Seminar
Matthæus 3:13-17, del 1


Matthæus 3:13-17, del 1

Jesus Kristus blev døbt af Johannes Døber

Billede
Jesus Christ being baptized by John the Baptist in the River Jordan. Christ has been immersed and is ascending out of the water.

Jesus Kristus kom til Johannes Døber for at blive døbt af ham. Denne lektion kan hjælpe dig med at forstå og forklare betydningen af dåben i Jesu Kristi evangelium.

Anvendelse af Mormons Bog til at afklare sandheden. Hjælp eleverne med at få en større forståelse af vigtige læresætninger, der undervises om i Bibelen, ved at anvende Mormons Bog til at bekræfte og afklare sandheden.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at forberede sig til klassen ved at tænke over, hvordan de vil forklare betydningen af dåben for én, de elsker, og som ikke er medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Mulige læringsaktiviteter

Betydningen af dåben

Tænk på de mennesker, du elsker, som ikke er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Forestil dig, at en af dem mødtes med nogle missionærer. Hvordan ville du have det med det? Forestil dig, at missionærerne bad dig om at forklare vigtigheden af at blive døbt. Tænk over, at det du siger, kan hjælpe din ven med at tage dette vigtige skridt.

  • På en skala fra 1 til 10 (1 = ikke forberedt; 10 = ekstremt forberedt), hvor forberedt ville du så føle dig på at forklare betydningen af dåb på en måde, der kan give én, du elsker, lyst til at blive døbt?

Overvej at invitere eleverne til at besvare dette spørgsmål ved, at de viser et antal fingre.

  • Hvad ønsker du at vide mere om dåben for at føle dig bedre forberedt på at forklare dens betydning?

Vær opmærksom på de aspekter af dåben, som eleverne gerne vil vide mere om. Når du underviser, så prøv at fremhæve det materiale i lektionen, der kan hjælpe med at besvare deres spørgsmål.

I dagens lektion får du mulighed for at studere læren om dåb og drøfte forskellige spørgsmål om emnet. Du får også mulighed for at øve dig i at forklare, hvad du lærer.

Jesus Kristus blev døbt for at vise os vejen

Overvej at vise kort 11, » Det hellige land på Det Nye Testamentes tid «,i afsnittet Bibelske kort i Studiehjælp i appen Evangelisk Bibliotek eller ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/bible-maps/map-11?lang=dan

Billede
Map 11 - The Holy Land in New Testament Times

Jesus rejste fra Galilæa til Betania, sandsynligvis til fods, for at blive døbt af Johannes Døber (se Matt 3:13 ; Joh 1:28 ; 1 Ne 10:9). Johannes havde nøglerne til Det Aronske Præstedømme og døbte mennesker i Jordanfloden (se Guide til skrifterne, » Johannes Døber ,« ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/john-the-baptist?lang=dan). Brug en af skalaerne på kortet til at beregne den afstand, Frelseren tilbagelagde.

  • Hvad kan Frelserens indsats for at blive døbt af Johannes lære dig om ham og dåben?

Læs Matthæus 3:13-17 , og forestil dig at være til stede ved Frelserens dåb. Se efter vigtige detaljer om Frelseren og dåben, som du gerne vil huske på.

  • Hvis du havde været til stede ved Frelserens dåb, hvad vil du så huske fra oplevelsen?

  • Hvad tror du, du ville have lært om Frelseren og dåben?

Nogle af de sandheder, som eleverne måske finder, kan være om Guddommen. Hvis »Matthæus 3:13-17, del 2« bliver den næste lektion, så overvej at informere eleverne om, at Guddommen vil blive drøftet mere detaljeret der.

Tænk over, hvad du kan dele med din ven eller dit familiemedlem om Jesu Kristi dåb, der kan hjælpe ham eller hende.

Det kan også være nyttigt at tænke på, hvilke spørgsmål din ven eller dit familiemedlem kan have om dåb. Nogle af deres spørgsmål kan blive besvaret i Matthæus 3 . Derudover er Mormons Bog en inspireret kilde, der afklarer mange sandheder om dåben. Følgende spørgsmål er eksempler på spørgsmål, som én, der ikke forstår betydningen af dåb, kan have. Vælg et spørgsmål, som du tror, din ven eller dit familiemedlem kan have. Studér derefter de tilknyttede vers i Mormons Bog og se, hvordan de kan hjælpe dig med at besvare dette spørgsmål.

Overvej at skrive følgende spørgsmål og skriftstedshenvisninger på tavlen.

  • Behøver jeg at blive døbt, selvom Jesus blev døbt? Hvorfor eller hvorfor ikke? (Se 2 Ne 9:21, 23-24 ; 2 Ne 31:5, 10-11).

  • Hvorfor bør jeg døbes? Hvilke velsignelser ville jeg modtage? (Se 2 Ne 31:12-13, 17-18).

  • Jesus kom til Johannes Døber for at blive døbt. Hvem kan døbe mig? (Se 3 Ne 11:19-22).

  • Jesus blev døbt i Jordanfloden og steg op af vandet. Skal jeg være helt nedsænket i vandet, eller er der en anden måde at blive døbt på? (Se 2 Ne 31:13 ; 3 Ne 11:23-26).

  • Hvis jeg bliver døbt for at blive renset for synd, hvorfor blev Jesus så døbt? Var han ikke syndfri? (Se 2 Ne 31:5-11).

Brug det, du har lært af Matthæus 3:13-17 og Mormons Bog, når du skriver, hvordan du vil forklare betydningen af dåben for dit familiemedlem eller din ven.

Når eleverne er færdige med deres studie, så bed dem om at opføre et rollespil om, hvordan de vil forklare betydningen af dåben for deres venner eller familiemedlemmer.

Hvis du føler dig inspireret, kan du overveje at dele din skildring med en ven eller et familiemedlem, der ikke er blevet døbt som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Det kan også være en værdifuld aktivitet at dele med en, der allerede er blevet døbt.

Kommentar og baggrundsinformation

Matthæus 3:13 . Hvorfor kom Jesus til Johannes for at blive døbt?

Joseph Smith forklarede den autoritet, som Johannes Døber besad, da han sagde:

Billede
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

Johannes var på det tidspunkt den eneste retmæssige forvalter af rigets affærer på jorden, og han besad myndighedens nøgler. Jøderne måtte adlyde hans instruktioner og belæringer eller blive fordømt af deres egen lov … Zakarias’ søn fravristede jøderne nøglerne, riget, myndigheden og herligheden ved den hellige salvelse og himlens forordning.

Hvorfra ved vi, at dåb er væsentlig?

Frelseren underviste om dåbens væsentlighed, da han fortalte Nikodemus, at den var nødvendig for at komme ind i Guds rige (se Joh 3:5). Profeten Joseph Smith sagde også, at dåben var afgørende for frelse:

Billede
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

Omvend jer fra alle jeres synder og bliv døbt i vandet til forladelse for dem i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn og modtag håndspålæggelse af den, der er ordineret og beseglet til denne myndighed, så I kan modtage Guds hellige Ånd. Dette er i overensstemmelse med den hellige skrift og Mormons Bog og den eneste måde, hvorpå mennesket kan komme ind i det celestiale rige.

Hvordan kan Mormons Bog afklare den lære om dåb, som Bibelen indeholder?

Ældste Tad R. Callister fra De Halvfjerds’ Præsidium har sagt:

Billede
Brother Tad R. Callister, Sunday school General President. Official Portrait 2018.

Om og om igen optræder Mormons Bog som et bekræftende, forklarende og forenende vidnesbyrd om de læresætninger, som Bibelen indeholder, så der kun er »én Herre, én tro, én dåb« …

Der findes adskillige dåbsmetoder i verden i dag, skønt Bibelen fortæller os den måde, hvorpå Frelseren, vores store forbillede, blev døbt: »Han steg straks op fra vandet« ( Matt 3:16). Kunne han være kommet op fra vandet, medmindre han først var gået ned i vandet? For at der ikke skal være nogen uoverensstemmelse over det emne, fordriver Mormons Bog den med denne ligefremme udtalelse angående læren med hensyn til den rette dåbsmetode: »Og så skal I sænke dem ned i vandet« ( 3 Ne 11:26).

(Tad R. Callister »Mormons Bog – en bog fra Gud«, Liahona, nov. 2011, s. 75-76)

Supplerende læringsaktiviteter

Alternative måder at begynde lektionen på

Mulighed 1Overvej at lave en labyrint, som eleverne kan fuldføre, på papir eller på tavlen, og som kun har en mulig løsning. Eleverne kan opfordres til at tænke over, hvilke åndelige lektioner, der kan læres af denne aktivitet. Hvad er betydningen af, at der kun er én måde at fuldføre labyrinten på? Overvej at bruge informationen i det følgende afsnit til at introducere emnet dåb som en vigtig del af vejen tilbage til vores himmelske hjem.Selvom omstændighederne i vores liv kan være meget forskellige, er der kun én måde at vende tilbage til vores himmelske Fader på, og den måde er muliggjort ved vor Frelser Jesus Kristus (se Joh 14:6 ; Mosi 3:9, 17). Gennem sit eksempel og sine lærdomme viste Jesus Kristus, at en afgørende del af vores rejse er dåbens ordinance (se Joh 3:5 ; L&P 76:50-55).

Mulighed 2Skriv ordet dåb på tavlen. Bed eleverne om at nedskrive forskellige spørgsmål om dåb, der begynder med ordene Hvem, Hvad, Hvornår, Hvor, Hvorfor og Hvordan. Bed eleverne om at se efter svar på disse spørgsmål, når de studerer Jesu Kristi dåb.

Brug af Frelserens ord i Mormons Bog til at undervise i dåben

Overvej at invitere eleverne til at bruge Frelserens ord til at forklare dåbens ordinance. Du kan bede eleverne om at se i Mormons Bog efter, hvad Jesus Kristus sagde om dåben. Følgende skrifter kan bruges: 3 Nefi 11:21-28 ; 3 Nefi 27:20 .

Brug af Jesu Kristi lære og egenskaber til at forstå dåb

Overvej at vise følgende scenarier og lade eleverne vælge en person, hvis bekymring for dåb de kan hjælpe med at løse.

Noelle ønsker at blive døbt, men ingen i hendes nærmeste familie har Det Aronske eller Melkisedekske Præstedømme.

Makai ønsker at blive døbt, men er bange for at blive nedsænket i vand. Han er villig til at blive nedsænket i vand, bortset fra hovedet.

Missionærerne har inviteret Mason til at blive døbt. Han forstår ikke, hvorfor dåben er vigtig.

Nicole vil gerne vide, hvorfor folk bliver døbt. Hvad skal det være godt for?

Eleverne kan arbejde alene eller i små grupper for at studere Mattæus 3:13-17 ; 2 Nefi 31:5-12, 17-18 og 3 Nefi 11:19-22 og lede efter sandheder, der kan hjælpe personerne i scenarierne.

Giv eleverne mulighed for at dele deres svar på scenarierne.