Seminaari
Filippiläiskirje 3


Filippiläiskirje 3

”Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken – –, jotta voittaisin omakseni Kristuksen”

Kuva
1st illustration: A warm loving image of Christ, eyes looking out towards the reader. 2nd illustration: stars and the galaxy

Mitä olet halukas uhraamaan seurataksesi Jeesusta Kristusta ja tullaksesi Hänen opetuslapsekseen? Apostoli Paavali luopui paljosta, kun hän päätti seurata Vapahtajaa, kuten vaikutusvaltaisesta asemastaan fariseuksena juutalaisessa yhteiskunnassa (ks. Fil. 3:5). Tämä oppiaihe voi auttaa sinua ymmärtämään, miten tärkeää on tehdä uhrauksia oppiakseen tuntemaan Jeesuksen Kristuksen.

Hyväksy hiljaisuus. Tehokkaisiin kysymyksiin vastaaminen vaatii aikaa. Anna oppilaille aikaa pohtia kysymyksiä. Jos oppilaat eivät vastaa kysymykseen heti, vältä kiusausta lopettaa hiljaisuus liian nopeasti vastaamalla kysymykseen. Aika, jonka oppilaat käyttävät kysymysten pohtimiseen, voi johtaa innoitukseen ja syventää todistusta.

Oppilaan valmistautuminen: Mikäli mahdollista, pyydä oppilaita keräämään kertomuksia perheenjäsenistä tai esivanhemmista, jotka tekivät uhrauksia seuratakseen Jeesusta Kristusta. Kannusta heitä tulemaan oppitunnille valmiina kertomaan näistä kokemuksista koko luokalle.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Mitä antaisit?

Voisit aloittaa oppitunnin käyttämällä seuraavaa kertomusta tai hyödyntää kertomuksia, joita oppilaat ovat valmistautuneet kertomaan.

Lue tai katso seuraava kertomus, jonka presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on esittänyt nuoresta miehestä, joka kertoi presidentti Gordon B. Hinckleylle (1910–2008), mitä uhrauksia hän oli halukas tekemään tullakseen kirkon jäseneksi.

Kuva
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Monia vuosia sitten tässä konferenssissa kuultiin nuoresta miehestä, joka löysi palautetun evankeliumin ollessaan opiskelemassa Yhdysvalloissa. Kun tämä mies oli palaamassa kotimaahansa, presidentti Gordon B. Hinckley kysyi häneltä, mitä hänelle tapahtuisi hänen palatessaan kotiin kristittynä. ”Meidän perhe tulee pettymään”, nuori mies vastasi. ”He saattavat karkottaa minut kotoa ja suhtautua minuun niin kuin olisin kuollut. Mitä tulee tulevaisuuteeni ja uraani, minulta saatetaan evätä kaikki etenemismahdollisuudet.””Oletko halukas maksamaan niin suuren hinnan evankeliumista?” presidentti Hinckley kysyi.

(Dallin H. Oaks, ”Uhri”, Liahona, toukokuu 2012, s. 21)

  • Mitä nuori mies mahtoi vastata? Miksi?

Anna oppilaille riittävästi aikaa vastata seuraavaan kysymykseen. Voisit pyytää oppilaita pohtimaan itsekseen ja kirjoittamaan vastauksensa, ennen kuin he kertovat siitä luokalle.

  • Mikä mahtaisi kannustaa jotakuta luopumaan niin paljosta seuratakseen Jeesusta Kristusta?

Kun tutkit lukua Fil. 3 , mieti, mitä olet uhrannut Jeesuksen Kristuksen evankeliumin hyväksi ja kuinka sinua on siunattu, kun olet tehnyt niin. Toisaalta uhraaminen, jotta olisit lähempänä Vapahtajaa, voi olla sinulle vieras ajatus. Olivatpa olosuhteesi millaiset tahansa, Vapahtaja on innokas auttamaan sinua edistymään. Kiinnitä koko oppiaiheen ajan huomiota Pyhän Hengen antamiin ajatuksiin ja tuntemuksiin, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään, mikä rooli uhrauksilla tulisi olla elämässäsi.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on jokaisen uhrauksen arvoinen

Muista, että ennen kuin Paavali koki kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen Damaskoksen tiellä (ks. Ap. t. 9), hän oli fariseus, jolla oli korkea uskonnollinen ja yhteiskunnallinen asema juutalaisten keskuudessa (ks. Fil. 3:5). Koska Paavali päätti seurata Jeesusta Kristusta ja käyttää elämänsä evankeliumin saarnaamiseen, hän koki ankaraa vainoa, ahdinkoa, fyysistä tuskaa ja emotionaalista rasitusta (ks. 2. Kor. 11:23–28). Jakeissa Fil. 3:7–17 kerrotaan, miltä Paavalista tuntui, kun hän luopui aiemmasta elämästään seuratakseen Jeesusta Kristusta, ja mitä siunauksia siitä koitui.

Oppilaat saattavat tarvita apua joidenkin pyhien kirjoitusten lukualueen sanojen ymmärtämisessä. Voisit tarpeen mukaan auttaa oppilaita, jos he huomaavat heille outoja sanoja opiskelun aikana.

Lue Fil. 3:7–14 ja pane merkille, mistä Paavali oli halukas luopumaan tunteakseen Jeesuksen Kristuksen ja seuratakseen Häntä.

Voisit järjestää oppilaat pareiksi tai pienryhmiin seuraavaa tehtävää varten. Kiinnitä huomiota oppilaisiin, jotka saattavat tarvita lisäapua kohtien kirjoittamisessa uudelleen omin sanoin.

Valitse jakeista Fil. 3:7–14 kaksi kohtaa tai ilmausta ja kirjoita Paavalin sanoma uudelleen omin sanoin. Jakeen Fil. 3:7 sanoman voi ilmaista uudelleen esimerkiksi seuraavasti: ”Asiat, jotka olivat minulle tärkeitä aiemmin, eivät nyt merkitse minulle mitään Jeesuksen Kristuksen ansiosta.” Kun olet valmis, vastaa seuraaviin kysymyksiin.

  • Mitä siunauksia Paavali sai, koska hän teki uhrauksia Herralle?

  • Mitä siunauksia hän pyrki uhrauksillaan yhä saamaan?

  • Mitä periaatteita Paavalin esimerkki uhrauksista voi opettaa meille?

Yksi periaate, jonka voimme oppia Paavalin esimerkistä, on se, että jos me luovumme kaikesta, mitä meiltä saatetaan vaatia seurataksemme Jeesusta Kristusta, ja ponnistelemme eteenpäin uskossa, niin me voimme oppia tuntemaan Hänet ja saada iankaikkisen elämän. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi tai opiskelupäiväkirjaasi.

Pohdi hetken aikaa, kuinka tämä periaate voi liittyä sinuun.

  • Mitä ajatuksia, kysymyksiä tai tuntemuksia sinulla on?

Pyydä vapaaehtoisia oppilaita vastaamaan edelliseen kysymykseen. Mikäli oppilailla ei ollut oppitunnin alussa tilaisuutta kertoa perheenjäsenistä tai esivanhemmista, jotka ovat tehneet uhrauksia evankeliumin vuoksi, voisit pyytää heitä tekemään sen nyt.

Jos oppilaille olisi hyödyksi kuulla lisää esimerkkejä uhrauksista, voisit käyttää ideoita, joita on oppiaiheen kohdan ”Lisäoppimistoimintoja” alakohdissa ”Esimerkkejä Mormonin kirjasta” ja ”Ei harmita”. Voisit kertoa myös omakohtaisen kokemuksen ja lausua todistuksen.

Henkilökohtainen uhraus

Muistele kysymystä, jonka presidentti Hinckley esitti oppiaiheen alussa nuoren miehen halukkuudesta uhrata niin paljon evankeliumin vuoksi. Lue loput presidentti Dallin H. Oaksin kertomuksesta.

Kuva
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Nuori mies vastasi kyynelsilmin: ”Se on totta, eikö olekin?” Kun se vahvistettiin todeksi, hän vastasi: ”Millä muulla sitten on väliä?” Tämä on uhrauksen henki monien uusien jäsentemme keskuudessa.

(Dallin H. Oaks, ”Uhri”, Liahona, toukokuu 2012, s. 21)

  • Mikä tässä nuoressa miehessä tekee sinuun vaikutuksen?

  • Millä tavoin Vapahtajan elämä, palvelutehtävä ja sovitus ovat ylin esimerkki uhrauksesta?

  • Mitä ajatuksia tai tuntemuksia sinulla on, kun pohdit, mitä Jeesus Kristus oli halukas uhraamaan puolestasi?

Ennen kuin oppilaat suorittavat seuraavan tehtävän, voi olla hyödyllistä pyytää heitä miettimään, mitä mahdollisia uhrauksia heitä saatetaan pyytää tekemään lähiaikoina, ja kertomaan esimerkkejä niistä toisilleen. Oppilaat voivat myös kirjoittaa taululle erilaisia uhrauksia, joita nuoret tekevät seuratakseen Jeesusta Kristusta.

Ajattele elämäsi seuraavia viittä vuotta ja kirjoita kirje tulevalle itsellesi. Sisällytä kirjeeseesi seuraavat tiedot:

  1. Mitä asioita sinun on ehkä uhrattava seuraavien viiden vuoden aikana oppiaksesi tuntemaan Herran paremmin ja valmistautuaksesi iankaikkiseen elämään.

  2. Mitä esteitä saatat kohdata, kun teet uhrauksia ja ”[juokset] kohti maalia” ( Fil. 3:14).

  3. Mitä asioita olet oppinut uhrauksen tärkeydestä ja siitä koituvista siunauksista.

  4. Millä tavoin uhraukset voivat auttaa sinua tulemaan enemmän Vapahtajan kaltaiseksi.

Selityksiä ja taustatietoja

Fil. 3:14 . Mitä Paavali tarkoitti sanoessaan ”juoksen kohti maalia”?

Vanhin Edward Dube seitsemänkymmenen koorumista on opettanut seuraavaa.

Kuva
Official Portrait of Elder Edward Dube. Photographed March 2017.

Juokseminen kohti maalia tarkoittaa sitä, että jatkaa uskollisesti ”kaidalla ja kapealla polulla, joka johtaa iankaikkiseen elämään” [ 2. Nefi 31:18 ] Vapahtajamme ja taivaallisen Isämme luona. Paavali näki, etteivät hänen kärsimyksensä ”ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme” [ Room. 8:18 ; ks. myös 2. Kor. 1:3–7 ]. Paavalin kirje filippiläisille, jonka hän kirjoitti ollessaan vangittuna, on kirje täynnä ylitsevuotavaa iloa ja riemua sekä kannustusta meille kaikille varsinkin tänä vaikeana epävarmuuden aikana. – –

On kiinnostavaa, että Paavali kehottaa meitä kulkemaan eteenpäin ja samalla unohtamaan sen, mitä on takanamme – aiemmat pelkomme, aiemmat pyrkimyksemme, aiemmat epäonnistumisemme ja aiemmat murheemme.

(Edward Dube, ”Juoksu kohti maalia”, Liahona, toukokuu 2021, s. 90–91)

Mistä voin tietää, mitä uhrauksia minun pitää tehdä päästäkseni lähemmäksi Jeesusta Kristusta?

Vanhin Larry R. Lawrence seitsemänkymmenen koorumista on opettanut, että sakramenttitoimitus on ihanteellinen hetki pohtia kunnioittavasti, mitä uhrauksia voimme tehdä Herran hyväksi.

Kuva
Official Portrait of Elder Larry R. Lawrence. Photographed March 2017.

Tässä kunnioituksen ilmapiirissä, kun ajatuksemme ovat kääntyneet kohti taivasta, Herra voi lempeästi ilmoittaa meille, minkä kanssa meidän on työskenneltävä seuraavaksi. Teidän laillanne minäkin olen vuosien mittaan saanut Hengeltä monia viestejä, joissa on osoitettu, kuinka voin edistyä. – –

Ehkäpä Henki kertoo teille, että teidän on annettava anteeksi jollekulle. Tai saatatte saada viestin olla valikoivampia katselemienne elokuvien ja kuuntelemanne musiikin suhteen. Saatatte tuntea innoitusta olla rehellisempiä liiketoimissanne tai anteliaampia paastouhreissanne. Mahdollisuudet ovat loputtomat.

(Larry R. Lawrence, ”Mitä vielä puuttuu?”, Liahona, marraskuu 2015, s. 34–35)

Mitä uhrauksia Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet tekevät seuratakseen Vapahtajaa?

Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on luetellut monia uhrauksia, joita Herran palautetun kirkon jäsenet tekevät. Voit lukea hänen puheensa ”Uhri”, Liahona, toukokuu 2012, s. 19–22, tai katsoa videon ”Sacrifice” [Uhri] (16.30), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Lisäoppimistoimintoja

Fil. 2:6–11

Kun oppilaat ovat vastanneet kysymykseen siitä, kuinka Vapahtajan elämä, palvelutehtävä ja sovitus ovat ylin esimerkki uhrauksesta, voisitte tarkastella jakeita Fil. 2:6–11 ja voisit pyytää oppilaita panemaan merkille, mistä Vapahtaja luopui ja millä taivaallinen Isä sen vuoksi siunasi Häntä.

Esimerkkejä Mormonin kirjasta

Yksi Mormonin kirjan esimerkki, joka havainnollistaa uhrauksen periaatetta, on Lehin perheen matka luvattuun maahan. Muista, että Laman ja Lemuel nurisivat eivätkä uskoneet Herran ohjeisiin jättää perintömaansa (ks. 1. Nefi 2:11–13). Nefi saattoi myös kyseenalaistaa käskyn lähteä Jerusalemista, mutta hän jatkoi uhrausta ”huutamalla Herran puoleen” (ks. 1. Nefi 2:16).

Lue 1. Nefi 2:16–20 ja luettele tai merkitse siunauksia, joita Nefi sai kuuliaisuutensa ja uhrauksensa ansiosta.

Oppilaille voi myös olla hyödyllistä oppia kuningas Lamonin isästä ja hänen halukkuudestaan uhrata kaikki syntinsä tunteakseen Herran (ks. Alma 22:15–23).

”Ei harmita”

Voisit näyttää videon ”Ei harmita” (5.38), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org. Keskustele oppilaiden kanssa nuoren miehen tekemästä uhrauksesta ja sen vuoksi saamistaan siunauksista. Pyydä oppilaita miettimään muita nykyajan esimerkkejä uhrauksesta, joita he ovat nähneet.