  • Hvilke af dem ønsker du at lære mere om? Hvorfor?

  • Hvordan tror du, at det at lære mere om disse begivenheder kan hjælpe dig med bedre at forstå Jesu Kristi evne til og ønske om at frelse os?

Bed nogle elever om at dele deres svar på det foregående spørgsmål. Skriv deres kommentarer ned, og søg efter måder at bruge disse kommentarer på til at vejlede klassen i fremtidige lektioner.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad betød indtoget for jøderne, og hvad kan det betyde for os?

Frelserens indtog i Jerusalem under fejringen af påsken var direkte opfyldelse af profetien i Zakarias 9:9-10 og en offentlig erklæring om, at Jesus var den lovede Messias og Israels konge. I oldtiden var æslet et symbol på jødiske kongelige. På monarkiets tid i det gamle Israel, efter kong Sauls indsættelse på tronen, afholdt jøderne årlige ritualer med genindsættelse på tronen, der omhandlede en konge, der red ind i Jerusalem på et æsel. Rytteren nærmede sig Jerusalem fra øst og kom til templet. Disse ritualer varslede det tidspunkt, hvor Messias ville komme til sit folk på samme måde. På et tidspunkt, hvor Jerusalem var fyldt med jøder, der fejrede påske, gik Jesus således ind i Jerusalem på en måde, der demonstrerede, at han var Messias, Israels konge. At Jesus red på et æsel viste også, at han kom som en fredelig og »sagtmodig« Frelser, ikke som en erobrer på en stridshest (se Zak 9:9-10).

Ved det andet komme vil Jesus vende tilbage til jorden i stor magt og herlighed. Som et symbol på sin herlighed vil han komme på en »hvid hest« i stedet for på æslet, som han red på ind i Jerusalem (se Åb 19:11-16). Han vil også komme til at regere som »Kongernes Konge og Herrernes Herre« ( Åb 17:14 ; se også Åb 19:16).

Hvad kan vi lære af brugen af palmeblade i indtoget?

Ældste Gerrit W. Gong fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official Portrait of Gerrit W. Gong. Photographed in 2018.

Traditionelt set var palmegrene et helligt symbol på at udtrykke glæde i vor Herre, som i Jesu indtog i Jerusalem, hvor »den store folkeskare … tog … palmegrene og gik ham i møde« [ Joh 12:12-13 ; se også Matt 21:8-9 ; Mark 11:8-10 ] … I Johannes’ Åbenbaring er de, der priser Gud og lammet, »klædt i hvide klæder og med palmegrene i hænderne« [ Åb 7:9 ]. Sammen med »retfærdighedens dragt« og »herlighedens krone« blev palmer medtaget i indvielsesbønnen for templet i Kirtland [se L&P 109:76 ]. …

(Gerrit W. Gong, »Hosianna og halleluja – Den levende Kristus: Hjertet af genoprettelsen og påske«, Liahona, maj 2020, s. 53)

Supplerende læringsaktiviteter

Virtuel rundvisning i Jerusalem

Brigham Young University har skabt en app, der giver os mulighed for at tage på virtuelle rundvisninger i byen Jerusalem og se steder, som de måske ud på Frelserens tid. Overvej at lade eleverne downloade appen og bruge den i stedet for infografikken i denne lektion. Appen kan også bruges i andre lektioner til at hjælpe eleverne med at visualisere begivenheder i det gamle Jerusalem og få en bedre forståelse af dem. Vejledning til download af appen kan findes på https://virtualscriptures.org/virtual-new-testament/.

Aktivitet med billeder

Vis følgende billeder i tilfældig rækkefølge, og bed eleverne om at bruge skrifterne og infografikken til at hjælpe dem med at sætte billederne i kronologisk orden. Bed derefter eleverne om at besvare de sidste tre spørgsmål i lektionen.

Billede
Jesus is riding a colt into Jerusalem through a great multitude of people holding tree branches. Outtakes include Jesus barely seen in a throng of people, images of the crowd, some small children, and Jesus walking through the crowd.
Billede
Jesus turning over a table of a money changer in the temple. Outtakes include images of Christ alone and with the crowd of merchants and buyers fleeing, people buying goods, and people looking.
Billede
Jesus giving the sop to Judas Iscariot. Outtakes include just Jesus, all the disciples seated, Jesus passing the cup of wine, Jesus holding the bread, a servant woman bring a jar, Judas Iscariot eating the sop, Jesus taking a piece of bread wrapped in cloth, and Jesus raising a glass of wine.
Billede
Christ kneeling in Gethsemane. Outtakes include the back of the savior shown kneeling in the tall grass, close-up of his face looking afraid, in a distance with blood on his face and hands near a river, an angel comforting him, profile portrait, and a glowing angel coming toward Christ who is huddled on the ground.
Billede
Jesus is on the cross between two malefactors, there is a crowd below that are watching. Outtakes include a sponge on a stick lifted up to Jesus by a Roman soldier, different views of the three me on the crosses, soldiers gambling and parting his clothes, Jesus walking wearing crown of thorns and covered in blood, and Caiaphas.
Billede
Mary Magdalene encountering the resurrected Christ.