Seminarie
De Schriften bestuderen


De Schriften bestuderen

De stem van de Heer door de Schriften horen

Afbeelding
A row of hands holding scriptures or electronic devices.

Jezus legde uit dat de Schriften van Hem getuigen (zie Johannes 5:39). Deze les kan je helpen om tot Christus te komen en Hem beter te leren kennen door Gods woord te bestuderen, Schriftstudievaardigheden te ontwikkelen en Schriftstudiedoelen te stellen.

Voorbereiding van de cursist: Geef de cursisten eventueel in een les vóór deze les de volgende hand-out. Laat ze de hand-out anoniem invullen en inleveren. De antwoorden van de cursisten kunnen als leidraad voor deze les dienen.

Schriftstudie-evaluatie

Beantwoord elke vraag eerlijk als volgt:

(a) Nooit (b) Zelden (c) Soms (d) Vaak (e) Altijd

___ Ik bestudeer de Schriften dagelijks.

___ Ik zie er het nut van in om dagelijks tijd voor Schriftstudie in te ruimen.

___ Ik ben op de hoogte en maak gebruik van Schriftstudievaardigheden waardoor ik de leringen in de Schriften beter begrijp.

___ Tijdens mijn studie krijg ik ideeën waar ik nog niet eerder aan heb gedacht.

___ Ik schrijf geestelijke indrukken en ideeën uit mijn studie op.

Afbeelding
Scripture Study Evaluation handout

Toon de vragen van de hand-out tijdens de les om naar te verwijzen.

Mogelijke leeractiviteiten

Waarom de Schriften bestuderen?

Laat de cursisten dit scenario eventueel in koppels of als klas naspelen om de betrokkenheid te vergroten.

Stel dat een van je vriend(inn)en zegt: ‘Ik heb geen tijd om de Schriften te bestuderen, ik heb al zoveel te doen. Ik begrijp ze ook niet eens!’

  • Wat zou je tegen je vriend(in) zeggen?

  • Welke andere redenen zouden mensen hebben om de Schriften niet dagelijks te bestuderen?

Gebruik het evaluatieformulier uit de voorbereidingsactiviteit eventueel om de cursisten te laten beoordelen hoe het met hun eigen Schriftstudie is gesteld.

Doe de Schriftstudie-evaluatie. Je antwoorden komen later in de les weer aan de orde.

Beantwoord de volgende vragen in je studiedagboek.

  • Welke aspecten van je Schriftstudie gaan goed? Wat zou je beter kunnen doen?

Laat het volgende citaat en de bijbehorende vragen zien. De cursisten hebben er wellicht baat bij om de vragen in hun dagboek te beantwoorden voordat ze voor de klas antwoord geven. Stel vervolgvragen zodat de cursisten nog meer vertellen, als ze dat willen.

Let er in het volgende citaat van president Russell M. Nelson op waarom regelmatige Schriftstudie onze tijd en moeite waard is.

Afbeelding
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Als discipel van Jezus Christus moeten weHemsteeds doelbewuster proberen te horen. We zullen ons steeds bewust moeten inspannen om ons dagelijks met zijn woorden, zijn leringen, zijn waarheden te vullen.

[…]Waarkunnenwe Hem dan horen?

We kunnen de Schriften oppakken. Daarin lezen we over Jezus Christus en zijn evangelie, de omvang van zijn verzoening, en het grote plan van geluk en verlossing van onze Vader. Ons dagelijks in Gods woord verdiepen, is meer dan ooit cruciaal om in deze tijden van toenemende onrust geestelijk te overleven. Als wij ons dagelijks aan de woorden van Christus vergasten, zullen we daardoor weten hoe we met onvermoede moeilijkheden moeten omgaan. […]

Wat gebeurt er als u doelbewuster gaat horen, luisteren en in acht nemen wat de Heiland heeft gezegd, en wat Hij nu bij monde van zijn profeten zegt? Ik beloof dat u met extra kracht gezegend zult worden om met verleidingen, moeilijkheden en zwakheden om te gaan. Ik beloof wonderen in uw huwelijk, familiebanden en dagelijks werk. En ik beloof dat uw vermogen om vreugde te voelen zal toenemen, ook al wordt uw leven er turbulenter op.

(Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 89, 90.)

  • Hoe kan de Heiland je volgens dit citaat zegenen als je de Schriften bestudeert?

  • Welke zegeningen zijn je door regelmatige Schriftstudie ten deel gevallen?

  • Wat heeft je geholpen of kan je helpen om steevast tijd voor Schriftstudie vrij te maken?

Doe desgewenst een activiteit waardoor de cursisten een Schriftstudievaardigheid kunnen ontwikkelen. In de volgende activiteit leren ze voetnoten doeltreffend gebruiken, maar wellicht hebben ze baat bij een andere vaardigheid en activiteit om de Schriften beter te kunnen bestuderen. Er staan enkele ideeën in het aanvullend materiaal aan het eind van de les.

Hoe kan ik voetnoten doeltreffend gebruiken?

Voetnoten kunnen je Schriftstudie verrijken. In de gedrukte versie van de Schriften staan de voetnoten onderaan de pagina. In de digitale versie tik of klik je op de kleine letters naast sommige woorden in de verzen. Deze voetnoten bevatten verwijzingen naar andere verzen, aanvullende studiemiddelen of uitleg waardoor je beter begrijpt wat je leest.

Afbeelding
A portion of a page from the Bible. Line art for seminary manual

In de Engelstalige Bijbeluitgave van de kerk staan in het Nieuwe Testament bijvoorbeeld veel voetnoten naar de Bijbelvertaling van Joseph Smith. De Bijbelvertaling van Joseph Smith is een geïnspireerde herziening of vertaling van de Bijbel door Joseph Smith. Er staan herstelde waarheden in die uit de Bijbel verloren waren geraakt, en verduidelijkingen van Bijbelse leringen. De profeet heeft meer dan 3.400 verzen in de Bijbel gecorrigeerd. Vele zijn in de voetnoten van de Engelstalige Bijbeluitgave van de kerk te vinden, sommige langere passages in diverse talen (waaronder het Nederlands) in de Gids bij de Schriften en in de Parel van grote waarde.

Lukas 2 beschrijft het verhaal van Jozef en Maria die de 12-jarige Jezus in de tempel aantroffen nadat ze Hem drie dagen lang gezocht hadden (zie Lukas 2:40–45). Lukas 2:46 is een voorbeeld waarbij de Bijbelvertaling van Joseph Smith verduidelijkt waar het in die passage om gaat. De betekenis is daarmee ook in lijn met wat er in vers 47 staat.

Bestudeer Lukas 2:46 zonder voetnoten of extra informatie en kijk wat je over Jezus Christus te weten komt.

Volgens de Bijbelvertaling van Joseph Smith zat Hij wel te midden van de leraars, maar luisterden zij naar Hem en stelden ze Hem vragen. Je merkt dat er verschillen zijn, waarbij de Bijbelvertaling van Joseph Smith de tekst verduidelijkt.

  • Wat voor extra inzichten heb je dankzij het gebruik van de studiemiddelen (waaronder de Bijbelvertaling van Joseph Smith) aangaande Jezus Christus gekregen?

Doelen om meer op Jezus Christus te lijken

Een van de voornaamste doelen van het seminarie is je helpen om Jezus Christus te volgen en zijn discipel te worden. Regelmatige Schriftstudie is een van de beste manieren om een toegewijdere volgeling van Jezus Christus te worden. Die studie is ook vereist om je seminariediploma te behalen. Je kunt je leerkracht eventueel vragen wat de Schriftstudievereisten precies zijn.

Het kan best lastig zijn om tijd voor persoonlijke Schriftstudie vrij te maken. Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft daarover gezegd:

Afbeelding
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Aangezien ons leven behoorlijk jachtig kan zijn, zijn goede voornemens en gewoonweg ‘hopen’ dat we ergens tijd vinden voor Schriftstudie niet voldoende. Uit ervaring weet ik dat onze Schriftstudie meer vrucht zal dragen als we daar elke dag een vaste tijd en plaats voor hebben, als dat maar enigszins mogelijk is.

(David A. Bednar, ‘Omdat we ze voor onze ogen hebben’, Liahona, april 2006, 20.)

Sta stil bij wat je vandaag geleerd en gevoeld hebt. Kijk eventueel nog eens naar je eerdere antwoorden in de Schriftstudie-evaluatie. Noteer een Schriftstudiedoel in je studiedagboek. Gebruik dit eventueel als geestelijk doel voor het programma Kinderen en jongeren, of stel het als een doel op zich. Denk bij het stellen van je doel na over de volgende vragen:

  • Wat weet of geloof je aangaande de Schriften? Hoe neemt je verlangen om ze te lezen toe door wat je erover weet of gelooft?

  • Welke moeilijkheden ben je in je Schriftstudie tegengekomen? Hoe kun je die overwinnen?

  • Hoeveel ga je bestuderen? Waar en wanneer ga je het doen?

Toelichting en achtergrondinformatie

Welke zegeningen kunnen er uit Schriftstudie voortvloeien?

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft getuigd van de zegeningen die uit Schriftstudie kunnen voortvloeien.

Hoe kan ik de Schriften doeltreffend bestuderen?

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft hierover gezegd:

Afbeelding
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Als ik ‘bestuderen’ zeg, bedoel ik meer dan lezen. Soms is het goed om een standaardwerk in een bepaalde tijd uit te lezen en een algemeen begrip van de boodschap te krijgen, maar om tot bekering te komen, is de hoeveelheid tijd die we in de Schriften doorbrengen belangrijker dan de hoeveelheid tekst die we in die tijd lezen. Ik zie soms dat jullie enkele teksten lezen, erover nadenken, ze zorgvuldig herlezen, de betekenis ervan overwegen, om begrip bidden, in gedachten vragen stellen, op inspiratie van de Geest wachten, en de indrukken en inzichten opschrijven zodat je ze kunt onthouden en meer kunt leren. Als je op die manier studeert, lees je wellicht niet veel hoofdstukken of teksten in een half uur, maar je maakt wel plaats voor het woord van God in je hart, en Hij zal tot je spreken.

(D. Todd Christofferson, ‘Als gij eenmaal tot bekering gekomen zijt’,Liahona, mei 2004, 11.)

Enkele studiemiddelen en leermiddelen die je Schriftstudie doeltreffender kunnen maken:

De volgende hulpmiddelen staan onder ‘Studiewijzers’ in de app Evangeliebibliotheek of in het aanhangsel van je tripelcombinatie:

  • De Gids bij de Schriften , waarmee je kunt studeren op onderwerp, kruisverwijzingen kunt opzoeken, en definities en contextuele uitleg vindt.

  • Bijbelkaarten , waardoor je de geografische context van verhalen in de Schriften beter kunt begrijpen.

  • Bijbelfoto’s van plekken en plaatsen in het Heilige Land, waardoor je Bijbelverhalen beter kunt visualiseren.

  • Evangeliënharmonie met een overzicht van diverse verhalen in elk van de evangeliën, waardoor je die gebeurtenissen beter kunt begrijpen.

Aanvullende leeractiviteit

Evangeliënharmonie

Gebruik deze oefening naast of in plaats van de activiteit met voetnoten en de Bijbelvertaling van Joseph Smith.

De cursisten doen er wellicht goed aan om hetzelfde verhaal in het Nieuwe Testament vanuit het perspectief van meerdere auteurs te bestuderen. Zo doen ze nog meer inzichten aangaande de Heiland op. Een goed verhaal om mee te oefenen, is het lijden van de Heiland in Gethsémané in Mattheüs 26:36–46 ; Markus 14:32–42 ; Lukas 22:40–46 . Laat de cursisten na het lezen van deze verhalen vertellen wat ze aan extra inzichten hebben gekregen door de Schriften op die manier te bestuderen.