Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 17: Käsky lisääntyä ja täyttää maa


Oppiaihe 17

Käsky lisääntyä ja täyttää maa

Johdanto

Käsky lisääntyä ja täyttää maa on keskeinen osa taivaallisen Isän suunnitelmaa, ja se on edelleen voimassa tänä aikana. Tämä oppiaihe auttaa oppilaita huomaamaan, että he voivat saada ohjausta päätöksissään lasten saattamisesta maailmaan, kun he tutkivat elävien profeettojen sanoja ja kääntyvät rukoillen taivaallisen Isän puoleen saadakseen johdatusta.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

1. Mooses 1:27–28; 9:1; 35:11

Käsky saada lapsia on edelleen voimassa

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat sanat asiakirjasta ”Perhe – julistus maailmalle”:

”Ensimmäinen käsky, jonka Jumala antoi Aadamille ja Eevalle, koski heidän mahdollisuuttaan aviomiehenä ja vaimona tulla vanhemmiksi. Me julistamme, että Jumalan lapsilleen antama käsky lisääntyä ja täyttää maa on yhä voimassa.”

Aloita oppiaihe kysymällä:

  • Mitä ajattelette, kun pohditte näitä kahta lausetta?

Kehota oppilaita tutkimaan kohtia 1. Moos. 1:27–28, 1. Moos. 9:1 ja 1. Moos. 35:11 ja panemaan merkille niiden ihmisten nimet, joita Jumala käski lisääntymään ja täyttämään maan. Voisit kannustaa oppilaita yhdistämään nämä kohdat toisiinsa tekemällä niistä pyhien kirjoitusten viiteketjun. Pidä huoli, että oppilaat ymmärtävät, että tämä käsky on annettu jokaisella evankeliumin taloudenhoitokaudella.

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Miehellä ja vaimolla, jotka voivat saada lapsia, on suuri etuoikeus antaa näille Jumalan henkilapsille kuolevainen ruumis. Me uskomme perheisiin, ja me uskomme lapsiin.

Kun miehelle ja vaimolle syntyy lapsi, he täyttävät taivaallisen Isämme suunnitelmaa saattaa lapsia maailmaan.” (”Lapset”, Liahona, marraskuu 2011, s. 28.)

Tähdennä tämän lausunnon viimeistä lausetta esittämällä seuraava periaate: Kun aviomies ja vaimo saattavat lapsen maailmaan, he täyttävät taivaallisen Isän onnensuunnitelmaa. Viittaa taululla oleviin lauseisiin ja kysy:

  • Mistähän syystä Herra on meidän aikamme profeettojen välityksellä toistanut käskyn ”lisääntyä ja täyttää maa” nykyaikana? (Voisit esimerkiksi kertoa oppilaille, että vuoden 1960 jälkeen naimisissa olevien äitien synnytysten määrä Yhdysvalloissa on laskenut 45 prosenttia.)

  • Mistä syistä avioparit saattavat haluta nykyään vähemmän lapsia? (Mahdollisia vastauksia voivat olla tulojen vähyys, halu suorittaa opinnot loppuun ja aloittaa työura.)

  • Kuinka se, että aviomies ja vaimo ymmärtävät Jumalan suunnitelman lapsiaan varten, auttaa heitä päättämään, milloin saada lapsia ja kuinka monta?

Selitä, että aviomies ja vaimo saavat Jumalalta siunauksia, jotka mahdollistavat sen, että he voivat vaikeissakin olosuhteissa pitää käskyn saada lapsia. Lue ääneen seuraava kokemus seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin James O. Masonin elämästä. Vanhin Neil L. Andersen kertoo:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Vanhin Masonilla oli vain viikkoja häidensä jälkeen – – kokemus, joka auttoi häntä asettamaan tehtävänsä perheessä etusijalle. Hän sanoi:

’Marie ja minä olimme järkeilleet, että hänen olisi välttämätöntä pysyä töissä, jotta minä saisin loppuun lääketieteelliset opintoni. Vaikka tämä ei ollut sitä, mitä [halusimme] tehdä, lasten vuoron olisi tultava myöhemmin. [Katsellessani vanhempieni kodissa kirkon lehteä] näin silloin kahdentoista apostolin koorumiin kuuluneen vanhin Spencer W. Kimballin artikkelin, joka [tähdensi] avioliittovelvollisuuksia. Vanhin Kimballin mukaan yksi pyhä velvollisuus oli lisääntyä ja täyttää maa. Vanhempieni koti sijaitsi [lähellä] kirkon hallintorakennusta. Kävelin välittömästi toimistorakennukseen, ja puoli tuntia vanhin Spencer W. Kimballin artikkelin lukemisesta huomasin istuvani hänen työpöytänsä ääressä häntä vastapäätä.’ (Nykyään se ei olisi näin helppoa.)

’Selitin, että halusin lääkäriksi. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lykätä perheen perustamista myöhemmäksi. Vanhin Kimball kuunteli kärsivällisesti ja vastasi sitten lempeästi: ”Veli Mason, haluaisiko Herra sinun rikkovan yhtä tärkeistä käskyistään, jotta sinusta tulisi lääkäri? Herran avulla sinulla voi olla perheesi ja sinusta voi silti tulla lääkäri. Missä on uskosi?”’

Vanhin Mason jatkoi: ’Ensimmäinen lapsemme syntyi vajaa vuosi myöhemmin. Marie ja minä teimme kovasti työtä, ja Herra avasi taivaan ikkunat.’ Masoneita siunattiin vielä kahdella lapsella, ennen kuin veli Mason valmistui lääketieteellisestä tiedekunnasta neljä vuotta myöhemmin.” (”Lapset”, s. 29.)

  • Mikä tässä kokemuksessa tekee teihin vaikutuksen?

Tähdennä sitä, että avioliiton solmiminen on olennainen osa sitä, että noudattaa käskyä saada lapsia. Lue perhejulistuksesta seuraavat sanat:

”Lapsilla on oikeus syntyä avioliitossa ja saada kasvatuksensa sellaiselta isältä ja äidiltä, jotka pitävät avioliittolupaukset kunniassa olemalla täysin uskollisia.”

  • Mitä etuja avioliitossa syntyneillä lapsilla on?

  • Mitä ajatuksia ja tuntemuksia teissä herää, kun ajattelette auttavanne taivaallista Isää täyttämään suunnitelmansa tuomalla lapsia tähän maailmaan?

1. Nefi 15:11; Oppi ja liitot 29:6.

Etsikää Herran johdatusta

Laita näkyville vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Päätös siitä, milloin lapset tulevat ja kuinka monta lasta perheeseen tulee, on henkilökohtainen, ja se tulee tehdä miehen ja vaimon sekä Herran välillä. Nämä ovat pyhiä päätöksiä – päätöksiä, jotka tulisi tehdä vilpittömästi rukoillen ja suuressa uskossa toimien.” (”Lapset”, s. 28, kursivointi lisätty.)

  • Mitä tarkoittaa se, että nämä päätökset tulisi tehdä ”suuressa uskossa toimien”?

Pyydä oppilaita tutkimaan kohtia 1. Nefi 15:11 ja OL 29:6 saadakseen tietää periaatteita, joita aviomies ja vaimo voisivat käyttää etsiessään vastauksia kysymyksiin siitä, milloin saada lapsia ja kuinka monta lasta heidän tulisi saada.

  • Mitä sellaisia periaatteita löysitte näistä kohdista, jotka voivat auttaa aviomiestä ja vaimoa päättämään, milloin saada lapsia ja kuinka monta? (Tähdennä seuraavaa periaatetta: Kun aviomies ja vaimo harjoittavat uskoa ja kääntyvät Herran puoleen rukoillen, Hän ohjaa heitä heidän lasten saamista koskevissa päätöksissään.)

  • Miksihän on tärkeää, että aviomies ja vaimo pyytävät neuvoa Herralta näissä asioissa?

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Kuinka monta lasta avioparin pitäisi hankkia? Kaikki, joista he pystyvät huolehtimaan! Tietysti lapsista huolehtiminen tarkoittaa enemmän kuin sitä, että antaa heille elämän. Lapsia täytyy rakastaa, hoivata, opettaa, ruokkia ja vaatettaa, ja heille täytyy antaa koti ja hyvät lähtökohdat saada kykyjä tulla itse hyviksi vanhemmiksi.” (”Suuri autuudensuunnitelma”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 72.)

  • Kuinka vanhin Oaksin opetukset voisivat auttaa avioparia päättämään, kuinka monta lasta heidän tulisi saada?

Ole tämän oppiaiheen aikana hienotunteinen sen suhteen, että joillakin oppilailla ei ehkä ole mahdollisuutta saada lapsia tässä elämässä. Seuraavista vanhin Neil L. Andersenin sanoista voi olla hyötyä:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Lasten saaminen voi olla sydäntäsärkevä aihe – – vanhurskaille pareille, jotka solmivat avioliiton ja huomaavat, etteivät he voi saada lapsia, joita he niin innokkaasti odottivat, tai miehelle ja vaimolle, jotka suunnittelevat suurta perhettä mutta joita siunataan pienemmällä perheellä.

Me emme aina pysty selittämään kuolevaisuutemme vaikeuksia. Toisinaan elämä tuntuu kovin epäoikeudenmukaiselta – erityisesti silloin, kun suurin halumme on tehdä juuri niin kuin Herra on käskenyt. Herran palvelijana vakuutan teille, että tämä lupaus on varma: ’Uskolliset jäsenet, joiden olosuhteet eivät salli heidän saada iankaikkisen avioliiton ja vanhemmuuden siunauksia tässä elämässä, tulevat saamaan kaikki luvatut siunaukset iankaikkisuuksissa, [kun] he pitävät Jumalan kanssa tekemänsä liitot’ [Käsikirja 2: Johtaminen ja palveleminen kirkossa, 2010, 1.3.3].” (”Lapset”, s. 30.)

Psalmit 127:3; Oppi ja liitot 59:6

Elämän pyhyys

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ps. 127:3.

  • Mitä tarkoittaa, että ”lapset ovat Herran lahja”? (Lapset ovat lahja Jumalalta.)

Lue perhejulistuksesta seuraavat sanat: ”Me vahvistamme, että elämä on pyhä ja että se on tärkeä Jumalan iankaikkisessa suunnitelmassa.” Todista tästä periaatteesta: Kun ymmärrämme, että lapset ovat lahja Jumalalta, ymmärrämme paremmin heidän elämänsä pyhyyden. Eri puolilla maailmaa aborttia pidetään hyväksyttävänä, ja vuosittain tehdään miljoonittain abortteja. Auttaaksesi oppilaita ymmärtämään kirkon kannan aborttiin lue ääneen seuraava lausunto ja pyydä oppilaita kuuntelemaan, missä olosuhteissa abortti saattaisi olla oikeutettu:

”Ihmiselämä on pyhä lahja Jumalalta. Henkilökohtaisista tai sosiaalisista syistä tehty abortti on vastoin Jumalan tahtoa ja käskyjä. – – Myöhempien aikojen profeetat ovat tuominneet abortin viitaten Herran julistukseen: ’Älä tapa, äläkä tee mitään sen kaltaista’ (OL 59:6). Heidän neuvonsa tässä asiassa on selvä: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet eivät saa suostua aborttiin eivätkä tehdä eivätkä kehottaa ketään tekemään aborttia eivätkä maksaa eivätkä järjestää abortin tekemistä. Kirkon jäsenet, jotka kannustavat aborttiin millä tavalla tahansa, saattavat joutua kirkkokurin alaisiksi.

Kirkon johtajat ovat sanoneet, että jotkin poikkeustilanteet saattavat oikeuttaa aborttiin, kuten jos raskaus on insestin tai raiskauksen seurausta, jos äidin henki tai terveys on pätevien lääketieteen asiantuntijoiden mukaan vakavasti uhattuna tai jos pätevän lääketieteen asiantuntijan mukaan sikiö on niin vammainen, ettei lapsi selviäisi hengissä synnytyksen jälkeen. Mutta edes nämä olosuhteet eivät automaattisesti oikeuta aborttiin. Näihin tilanteisiin joutuneiden tulee harkita aborttia vasta, kun he ovat neuvotelleet paikallisten pappeusjohtajiensa kanssa ja saaneet siihen vilpittömästi rukoiltuaan vahvistuksen.” (Gospel Topics, ”Abortti”, lds.org/topics.)

  • Missä poikkeuksellisissa tapauksissa abortti saattaisi olla oikeutettu?

  • Vaikka kyseessä olisivatkin sellaiset olosuhteet, mitä neuvoja aborttia harkitsevien tulisi hakea?

Lue seuraava lausunto auttaaksesi oppilaita ymmärtämään, että adoptio on epäitsekäs vaihtoehto abortille:

”Me – – ilmaisemme tukemme vanhemmille, jotka eivät ole naimisissa ja antavat lapsensa adoptoitavaksi vakaaseen kotiin, jossa on äiti ja isä. Ilmaisemme myös tukemme niille naimisissa oleville äideille ja isille, jotka adoptoivat näitä lapsia.

– – Turvallinen, hoivaava ja jatkuva suhde isään ja äitiin on lapsen hyvinvoinnille välttämätöntä. Adoption valitessaan vanhemmat, jotka eivät ole naimisissa, suovat lapsilleen tämän mitä tärkeimmän siunauksen. Adoptio on epäitsekäs, rakastava päätös, joka on lapsen, biologisten vanhempien ja adoptiovanhempien siunaukseksi tässä elämässä ja kautta iankaikkisuuksien.” (Ensimmäisen presidenttikunnan lausunto, 4. lokakuuta 2006, lainattu julkaisussa Ensign, lokakuu 2008, s. 37.)

Päättäessäsi oppiaihetta lausu todistuksesi siitä ilosta, jota lapset ovat tuoneet omaan elämääsi. Kannusta oppilaita valmistautumaan kelvollisina pyhään mahdollisuuteen tuoda lapsia tähän maailmaan.

Oppilaan lukutehtävät