Seminaari
Matteus 3:13–17, osa 2


Matteus 3:13–17, osa 2

Taivaallinen Isä, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki

Kuva
Joseph Smith in the Sacred Grove looking up at the personages of God the Father and Jesus Christ, who have appeared to him.

Taivaallinen Isä, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki olivat kaikki läsnä, kun Jeesus Kristus kastettiin. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua syventämään ymmärrystäsi jumaluuden kustakin jäsenestä, mikä puolestaan voi vaikuttaa valintoihin, joita teet elämässäsi.

Tiedosta oppilaan tämänhetkinen ymmärrys. Jokainen oppilas tuo oppitunnille mukanaan ainutlaatuiset kokemuksensa, tietämyksensä, ymmärryksensä ja näkökulmansa. Pyri selvittämään, mitä oppilaat tietävät entuudestaan jostakin opista, periaatteesta tai käsitteestä, ja etsi sitten sopivia tapoja ohjata heitä oppimisprosessin aikana.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita tulemaan seuraavalle oppitunnille valmiina kertomaan, mitä he tietävät jumaluudesta, miten he tietävät sen ja mitä kysymyksiä heillä saattaa olla.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Mikä auttaa myöhempien aikojen pyhiin kuuluvia nuoria selviämään vaikeuksista hyvin?

Voisit laittaa näkyville seuraavan lausunnon samalla, kun oppilaat keskustelevat sen jälkeen esitetyistä kysymyksistä.

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dallin H. Oaksin seuraava lausunto:

Kuva
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

[Erään lehden] artikkeli oli nimeltään ”Mormon teens cope best: Study finds they top peers at handling adolescence” [Mormoniteinit pärjäävät parhaiten: tutkimus osoittaa, että he päihittävät ikätoverinsa murrosiästä selviytymisessä]. Tämän artikkelin loppupäätelmänä oli, että ”mormonit suoriutuivat parhaiten, mitä tulee riskialttiin käytöksen välttämiseen, koulussa pärjäämiseen ja myönteiseen asennoitumiseen tulevaisuutta kohtaan”. Yksi tutkimuksessa mukana olleista tutkijoista, joka haastatteli useimpia nuoriamme, sanoi: ”Miltei kaikissa kategorioissa, joita tarkastelimme, näkyi selkeä kaava: mormonit olivat ensimmäisinä.”

(Dallin H. Oaks, ”Vanhemmat ja lapset”, Liahona, marraskuu 2018, s. 62)

  • Mistähän syystä monet myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat nuoret selviävät elämän vaikeuksista niin hyvin?

Mieti omia elämänkokemuksiasi.

Voisit pyytää oppilaita arvioimaan seuraavalla asteikolla hiljaa mielessään, kuinka hyvin tämä kuvaa heitä.

  • Kuinka hyvin kuvaus haastatelluista nuorista kuvaa sinua?

  1. Se kuvaa minua hyvin.

  2. Se kuvaa minua jossakin määrin.

  3. Se ei kuvaa minua lainkaan.

Presidentti Oaks jatkoi sanoen, että yksi syy, jonka vuoksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon kuuluvat nuoret ovat hänen mielestään niin hyvin valmistautuneita kohtaamaan haasteita, on se, että he ymmärtävät pelastussuunnitelman ja tuntevat suhteensa Jumalaan (ks. ”Vanhemmat ja lapset”, s. 62). Eräässä toisessa tilanteessa hän on opettanut:

Kuva
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Koska meillä on totuus jumaluudesta ja suhteestamme jumaluuden jäseniin, elämän tarkoituksesta ja siitä, millainen on iankaikkinen päämäärämme, meillä on paras tiekartta ja matkavakuutus taipaleellemme kuolevaisuudessa.

(Dallin H. Oaks, ”Jumaluus ja pelastussuunnitelma”, Liahona, toukokuu 2017, s. 103)

  • Miksi arvelet, että näiden totuuksien ymmärtäminen auttaa myöhempien aikojen pyhiin kuuluvia teini-ikäisiä välttämään riskialtista käytöstä, menestymään koulussa ja asennoitumaan tulevaisuuteen myönteisesti?

  • Millaiset asiat voivat estää myös myöhempien aikojen pyhiin kuuluvia nuoria tuntemasta taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta Pyhän Hengen voiman avulla?

Mieti hetki, mitä tiedät ja ymmärrät jumaluuden rooleista ja siitä rakkaudesta, jota taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tuntevat sinua kohtaan. Tässä oppiaiheessa saat oppia lisää taivaallisesta Isästä, Jeesuksesta Kristuksesta ja Pyhästä Hengestä sekä pohtia, kuinka Heistä oppiminen voi auttaa sinua elämässäsi.

Pyhissä kirjoituksissa opetetaan jumaluudesta

Voisit pyytää oppilaita kertomaan, mitä he pohtivat valmistautuessaan oppitunnille, pyytämällä heitä kirjoittamaan, mitä he tietävät jumaluudesta ja kuinka he tietävät sen.

Jaa paperiarkki kolmeen sarakkeeseen. Kirjoita ensimmäiseen sarakkeeseen otsikoksi ”Taivaallinen Isä”,toiseen sarakkeeseen ”Jeesus Kristus”ja kolmanteen ”Pyhä Henki”.Kirjoita jokaiseen sarakkeeseen yksi tai kaksi asiaa, jotka tiedät tästä jumaluuden jäsenestä. Kirjoita myös lyhyesti, miten olet oppinut kunkin näistä totuuksista tai miksi uskot sen. Täydennä näitä sarakkeita oppitunnin kuluessa asioilla, joita opit jumaluuden kustakin jäsenestä.

Tämä toiminta voidaan tehdä myös yhdessä niin, että samat kolme saraketta piirretään taululle. Voit pyytää oppilaita tulemaan oppitunnin kuluessa taululle ja lisäämään sarakkeisiin ajatuksia.

Eräs pyhien kirjoitusten kohta, joka voi opettaa meille lisää jumaluudesta, on kohta, jossa Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen Kristuksen.

Laita näkyville kuva Jeesuksen Kristuksen kasteesta.

Kuva
John the Bapist baptizing Jesus Christ in the River Jordan. A landscape of trees and mountains is in the background.

Lue kertomus Jeesuksen Kristuksen kasteesta yhdestä tai useammasta evankeliumin kertomuksesta, jotka on lueteltu alla. Pane merkille, mitä voit oppia jumaluuden kustakin jäsenestä:

Oppilaat voivat löytää esimerkiksi seuraavanlaisia totuuksia: jumaluuteen kuuluu kolme erillistä ja toisistaan erottuvaa olentoa, Jeesus Kristus alistuu Isän tahtoon, Jeesus Kristus täyttää kaiken vanhurskauden, taivaallinen Isä ja Pyhä Henki todistavat Jeesuksesta Kristuksesta, Pyhä Henki vahvistaa toimitukset, taivaallinen Isä on mielissään, kun olemme kuuliaisia Hänelle.

  • Mitä opit jumaluuden kustakin jäsenestä?

Kuuntele ensin tarkkaavaisesti, mitä oppilaat kertovat, ja auta heitä sitten selventämään käsitystään jumaluudesta hyödyntämällä seuraavia tietoja.

Nämä jakeet auttavat meitä ymmärtämään, että jumaluuden kukin jäsen on erillinen olento ja täyttää tärkeän tehtävän elämässämme. Esimerkiksi Vapahtaja näytti meille esimerkin Isän tahdon noudattamisesta. Kun Jumala oli mieltynyt Jeesukseen Hänen saadessaan kasteen, Jumala näytti olevansa rakastava taivaallinen Isä, joka on mielissään, kun olemme kuuliaisia Hänelle.

  • Milloin olet tuntenut, että taivaallinen Isä on mieltynyt sinuun jonkin tekosi vuoksi? Miten sinuun vaikutti se, että tiesit Hänen olevan mieltynyt sinuun?

Osa oppilaista saattaa ensin ajatella, että he eivät ole koskaan tehneet mitään, mihin taivaallinen Isä olisi ollut mieltynyt. Voit kenties auttaa heitä, kun kehotat heitä pohtimaan huolellisesti näitä kysymyksiä ja kiinnittämään huomiota ajatuksiinsa ja tunteisiinsa. Kun oppilaat panevat merkille hetkiä, jolloin he ovat tunteneet rakkautta, iloa, rauhaa tai hyvyyttä (tunteita, jotka tulevat Pyhältä Hengeltä), se voi auttaa heitä näkemään tilanteita, joissa taivaallinen Isä on ollut mieltynyt heidän tekoihinsa (ks. Gal. 5:22).

Profeetta Joseph Smith (1805–1844) selitti, että Pyhä Henki ei ilmestynyt kyyhkysenä. Sen sijaan kyyhkynen osoitti, että Pyhä Henki oli läsnä. Joseph Smith opetti: ”Pyhää Henkeä ei voi muuttaa kyyhkyseksi, mutta kyyhkysen merkki annettiin Johannekselle merkiksi tapahtuman totuudesta” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 85).

  • Milloin Pyhä Henki on todistanut sinulle totuudesta?

  • Mitä kysymyksiä sinulla on jumaluudesta?

Käytä näitä tai muita saatavilla olevia vaihtoehtoja sen mukaan, mikä vastaa parhaiten oppilaiden tarpeisiin. Sen sijaan että pyydät oppilaita valitsemaan yhden vaihtoehdon, voi olla myös hyvä opiskella yhdessä ryhmänä tai katsoa jokin videoista yhdessä.

Valitse yksi tai useampi seuraavista vaihtoehdoista, jotka auttavat sinua löytämään vastauksia jumaluutta koskeviin kysymyksiisi. Kun tutkit, pane merkille myös, millä tavoin ymmärrys jumaluudesta voi siunata sinua henkilökohtaisesti.

  1. Etsi lisää tietoa pyhistä kirjoituksista. Voit tutkia Pyhien kirjoitusten oppaan kohtaa ” Jumala, jumaluus .

  2. Tutki profeettojen ja apostolien opetuksia jumaluudesta. Voit esimerkiksi lukea Dallin H. Oaksin puheen ”Jumaluus ja pelastussuunnitelma” (Liahona, toukokuu 2017, s. 100–103) tai Jeffrey R. Hollandin puheen ”Jumaluuden tuntemus” (Liahona, tammikuu 2016, s. 32–39).

  3. Katso video ”What Is the Godhead?” [Mitä on jumaluus] (7.03) tai ”Godhead—He Knows Me” [Jumala – Hän tuntee minut] (3.01), jotka ovat sivustolla churchofjesuschrist.org.

Kuva
John the Bapist baptizing Jesus Christ in the River Jordan. A landscape of trees and mountains is in the background.
  • Mitkä pyhien kirjoitusten kohdat tai opetukset auttoivat sinua oppimaan lisää jumaluudesta? Mitä opit?

  • Kuinka tämä tieto voi olla siunauksena suhteessasi Heihin?

Kuvittele, että sinua pyydetään haastatteluun lehtiartikkelia varten, joka kirjoitetaan jatkoksi oppitunnin alussa käsitellylle artikkelille. Monet ihmiset kirjoittivat lehden toimitukseen kysyäkseen, miksi myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat nuoret selvisivät parhaiten nuoruuden haasteista. Sia on tilaisuus kertoa, miten jumaluuden eri jäsenet ovat auttaneet sinua erillisissä mutta toisiinsa liittyvissä rooleissaan. Sia voi olla esimerkiksi kokemuksia siitä, että taivaallinen Isä on vastannut rukouksiisi, että Jeesus Kristus on kärsinyt syntiesi vuoksi tai että Pyhä Henki on vahvistanut totuuden sinulle. Suunnittele vastauksesi vastaamalla seuraaviin kysymyksiin.

  • Miten jumaluuden kukin jäsen auttaa sinua selviytymään teini-iän haasteista?

  • Mitkä kokemukset ovat auttaneet sinua ymmärtämään ja tuntemaan jumaluuden eri jäseniä?

  • Mitä suosittaisit muita tekemään, jotta he voivat saada taivaalliselta Isältä, Jeesukselta Kristukselta ja Pyhältä Hengeltä tulevia siunauksia?

Pyydä muutamia oppilaita kertomaan vastauksensa johonkin kysymyksistä. Lausu oma todistuksesi siitä, kuinka jumaluuden ymmärtäminen ja tunteminen on auttanut sinua elämässäsi.

Selityksiä ja taustatietoja

Miksi pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat ”yhtä”, jos He ovat erillisiä ja toisistaan erottuvia olentoja?

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

Kuva
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Me uskomme, että nämä kolme jumalallista persoonaa, jotka muodostavat yhden jumaluuden, ovat yhtä tarkoituksessa, toimintatavoissa, todistuksessa, tehtävässä. Uskomme, että He ovat täynnä samaa jumalista armeliaisuuden ja rakkauden, oikeudenmukaisuuden ja armon, kärsivällisyyden, anteeksiantamuksen ja lunastuksen tuntoa. Mielestäni on oikein sanoa, että uskomme Heidän olevan yhtä jokaiselta merkittävältä ja iankaikkiselta kannalta, mitä kuvitella saattaa, lukuun ottamatta sitä, että uskoisimme Heidän olevan kolme persoonaa yhdistettynä yhdeksi olemukseksi, mikä on kolminaisuusopin kannattajien käsitys, jota ei ole koskaan esitetty pyhissä kirjoituksissa – koska se ei ole totta. – –

Julistamme, että pyhistä kirjoituksista käy itsestään selvästi ilmi, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat erillisiä persoonia, kolme jumalallista olentoa, ja viittaamme sellaisiin kiistattomiin kuvauksiin, kuten – – Vapahtajan suuri esirukous [ks. Joh. 17 ], Hänen Johannekselta saamansa kaste [ks. Matt. 3:13–17 ; Mark. 1:9–11 ; Luuk. 3:21–22 ], kokemus Kirkastusvuorella [ks. Mark. 9:7 ; Luuk. 9:35 ], Stefanoksen marttyyrikuolema [ks. Ap. t. 7:55–56 ] – mainitakseni vain neljä niistä.

(Jeffrey R. Holland, ”Ainoa todellinen Jumala ja Jeesus Kristus, jonka Hän on lähettänyt”, Liahona, marraskuu 2007, s. 40–41)

Matt. 3:16 . Ilmestyikö Pyhä Henki kyyhkysenä?

Profeetta Joseph Smith (1805–1844)selitti:

Kuva
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

Kyyhkysen merkki säädettiin jo ennen maailman luomista todistukseksi Pyhästä Hengestä, eikä perkele voi ilmestyä kyyhkysen merkissä. Pyhä Henki on persoona ja on persoonan muodossa. Pyhä Henki ei rajoitu kyyhkysen muotoon vaan kyyhkysen merkkiin. Pyhää Henkeä ei voi muuttaa kyyhkyseksi, mutta kyyhkysen merkki annettiin Johannekselle merkiksi tapahtuman totuudesta, koska kyyhkynen on totuuden ja viattomuuden vertauskuva eli merkki.

Lisäoppimistoiminta

Oppilaan vaihtoehtoinen valmistautuminen

Kehota oppilaita miettimään yksi esimerkki siitä, miten taivaallinen Isä, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ovat yhtä tarkoituksessa mutta toimivat eri rooleissa. (Esimerkiksi me rukoilemme taivaallista Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Pyhä Henki auttaa meitä tunnistamaan vastaukset rukouksiimme.)