Seminar
Matthæus 6:19-34


Matthæus 6:19-34

»Søg først Guds rige«

Billede
Det er Kristus lære, at alt skal gives til dem, der søger Guds rige.

Som en del af bjergprædikenen lærte Jesus Kristus sine disciple: »Søg … først [at bygge] Guds rige og hans retfærdighed« (Matthæus 6:33). I denne lektion får I mulighed for at overveje og fortælle om vigtigheden af at sætte Gud først i jeres liv.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at overveje, hvordan de kan fortælle andre om vigtigheden af og velsignelserne ved at sætte Gud først i deres liv.

Mulige læringsaktiviteter

Frelseren lærer sine disciple: »søg først Guds rige«

Læs følgende scenarier fra det virkelige liv:

  • En ung mand i Californien i USA er en talentfuld surfer, men seminar ligger på samme tid som hans skoles surftræning.

  • En ung kvinde i Brasilien inviteres til en hædersplads ved sin venindes 15-års fødselsdagsfest, men hun skal være iført en kjole, der ikke overholder hendes standarder.

  • En ung mand i New Zealand er en talentfuld rugbyspiller, der forventes at modtage et tilbud om at spille professionelt, men han har alderen til at tage på fuldtidsmission.

Dette er eksempler på situationer, hvor unge kan vælge at sætte Gud først i deres liv, selvom det ikke vil være let.

  • Hvilke spørgsmål eller bekymringer kan de unge i disse situationer have vedrørende at sætte Gud først i deres liv?

  • Hvilke spørgsmål eller bekymringer kan I og jeres venner have om at sætte Gud først i jeres liv?

Når I studerer denne lektion, så bed Herren om at hjælpe jer med at håndtere jeres bekymringer, og føle vigtigheden af at sætte ham i første række. Læs et af følgende sæt af skriftsteder. Søg Helligåndens vejledning for at få hjælp til at finde og forstå sandheder, som Frelseren underviste i, og som kan hjælpe jer med at sætte Gud først i jer liv.

Eleverne kan vælge, hvilken gruppe skriftsteder de vil studere, eller de kan få tildelt mulighed A eller B. Det kan være en hjælp at vise følgende muligheder på tavlen.

Mulighed A: Matthæus 6:19-24. I disse vers brugte Frelseren ordet skatte for at angive det, vi sætter stor pris på, og øje for at symbolisere vores livssyn eller fokus i livet. Joseph Smiths oversættelse præciserer, hvad Herren underviste om i vers 22: »Øjet er legemets lys; hvis du derfor alene har Guds ære for øje, skal hele dit legeme være fyldt med lys« (JSO, Matthæus 6:22 (i JSO, tillæg ]); se også L&P 88:67). Det kan også være nyttigt at bemærke, at ordet mammon henviser til verdslighed eller rigdom (se Matt 6:24, ).

Mulighed B: Matthæus 6:25-34. Joseph Smiths oversættelse af disse vers tydeliggør, at Herren talte til sine apostle om deres ansvar for at »gå … ud i verden … idet I underviser folket« (JSO, Matt 6:25-26). Herrens vejledning var specifik for de tolv apostle på dette tidspunkt, men det princip, han underviste om, gælder også for os. Læg mærke til eksemplerne på, hvordan Gud tager sig af sine skabninger, inklusive os. Når I studerer, så vær særlig opmærksomme på vers 33: Joseph Smiths oversættelse af dette vers begynder således: »Stræb derfor ikke efter det, der er af denne verden, men stræb først efter at opbygge Guds rige« (JSO, Matt 6:38).

  • Hvad fandt I, der var meningsfuldt for jer, da I læste Frelserens ord og inviterede til Helligåndens vejledning? Hvorfor var det meningsfuldt?

Bed eleverne om at fortælle, hvad de fandt frem til. Overvej at skrive de principper, de nævner, på tavlen. Hvis eleverne er tilbageholdende med at dele principper, kan du overveje at spørge: »Hvordan vil I opsummere en af de sandheder, som Frelseren underviste i?«

Frelseren underviste om sande principper i disse vers, herunder: Vi kan ikke tjene både Gud og mammon (eller verdslighed) og Hvis vi først søger at opbygge Guds rige, så vil han velsigne os med det, som han ved, vi har brug for).

  • Hvad ved I om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der motiverer jer til at sætte dem først i jeres liv?

Unge mennesker, der sætter Gud i første række

Se om muligt en af følgende videoer om unge mennesker, der sætter Gud i første række. Videoerne passer til situationerne i begyndelsen af lektionen. (Alle videoer er tilgængelige via ChurchofJesusChrist.org.)

»Fortryder intet« (5:38): Den unge mand, der surfede.

»Ærbare unge kvinder« (3;50): Den unge kvinde, der bliver bedt om at bære en uanstændig kjole.

»En dag i missionen« (3:31): Den unge mand, der spillede rugby.

  • Hvad kunne I godt lide ved videoen? Hvad lærte I om at sætte Gud først?

  • Hvornår har I sat Gud først i jeres liv?

  • Hvilke velsignelser oplevede I som resultat af jeres beslutning?

Anspor andre til at sætte Gud i første række

Brug et øjeblik på at tænke over, hvordan Frelserens lærdomme om at sætte Gud først i sit liv gælder for jer. Fortsæt med at søge inspiration fra Helligånden, mens I gennemfører denne lektion.

Forestil jer, at jeres stavs- eller distriktspræsidentskab beder jeres kvorum eller klasse om at lave en video, der skal hjælpe de unge i dit område med at føle sig motiverede til at sætte Gud først i deres liv. Præsidentskabet planlægger at vise videoen ved et ungdomsarrangement.

Eleverne kan planlægge videoen individuelt eller i små grupper. Hvis planlægning af en video ikke er relevant for dine elever, kan de planlægge en tale eller en lektion om at sætte Gud først i deres liv.

Lav et detaljeret oplæg til jeres video. (I behøver ikke at optage en video. I skal blot lave et oplæg). Medtag følgende i jeres oplæg:

  • Mindst én sandhed, som Frelseren underviste om i Matthæus 6, og en forklaring om, hvordan den kan hjælpe unge med at sætte Gud først i deres liv.

  • Et nutidigt eksempel på nogle, der sætter Gud først i deres liv. Dette eksempel kan være noget, I selv eller nogle, I kender, har oplevet. Skriv et kort resume af eksemplet.

Inkluder også et eller flere af følgende i jeres oplæg:

  • En udtalelse fra en leder i Kirken

  • Billeder eller grafik, som I måske vil inkludere, og hvornår I vil inkludere dem

  • Jeres vidnesbyrd

Efter passende tid beder du flere elever om at fortælle klassen, hvad de vil inkludere i deres video. Efterhånden som de fortæller det, kan du overveje at stille opfølgende spørgsmål som følgende: »Hvorfor besluttede I at fokusere på denne sætning eller sandhed?« »Hvorfor besluttede I at bruge den historie eller oplevelse?« »Hvorfor tror I, at det kan hjælpe unge i dag?«

Overvej at henvise til de bekymringer eller spørgsmål, som eleverne udtrykte i begyndelsen af lektionen. Spørg eleverne: »Hvordan kan det, I har lært, hjælpe med at løse disse bekymringer?«

Det kan være en god idé at dele jeres plan for en video med familie og venner. Det kan være et godt tidspunkt at gøre det, når I som familie drøfter dette emne i jeres Kom og følg mig-studium.

Hvis I har mulighed for det, kan du overveje at lave jeres video og dele den med andre.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvilke velsignelser modtager vi, når vi Gud sætter Gud først i vores liv?

Præsident Ezra Taft Benson (1899-1994) sagde:

Billede
Fotografi af præsident Ezra Taft Benson. Han sidder i en læderstol foran en pejs. Hans hænder er foldede, og han bærer en stor turkis ring på den ene finger. Officielt portræt. 1986

Vi må sætte Gud før alt andet i livet …

Når vi sætter Gud først, så vil alt andet falde på rette plads eller forsvinde ud af vores liv. Vores kærlighed til Herren vil danne grundlag for vore følelser, hvordan vi anvender vores tid, hvilke interesser vi får samt vores prioritering.

(Ezra Taft Benson, »Det største bud – du skal elske Gud«, Stjernen, juli 1988, s. 4)

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

Billede
Officielt portræt af præsident Russell M. Nelson taget i januar 2018

Er I villige til at lade Gud være den vigtigste indflydelse i jeres liv? …

Overvej, hvordan jeres villighed kan velsigne jer …

Hvis I har oprigtige spørgsmål om evangeliet eller Kirken, vil I, når I lader Gud råde, blive ledt til at finde og forstå de absolutte, evige sandheder, der vil vejlede og hjælpe jer til at forblive fast på pagtsstien.

Når I står over for fristelse – selv når fristelsen kommer, når I er udmattede eller føler jer ensomme eller misforstået – så forestil jer det mod, I kan mønstre, når I vælger at lade Gud råde i jeres liv, og når I bønfalder ham om at styrke jer …

Når I vælger at lade Gud råde i jeres liv, vil I selv opleve, at Gud er en »gud, der gør mirakler« [Mormon 9:11].

(Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 94-95)

Hvad mente Frelseren, da han sagde: »I skal ikke bekymre jer for jeres liv« og »så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen«? (Matthæus 6:25, 34)

Hvad mente Frelseren, da han sagde: »Hver dag har nok i sin plage«? (Matthæus 6:34)

Denne sætning betyder »Tag ikke morgendagens problemer på forskud—du har problemer nok at tage dig af i dag« (Det Nye Testamente Elevhåndbog, s. 29).

Hvad er en alen? (Matthæus 6:27)

En alen var det almindelige længdemål blandt hebræerne. »Afledt af første led i albue, oprindelig om armlængde fra albue til fingerspids ca. 62,8 cm« (Den danske Ordbog »Alen«).

Supplerende læringsaktiviteter

Vogt jer for falske profeter

Overvej at bede eleverne om at give eksempler på idéer, der er alment accepteret af verden, men er i modstrid med vor himmelske Faders plan. Forklar, at falske profeter er enkeltpersoner eller grupper, der fremmer idéer, der strider mod vor himmelske Faders plan, og som forsøger at ødelægge tro på og vidnesbyrd om Jesus Kristus. Læs Matthæus 7:15-20 og drøft Frelserens lærdomme om at genkende falske profeter, og hvorfor disse lærdomme er vigtige i vor tid. Følgende udtalelse fra præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab kan være nyttig:

Billede
Officielt portræt af præsident Dallin H. Oaks taget i marts 2018.

»Satan er ivrig efter at forvirre vores tanker eller at føre os på afveje, når det kommer til vigtige ting … Frelseren … gav os denne test til at hjælpe os med at finde sandheden blandt de mange forskellige lærdomme, som kan forvirre os: »I skal kende dem på deres frugter«, sagde han (Nefis Tredje Bog 14:16) … Derfor bør vi se på resultaterne – »frugterne« – af de principper, der undervises i, og de personer, der underviser om dem. Det er det bedste svar på mange af de indvendinger, vi hører mod Kirken og dens lære og retningslinjer og lederskab. Brug den test Frelseren gav. Se efter frugterne – resultaterne.«

(Dallin H Oaks, »Det Melkisedekske Præstedømme og nøglerne«, Liahona, maj 2020, s. 71).