Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 8: Kirken og Guds rike


Kapittel 8

Kirken og Guds rike

“La alle mennesker med sikkerhet vite at dette er Herrens kirke og at han leder dens anliggender. For et privilegium det er å ha medlemskap i slik en guddommelig institusjon!”

Fra Joseph Fielding Smiths liv

Joseph Fielding Smiths tjeneste som Kirkens president, fra 23. januar 1970 til 2. juli 1972, var kulminasjonen av et livs engasjement for Herrens rike. Han spøkte med at hans første oppgave i Kirken kom da han var baby. Da han var ni måneder gammel, ledsaget han og hans far, president Joseph F. Smith, president Brigham Young til St. George i Utah for å delta på innvielsen av St. George tempel.1

Som ung mann utførte Joseph Fielding Smith en heltidsmisjon og ble senere kalt som president for et prestedømsquorum og medlem av generalutvalget for Unge menns gjensidige utdannelsesforening (forløperen til dagens Unge menns organisasjon). Han arbeidet også som sekretær ved Kirkens historikers kontor, og han hjalp i det stille sin far som uoffisiell sekretær da hans far var Kirkens president. Som følge av disse tjenestemulighetene lærte Joseph Fielding Smith å verdsette Kirkens inspirerte organisasjon og dens rolle i å lede enkeltpersoner og familier til evig liv.

Joseph Fielding Smith ble ordinert til en Herren Jesu Kristi apostel 7. april 1910. Han var medlem av De tolv apostlers quorum i nesten 60 år, herunder nesten 20 år som president for dette quorumet. Som apostel var han med på å lede Kirken over hele verden. Han deltok i mange aspekter av Kirkens misjon, som Kirkens historiker, president for Salt Lake tempel, president i Utah Genealogical Society og rådgiver i Det første presidentskap.

Bilde
Joseph Fielding Smith holding open scriptures.

President Joseph Fielding Smith, en trofast tjener i Herrens rike

Joseph Fielding Smith var en enkel og upretensiøs mann, og søkte aldri disse stillingene. Men når Herren kalte ham til å tjene, adlød han villig og entusiastisk. Han viste i det stille dette engasjementet en dag da han, i en alder av 89, gikk til et møte. Da han gikk fra sitt hjem, gled han og falt ned en trapp. Selv om han skadet benet, gikk han ca 400 meter – “haltende som en gammel mann”, sa han – slik at han kunne ivareta sitt ansvar. Etter møtet gikk han hjem, hvor han til slutt lot en lege få undersøke ham. Legen oppdaget at president Smiths ben var brukket på flere steder. President Smith kommenterte senere denne opplevelsen. “Møtet ble litt langt,” sa han. “Men det gjør de fleste møter.”2

I et budskap til siste-dagers-hellig ungdom fortalte president Smith hvorfor han var så engasjert i Kirkens arbeid:

Jeg vet at Gud lever. Jeg vet at Jesus Kristus er vår Faders enbårne Sønn i kjødet. Jeg har fullkommen tro på profeten Joseph Smiths misjon og deres som har etterfulgt ham.

Jeg vet at vi har Jesu Kristi evige evangeliums sannhet, like godt som jeg vet at jeg lever. Hvis jeg ikke visste det, ville jeg ikke ønske å være her eller ha noe å gjøre med dette arbeidet. Men jeg vet det i hver fiber av min kropp. Gud har åpenbart det for meg.”3

Joseph Fielding Smiths læresetninger

1

Etter århundrer med åndelig mørke og frafall, har Herren gjengitt sitt evangelium og organisert sin kirke på jorden.

Herren [har] gjengitt evangeliet og igjen organisert sin kirke på jorden. Grunnen til en slik organisasjon og gjenopprettelse er at verden i flere hundre år hadde vært i åndelig mørke, uten myndighet og uten forståelse. De visste ikke hvordan de skulle tilbe den levende Gud…

Den evige pakt hadde blitt brutt, den riktige forståelse av evangeliets prinsipper hadde forsvunnet på grunn av frafall, og retten til å forrette evangeliets ordinanser hadde opphørt blant menneskene. Det ble nødvendig at alt dette ble gjenopprettet og at troen skulle øke blant folket ved at himmelen ble åpnet og evangeliet ble gjengitt.

Derfor sendte Herren sendte sine budbringere fra sin nærhet, med evangeliets fylde, med kraft og med prestedømmets myndighet som skulle overdras til mennesker, og ga dem befalinger… fordi Herren visste hvilke ulykker som skulle komme over verden , og det var hans vilje at en ordentlig advarsel og muligheten til å motta evangeliet ble gitt menneskene så de kunne omvende seg og vende om fra sine ugudelige veier og tjene Herren [se L&p 1:17-23].4

Vi bekjentgjør at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden, det eneste stedet hvor menneskene kan komme for å lære frelsens sanne læresetninger og finne prestedømmets myndighet.5

Mine kjære brødre og søstre: Jeg er mer takknemlig enn ord kan uttrykke for de velsignelser Herren har gitt meg, og for de trofaste medlemmene av hans kirke i verdens ulike nasjoner og alle hans barn overalt.

Jeg takker ham hver dag for at han i disse siste dager har gjengitt sitt evige evangelium til frelse for alle som vil tro og adlyde dets lover.6

2

Herren selv leder Kirkens arbeid, og det er vårt privilegium å være medlemmer i den.

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er bokstavelig talt Guds rike på jorden.7

Jeg ønsker å si at ingen mann av seg selv kan lede denne kirken. Det er vår Herre Jesu Kristi kirke. Han står i spissen. Kirken bærer hans navn, har hans prestedømme, forvalter hans evangelium, forkynner hans lære og gjør hans arbeid.

Han velger menn og kaller dem til å være redskaper i hans hender for å oppnå sine hensikter, og han leder og veileder dem i deres arbeid. Mennesker er imidlertid bare redskaper i Herrens hender, og heder og ære for alt som hans tjenere oppnår, skulle tillegges ham for alltid.

Hvis dette var menneskers verk, ville det mislykkes, men det er Herrens verk, og han mislykkes ikke. Og vi har en forsikring om at hvis vi holder budene og er tapre i Jesu vitnesbyrd og er trofaste mot enhver tillit, vil Herren lede og rettlede oss og sin kirke på rettferdighets stier, for å oppnå alle hans hensikter.8

Til alle medlemmer av Kirken over hele verden vil jeg si at denne kirken har en gudgitt misjon å utføre under ledelse av Jesus Kristus, vår Frelser, og at ingenting vil stoppe hans planer med hensyn til den. Det vil oppfylle vår himmelske Faders plan. Jeg håper de hellige over hele verden daglig takker Herren for at de er medlemmer av hans kirke og for profeten Joseph Smiths rolle i å gjengi evangeliet for vår glede og lykke.9

Til de ærlige av hjertet i alle nasjoner sier vi: Herren elsker dere. Han vil at dere skal motta evangeliets fulle velsignelser. Han oppfordrer dere nå til å tro på Mormons bok, til å godta Joseph Smith som en profet og til å komme inn i hans jordiske rike og derved bli arvinger til evig liv i hans himmelske rike.10

Det har aldri vært en tid siden Kirken ble opprettet da et menneske ledet Kirken. Det var ikke slik på Joseph Smiths eller Brigham Youngs tid, og det har ikke vært slik siden. Det er Herrens verk, og glem ikke at det er Den allmektige som kommer til å gjøre dette arbeidet, og ikke et menneske.11

Jeg vet at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden, og at slik den nå er organisert og ledet, har den Herrens godkjennelse og beveger seg på den kurs som er staket ut for den.

La alle mennesker med sikkerhet vite at dette er Herrens kirke og at han leder dens anliggender. For et privilegium det er å ha medlemskap i slik en guddommelig institusjon!12

3

Kirken er organisert for å hjelpe medlemmene å finne glede og lykke i dette liv og evig liv i livet heretter.

Herren har satt alle ting i orden og gitt oss et fullkomment system. Menneskene kan ikke forbedre det. Hvis vi ville gjennomføre det som Herren har åpenbart, slik han har åpenbart det, da ville alle ting være fullkomne, for organisasjonen er en fullkommen organisasjon, teorien bak den – planen bak den – er uten feil.13

Herren har organisert i sin kirke en prestedømsorganisasjon ledet av apostler og profeter. Han har også gitt andre organisasjoner… for å hjelpe og bistå prestedømmet.

I enhver evangelieutdeling er det spesielle behov som skal ivaretas, problemer som må løses og hjelp som må gis for å bistå og hjelpe medlemmene av Kirken å utarbeide sin frelse “med frykt og beven” for Herren. (Se Filipperne 2:12.) Derfor har vi hjelpeorganisasjonene [Hjelpeforeningen, Unge menn, Unge kvinner, Primær og Søndagsskolen] til å hjelpe og bistå prestedømmet. De er organisert for å ivareta folkets behov i alle slags sosiale forhold som måtte finnes. De er en del av Guds styresett og er organisert for å hjelpe Kirkens medlemmer å fullkommengjøre sitt liv og gjøre de tingene som sikrer dem glede og lykke i dette liv og evig liv i det kommende liv…

Kirken og dens organisasjoner utgjør i realiteten en tjenesteorganisasjon for å hjelpe familien og den enkelte. Hjemmelærere, prestedømsledere og biskoper er utpekt til å lede dem som arbeider for å oppnå evig liv i vår Faders rike, og hjelpeorganisasjonene er til for å hjelpe og bistå i dette store frelsesverk.

Vi kan ikke understreke sterkt nok det store behovet for å benytte alle disse programmene til gavn og velsignelse for alle vår Faders barn…

Hvis vi alle gjør alt vi skulle for å gjennomføre Kirkens programmer, vil Herren velsigne og hjelpe oss i den grad at vi skal lykkes med vårt arbeid, og som følge av dette vil fred og glede være vår lodd her og evig herlighet heretter.14

4

Vår tjeneste i Kirken uttrykker kjærlighet til andre og takknemlighet for Herrens uendelige tjeneste.

Herren er med Kirken. Han veileder oss. Hans ånd hviler over dette folk. Det han krever av oss, er at vi tjener ham i ydmykhet og med enhet i hjerte og sjel.15

Vår Frelser kom til verden for å lære oss kjærlighet til hverandre, og ettersom denne store lærdom ble tilkjennegitt gjennom hans store lidelse og død så vi kunne leve, skulle vi ikke uttrykke vår kjærlighet til våre medmennesker ved å utføre tjeneste for dem? Skulle vi ikke vise vår takknemlighet for den uendelige tjeneste han gjort for oss, ved å yte tjeneste for hans sak?

Den som bare gjør de tingene i Kirken som angår ham selv, vil aldri nå opphøyelse. For eksempel vil den mann som er villig til å be, til å betale sin tiende og sine offergaver og til å ivareta vanlige plikter som angår hans eget liv og ikke noe mer, aldri nå målet om fullkommenhet.16

Nekt aldri å tjene. Når en presiderende embedsmann ber om deres hjelp, skulle dere med glede takke ja og yte deres aller beste i dette arbeidet. Herren forventer dette av oss, og vi har inngått pakt om å gjøre det. En slik fremferd gir glede og fred, og samtidig mottar de som tjener, den største velsignelsen. Læreren mottar mer enn dem han underviser. Velsignelsen vi mottar av å ta imot et kall til å arbeide i Kirken, er langt større enn den velsignelsen vi kan gi til andre. Den som nekter å utføre arbeid eller unngår ansvar når det blir gitt ham i Kirken, er i stor fare for å miste Åndens veiledning. Til slutt blir han lunken og likegyldig til alle plikter, og i likhet med planten som ikke pleies og vannes, skrumper han inn og dør en åndelig død.17

Deres tjeneste går ikke ubemerket hen av den Gud dere tjener og i hvis arbeid dere er engasjert.18

Bilde
A young man and his mother working in a flower garden as an elderly woman looks on.

“Deres tjeneste går ikke ubemerket hen av den Gud dere tjener og i hvis arbeid dere er engasjert.”

Det er min bønn at vi alle, når vi arbeider sammen som sanne brødre og søstre i Herrens rike, må arbeide slik at vi kan utføre det store arbeidet som ligger foran oss.19

5

I denne evangelieutdeling vil Guds rike og Herrens verk bli spredt ut over hele verden.

En evangelieutdeling er definert som tildeling til guddommelig utvalgte autoriteter, etter oppdrag fra Gud, av kraft og myndighet til å utbre Guds ord og til å forrette i alle dets ordinanser…

Det har vært tider da evangeliet har blitt tatt fra menneskene på grunn av deres overtredelse. Slik var det på Noahs tid. Israel vendte seg bort fra Herren og befant seg i mørke i mange generasjoner før Jesu Kristi komme, og da han kom blant menneskene, gjenga han fylden av evangeliet. Han sendte sine disipler ut for å forkynne sitt budskap i hele verden, men ikke mange århundrer hadde gått før folket igjen hadde falt i villfarelse og mistet myndigheten til å handle i Herrens navn. Dette gjorde det nødvendig at himmelen ble åpnet og en ny evangelieutdeling ble innledet for å forberede vår Herres annet komme i himmelens skyer for å regjere på jorden i herlighet i tusen år, en hendelse som nærmer seg og står for døren.20

Selve evangeliet har vært det samme i alle evangelieutdelinger. Frelsesplanen er den samme for alle vår Faders barn i enhver tidsalder. Fra tid til annen har det gått tapt på grunn av frafall, men hver gang Herren har hatt et folk på jorden, har de blitt gitt de samme lover og sannheter om frelse som han har åpenbart til oss.

Men det er en annen stor ting som vi har mottatt i tillegg i denne tidsalder, som aldri tidligere har blitt gitt. I denne evangelieutdeling har Herren bestemt at Kirken aldri igjen skal bli ført på avveie – denne gangen er evangeliet kommet for å bli. Denne gangen er den åpenbarte sannhet forutbestemt til å forberede et folk for Menneskesønnens annet komme, og Kirken vil være etablert overalt på jorden når Herren kommer for å innlede den tusenårige perioden med fred og rettferdighet.21

Vi er medlemmer av en verdensomspennende kirke, en kirke som har livets og frelsens plan, en kirke opprettet av Herren selv i disse siste dager for å bringe hans frelsesbudskap ut til alle hans barn over hele verden…

Vi har oppnådd en stilling og styrke som gjør oss i stand til å utføre det oppdraget Herren har gitt oss gjennom profeten Joseph Smith, og som går ut på å bringe gjenopprettelsens glade budskap ut til alle nasjoner og folk.

Og vi skal ikke bare forkynne evangeliet til alle nasjoner før Menneskesønnens komme, men vi skal omvende mennesker og opprette forsamlinger av hellige i disse landene.22

Guds rike og Herrens verk vil spre seg mer og mer, det vil gjøre raskere fremskritt i verden i fremtiden enn det har gjort før. Herren har sagt det, og Ånden bærer vitnesbyrd, og jeg bærer vitnesbyrd om dette, for jeg vet at det er sant. Guds rike er her for å vokse, for å bre seg ut i verden, for å slå rot i jorden og for å bli der Herren har plantet det ved sin kraft og ved sitt eget ord, for aldri mer å bli ødelagt, men å fortsette inntil Den allmektiges hensikter er oppfylt – ethvert prinsipp som har blitt omtalt av profetene siden verdens begynnelse. Det er Guds verk, som han selv, ved sin egen visdom og ikke menneskets visdom, har gjenopprettet på jorden i de siste dager.23

Evangeliet er for alle mennesker, og Kirken skal bli opprettet overalt, i alle nasjoner, helt til jordens ender, før Menneskesønnens annet komme.24

Jeg vet og vitner om at Herrens hensikter på jorden vil seire. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er her for å bli. Herrens verk vil seire. Ingen makt på jorden kan hindre sannhetens utbredelse og evangeliets forkynnelse i alle land.25

Jeg gir dere min velsignelse og min forsikring om at Gud er med sitt folk, og at arbeidet vi er engasjert i, vil seire og rulle frem til Herrens evige hensikter er oppfylt.26

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Hvordan kan vi følge president Smiths eksempel i vår tjeneste i Kirken? (Se “Fra Joseph Fielding Smiths liv”.)

  • Grunn på president Smiths læresetninger om evangeliets gjengivelse (se del 1). Hva føler du når du tenker på at du lever i en tid da Herrens kirke har blitt gjenopprettet på jorden?

  • President Smith vitnet om at Jesus Kristus er Kirkens overhode (se del 2). Hvordan kan du dele ditt vitnesbyrd om denne sannheten med noen som ikke er medlem av Kirken?

  • Hvordan har Kirkens organisasjoner og programmer hjulpet deg å motta de velsignelser som er nevnt i del 3? Hvordan har de hjulpet familien din?

  • President Smith sa: “Vår Frelser kom til verden for å lære oss kjærlighet til hverandre” (del 4). På hvilke måter kan vi følge Frelserens eksempel på kjærlighet når vi utfører tjeneste som hjemmelærere eller besøkende lærerinner?

  • Når du gjennomgår del 5, kan du legge merke til hvordan denne evangelieutdelingen er forskjellig fra andre. Hvordan kan denne forståelsen påvirke vår tjeneste i Kirken? Hva føler du når du tenker på å skulle forberede verden til Frelserens annet komme?

Aktuelle skriftsteder

Mosiah 18:17-29; L&p 1:30; 65:1-6; 115:4; 128:19-22

Hjelp til undervisningen

“Når du bruker forskjellige læreaktiviteter, vil elevene bedre forstå evangeliets prinsipper og huske dem. En nøye valgt teknikk kan gjøre et prinsipp tydeligere, mer interessant og verd å huske” (Undervisning, intet større kall [1999], 89).

Noter

  1. Se Joseph Fielding Smith jr. og John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith (1972), 16.

  2. I The Life of Joseph Fielding Smith, 4.

  3. “My Dear Young Fellow Workers,” New Era, jan. 1971, 5.

  4. I Conference Report, okt. 1944, 140-41.

  5. “Out of the Darkness,” Ensign, juni 1971, 4.

  6. I Conference Report, april 1970, 4.

  7. “Use the Programs of the Church,” Improvement Era, okt. 1970, 3.

  8. I Conference Report, april 1970, 113.

  9. “For Thus Shall My Church Be Called,” Improvement Era, april 1970, 3.

  10. “Counsel to the Saints and to the World,” Ensign, juli 1972, 27.

  11. I Conference Report, okt. 1968, 123.

  12. I Conference Report, okt. 1970, 8.

  13. “The One Fundamental Teaching,” Improvement Era, mai 1970, 3.

  14. “Use the Programs of the Church,” 2-3.

  15. “The One Fundamental Teaching,” 3.

  16. I Conference Report, april 1968, 12.

  17. I Conference Report, april 1966, 102.

  18. I Conference Report, april 1970, 59.

  19. I Conference Report, april 1970, 114.

  20. “A Peculiar People: Gospel Dispensations,” Deseret News, 5. des. 1931, Church section, 6.

  21. “A Call to Serve,” New Era, nov. 1971, 5.

  22. I Conference Report, britisk områdekonferanse 1971, 5.

  23. I Conference Report, okt. 1968, 123.

  24. I Conference Report, britisk områdekonferanse 1971, 176.

  25. “Counsel to the Saints and to the World,” 28.

  26. I Conference Report, april 1970, 148-49.