Seminar
Matthæus 3:13-17, del 2


Matthæus 3:13-17, del 2

Vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden

Billede
Joseph Smith in the Sacred Grove looking up at the personages of God the Father and Jesus Christ, who have appeared to him.

Vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden var alle til stede ved Jesu Kristi dåb. Denne lektion kan hjælpe dig med at øge din forståelse af hvert medlem af Guddommen, hvilket igen kan påvirke dine valg i livet.

Anerkend elevens nuværende forståelse. Hver elev kommer med sine unikke oplevelser, viden, forståelse og perspektiv til klassen. Forsøg at afdække elevernes nuværende forståelse af en given doktrin, et princip eller et begreb, og søg efter måder at vejlede dem på gennem læringsprocessen.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at komme til undervisningen forberedt på at fortælle, hvad de ved om Guddommen, hvorfra de ved det, og med de spørgsmål, de måtte have.

Mulige læringsaktiviteter

Hvad hjælper de sidste dages helliges unge med at være gode til at håndtere vanskeligheder?

Overvej at vise følgende udsagn, mens eleverne drøfter følgende spørgsmål.

Læs følgende udtalelse fra præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab:

Billede
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

En [nyheds]artikel havde titlen »Mormon teens cope best: Study finds they top peers at handling adolescence«. Denne artikel konkluderede, at »mormonerne var bedst til at undgå risikabel opførsel, klare sig godt i skolen og have en positiv indstilling til fremtiden.« En af forskerne bag undersøgelsen, der interviewede de fleste af vores unge, sagde: »I næsten alle kategorierne, vi så på, var der et klart mønster: Mormonerne lå øverst.«

(Dallin H. Oaks, »Forældre og børn«, Liahona, nov. 2018, s. 62)

  • Hvorfor tror du, at mange sidste dages helliges unge klarer livets vanskeligheder så godt?

Tænk over dine egne livserfaringer.

Overvej at lade eleverne vurdere sig selv på en skala som den følgende for sig selv:

  • Hvor godt synes du, at beskrivelsen af de unge, der blev interviewet, beskriver dig?

  1. Den beskriver mig rigtigt godt.

  2. Den beskriver mig nogenlunde.

  3. Den beskriver mig rigtigt dårligt.

Præsident Oaks fortsatte med at sige, at en af grundene til, at han føler, at de unge i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er så forberedte på at møde udfordringer, er deres forståelse af frelsesplanen og deres viden om deres forhold til Gud (se »Forældre og børn«, s. 62). Ved en anden lejlighed sagde han:

Billede
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Fordi vi har sandheden om Guddommen og vores forhold til dem, om formålet med livet og beskaffenheden af vores evige skæbne, har vi det ultimative kort over og forsikring til vores rejse gennem jordelivet.

(Dallin H. Oaks, »Guddommen og frelsesplanen«, Liahona, maj 2017, s. 103)

  • Hvorfor tror du, at forståelse af disse sandheder hjælper sidste dages helliges teenagere med at undgå risikabel adfærd, at klare sig godt i skolen og at have en positiv holdning til fremtiden?

  • Hvad kan blandt de sidste dages helliges unge være hindringer for at lære vores himmelske Fader og Jesus Kristus at kende gennem Helligåndens kraft?

Brug et øjeblik på at tænke over, hvad du forstår og kender til Guddommens roller og den kærlighed, vor himmelske Fader og Jesus Kristus har til dig. I denne lektion får du mulighed for at lære mere om vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden og for at overveje, hvordan det kan hjælpe dig at lære om dem.

Skrifterne lærer om Guddommen

Overvej at bede eleverne om at fortælle, hvad de har forberedt til undervisningen ved at lade dem skrive ned, hvad de ved om Guddommen, og hvorfra de ved det.

Opdel et ark papir i tre kolonner, og skriv oven over den første kolonne »Vor himmelske Fader«,den anden kolonne »Jesus Kristus«og den tredje kolonne »Helligånden«.I hver kolonne skriver du en eller to ting ned, som du ved om dette medlem af Guddommen. Tilføj en kort forklaring på, hvordan du har lært hver sandhed, eller hvorfor du tror på den. Tilføj i løbet af lektionen nye ting til disse kolonner, som du lærer om hvert medlem af Guddommen.

Denne aktivitet kan også udføres som klasse ved at lave tre kolonner på tavlen. Elever kan inviteres op til tavlen for at tilføje yderligere indsigt gennem hele lektionen.

Et sted i skrifterne, hvor vi kan lære mere om Guddommen, er der, hvor Jesus Kristus bliver døbt af Johannes Døber.

Vis et billede af Jesu Kristi dåb.

Billede
John the Bapist baptizing Jesus Christ in the River Jordan. A landscape of trees and mountains is in the background.

Læs om Jesu Kristi dåb i en eller flere af følgende beretninger fra de fire evangelier, og se efter, hvad du kan lære om hvert medlem af Guddommen:

Eleverne kan identificere sandheder svarende til følgende: Guddommen er tre særskilte og adskilte personer, Jesus Kristus udfører Faderens vilje, Jesus Kristus opfylder al retfærdighed, vor himmelske Fader og Helligånden vidner om Jesus Kristus, Helligånden bekræfter ordinancer, vor himmelske Fader finder velbehag i lydighed mod ham.

  • Hvad lærte du om hvert medlem af Guddommen?

Lyt omhyggeligt, mens eleverne fortæller, og brug derefter nogle af eller alle følgende oplysninger for at hjælpe dem med at forstå Guddommen bedre.

Disse vers hjælper os med at forstå, at hvert medlem af Guddommen er et særskilt væsen og indtager en vigtig rolle i vores liv. For eksempel gav Frelseren os et eksempel på at udføre Faderens vilje. Da Gud fandt velbehag i Jesus Kristus ved hans dåb, viste han, at han er en kærlig himmelsk Fader, der glæder sig over, at vi adlyder ham.

  • Hvornår har du følt, at vor himmelske Fader fandt velbehag i dig for noget, du gjorde? Hvordan påvirkede det dig at vide, at han fandt velbehag i dig?

Nogle elever tror måske til at begynde med, at de aldrig har gjort noget, der glæder vor himmelske Fader. Det kan være en hjælp at bede dem om grundigt at overveje disse spørgsmål og være opmærksomme på deres tanker og følelser. At identificere tidspunkter, hvor de følte kærlighed, glæde, fred eller godhed (følelser, der kan komme fra Helligånden), kan hjælpe eleverne med at opdage tidspunkter, hvor vor himmelske Fader fandt velbehag i deres handlinger (se Gal 5:22).

Profeten Joseph Smith (1805-1844) forklarede, at Helligånden ikke viste sig som en due. I stedet tilkendegav duen, at Helligånden var til stede. Joseph Smith har sagt: »Helligånden kan ikke omformes til en due, men der blev givet Johannes en dues tegn for at bekræfte handlingens sandhed og uskyld« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 82).

  • Hvornår har Helligånden vidnet om sandheden for dig?

  • Hvilke spørgsmål har du om Guddommen?

Brug disse eller andre tilgængelige muligheder, der bedst opfylder elevernes behov. I stedet for at bede eleverne om at vælge en mulighed, kan det også være nyttigt at studere sammen som klasse.

Vælg en eller flere af følgende muligheder for at hjælpe dig med at finde svar på dine spørgsmål om Guddommen. Mens du studerer, så prøv at se efter måder, hvorpå en forståelse af Guddommen kan velsigne dig personligt.

  1. Søg efter yderligere indsigt i skrifterne. Det kan være en god idé at se under » Gud, Guddommen « i Guide til skrifterne.

  2. Studér lærdomme fra profeter og apostle om Guddommen. For eksempel kan du læse Dallin H. Oaks’ tale, »Guddommen og frelsesplanen« (Liahona, maj 2017, s. 100-103) eller Jeffrey R. Hollands tale »Kendskab til Guddommen« (Liahona, jan. 2016, s. 32-39).

Billede
John the Bapist baptizing Jesus Christ in the River Jordan. A landscape of trees and mountains is in the background.
  • Hvilke skriftsteder eller lærdomme hjalp dig med at lære mere om Guddommen? Hvad lærte du?

  • Hvordan kan denne viden velsigne dit forhold til dem?

Forestil dig, at du skulle interviewes til en artikel, der fulgte efter den, der blev diskuteret i begyndelsen af klassen. Mange mennesker skrev til redaktøren og ønskede at kende årsagerne til, at sidste dages helliges unge klarede sig bedst i ungdomsårene. Du får mulighed for at give indsigt i, hvordan hvert medlem af Guddommen har hjulpet dig i deres individuelle, men beslægtede roller. For eksempel kan du have haft oplevelser med vor himmelske Fader, der besvarer dine bønner, Jesus Kristus, som har sonet for dine synder, eller Helligånden, der bekræfter sandheden for dig. Planlæg dit svar ved at besvare følgende spørgsmål.

  • Hvordan hjælper hvert medlem af Guddommen dig med at tackle teenagelivets vanskeligheder?

  • Hvilke oplevelser har hjulpet dig med at forstå og lære de forskellige medlemmer af Guddommen at kende?

  • Hvad vil du anbefale andre at gøre for at modtage de velsignelser, der kommer fra vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden?

Tilskynd flere elever at dele deres svar på et af spørgsmålene. Bær dit vidnesbyrd om, hvordan din forståelse og dit kendskab til Guddommen har hjulpet dig i dit liv.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvorfor fortæller skrifterne, at Faderen, Sønnen og Helligånden er »ét«, hvis de er adskilte og særskilte væsener?

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Vi tror, at disse tre guddommelige personer, der udgør en enkelt Guddom, er forenede i formål, tjenestegerning, vidnesbyrd og mission. Vi tror, at de er fyldt med den samme guddommelige følelse af barmhjertighed og kærlighed, retfærdighed og nåde, tålmodighed, tilgivelse og forløsning. Jeg mener, det er præcist at sige, at vi tror, at de er ét i ethvert betydende og evigt aspekt, vi kan forestille os, bortset fra at tro, at de er tre personer forenet i ét væsen – et begreb om treenighed, som aldrig er blevet fremsat i skrifterne, fordi det ikke er sandt …

Vi erklærer, at det ud fra skrifterne er indlysende, at Faderen, Sønnen og Helligånden er særskilte individer, tre guddommelige væsener, idet vi lægger mærke til sådanne entydige eksempler herpå som Frelserens store forbøn (se Joh 17) … hans dåb ved Johannes’ hænder (se Matt 3:13-17 ; Mark 1:9-11 ; Luk 3:21-22), oplevelsen på Forklarelsens bjerg (se Mark 9:7 ; Luk 9:35) og Stefanus’ martyrium (se ApG 7:55-56) – for blot at nævne fire.

(Jeffrey R. Holland, »Den eneste sande Gud, og ham, han har udsendt, Jesus Kristus«, Liahona, nov. 2007, s. 40-41)

Matthæus 3:16 . Viste Helligånden sig som en due?

Profeten Joseph Smith (1805-1844) forklarede:

Billede
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

»Duens tegn blev indstiftet før verdens skabelse, som et vidne om Helligånden, og djævelen kan ikke komme i en dues tegn. Helligånden er en person og er i en persons skikkelse. Den begrænser sig ikke til duens skikkelse, men i duens tegn. Helligånden kan ikke omformes til en due, men der blev givet Johannes en dues tegn for at bekræfte handlingens sandhed og uskyld.

Supplerende læringsaktiviteter

Alternativ forberedelse af eleverne

Bed eleverne om at tænke på et eksempel på, hvordan vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden er forenede i formål, men udfører forskellige roller. (For eksempel beder vi til vor himmelske Fader i Jesu Kristi navn, og Helligånden hjælper os med at genkende svarene på vores bønner.)