Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 19: I verden, men ikke av verden


Kapittel 19

I verden, men ikke av verden

“Skjønt vi er i verden, er vi ikke av verden. Vi forventes å overvinne verden og leve slik det sømmer seg hellige.”

Fra Joseph Fielding Smiths liv

Den 29. desember 1944 døde president Joseph Fielding Smiths sønn Lewis da han tjenestegjorde i den amerikanske Hæren. Til tross for sorgen president Smith opplevde, ble han trøstet av minnet om Lewis’ gode liv. “Hvis Lewis noensinne gjorde eller sa noe uvennlig, har jeg aldri hørt om det,” skrev president Smith i dagboken sin. “Hans tanker var like rene som hans handlinger… Selv om dette føltes som et kraftig slag, føler vi freden og gleden over å vite at han var ren og fri for de laster som er så utbredt i verden og finnes i Hæren. Han var tro mot sin pakt og er verdig en strålende oppstandelse, og da skal vi gjenforenes.”1

Ca 11 år senere så president Joseph Fielding Smith og hans hustru Jessie lignende egenskaper i andre militære mannskaper. De var på rundreise gjennom Kirkens misjoner i Øst-Asia og besøkte også siste-dagers-hellige fra USA som tjenestegjorde i det militære. President og søster Smith ble imponert over disse unge mennene, som til tross for verdens fristelser, levde et godt og rent liv. På generalkonferansen i oktober 1955, sa president Smith:

“Dere fedre og mødre som har sønner som tjenestegjør i Forsvaret, skulle være stolte av dem. De er flotte unge menn. Noen av våre tjenestemenn er konvertitter som har blitt bragt inn i Kirken ved undervisning, ved forskrift og ved eksempel – hovedsakelig ved eksempler fra medlemmer av Kirken som tjenestegjør sammen med dem.

“Jeg møtte en rekke unge menn som sa: ‘Vi kom inn i Kirken på grunn av disse unge mennenes liv og fordi de lærte oss evangeliets prinsipper.’

De utretter et godt arbeid. Det kan finnes en og annen som er skjødesløs, men de unge mennene som jeg fikk anledning til å møte og snakke med, bar sitt vitnesbyrd om sannheten og vandret i ydmykhet.

“Og da jeg møtte offiserer og prester… sa de alle som en: ‘Vi liker deres unge menn. De er rene. De er pålitelige.”2

President Smith formante Kirkens medlemmer til å være som disse unge soldatene – “forskjellige fra resten av verden”.3 I slike taler snakket han ofte om å holde sabbaten hellig, adlyde Visdomsordet, respektere vår himmelske Faders og Jesu Kristi navn, kle seg sømmelig og holde kyskhetsloven. Han forsikret de siste-dagers-hellige om at velsignelsene de ville motta hvis de ville forsake verdens onder og holde budene, ville “overgå alt vi nå kan forstå”.4

Bilde
A soldier sitting in a Humvee reading a serviceman's edition of the Book of Mormon

Selv i krigstid kan vi leve i verden, uten å være av verden.

Joseph Fielding Smiths læresetninger

1

Herren forventer at vi forsaker det onde i verden og lever som det sømmer seg de hellige.

Vi lever i en ond og ugudelig verden. Skjønt vi er i verden, er vi ikke av verden. Vi forventes å overvinne verden og leve slik det sømmer seg de hellige… Vi har større lys enn verden har, og Herren forventer mer av oss enn han gjør av dem.5

I det syttende kapittel i Johannes – jeg kan knapt lese dette kapitlet uten å få tårer i øynene – …hvor vår Herre ba til sin Fader av hele sitt hjerte fordi han visste at timen var kommet da han skulle gi seg selv som et offer, da ba han for sine disipler. I denne bønnen sa han:

“Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde.

De er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden.

Hellige dem i sannheten! Ditt ord er sannhet.” (Johannes 17:15-17.)

Hvis vi etterlever religionen som Herren har åpenbart og som vi har fått, tilhører vi ikke verden. Vi skulle ikke ha noen del i all dens dårskap. Vi skulle ikke ta del i dens synder og dens villfarelser – villfarelser i filosofi og villfarelser i lære, villfarelser med hensyn til styresett eller hva disse villfarelsene enn måtte være – vi har ingen del i det.

Det eneste vi har del i, er å holde Guds bud. Det er alt, å være tro mot enhver pakt og enhver forpliktelse vi har inngått og påtatt oss.6

La ikke det jeg har sagt, gi dere inntrykk av at jeg mener at vi skulle holde avstand til alle utenfor Kirken og ikke omgås med dem. Det har jeg ikke sagt, men jeg ønsker at vi skal være gjennomførte siste-dagers-hellige, og hvis verdens mennesker vandrer i mørke og synd og i strid med Herrens vilje, må vi sette en grense.7

Når vi slutter oss til Kirken… forventes det at vi forsaker mange av verdens levemåter og lever slik det sømmer seg de hellige. Vi skulle ikke lenger kle oss eller snakke eller handle eller tenke som andre altfor ofte gjør. Mange i verden bruker te, kaffe, tobakk og alkohol, og ofte også narkotika. Mange spotter og er vulgære og uanstendige, umoralske og urene, men alle disse tingene skulle være fremmede for oss. Vi er Den aller høyestes hellige…

Jeg oppfordrer Kirken og alle dens medlemmer til å forsake det onde i verden. Vi må sky ukyskhet og enhver form for umoral som vi ville en pest…

Som Herrens tjenere, er vår hensikt å gå på den veien han har kartlagt for oss. Vi ikke bare ønsker å gjøre og si det som behager ham, men vi prøver å leve slik at vårt liv blir som hans.8

Hellighold sabbatsdagen

Jeg ønsker å si noen ord om overholdelse av sabbatsdagen og å holde den hellig. Dette budet ble gitt i begynnelsen, og Gud befalte de hellige og alle folkeslag på jorden at de skulle overholde sabbatsdagen og holde den hellig – én dag i uken. På den dagen skulle vi hvile fra vårt arbeid, og vi skulle gå til Herrens hus og ofre våre sakramenter på hans hellige dag. For dette er en dag som er gitt oss for å hvile fra vårt arbeid og vie våre andakt til Den aller høyeste. [Se L&p 59:9-10.] På denne dagen skulle vi gi ham vår takk og lovprisning i bønn, i faste, i sang og ved å oppbygge og undervise hverandre.9

Sabbatsdagen har blitt en dag for fornøyelser, for festligheter, alt annet enn en dag for tilbedelse, …og jeg beklager å si at altfor mange – én ville være for mange – medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har sluttet seg til denne prosesjonen, og sabbaten blir sett på av noen medlemmer av Kirken som en dag for fest og fornøyelse, istedenfor en dag til å tjene Herren vår Gud av hele vårt hjerte, av hele vår sjel og av all vår forstand…

Dette er loven for Kirken i dag, akkurat som det var loven i oldtidens Israel, og noen av våre medlemmer blir ganske opprørte fordi de føler at overholdelse av sabbaten innskrenker deres aktiviteter.10

Vi har ingen rett til å bryte sabbaten… Jeg beklager på det sterkeste at selv i samfunn av siste-dagers-hellige er det noen som ikke anser denne læren slik de skulle, at vi har noen blant oss som synes å føle at det er helt riktig å følge verdens skikk og bruk i denne forbindelse. De følger verdens tanker og forestillinger i strid med Herrens bud. Men hvis vi gjør dette, vil Herren holde oss ansvarlige, og vi kan ikke bryte hans ord og motta de trofastes velsignelser.11

Adlyd Visdomsordet

Visdomsordet er en grunnleggende lov. Det viser vei og gir oss rikelig undervisning med hensyn til både mat og drikke, det som er bra for kroppen, og også det som er skadelig. Hvis vi oppriktig følger det som er skrevet ved hjelp av Herrens ånd, trenger vi ingen flere råd. Disse fantastiske instruksjonene inneholder følgende løfte:

“Og alle hellige som husker å holde og etterleve det som her er sagt og vandrer i lydighet mot budene, skal få helse i sin navle og marg i sine ben,

og skal finne visdom og kunnskapens store skatter, til og med skjulte skatter,

og skal løpe og ikke bli trette, og skal gå og ikke bli matte.” [L&p 89:18-20.]12

Milliarder av dollar brukes årlig på berusende brennevin og tobakk. Drukkenskap og urenhet som disse ondene tilfører den menneskelige familie, undergraver ikke bare helsen, men menneskehetens moralske og åndelige skanser.13

Familier blir revet i stykker av økende bruk av illegale rusmidler og misbruk av lovlige medikamenter.14

Vi må ikke lytte til de forlokkende og ugudelige reklamene for ting som er skadelig for kroppen og fordømmes av vår Fader i himmelen og hans Sønn Jesus Kristus, som er i strid med det evangelium de har gitt oss…

Kroppen vår må være ren. Våre tanker må være rene. Vi må ha et ønske i vårt hjerte om å tjene Herren og holde hans bud, huske våre bønner og i ydmykhet søke de råd som kommer gjennom Herrens ånds veiledning.15

Bilde
Joseph Smith with a paper in his hand talking with men at the School of the Prophets about the Word of Wisdom. Some of the men are smoking or chewing tobacco. Emma Smith is holding a broom or mop.

Herren åpenbarte Visdomsordet til profeten Joseph Smith for å hjelpe de hellige å få fysisk og åndelig styrke.

Vi skulle respektere Guddommens navn

Vi skulle ha den største og mest høytidelige respekt for Guddommens navn. Ingenting er så sørgelig eller sjokkerende for et raffinert menneskes følelser som å høre en klossete, uvitende eller uren skapning slå om seg med Guddommens navn. Noen har blitt så respektløse at det synes nesten umulig for dem å uttale to eller tre setninger uten den vektlegging – slik de oppfatter det – som en vulgær eller blasfemisk ed gir. Det finnes også noen som synes å tro… at det er mandig og løfter dem over alminnelige mennesker hvis de kan bruke blasfemisk språk… Urenhet i enhver form er nedverdigende og ødeleggende for sjelen, og skulle unngås av alle medlemmer av Kirken som en dødelig gift.

Gode historier har ofte blitt ødelagt fordi forfatterne ikke har forstått den riktige bruk av hellige navn. Når blasfemiske ytringer legges i munnen på ellers respektable karakterer, vil dette, istedenfor å styrke historien, overdøve dens verdi og interesse… Hvor merkelig er det ikke at noen mennesker, og gode mennesker også, tror at å bruke et eller annet uttrykk som involverer Herrens navn, gjør deres historier mer interessante, vittige eller effektive! …

Mer enn noe annet folk på jorden, skulle de siste-dagers-hellige behandle alt som er hellig, med den største ærbødighet. Verdens mennesker har ikke blitt opplært som vi har i slike saker, til tross for at det er mange ærlige, hengivne og raffinerte mennesker i verden. Vi har imidlertid Den hellige ånds veiledning og åpenbaringer fra Herren, og han har høytidelig lært oss i vår egen tid vår plikt med hensyn til alle slike ting.16

Vi må kle oss sømmelig og holde kyskhetsloven

De siste-dagers-hellige skulle ikke følge verdens moter og usømmelighet. Vi er Herrens folk. Han forventer at vi skal leve rent og dydig, holde våre tanker rene og trofast overholde alle hans andre bud. Hvorfor skulle vi følge verden? Hvorfor kan vi ikke være sømmelige? Hvorfor kan ikke vi gjøre de tingene Herren ønsker at vi skal gjøre?17

Når jeg går langs gatene på vei til eller fra Kirkens kontorbygning, ser jeg både unge og eldre kvinner, mange av dem “Sions døtre”, som er usømmelig kledd [se Jesaja 3:16-24]. Jeg forstår at tidene og motene forandrer seg… [Men] prinsippet sømmelighet og anstendighet er fortsatt det samme… De normer som fremsettes av Kirkens generalautoriteter, er at både kvinner og menn skulle kle seg sømmelig. De lærer passende holdning og sømmelighet til enhver tid.

Det setter etter min mening “Sions døtre” i et sørgelig lys når de kler seg usømmelig. Men dette gjelder like mye for mennene som for kvinnene. Herren ga det gamle Israel bud om at både menn og kvinner skulle tildekke sin kropp og adlyde kyskhetsloven til enhver tid.

Jeg oppfordrer til anstendighet og kyskhet og at alle medlemmer av Kirken, både menn og kvinner, må være kyske og rene og lydige mot de pakter og bud Herren har gitt oss…

…Bruk av usømmelige klær, noe som kan virke som en liten sak, tar noe fra våre unge kvinner eller unge menn i Kirken. Det gjør det rett og slett vanskeligere å overholde de evige prinsipper som vi alle må etterleve dersom vi skal vende tilbake til vår Fader i himmelen.18

2

Velsignelsene som er lovet de trofaste, er langt større enn verdens midlertidige gleder.

[Et medlem av Kirken sa en gang at han] ikke helt kunne forstå når han betalte sin tiende og holdt Visdomsordet, ba ofte og prøvde å være lydig mot alle budene Herren hadde gitt ham, at han likevel måtte streve med å tjene til livets opphold, mens hans nabo brøt sabbaten, og jeg antar at han røkte og drakk, han koste på verdens måte og brydde seg ingenting om vår Herre og Frelser Jesu Kristi læresetninger, og likevel hadde han fremgang.

Vi har svært mange medlemmer av Kirken som grunner på dette om og om igjen og lurer på hvorfor. Denne mannen ser ut til å bli velsignet med alt det gode på jorden – forøvrig mange av de dårlige tingene som han mener er gode – og likevel er det så mange medlemmer av Kirken som sliter og arbeider hardt for å klare seg i livet.

Svaret er ganske enkelt. Hvis jeg noen ganger går, og det hender at jeg gjør det, på en fotballkamp eller en baseballkamp eller et annet fornøyelsessted, kommer jeg alltid midt iblant menn og kvinner som røker sigaretter eller sigarer eller skitne piper. Det er veldig irriterende, og jeg blir ganske opprørt. Jeg kan snu meg til søster Smith og si noe til henne, og hun kan si: “Du vet hva du har lært meg. Du er i deres verden. Dette er deres verden.” Og den slags får meg tilbake til sans og samling. Ja, vi er i deres verden, men vi behøver ikke å være det.

Så, ettersom dette er deres verden vi lever i, har de fremgang, men, mine gode brødre og søstre, deres verden nærmer seg slutten…

Dagen vil komme da vi ikke vil ha denne verden. Den vil bli forandret. Vi vil få en bedre verden. Vi vil få en hvor rettferdighet råder, for når Kristus kommer, vil han rense jorden.19

Hvis vi vil søke flittig, be alltid, være troende og vandre rettskaffent, har vi Herrens løfte om at alle ting skal tjene til vårt beste [se L&p 90:24]. Dette er ikke et løfte om at vi skal være fri for prøvelser og problemer i livet, for denne prøvetilstanden har til hensikt å gi oss erfaring og vanskelige og konfliktfylte situasjoner.

Livet var aldri ment å være lett, men Herren har lovet at han vil la alle prøvelser og vanskeligheter føre til noe godt for oss. Han vil gi oss styrke og evne til å overvinne verden og stå fast i troen til tross for all motstand. Det er et løfte om at vi skal ha fred i vårt hjerte til tross for verdens uroligheter og vanskeligheter. Og fremfor alt er det et løfte om at når dette livet er over, vil vi være kvalifisert til evig fred i hans nærhet hvis ansikt vi har søkt, hvis lover vi har holdt og som vi har valgt å tjene.20

3

Når vi setter Guds rike først i vårt liv, er vi som lys for verden og setter et eksempel som andre kan følge.

De siste-dagers-hellige er som en by som ligger på en høyde som ikke kan skjules, og som stearinlyset som gir lys til alle som er i huset. Det er vår plikt å la vårt lys skinne som et eksempel på rettferdighet, ikke bare for dem vi lever blant, men for alle mennesker på jorden. [Se Matteus 5:14-16.]21

Vi ønsker å se de hellige i hver nasjon motta evangeliets fulle velsignelser og stå som åndelige ledere i sine land.22

Brødre og søstre, la oss holde Guds bud slik de har blitt åpenbart. La oss sette et eksempel for jordens innbyggere, så de, når de ser våre gode gjerninger, kan ønske å omvende seg og motta sannheten og godta frelsesplanen, så de kan motta frelse i det celestiale rike.23

Jeg ber om at de hellige må stå urokkelig mot verdens press og fristelser, at de må sette først i livet det som hører Guds rike til, at de må være tro mot enhver tillit og holde enhver pakt.

Jeg ber for de unge og den oppvoksende generasjon, at de må holde sitt sinn rent og sin kropp ren – fri for umoral, for narkotikamisbruk og for den ånd av opprør og trass mot anstendighet som feier over landet.

Fader, utøs din Ånd over disse dine barn så de kan bli bevart fra verdens farer og holdt rene og ubesmittede, verdige kandidater til å vende tilbake til din nærhet og bo hos deg.

Og la din beskyttende omsorg være med alle dem som søker ditt åsyn og som vandrer med integritet for deg, så de kan være lys for verden, redskaper i dine hender til å tilveiebringe dine hensikter på jorden.24

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Når du leser “Fra Joseph Fielding Smiths liv”, kan du tenke på utfordringer unge mennesker står overfor i dag når foreldre eller voksne ledere ikke er sammen med dem. Hva kan vi gjøre for å hjelpe ungdom å være trofaste i slike situasjoner?

  • Hvilke velsignelser mottar vi når vi holder budene som er nevnt i del 1?

  • Hvordan kan du bruke læresetningene i del 2 til å hjelpe noen som er distrahert av det som hører verden til? Hvordan kan vi finne “fred i vårt hjerte til tross for verdens uroligheter og vanskeligheter”?

  • Hvordan kan vårt eksempel hjelpe andre å gi slipp på verdens levemåte? (Se del 3.) Når har du sett kraften i et godt eksempel? Tenk på hva du kan gjøre for å være et godt eksempel for din familie og andre.

Aktuelle skriftsteder

Matteus 6:24; Markus 8:34-36; Johannes 14:27; Filipperne 2:14-15; Moroni 10:30, 32

Hjelp til undervisningen

“Du kan gi uttrykk for at du er glad i dem du underviser ved å lytte oppmerksomt til dem og være oppriktig interessert i deres liv. Kristus-lignende kjærlighet har kraft til å bløtgjøre hjerter og hjelpe folk til å bli mottakelige for Åndens hvisken” (Undervisning, intet større kall [1999], 46).

Noter

  1. Joseph Fielding Smith jr. og John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith (1972), 287-88.

  2. I Conference Report, okt. 1955, 43-44.

  3. I Conference Report, april 1947, 60-61.

  4. “Our Responsibilities as Priesthood Holders,” Ensign, juni 1971, 50.

  5. “President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California,” New Era, juli 1971, 8.

  6. I Conference Report, april 1952, 27-28.

  7. “The Pearl of Great Price,” Utah Genealogical and Historical Magazine, juli 1930, 104.

  8. “Our Responsibilities as Priesthood Holders,” 49-50.

  9. I Conference Report, april 1911, 86.

  10. I Conference Report, april 1957, 60-61.

  11. I Conference Report, april 1927, 111.

  12. Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 1:199.

  13. “Be Ye Clean!” Church News, okt. 2, 1943, 4; se også Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind (1954-56), 3:221.

  14. I “Message from the First Presidency,” Ensign, jan. 1971, 1.

  15. I Conference Report, okt. 1960, 51.

  16. “The Spirit of Reverence and Worship,” Improvement Era, sep. 1941, 525, 572; se også Frelsende læresetninger, 1:20-22.

  17. “Teach Virtue and Modesty,” Relief Society Magazine, jan. 1963, 6.

  18. “My Dear Young Fellow Workers,” New Era, jan. 1971, 5.

  19. I Conference Report, april 1952, 28.

  20. “President Joseph Fielding Smith Speaks on the New MIA Theme,” New Era, sep. 1971, 40.

  21. I Conference Report, okt. 1930, 23.

  22. I Conference Report, britisk områdekonferanse 1971, 6.

  23. I Conference Report, april 1954, 28.

  24. “A Witness and a Blessing,” Ensign, juni 1971, 110.