Seminarie
Romeinen 7–12


Romeinen 7–12

‘De Verlosser […] zal de goddeloosheden afwenden’

Afbeelding
A young man is in his home. He is reading and studying scriptures. This is in Fiji.

Er zijn momenten in het leven dat we ontmoedigd of gefrustreerd raken wanneer we tegenover God tekortschieten. Het is met een dergelijk gevoel van frustratie dat de apostel Paulus uitroept: ‘Ik ellendig mens’ (Romeinen 7:24). Ondanks onze zwakheden in dit sterfelijk leven kunnen we hoop en vrede hebben als we ons vertrouwen in Jezus Christus stellen. Deze les helpt je om je geloof in Jezus Christus te versterken en zo je zwakheden te overwinnen. 

Het Boek van Mormon gebruiken. Nephi kreeg te horen dat het Boek van Mormon en andere hedendaagse Schriftuur tevoorschijn zouden komen om ‘de waarheid [te] bevestigen’ van de Bijbel ( 1 Nephi 13:40). Door de cursisten naast de Schriftteksten uit de Bijbel ook Schriftteksten uit het Boek van Mormon te laten bestuderen, helpt u hen de waarheden van het evangelie van Jezus Christus beter te begrijpen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten Romeinen 7:14, 18–19, 24–25 en 2 Nephi 4:17–20, 26–32 lezen. Laat ze zich voorbereiden om te vertellen hoe deze verzen uit het Boek van Mormon voor hen hebben verhelderd wat er in Romeinen 7 staat. Herinner de cursisten eraan om ook hun eigen exemplaar van het Boek van Mormon mee te nemen naar de les.

Mogelijke leeractiviteiten

Omgaan met de zwakheden van het sterfelijk leven

Overweeg om het volgende scenario aan de behoeften van de cursisten aan te passen, of de cursisten zelf een scenario te laten bedenken over een tiener die ontmoedigd is door zijn of haar zwakheden.

Thomas is lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Hij wil Jezus Christus wel volgen, maar heeft het gevoel dat hij dat meestal niet zo goed doet als hij zou moeten. Vaak voelt hij zich schuldig vanwege zijn zwakheden en hij maakt zich zorgen dat hij nooit goed genoeg zal zijn.

Herken je jezelf in de gevoelens van Thomas?

  • Wat voor effect kunnen deze gevoelens hebben op je relatie met je hemelse Vader en Jezus Christus, en met andere mensen?

  • Waarom is het belangrijk om je hemelse Vader en Jezus Christus om hulp te vragen met het overwinnen van je zwakheden en tekortkomingen?

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat ‘de Heer onze sterfelijke zwakheid [begrijpt]. We wankelen allemaal weleens. Maar Hij kent ook ons grote potentieel.’ (‘Christus is opgestaan – met geloof in Hem kunt u bergen verzetten’, Liahona, mei 2021, 102.) Houd de woorden van president Nelson bij je studie van deze les in gedachten. Let op leringen die je kunnen helpen als je sterfelijke zwakheden tegenkomt. Bedenk hoe deze leringen je vertrouwen in de hulp en macht van Jezus Christus kunnen versterken.

De apostel Paulus worstelde ook met gevoelens van zwakheid en de strijd tussen het ‘vlees’ ( Romeinen 7:18), oftewel onze lichamelijke begeerten, en de ‘innerlijke mens’ ( vers 22), oftewel onze geestelijke instelling.

Lees Romeinen 7:14, 18–19, 24–25 , zowel in de Bijbel als in de Bijbelvertaling van Joseph Smith. Let op woorden en zinsneden waaruit Paulus’ gedachten en gevoelens blijken. Je kunt wat je vindt eventueel markeren. Houd in gedachten dat ‘deze dood’ in vers 24 verwijst naar de geestelijke dood, oftewel het van God gescheiden zijn, die het gevolg is van de zonde.

  • Kun je overeenkomsten noemen tussen de gedachten en gevoelens die Paulus beschrijft en wat je zelf misschien weleens ervaart?

  • Welke waarheden onderwees Paulus?

Een waarheid die je wellicht uit deze verzen hebt gehaald, is dat Jezus Christus ons uit de gevangenschap van de zonde kan bevrijden. Schrijf deze waarheid eventueel in de kantlijn van Romeinen 7:24–25 .

  • Waarom zou deze waarheid je, net als Paulus, hoop kunnen geven als je met je zwakheden worstelt?

Het Boek van Mormon is een krachtig hulpmiddel om waarheden in de Bijbel beter te begrijpen (zie 1 Nephi 13:40 ; 2 Nephi 3:12).

In 2 Nephi 4 zegt Nephi bijvoorbeeld soortgelijke dingen als Paulus in Romeinen 7 .

Lees 2 Nephi 4:17–20, 26–32 en ga na hoe Nephi soortgelijke gevoelens als Paulus noemde.

  • Welke woorden of zinsneden van Nephi spraken je het meeste aan? Waarom?

  • Op welke manier helpen Nephi’s leringen je om je dichter bij je hemelse Vader en Jezus Christus te voelen wanneer je met zwakheden worstelt of aan jezelf twijfelt?

Het Boek van Mormon gebruiken om waarheden beter te begrijpen

Als er tijd over is, kunt u eventueel het volgende materiaal behandelen om de cursisten te helpen nog meer verbanden te vinden tussen de leringen van Paulus en wat er in het Boek van Mormon staat.

Net zoals 2 Nephi 4 meer inzicht gaf in wat Paulus in Romeinen 7 zegt, zijn er nog veel andere verzen in het Boek van Mormon waardoor je de leringen van Paulus beter gaat begrijpen.

Oefen het gebruik van het Boek van Mormon om de leringen van Paulus beter te begrijpen door twee of meer van de volgende passages uit Romeinen te lezen. Vergelijk die vervolgens met de corresponderende passages uit het Boek van Mormon (of zoek zelf met behulp van de Gids bij de Schriften naar verzen in het Boek van Mormon die daaraan verwant zijn). Ga na op welke manier de verzen in het Boek van Mormon de waarheden in Romeinen bevestigen of verduidelijken.

Geef de volgende tabel voor de cursisten weer. Moedig ze aan om zo mogelijk ook zelf verhelderende teksten in het Boek van Mormon te vinden.

Romeinen

Boek van Mormon

Romeinen 8:5–7

2 Nephi 9:39 ; Mosiah 3:19

Romeinen 8:28

Alma 36:3

Romeinen 11:26

2 Nephi 9:19–21

Romeinen 12:1

Omni 1:26

Romeinen 12:2

Alma 5:57

Romeinen 12:21

Alma 37:33–35

  • In welke opzichten hebben de verzen uit het Boek van Mormon je geholpen de leringen van Paulus in Romeinen beter te begrijpen?

Denk na over je ervaring dat het Boek van Mormon je bij het bestuderen van de Bijbel heeft geholpen. Probeer voortaan steeds het Boek van Mormon te gebruiken bij je studie van het Nieuwe Testament.

Toelichting en achtergrondinformatie

Hoe kan Jezus Christus mij helpen mijn zwakheden in het sterfelijk leven te overwinnen?

Als lid van het Eerste Presidium heeft president Dieter F. Uchtdorf gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Veel mensen zijn ontmoedigd omdat ze voortdurend tekortschieten. Zij weten uit eigen ervaring dat ‘de geest wel gewillig [is], maar het vlees […] zwak’ [ Mattheüs 26:41 ]. Zij verheffen met Nephi hun stem en zeggen: ‘Mijn ziel rouwt wegens mijn ongerechtigheden’ [ 2 Nephi 4:17 ]. […]

Als ik bedenk wat de Heiland voor ons in de aanloop naar die eerste paaszondag heeft gedaan, wil ik mijn stem verheffen en de allerhoogste God en zijn Zoon, Jezus Christus, lof bezingen!

De poort van de hemel is ontsloten!

De vensters van de hemel zijn opengezet!

Gods genade staat allen die een gebroken hart en een berouwvolle geest hebben nu en voor altijd ter beschikking [zie 3 Nephi 9:19–20 ]. Jezus Christus heeft de weg vrijgemaakt zodat wij tot hoogten kunnen stijgen die het sterfelijk verstand niet kan bevatten [zie 1 Korinthe 2:9 ].

(Dieter F. Uchtdorf, ‘De gave van genade’, Liahona, mei 2015, 110.)

Zijn we christenen als we naast de Bijbel andere boeken hebben?

In de video ‘Are We Christians?’ (tijdcode 0:00 tot 2:15) beschrijft ouderling Gary J. Coleman, destijds lid van de Zeventig, hoe het Boek van Mormon hem hielp om waarheden beter te begrijpen en zijn christen-zijn te bevestigen. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

Op welke manier werken de Bijbel en het Boek van Mormon samen en tonen ze Gods liefde voor ons?

President Harold B. Lee (1899–1973) heeft dat als volgt uitgelegd:

Afbeelding
Head and shoulders portrait of LDS Church President Harold B. Lee.

Onze eeuwige hemelse Vader, die Zich altijd bekommert om het geestelijk welzijn van zijn kinderen, [heeft] ons een Schriftuurlijke pendant, het Boek van Mormon, gegeven ter verdediging van de waarheden van de Bijbel die de profeten op aanwijzing van de Heer schreven en spraken. […]

Door deze tweede getuige leren we de betekenis van de leringen van de vroegere profeten met meer zekerheid kennen, ja, en die van de Meester zelf en van zijn discipelen, die zij gedurende hun leven onder de mensen predikten. Dat zou alle oprechte zoekers naar waarheid moeten inspireren om deze twee heilige Schriften bij elkaar te voegen, die als één boek te bestuderen en, net als wij, begrip te krijgen van hun onderlinge relatie.

(Harold B. Lee, Ye Are the Light of the World [1974], 89, 91.)

Waarom zei Paulus dat we alleen Jezus’ naam hoeven aan te roepen om zalig te worden?

Romeinen 10:1–13 wordt vaak aangehaald om de positie te verdedigen dat we alleen de naam van Jezus Christus hoeven aan te roepen om te worden gered. De Heiland heeft deze leer echter specifiek tegengesproken toen Hij zei: ‘Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is’ ( Mattheüs 7:21).

Bovendien benadrukte Paulus eerder in zijn brief aan de Romeinen het belang van de verordening van de doop (zie Romeinen 6:1–6) en sprak hij ook over het belang van goede werken en een verandering van hart (zie Romeinen 2:1, 3, 6–13, 25–29).

Verder zou ook het woord ‘belijdt’ in Romeinen 10:9 kunnen worden vertaald met ‘zich verbinden’, en zou ‘aanroepen’ in Romeinen 10:13 kunnen worden vertaald met ‘zich een bijnaam laten geven, naar iemand genoemd worden’. (Zie James Strong, The New Strong’s Exhaustive Concordance of the Bible, te vinden in http://lexiconcordance.com/greek/3670.html; http://lexiconcordance.com/greek/1941.html.) Deze woorden zouden kunnen verwijzen naar verbonden sluiten en de naam van Christus op ons nemen, wat overeenkomt met andere leringen van Paulus (zie Galaten 3:27 ; Romeinen 6:14–22) en andere verwante gedeelten in het Boek van Mormon, zoals Mosiah 5:1–9 .

Aanvullende leeractiviteiten

Romeinen 9 en 11: ‘Niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël’ ( Romeinen 9:6)

Overweeg om de focus van de les te verleggen naar de leer van verkiezing en voorsterfelijke ordening. De cursisten zouden Romeinen 9:1–7 en 11:1–5, 25–32 kunnen bestuderen, samen met de lemma’s ‘ Verkiezing ’ en ‘ Voorsterfelijke ordening ’ in de Gids bij de Schriften (onder ‘Studiewijzers’ op schriften.ChurchofJesusChrist.org). Ze zouden de toespraak ‘Laat God zegevieren’ van president Nelson (Liahona, november 2020, 92–95) kunnen doornemen en uitzoeken hoe deze waarheden op henzelf van toepassing zijn (zie Romeinen 8:14–15).

Alternatieve focus van de les

Overweeg om deze les te richten op een aantal redenen waarom we naast de Bijbel ook het Boek van Mormon hebben. Begin bijvoorbeeld door een scenario te beschrijven waarin een vriendin van de cursisten op sociale media zegt dat ze niet snapt waarom er andere geschriften naast de Bijbel nodig zouden zijn, en ze zich afvraagt waarom iemand behoefte zou hebben aan het Boek van Mormon.

De cursisten zouden ‘Het Boek van Mormon – een boek van God’ op ChurchofJesusChrist.org kunnen bekijken vanaf tijdcode 4:28 tot 5:41. In deze video geeft ouderling Tad R. Callister, destijds lid van het Presidium der Zeventig, enkele redenen waarom het belangrijk is om naast de Bijbel ook het Boek van Mormon te hebben.

De cursisten kunnen vervolgens de Schriftteksten die in deze les worden aangehaald erbij nemen om te zien hoe het Boek van Mormon waarheden in de Bijbel verduidelijkt en bevestigt, en om een antwoord aan de vriendin te schrijven.